osana opiskelijan PLE:tä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Mohammed Kertoo itsestään:
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Ammatillinen koulutus
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Lähtökohtia portfolion tekemiseen
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Työpaikkakouluttajan ABC
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Työpaikkakouluttajan ABC
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ammatillinen koulutus
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla
Mikä on digiopo? Uusi ammatillinen opinto-ohjaajakoulutus
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

osana opiskelijan PLE:tä ePortfolio osana opiskelijan PLE:tä Tarjaleena Tuukkanen

Portfolion tarkoituksena on osoittaa henkilökohtainen osaaminen ja asiantuntijuus. Keskeistä on oman osaamisen pohtiminen ja teoreettisen jäsennyksen luominen. Portfoliosta välittyy tekijän persoonallisuus.

Portfolio eli ansiokansio Perusportfolio Henkilökohtainen portfolio Aineiston kerääminen Kenelle: henkilökohtainen Näyteportfolio Ammatillinen portfolio Eri painotukset eri tarkoituksiin Ammattimainen layout Oman parhaan taidon ja osaamisen esittäminen Kenelle: työpaikka, opintojakso Prosessiportfolio Dokumentoiva portfolio Oppimisprosessin ja tuotoksen näkyväksi tekeminen Tärkeää reflektointi prosessin aikana ja lopussa Kenelle: itselle, opettajille, opiskelijatovereille, työnantajalle

Osaamisen arviointi ja opintopisteiden kertyminen Moduuli Moduulin kuvaus Osaamistavoitteet Teemat , joita täydennetään ja tarkennetaan vuosittain Opettajien vastuu Opiskelijan vastuu Välittävä ohjaus, jatkuva arviointi ja palaute Todistus / opintorekisteri Teemojen arviointi H/0 tai 5-0, tarveharkinta! Teemat varmistaa opintopistekertymät Moduulien arviointi 5-0 ePortfolio Ammatillisen kasvun arviointi Osaamisen kehittyminen HUOM! Teemat tuovat työnjakoa ja arviointivastuuta asiantuntijoille synkassa osaamistavoitteet ja arvioinnit Työelämään itsensä myyminen Varmistus OKM KELA

http://www.slideshare.net/eportfolios/sotf-mportfolios, Helen Barrett

Plannning Doing Reflecting

Kuvataan osaamisen kehittymistä Täydennyskoulutus Opiskelijan portfoliot työnantajat Työkokemus muut opiskelijat Kurssit opettajat Harrastus jatko-opiskelu Aiempi koulutus Moduulien osat jatkuvaa näkyväksi tekemistä aloitteellisuus itseohjautuvuus sitoutuminen Tarjaleena Tuukkanen

Opiskelijan portfoliot Mitä ja mistä? Opiskelijan portfoliot Tarjaleena Tuukkanen

Portfoliot eri tarkoituksiin https://kyvyt.fi/user/tuukkanen/ammattikas

Portfolio blogina Maarit Ignatius

Aalto yliopiston opetusportfolio http://www. aalto

Kaisa Malinen

Kysymyksiä Oppimistavoitteet lähtökohtana Mitä portfoliolla haetaan? Miten laadit oppimistehtävät siten, että opiskelija voi hyödyntää sitä omassa ePortfoliossa (mieti oppimistavoitteet ja laajuus)? Miten ohjeistat reflektointiin? Miten ohjeistat niin, että opiskelija osaa tehdä tehtävän omaan oppimisympäristöönsä (henk.koht. ohjaus / ryhmäohjaus)? Miten ohjeistat, että prosessi pysyy käynnissä? Miten hyödynnät ja ohjeistat vertaisarviointia? Miten ohjeistat dokumentointia (teksti, kuva, video jne.) opiskelijoiden omiin oppimisympäristöihin? Miten huomioit ohjelmistojen käyttötaidot - tarvitaanko opastusta ja milloin? Miten ohjeistat palautukset ja miten löydät opiskelijoiden työt? Mihin kirjaat arviointisi? Minkä digitaalisen ohjausympäristön valitset?

Yhteydenotot: Tarjaleena Tuukkanen tarjaleena.tuukkanen@hamk.fi