Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN"— Esityksen transkriptio:

1 VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Leena Turpeenoja Kuopion Lyseon lukio

2 KURSSIN ALUKSI (välineitä, asenteita, tietoja, taitoja)
MITÄ KEMIA ON ? MITÄ KEMIAN OPISKELUSSA TARVITAAN? (välineitä, asenteita, tietoja, taitoja) MITÄ ON LUONNONTIETEELLINEN SIVISTYS? MITÄ JO OSAAN? (kysymyksiä, vuoropuhelua, eri kouluista tulevien kertomuksia, kertaustehtäviä)

3 MIHIN KEMIAA TARVITAAN?
jatko-opiskelu ammatinvalinta opintojen ohjaus opiskelijan tuotos: *kemistin ammatti *kemiaa Suomessa *ajankohtaista kemiasta

4 MITEN KEMIAA OPISKELLAAN?
lukemista = eksaktin kielen opiskelua = termien merkitys ja sisältö, määritelmät laskemista = ongelmanratkaisutaidot, tarkkuus, merkitsemistavat, symbolikieli tekemistä = havainnot, tulosten kirjaaminen (taulukon ja kuvaajan laadinta), tulosten käsittelytaidot, johtopäätösten teko, työskentelytavat, välineiden käyttö sosiaaliset taidot

5 MITÄ KEMIAN KURSSEJA? opintojen suunnittelu mitä valmiuksia antavat
mitkä ovat alkavan kurssin tavoitteet ja sisältö?

6 OPETUSRATKAISUJA KOKEELLINEN LÄHESTYMISTAPA:
seokset - erotusmenetelmät liuokset – valmistus ja laimennus orgaanisten yhd. ominaisuudet, reaktiot jne. tehdään viikoittain kukin ryhmä laatii töiden tuloksista palautettavan tuotoksen => kaikille sama arvosana osa töistä kotitehtävinä => oma arvosana oppimisen seuranta töihin liittyvien tehtävien avulla jos poissa => CD-rom auttaa…

7 TEORIAN OPISKELU TAPAHTUU
töiden tulosten kautta ryhmissä demonstraatioiden herättämien kysymysten kautta etukäteen luettu kirjasta kurssiohjelman mukaisesti=> ongelmien / tehtävien ratkaisua tuntityössä power pointit, joita täydennetään; vuoropuhelua… käsitekartat (aineiden luokittelu, orgaanisten yhdisteiden kemia) termien selityksiä = kielen opiskelua pienet käsitetestit

8 LASKENNALLISET VALMIUDET
ongelmanratkaisutaidot töiden kautta malliesimerkkien avulla (power pointit); vuoropuhelua… paljon opiskelijan omaa työtä kotitehtävien tarkistus annettujen malliratkaisujen avulla mahdollinen opettajan apu muiden opiskelijoiden tukiopetus

9 SUMMA SUMMARUM OPETTAJA ON OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAAJA
(kurssin sisältöä ei ehdi ”käydä läpi” puhumalla saatikka kirjoittamalla) MONIPUOLINEN OHJELMA JA ARVIOINTI (erilaiset oppijat) YKSITYISKOHTAINEN KURSSISUUNNITELMA (jokainen tietää mitä tehdään ja milloin)


Lataa ppt "VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google