Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2011."— Esityksen transkriptio:

1 Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2011

2 Kurssi Opettajankoulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Valinnainen osio (408014S) 4 op Kasvatustieteiden koulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Loppukuulustelu (413027S) 5 op Kaikki ohjelmat: vapaasti valittavat opinnot 4 op Kurssin vastuuhenkilö: Minna Uitto Kirjapakettien vetäjinä tiedekunnan tutkimusryhmien tutkijoita

3 Kurssikuvaus Tällä kasvatustieteen syventävällä kurssilla on mahdollista perehtyä johonkin erityiseen kiinnostuksen kohteeseen kasvatustieteen alueelta. Kurssilla tutustutaan Kasvatustieteiden tiedekunnan eri tutkimusryhmissä tehtävään tutkimukseen. Kurssi antaa mahdollisuuden syventää kandidaatintutkielman tai pro gradu-työn aihepiirejä sekä lisää pedagogisia valmiuksia vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin.

4 Kurssin toteutus Infotilaisuus Opiskelija valitsee yhden tarjolla olevista kirjapaketeista ja ilmoittautuu siihen Weboodissa 2-3 pienryhmätapaamista (aloitus keväällä ja lopetus syksyllä, lisäksi välitapaaminen / sähköpostiohjaus) Itsenäinen työskentely – essee (1 op ~ 27 h) Arviointi: 0-5 Urkund käytössä

5 Kurssin toteutus Kurssin suorittaminen kesäopintoina mahdollista, elokuussa vielä aikaa opiskella Lukupiirit – opiskelijat järjestävät itsenäisesti Oma ajankäyttö ja opiskelu on suunniteltava itse Kurssin kirjallisuus on laaja  älä jätä lukemista ja esseen kirjoittamista viime tippaan

6 Kurssin aikataulu Helmikuu: –Infotilaisuus 3.2.2011 –Ilmoittautuminen kirjapaketteihin Weboodissa 3.2.2011- 13.2.2011 Maaliskuu-toukokuu –Aloitustapaaminen pienryhmässä –Itsenäistä opiskelua ja lukupiirit –Välitapaaminen / sähköpostiohjaus (sovitaan ryhmissä) –Varapalautuspäivä valmistuville toukokuussa (sovittava kirjapaketin vetäjän kanssa) Kesä-elokuu –Itsenäistä opiskelua –31.8.2011 esseen varsinainen palautuspäivä Syyskuu –Lopputapaaminen, ”esitarkastus” ja palautteenanto kurssista

7 Ilmoittautuminen Ilmoittautuminen Weboodissa 3.2.-13.2.2011 –Kun ilmoittaudut, löydät kurssin koodilla 408014S (vaikka suorittaisitkin Loppukuulustelu-kurssin) Max.10 opiskelijaa / kirjapaketti –Sitovat ilmoittautumiset –Jos ilmoittaudut ”varmuuden vuoksi”, toinen voi menettää paikkansa kirjapakettiin Jos kirjapakettiin tulee muutama opiskelija – katsotaan tilannekohtaisesti

8 Kirjapaketeista Kurssilla yhteinen runko Kaikissa paketeissa englanninkielistä kirjallisuutta Yhteiset puitteet luettavan kirjallisuuden määrän suhteen Tarkemmat tiedot kirjapaketin kirjallisuudesta ja suoritusohjeet aloitustapaamisessa. Alustavat kirjallisuuslistat tiedekunnan nettisivuilla –Lukujärjestykset, luokanopettajankoulutus / kasvatustieteiden koulutus, kevät 2011, Valinnainen osio / Loppukuulustelu Palautteenanto kurssista kurssin lopussa

9 Loppukuulustelu 5 op Kirjapakettikurssia tarjotaan ensimmäistä kertaa Loppukuulustelu-kurssin suorittamista varten (kasvatustieteiden koulutus) Kyseinen kurssi on 5 op:n suuruinen –Huomioidaan kirjallisuuden määrässä ja lisäsivuina esseissä

10 Kirjallisuuden määrä 4op = 400 pistettä / 5 op = 500 pistettä 1 suomenkielinen kirja = 80 pistettä 1 englanninkielinen kirja = 200 pistettä 1 suomenkielinen artikkeli = 33 pistettä 1 englanninkielinen artikkeli = 66 pistettä

11 Kirjapaketit Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus (vastuuhenkilö: Jaana Pesonen) Kouluväkivallan ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen (vastuuhenkilöt: Sari Manninen ja Tuija Huuki) Lapsen ääni ja paikka (vastuuhenkilöt: Elina Viljamaa ja Susanna Kinnunen) Opettajan työ suhteissa olemisena (vastuuhenkilö: Minna Uitto) Oppiminen ja sen tukeminen (vastuuhenkilöt: Hanna Järvenoja ja Jonna Malmberg) Ympäristöetiikka ja -estetiikka (vastuuhenkilö: Pauliina Rautio)

