Kundcentrerad planering Quality Function Deployment (QFD)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja kehittämiskeskus GeroCenter
Advertisements

Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Alue- ja kuntapalvelut Avosairaanhoidon kehittäminen arvioinnin.
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
PRIIMA -kehittämispäivä
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä?
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
Nokia 6630 puhelimen musiikkiominaisuudet
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Itsearvioinnin toteuttaminen
TEKNILLINEN KORKEAKOULU / VAASAN YLIOPISTO Diplomityöesitelmä Web-sovelluksen kehittäminen sähkönjakeluverkon suojareleisiin Timo Ahola 2006.
Liiketoimintasuunnitelma
Taulukot Jukka Juslin © Jukka Juslin 2006.
Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VETO-hankkeet VE rtaisarvioinnilla T ukea O ppisopimuskoulutuksen laatuun  OPSO ry:n kevätseminaari 2013  Jyväskylä  Kari Plosila, oppisopimusjohtaja.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
Anu Portti Laatupäällikkö
Projekti: Iso rinkeli.
Projektin nimi: Iso rinkeli
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Hallinnon kehittämisosasto1 CAF mallin rakenne ja sisältö Lisätietoja:
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
CAF Poliisihallinnossa
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Esitutkimus (tarvekartoitus)
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi
ITE – menetelmä vapaaehtoistoiminnan laadunhallintaan
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Auditointikoulutus ma Johdantoa aiheeseen -Yleistä yhteiskuntavastuullisesta toiminnasta - Kokemuksia auditoinnista - Auditoinnin tavoitteet.
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Hannele Kauppinen ja Sirpa Pajula
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
tekijä: Kari Martelius valvoja: Raimo Kantola
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Vertais-auditointi-sparraus
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Arvioinnista arkipäivää
Asiointipalveluiden laatu
Asiointipalveluiden laatu
Esityksen transkriptio:

Kundcentrerad planering Quality Function Deployment (QFD)

Systematisk process Kundens önskemål överföras till produktegenskaper Värdering av kundönskemålen Slutresultat är en identifiering av viktiga produkt / processegenskaper Dokumenteras s k kvalitetshuset

Planeringsmatrisen Produkt / process egenskaper Kundönskemål

kundönskemål viktning konkurrensjämförelse produktegenskaper målvärden teknisk konkurrensjämförelse sambandsmatris

Appendix A Tillfredställelse Målvärden Viktning Kundönskemål Obs! 1 2 3 4 5 6 7

Produkt / process egenskaper Appendix B a b c d e f g 3 starkt samband 2 medium samband 1 svagt samband Tillfredställelse Målvärden Kundönskemål Viktning 1 2 3 4 5 6 7 Viktning

Referenser Ed Chaplin, John Terninko. Customer Driven Healthcare, QFD for Process Improvement and Cost Reduction. ASQ 2000.

Arviointimallit

Käytetyt laadunhallinnan kriteerit tai mallit sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreilla v. 2000 ja 2004 (Stakes, Aiheita 8/2001) Käytetty malli tai kriteeri Sos -00 Sos -04 Terv.-00 Terv.-04 Suomen Laatup./EFQM 25 % 16 35 % ISO 9000 standardit 23 % 20 34% 31 SHQS (ent. Kings Fund) 11 % 14 % 10 ITE 41 % 43 32% 30% PIENET 16 % 11 8 % 3 Muut (ei sis. lab.akkr. eikä patologian laatutunnusta) 28 % 26

Otettu huomioon myös ITE kriteereissä SFS ISO 9001 Laadunhallintajärjestelmän vaatimukset: Prosessimainen toimintamalli, jossa painotetaan vaatimusten ymmärtämistä ja täyttämistä, prosessien suorituskykyvystä ja vaikuttavuudesta saatavia tuloksia sekä prosessien jatkuvaa parantamista objektiivisten mittausten perusteella EFQM Euroopan laatupalkintomalli: Toiminnassa painottuvat Prosessit, Johtajuus, Henkilöstö, Kumppanuudet ja resurssit, Toimintaperiaatteet ja strategiat Tuloksissa painottuvat Asiakastulokset, Suorituskykytulokset, Henkilöstötulokset ja Yhteiskunnalliset tulokset Otettu huomioon myös ITE kriteereissä Balanced Scorecard (BSC) Tasapainotettu mittaaminen Mittaamisen näkökulmat: taloudellinen, sisäisten prosessien, oppimisen ja kasvun sekä asiakasnäkökulma Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatuohjelma (SHQS – ent. King`s Fund): Organisaation rakenteelliset edellytykset tuottaa hyvää laatua (mm. johtaminen, palvelujärjes- telmän toimintaperiaatteet, asiakaskeskeisyyys, ammattiryhmien yhteistyö ja ammattitaidon kehittäminen) CAF, Yhteinen arviointimalli julkishallintoon: Arviointialueina mm.johtajuus, toimintaperiaatteet ja strategia, henkilöstö, prosessien ja muutosten hallinta

Lomake johtopäätöksille ja Tarkistuslista: mitä eri kohdat ITE –tuotepaketti ) Itsearviointi- lomake: Arviointiohje + sanasto Arviointikysy- kysymykset (25) PäiväkotiITE ITE perus ITEsinkku ITE toimisto   Yhteen-veto tu-loksista: laatu- profiili Lomake johtopäätöksille ja jatkosuunnitelmille Tarkistuslista: mitä eri kohdat hyvässä yrityksessä voisivat sisältää

Arviointiasteikosta Standardipohjainen Laatupalkintomalli yrityksen tulee osoittaa näyttöä kuvaamiensa menetelmien soveltamisesta käytäntöön jokaisesta havaitusta poikkeamasta kirjoitetaan raportti Laatupalkintomalli pisteytys (0 - 1000), joka painottaa näyttöä, positiivista kehitystä ja erinomaista suorituskykyä arviointiraportissa tuodaan esiin yrityksen vahvuudet ja kehittämiskohteet

