osana opiskelijan PLE:tä ePortfolio osana opiskelijan PLE:tä Tarjaleena Tuukkanen
Portfolion tarkoituksena on osoittaa henkilökohtainen osaaminen ja asiantuntijuus. Keskeistä on oman osaamisen pohtiminen ja teoreettisen jäsennyksen luominen. Portfoliosta välittyy tekijän persoonallisuus.
Portfolio eli ansiokansio Perusportfolio Henkilökohtainen portfolio Aineiston kerääminen Kenelle: henkilökohtainen Näyteportfolio Ammatillinen portfolio Eri painotukset eri tarkoituksiin Ammattimainen layout Oman parhaan taidon ja osaamisen esittäminen Kenelle: työpaikka, opintojakso Prosessiportfolio Dokumentoiva portfolio Oppimisprosessin ja tuotoksen näkyväksi tekeminen Tärkeää reflektointi prosessin aikana ja lopussa Kenelle: itselle, opettajille, opiskelijatovereille, työnantajalle
Osaamisen arviointi ja opintopisteiden kertyminen Moduuli Moduulin kuvaus Osaamistavoitteet Teemat , joita täydennetään ja tarkennetaan vuosittain Opettajien vastuu Opiskelijan vastuu Välittävä ohjaus, jatkuva arviointi ja palaute Todistus / opintorekisteri Teemojen arviointi H/0 tai 5-0, tarveharkinta! Teemat varmistaa opintopistekertymät Moduulien arviointi 5-0 ePortfolio Ammatillisen kasvun arviointi Osaamisen kehittyminen HUOM! Teemat tuovat työnjakoa ja arviointivastuuta asiantuntijoille synkassa osaamistavoitteet ja arvioinnit Työelämään itsensä myyminen Varmistus OKM KELA
http://www.slideshare.net/eportfolios/sotf-mportfolios, Helen Barrett
Plannning Doing Reflecting
Kuvataan osaamisen kehittymistä Täydennyskoulutus Opiskelijan portfoliot työnantajat Työkokemus muut opiskelijat Kurssit opettajat Harrastus jatko-opiskelu Aiempi koulutus Moduulien osat jatkuvaa näkyväksi tekemistä aloitteellisuus itseohjautuvuus sitoutuminen Tarjaleena Tuukkanen
Opiskelijan portfoliot Mitä ja mistä? Opiskelijan portfoliot Tarjaleena Tuukkanen
Portfoliot eri tarkoituksiin https://kyvyt.fi/user/tuukkanen/ammattikas
Portfolio blogina Maarit Ignatius
Aalto yliopiston opetusportfolio http://www. aalto
Kaisa Malinen
Kysymyksiä Oppimistavoitteet lähtökohtana Mitä portfoliolla haetaan? Miten laadit oppimistehtävät siten, että opiskelija voi hyödyntää sitä omassa ePortfoliossa (mieti oppimistavoitteet ja laajuus)? Miten ohjeistat reflektointiin? Miten ohjeistat niin, että opiskelija osaa tehdä tehtävän omaan oppimisympäristöönsä (henk.koht. ohjaus / ryhmäohjaus)? Miten ohjeistat, että prosessi pysyy käynnissä? Miten hyödynnät ja ohjeistat vertaisarviointia? Miten ohjeistat dokumentointia (teksti, kuva, video jne.) opiskelijoiden omiin oppimisympäristöihin? Miten huomioit ohjelmistojen käyttötaidot - tarvitaanko opastusta ja milloin? Miten ohjeistat palautukset ja miten löydät opiskelijoiden työt? Mihin kirjaat arviointisi? Minkä digitaalisen ohjausympäristön valitset?
Yhteydenotot: Tarjaleena Tuukkanen tarjaleena.tuukkanen@hamk.fi