12 Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus Ethics in Education, Intercultural and International Education Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuuskasvatus Kasvatuksen etiikka ja ammattietiikka Kehityskasvatus ja kehitysyhteistyö  Education, Diversity, Globalisation and Ethics (EDGE) - tutkimusryhmä  Esseessä (10-15 sivua) opiskelija syventyy yhden aihealueen kirjallisuuteen itse rajatun teeman/kysymyksen pohjalta.  Vastuuhenkilö: Jaana Pesonen (jaana.pesonen@oulu.fi) KTK349jaana.pesonen@oulu.fi FACULTY OF EDUCATION

13 Kouluväkivallan ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen Tutkimusryhmä: From violence to caring Teemat: Kouluväkivalta ilmiönä, sukupuoli ja väkivalta, ratkaisumallit, ennaltaehkäisy Kuvaus: Kurssilla tarkastellaan kouluväkivallan näkyviä ja piiloisia ilmenemismuotoja sekä sitä, kuinka väkivalta on läsnä maskuliinisuuksien ja feminiinisyyksien rakentumisessa ja statustyössä koulussa. Lisäksi kirjapaketti tarjoaa kasvattajille tarpeellisia väkivaltaan puuttumisen ja sen ennaltaehkäisyn keinoja. Vetäjät: Sari Manninen ja Tuija Huuki Suoritustapa: 10-15 sivun mittainen essee opiskelijan perustellusti valitsemasta näkökulmasta kirjallisuuteen pohjautuen. Alkutapaaminen pe 18.3.2011 klo 8-10. Välitapaaminen/ohjaus toukokuussa, palautus 31.8.2011, esitarkastusseminaari syyskuun alussa. Lopullinen versio 30.9.2011 mennessä Arviointi: 0-5.

14 LAPSEN ÄÄNI JA PAIKKA Pohditaan lapsen paikkaa tutkimuksessa ns. uuden lapsitutkimuksen valossa Lapset, lapsuudet, lapsen paikka tutkimuksessa, lasten asiantuntijuus, lapsinäkökulmaisuus, metodologiset kysymykset, eettiset kysymykset Suoritustapa: reflektoiva essee Kurssin vastuuhenkilöt: Susanna Kinnunen ja Elina Viljamaa Tutkimusryhmät: Elävä kertomus, TelLis

15 Opettajan työ suhteissa olemisena Tutkimusryhmä: Elävä kertomus Kuvaus: Kirjapaketissa opettajan työtä tarkastellaan suhteissa olemisena, etenkin opettaja-oppilas ja opettaja-vanhemmat suhteiden kautta. Tavoitteena on tarkastella omaa opettajuutta ja siinä kasvua suhteissa olemisen näkökulmasta. Vetäjä: Minna Uitto Suoritustapa: Pienryhmätapaamiset. Kirjallisuuteen pohjautuva, reflektoiva essee tieteellisiä kirjoituskäytäntöjä noudattaen (10-15 sivua)

16 OPPIMINEN ja SEN TUKEMINEN Supporting learning for understanding Vetäjät: Jonna Malmberg ja Hanna Järvenoja (etunimi.sukunimi@oulu.fi) Tutkimusryhmä: Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikkö (LET) Kirjapaketit: A.Taito ja tahto oppimisessa - Oppimisen motivationaalinen ja strateginen perusta B.Teknologiatuettu yhteisöllinen oppiminen - Oppiminen sosiaalisena toimintana Suoritustapa: - 8-12 sivun essee opiskelijan valitsemasta teemasta - Aihe/otsikko hyväksytään ensin ohjaajalla - Työn esittely LET tutkii… (1)Conceptual analysis of motivation and self-regulation in learning. (2)Empirical studies integrated to the individual, social, shared and interactive processes of learning with and without technology. (3)Development and validation of theory-based process oriented methods and analyses.

17 Ympäristöetiikka ja -estetiikka Environmental ethics and -aesthetics Leader: Pauliina Rautio Research Group: Life in Place (prof. Leena Syrjälä) Form: Essee / essay (languages: Finnish or English) Themes:The literature selection comprises handbooks and classics as well as recent scientific journal articles on environmental ethics and environmental aesthetics. Human relations to their biophysical nature, in particular to other species, as well as processes of multisensory (aesthetic) relating, are at the core of this literature selection. The scope of possible foci for an essay is very wide: the prospective student should have the ability to find a meaningful/relevant focus independently. Reading examples:Berleant & Carlson: The Aesthetics of Human Environments DesJardins: Environmental Ethics Wolfe: What is Posthumanism? Cavell et al.: Philosophy & Animal Life Wolch & Emel: Animal Geographies: Place, Politics, and Identity in the Nature- Culture Borderlands And recent articles from journals, e.g., Environmental Communication; Place, Ethics and Environment, Environmental Ethics, Contemporary Aesthetics


Lataa ppt "Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google