TOIMINTA © 1999 EFQM. RADAR Scoring Matrix®

TULOKSET

Standardin vaatimukset SFS-EN ISO 9001:2000 Laadunhallintajärjestelmät – Vaatimukset 7 Tuotteen toteuttaminen 7.1 Tuotteen toteuttamisen suunnittelu Organisaation tulee suunnitella ja kehittää prosessit, jotka tarvitaan tuotteen toteuttamiseen. Tuotteen toteuttamisensuunnittelun on oltava yhdenmukainen laadunhallintajärjestelmän muiden prosessien vaatimusten kanssa. Tuotteen toteuttamisen suunnittelussa organisaation tulee määrittää soveltuvin osin a) tuotteen laatutavoitteet ja -vaatimukset b) tuotekohtaisesti tarve luoda prosessit, laatia asiakirjat ja hankkia resurssit c) tuotekohtaisesti tarvittavat todentamis-, kelpuutus-, seuranta-, tarkastus- ja testaus-toimenpiteet sekä tuotteenhyväksymiskriteerit d) tallenteet, jotka tarvitaan osoittamaan, että tuotantoprosessit ja niissä syntyvät tuotteet täyttävät asetetut vaatimuk-set. Suunnittelun tulosten tulee olla organisaation toimintatapoihin soveltuvassa muodossa.

Balanced Scorecard Kaplan, Norton 2002

Talkkari 2003

Arviointi ja auditointi (1) Arviointi on toimintaa, jossa arvioitavaa kohdetta tarkastellaan jonkin kriteeristön avulla asunnon hankinta, koulutodistus, laatupalkinto Auditoinnissa pyritään havaitsemaan tarkastelukohteen mahdolliset poikkeamat vaatimuksista autokatsastus, testauslaitos, ISO9000

Arviointi ja auditointi (2) Käytännössä arviointi ja auditointi ovat samansuuntaista toimintaa kehittämiskohteiden havaitsemista vahvuuksien tunnistamista ISO9000: auditointi - järjestelmällinen, riippumaton ja dokumentoitu prosessi, jossa hankittavaa auditointinäyttöä arvioidaan objektiivisesti sen määrittämiseksi, missä määrin sovitut auditointikriteerit on täytetty

Arviointi ja auditointi (3) Auditointi sanaa esiintyy usein erilaisten standardien (sertifiointi) yhteydessä “Laatujärjestelmämme on auditoitu ISO9000 järjestelmän mukaisesti” Laatupalkintomallit suosivat arviointia “Jatkuvaa parantamista tuetaan systemaattisilla (EFQM) itsearvioinneilla”

Arviointi ja auditointi (4) Auditointivaatimuksen esittää yleensä asiakas. Auditoinnin suorittaa usein puolueeton kolmas osapuoli (sertifiointi), mutta asiakas voi myös itse auditoida toimittajansa. Arviointi, erityisesti itsearviointi on luonteeltaan vapaaehtoista, usein positiivista julkisuutta tavoittelevaa toimintaa (esim. laatupalkintokilpailut).

Hyödyn hahmottaminen Tavoitteet kannattaa miettiä etukäteen asiakasvaatimusten täyttäminen kehittämiskohteiden havaitseminen vertailu, benchmarking, jne. Arviointikaan ei ole kutsumutustyötä arviointi- ja kehittämistyön resurssointi hakemus- ja vuosimaksut, tarkastusmaksut

Kenen tehtävä Ulkoisen arvioinnin suorittaa organisaation ulkopuolinen arviointiryhmä pääarvioijan (muodollinen pätevyys) johdolla. Arviointiin osallistuvat periaatteessa kaikki organisaatioon kuuluvat henkilöt.

Kustannukset Suurimmat kustannukset aiheutuvat organisaation oman työn palkkakustannuksista. Standardien ja laatupalkintomallien käyttö on ilmaista, mutta kyseisten materiaalin hankkimisesta aiheutuu kustannuksia. Ulkopuolinen arviointi ja sertifiointi on aina maksullista.

Organisointi Johdon velvollisuuksiin kuuluu asettaa tavoitteet ja resurssit sekä päättää lähestymistavasta (esim. ISO9000). Organisaatioon (laatupäällikkö, kehittämispäällikkö, tms.) hankitaan valitun mallin hallintakyky. Itsearviointi / sisäinen auditointi !

Arvioitavan kannalta Laatustandardien ja -palkintomallien ymmärtäminen ei ole välttämätöntä arviointityö on tehtävä vaivattomaksi arviontitulosten on oltava ymmärrettäviä parannuskohteiden löytymisestä on edettävä konkreettisiin kehittämistoimiin

Haasteista on mukavampaa arvioida kuin olla arvioitavana objektiivisuus (= totuudenmukaisuus) dokumentointivaatimus kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tiedon yhdistäminen hiljaisen tiedon hyödyntäminen kehittämistyön aloittaminen

Lähteitä ABC 200, Laatujärjestelmän sertifiointi. 5. painos 1997-08-12. SFS-Sertifiointi Oy.www.sfs-sertifiointi.fi/ The EFQM Excellence Model - Suomenkielinen käännös 1999. Laatukeskus.www.laatukeskus.fi/ Holma Tupu – ITE-itsearviointimalli. Kuntaliitto 2006. Kaplan, Robert S.: Strategialähtöinen organisaatio - tehokkaan strategiaprosessin toteutus. Kauppakaari 2002 Suomen Standardoimisliitto SFS. ISO9000-2000. www.sfs.fi/luettelo/index.html