Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE"— Esityksen transkriptio:

1 Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE

2 Millaista osallisuutta tukevaa toimintaa on kehitetty/kokeiltu?

3 Palveluverkosto – millaisia osallisuutta tukevia palveluita?
Jalkautuvat vertaistuelliset ryhmät (Mikkelin pilotti) Jalkautuva päivätoiminta (Kuopion pilotti) Klubitoiminta (Varkaus/Pieksämäki pilotti) Pääasiallisena kohderyhmänä kehitysvammaiset ja erityistä tukea tarvitsevat henkilöt Asiakkaiden toiveita on kartoitettu erilaisilla menetelmillä: kyselyt, asiakasraati, klubitoimikunta, keskustelut, vaihtoehtoiset kommunikaatiomuodot Asiakkaiden toiveet ovat vaikuttaneet palveluiden sisällön kehittämiseen Vertaisohjaajuuden hyödyntäminen toiminnan toteuttamisessa > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

4 Miten asiakkaan palveluntarve tunnistetaan?

5 Asiakkaan palvelutarpeen tunnistaminen ja ohjaus
Lähtökohtana on asiakkaan, kunnan sosiaalitoimen ja läheisten kanssa yhdessä tehty palvelusuunnitelma, jossa tuodaan esille yhteinen näkemys palvelujen tarpeesta Palvelusuunnitelman pohjalta asiakkaan ja muun verkoston kanssa laaditaan yksilöllinen toimintasuunnitelma, jossa käydään läpi mm. asiakkaan terveys ja toimintakyky, koulutus ja osaaminen sekä työ- ja päivätoiminnan sisältö ja tavoitteet sekä tuki siirtymävaiheisiin (työ, opiskelu) Klubitoiminnassa asiakkaan kanssa tehdään vastaavasti tavoitesuunnitelma  suunnitelmaa kehitetään hankkeessa Savon OTE-hankkeen alueella osatyökykyinen saa tukea osallisuuteen ja työllistymiseensä neuvonnan ja ohjauksen muodossa mm. TE-toimistoista, kuntien sosiaalitoimista / työllisyyspalveluista sekä ohjaamoista > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

6 Yksilöllinen toimintasuunnitelma lomake
> Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

7 Miten palveluiden asiakaslähtöisyys taataan?

8 Miten taataan asiakaslähtöinen palveluohjaus?
Asiakkaiden toiveiden kartoitus (mm. toiveiden kartoitus - lomake kehitetty, kyselyt, klubitoimikunta jne.) Yksilöllisessä toimintasuunnitelmassa käydään läpi asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja millaista tukea hän tarvitsee sen toteutumiseen. Hanke on järjestänyt viisi itsemääräämisoikeusiltaa eri paikkakunnilla Asiakkaat tulevat työ- ja päivätoimintaan kuntien vammaispalveluiden kautta, jolloin kartoitetaan asiakkaalle parhaiten soveltuvat palvelut Palvelut löytyvät Vaalijalan nettisivuilta Palvelukuvaukset ja prosessikaaviot on esitetty ammattilaisten näkökulmasta. Mallien/palvelukuvausten esittäminen toiminnallisten videoiden tai esimerkiksi ns. road-mapin (Pieksämäki) avulla on tehty asiakasnäkökulmasta > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

9 https://www.vaalijala.fi/pieksamaki_paivaaikai nen_tekeminen
Road Map –malli Vaalijan kuntayhtymän Pieksämäen päiväaikaiset toiminnot nen_tekeminen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

10 VERTAISTUELLISET RYHMÄT, MIKKELI
Savoset monipalvelukeskus Toiminnalliset ryhmät Ulkopuoliset toteuttajat Sisäisesti toteutettavat

11 Miten asiakkaan työ- ja toimintakyvyn muutosta seurataan?

12 Asiakkaan työ- ja toimintakyvyn muutos
Yksilöllistä toimintasuunnitelmaa tarkastellaan vähintään 6 kk:n välein yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakkaan toiveiden mukaisesti suunnitelman teossa ja tarkastuksessa on mukana myös hänen läheisensä sekä muu tarvittava verkosto Hankkeessa tullaan kokeilemaan Melba / IMBA – menetelmän käyttöä toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnissa (Melba / IMBA –kouluttajakoulutus alkanut) TOIMI –menetelmä Työväline vammaispalvelujen käyttäjän toimintakyvyn tarkasteluun (erityisesti kehitysvammaisen henkilön toimintakyvyn arviointi) Vaalijalan päiväaikaisessa toiminnoissa Toimi-menetelmää hyödynnetään usein yhteistyössä asumispalveluiden kanssa > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

13 Mikä tulee muuttumaan kokeilun myötä?
Mitä kokeiluissa on havaittu: asiakkaiden osallisuus ja vaihtoehdot työ- ja päivätoiminnan uusien muotojen ja sisällön myötä (yksilö- ja ryhmätoiminnot) on lisääntynyt Mitä uutta hanke on tuonut alueelle: uusien mallien avulla asiakkaiden valinnanvapaus on lisääntynyt ja toimintoja järjestetään enemmän toimintakeskusten ulkopuolella (myös iltaisin ja viikonloppuisin), toimintojen mahdollistamiseksi alueiden yhteistyöverkostoja (järjestöt ym.) on kehitetty, Kvankin laatukriteereiden levitys Miten havaintoja hyödynnetään jatkossa: Vaalijalan yksiköissä mallien levittäminen ja juurruttaminen on jo alkanut ja sitä jatketaan. Maakunnalliseen juurrutukseen pyritään mm. konsensussopimuksen kautta. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

14 Kokemusasiantuntijan kommentti

15 Pariporinat toimintamallista (ota pari naapurikokeilusta)
Oliko toimintamallissa jotakin jota haluaisit ottaa omassa maakunnassasi käyttöön? Mitä lisäisit omasta kokeilustasi toimintamalliin? Ratkaiseeko toimintamalli niitä ongelmia ja haasteita joita varten se on kehitetty? Vastaako toimintamalli asiakkaiden tarpeisiin? Voiko palvelujärjestelmä tuottaa palvelun kustannustehokkaammin toimintamallin ansiosta? Miten toimintamalli helpottaa ammattilaisen työtehtävien suorittamista? Miten kehittäisit toimintamallia?


Lataa ppt "Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google