Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mikä on digiopo? Uusi ammatillinen opinto-ohjaajakoulutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mikä on digiopo? Uusi ammatillinen opinto-ohjaajakoulutus"— Esityksen transkriptio:

1 Mikä on digiopo? Uusi ammatillinen opinto-ohjaajakoulutus
Päivi Pukkila & Vesa Parkkonen HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu

2 Opinto-ohjaajakoulutuksen rakenne
Opinnot Laajuus Opinto-ohjaajan osaaminen 60 op Itsensä kehittämisosaaminen 5 op Itsetuntemus ja opinto-ohjaajaidentiteetin tunnistaminen Opinto-ohjaajan ammattieettinen osaaminen Opinto- ja uraohjausosaaminen 20 op Ohjaus- ja urateoriaosaaminen Ohjausmetodinen osaaminen Opinto-ohjaajan toimintaympäristöosaaminen Koulutus-, yhteiskunta- ja työelämäosaaminen Opinto-ohjauksen oppilaitososaaminen Verkosto-osaaminen Markkinointi-, profilointi- ja viestintäosaaminen Digitaalinen ohjausympäristöosaaminen Opinto-ohjauksen organisointi- ja kehittämisosaaminen 15 op Ohjauksen organisointiosaaminen Opinto-ohjauksen kehittämisosaaminen

3 HOK = Henkilökohtaisen osaamisen kartoittaminen (Esimerkkinä ensimmäinen moduuli)
Teemat Arviointikriteerit Osaamisen osoittaminen Opiskelijan muistiinpanot Itsetuntemus ja opinto-ohjaajaidentiteetin tunnistaminen Opinto-ohjaaja- opiskelija paikantaa ohjausosaamisensa opinto-ohjauksen kentässä. määrittää omat kehittymistarpeensa. tuntee ja tiedostaa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) merkityksen ja käytänteet opiskelun tukena. laatii itselleen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman. osaamiskartoitus henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS) analyysi oman opinto-ohjaajuuden kehittämisen lähtökohdista selvitys suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja ohjauspalveluista Opinto-ohjaajan ammattieettinen osaaminen tunnistaa omat arvolähtökohtansa. tuntee ohjausalan yleiset ja opinto-ohjaajan erityiset ammattieettiset periaatteet. toimii arvojensa ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. ammattietiikan ennakkotehtävä etiikkatyöpaja

4 HOK = Henkilökohtaisen osaamisen kartoittaminen (Esimerkkinä toinen moduuli)
Teemat Arviointikriteerit Osaamisen osoittaminen Opiskelijan muistiinpanot Ohjaus- ja urateoriaosaaminen Opinto-ohjaaja- opiskelija tuntee ja hallitsee keskeisten ohjaus- ja urateorioiden historian ja taustan. soveltaa ja käyttää ohjaus- ja urateorioita ohjauskeskustelujen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti. arvioi oman ohjaustyönsä vaikuttavuutta interventiona, kielellisenä vuorovaikutuksena ja prosessina. teorioiden vertaisopettaminen ja osaamisen jakaminen teorioiden käytäntöön soveltaminen ja raportointi Ohjausmetodinen osaaminen arvioi opiskelijoidensa yksilöllisiä ohjauksellisia tarpeita. pystyy perustelemaan käyttöteoreettiset valintansa eri ohjaustilanteissa. soveltaa tarkoituksenmukaisesti opinto- ja uraohjauksen keskeisiä yksilö- ja pienryhmäohjausmenetelmiä. kehittää systemaattisesti ja tietoisesti omia ohjaustaitojaan. ohjausnäytteiden tuottaminen, dokumentointi ja vertaisarviointi pienryhmäohjaus-tilanteen suunnittelu, toteutus ja vertaisarviointi

5 HOPS – henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
Nimi, syntymäaika, HOPSin päiväys ja sähköpostiosoite Oma ammatillinen tausta keskeisin koulutus opettaja- ja ohjaajatyökokemus muu työkokemus Persoonalliset vahvuudet esimerkiksi nelikenttänä (SWOT) omat merkitykselliset elämänkokemukset oma sosiaalinen verkosto ja sen merkitys Ammatillinen ydinosaaminen oma ”lähtöammatti” opettaja-ammatti ohjaaja-ammatti 5. Henkilökohtaiset osaamis- ja kehittymistarpeet opinto-ohjaajakoulutuksessa perusta tämä tekemääsi henkilökohtaiseen osaamiskartoitukseen ja opinto-oppaan osaamiskuvauksiin omat tulevaisuuden urasuunnitelmat/-näkymät tarkastele osaamistasi ja kehittymistarpeitasi konkreettisesti moduuli- ja teematasolla 6. Yhteisölliset kehittämistarpeet opinto- ohjaajakoulutuksessa osa-alueita voit löytää opetussuunnitelmasta 7. Sovitut asiat tähän kirjataan opintojen edetessä omaohjaajan kanssa sovitut osaamisen tunnistamiset,  poissaolot, korvaustehtävät, vaihtoehtoiset suoritustavat Tämä laatimasi henkilökohtainen opiskelusuunnitelma toimii pohjana koko opinto-ohjaajakoulutuksen oppimisprosessissa. Jatka työskentelyä koko opintojesi ajan.

6 - kokeilut ja testaukset sovitusti
Oppimisen ja opetuksen digimaailma FUAS Seurattavia ilmiöitä - kokeilut ja testaukset sovitusti Pelillisyys MOOC Paikkatieto Puettava teknologia ”Maker Space” Esineiden internet Oppimis- analytiikka Täydennetty todellisuus 3D Sensorit Robotiikka mobiilipalvelut VirtuaaliAMK HAMK kansainväliset yhteydet HAMKin ulkopuolisia palveluja - käyttö ja tuki koulutuksen tai opettajan vastuulla Virtuaalinen it-labra Media- palvelimet Järjestetyt palvelut sopimukset, käyttäjätunnukset, integroinnit, ohjaus & tuki koulutus päättää käytöstä wiki BYOD opiskelija SoleOPS/eHops Winha SoleMove HAMKin valitsemat palvelut - kaikki käyttävät - sovittu minimitaso - lukkarit ePortfolio tiedonhaku Video.hamk.fi VDI PEPPI v. 1 Jaana Kullaslahti 2011 v. 2 HAMKin verkko-opetuksen vastuuhenkilöt 2013 v.3 Jaana Kullaslahti v. 3.1 Kirsi Lindfors

7 Personal Web Tools PWTs Luominen
Vuorovaikutus Portfolio Wiki Jakaminen Organisointi PLE:n toiminnallisuudet (Steve Wheeler 2015)

8 Huomioita ja kokemuksia toteutuksesta
Yksilölliset oppimispolut Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Oppimispäiväkirja (todentaa koulutuksen aikana hankitun osaamisen sekä ahot –prosessissa esille tulleet osaamiset) – hankitun osaamisen portfolio ja näyttö Käytetyt menetelmät: Käänteinen luokkahuone, yhteisopettaminen (esim. ohjausteoriat), osaamisen jakaminen (esim. opintopiirit), uuden osaamisen luominen ja kehittäminen (esim. kehittämistyö), vuorovaikutus (esim. ohjausnauhat), vahva henkilökohtainen ohjaus omaohjaan kanssa ja tukemana Palautteen kerääminen koko prosessin aikana, toteutusten joustavuus


Lataa ppt "Mikä on digiopo? Uusi ammatillinen opinto-ohjaajakoulutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google