Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkinto järjestetään jokaisen aluekeskuksen alueella, jolle ilmoittautuu ryhmiin tarvittava määrä oppilaita AY-TUTKINNON 2014 ILMOITTAUTUMISET ON KÄYNNISSÄ.
Advertisements

SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Eeva-Leena Aittoniemi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
RYHMÄT SYKSY 2013 RYHMÄTOIMINTA ON MAKSUTONTA KUNTOSALIHARJOITTELUN ABC Fysioterapeutin ohjaamat kuntosaliharjoittelun ABC-kurssit Atalpassa ja TamppiAreenalla.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Lukujärjestys Kevät 2015.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Opintoasiainsuunnittelija Anu Aunela Eläinlääketieteellinen tiedekunta WebOodin tenttityökalu eläinlääketieteellisessä.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ohjeita ykkösille yo suunnitelmia varten Hanna Närhi 2013.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
HUOLTAJAILTA. TUTKINNON SUORITTAMINEN Tutkinnon voi hajauttaa kolmeen perättäiseen kertaan Osallistumisoikeus kirjoituksiin  kirjoitettavan aineen pakolliset.
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2011.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Abien YO-INFO Viherlaakson lukio 2016.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tutkielman teko-ohjeet
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kirjallisuusterapia.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Opiskelu Oulun yliopistossa
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Johdatus akateemisiin opintoihin/ Opettajatuutorointi/ Linjainfo Lääketiede
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Sensitiiviset aiheet ja tutkimusetiikka
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Kouvolan Yhteislyseon
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Esityksen transkriptio:

Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014

Kurssista Opettajankoulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Valinnainen osio (408014S) 3-4 op Kasvatustieteiden koulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Loppukuulustelu (413027S) 4 op Kaikki ohjelmat, myös aineenopettajakoulutus: vapaasti valittavat opinnot 3 op Kirjapakettien vetäjinä tiedekunnan tutkimusryhmien tutkijoita

Tutkijavetoinen kurssi, jonka tavoitteena auttaa gradun sisällön tuottamisessa, kuten metodologiaa opettavat kurssit auttavat menetelmän suunnittelussa Kurssi antaa mahdollisuuden syventää kandidaatintutkielman tai pro gradu-työn aihepiirejä sekä lisää pedagogisia valmiuksia vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin. Kurssi tutustuttaa tiedekunnassamme tehtävään tutkimukseen

Tavoitteena Opiskelija tutustuu Kasvatustieteiden tiedekunnan eri tutkimusryhmissä tehtävään tutkimukseen sekä tieteenalan ajankohtaiseen kirjallisuuteen. Opiskelija pystyy syventämään kandidaatintutkielmansa tai pro gradu-työnsä aihepiirejä. Opiskelija lisää pedagogisia valmiuksiaan vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin.

Toteutuksesta Opiskelija valitsee yhden tarjolla olevista kirjapaketeista ja ilmoittautuu siihen Weboodissa 2-3 pienryhmätapaamista (aloitus keväällä ja lopetus syksyllä, lisäksi välitapaaminen / sähköpostiohjaus) Itsenäinen työskentely – essee (1 op ~ 27 h) Arviointi: 0-5 Urkund käytössä

Kurssin suorittaminen kesäopintoina mahdollista, elokuussa vielä aikaa opiskella Oma ajankäyttö ja opiskelu on suunniteltava itse Kurssin kirjallisuus on laaja  älä jätä lukemista ja esseen kirjoittamista viime tippaan

Ilmoittautumisesta Ilmoittautuminen Weboodissa 31.3.– – Kun ilmoittaudut, löydät kurssin koodilla S (vaikka suorittaisitkin kurssin eri tarkoitusta varten) Max.10 opiskelijaa / kirjapaketti – SITOVAT ilmoittautumiset – Jos ilmoittaudut ”varmuuden vuoksi”, toinen voi menettää paikkansa kirjapakettiin – Mieti siis tarkkaan, minkä kirjapaketin haluat tehdä ja miksi Jos kirjapakettiin tulee muutama opiskelija – katsotaan tilannekohtaisesti

Kirjallisuuden määrä 3 op = 300 pistettä / 4 op = 400 pistettä 1 suomenkielinen kirja = 80 pistettä 1 englanninkielinen kirja = 200 pistettä 1 suomenkielinen artikkeli = 33 pistettä 1 englanninkielinen artikkeli = 66 pistettä

Esseestä Esseen näkökulma valitaan ja rajataan luetun kirjallisuuden pohjalta. Esseessä esitetyt näkemykset, kannanotot ja väitteet perustellaan tieteellisen käytännön mukaisesti (lähdeviittaukset!) ”Hyvä esseen kirjoittaja ei voi pelkästään referoida lähdeaineistoaan, vaan hänen on kyettävä tarkastelemaan sitä omasta näkökulmastaan, näkemyksiinsä ja sitä puoltaviin väittämiin tukeutuen ja kyettävä esittämään se omalla persoonallisella tyylillään lukijaa vakuuttaen. Ei voida puhua esseestä, ellei kirjoittajalla ole mitään omakohtaista sanottavaa.” ”Olennaista tieteellisessä esseessä on kaiken tieteellisen kirjoittamisen tavoin aiheen ongelmakeskeinen lähestyminen, kysymysten asettelu, niihin vastaaminen ja vastausten perusteleminen.” ” Essee vaatii siten kirjoittajan omakohtaista ajattelua ja aihealueen hyvää tuntemusta.” Kirjoittamisen persoonallinen ote yhdistettynä tieteellisen kirjoittamisen käytänteisiin T. Latomaa & T. Kemppainen Ensi askelia tieteen tiellä. (s )

Kirjapaketit Lapsen ääni ja paikka, Kinnunen & Viljamaa Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus, Kaukko Oppiminen ja sen tukeminen, Malmberg Kouluväkivallan ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen, Huuki Tarkemmat kuvaukset eri liitteissä