Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi"— Esityksen transkriptio:

1 Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi
Kevät 2010 – syksy 2010

2 Kurssi Opettajankoulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Valinnainen osio (408014S) 4 op Kaikki ohjelmat: vapaasti valittavat opinnot 4 op Kurssin vastuuhenkilöt: Maija Lanas ja Minna Uitto Kirjapakettien vetäjinä yksikön tutkimusryhmien tutkijoita

3 Kurssikuvaus Tällä kasvatustieteen syventävällä kurssilla on mahdollista perehtyä johonkin erityiseen kiinnostuksen kohteeseen kasvatustieteen alueelta. Kurssilla tutustutaan Kasvatustieteiden tiedekunnan eri tutkimusryhmissä tehtävään tutkimukseen. Kurssi antaa mahdollisuuden syventää kandidaatintutkielman tai pro gradu-työn aihepiirejä sekä lisätä pedagogisia valmiuksia vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin.

4 Kurssin toteutus Infotilaisuus
Opiskelija valitsee yhden tarjolla olevista kirjapaketeista ja ilmoittautuu siihen Weboodissa. 2-3 pienryhmätapaamista (aloitus keväällä ja lopetus syksyllä, lisäksi välitapaaminen/sähköpostiohjaus) Kurssin suorittaminen kesäopintoina siis mahdollista, elokuussa vielä aikaa opiskella Lukupiirit – opiskelijat järjestävät itsenäisesti Itsenäinen työskentely (4 op ~ 4 x 27 h) Arviointi: 1-5

5 Kurssin aikataulu Tammikuu: Helmikuu-toukokuu Kesä-elokuu Syyskuu
Infotilaisuus 29.1. Ilmoittautuminen kirjapaketteihin alkaa Weboodissa 29.1 Ilmoittautuminen päättyy 5.2. Helmikuu-toukokuu Aloitustapaaminen pienryhmässä Itsenäistä opiskelua + lukupiirit Välitapaaminen pienryhmässä / sähköpostiohjaus (sovitaan ryhmissä) Varapalautuspäivä valmistuville toukokuussa (sovittava kirjapaketin vetäjän kanssa) Kesä-elokuu Itsenäistä opiskelua työn varsinainen palautuspäivä Syyskuu Lopputapaaminen pienryhmässä ja palautteenanto kurssista

6 Ilmoittautuminen Ilmoittautuminen Weboodissa 29.1.- 5.2.
Max.10 opiskelijaa / kirjapaketti Jos kirjapakettiin tulee muutama opiskelija – katsotaan tilannekohtaisesti

7 Kirjapaketeista Kurssilla yhteinen runko
Kaikissa paketeissa englanninkielistä kirjallisuutta Yhteiset puitteet luettavan kirjallisuuden määrän suhteen Tarkemmat tiedot kirjapaketin kirjallisuudesta ja suoritusohjeet aloitustapaamisessa. Alustavat kirjallisuuslistat tiedekunnan nettisivuilla (kohta: lukujärjestykset) Palautteenanto kurssista kurssin lopussa

8 Kirjallisuuden määrä 4op = 400 pistettä
1 suomenkielinen kirja = 80 pistettä 1 englanninkielinen kirja = 200 pistettä 1 suomenkielinen artikkeli = 33 pistettä 1 englanninkielinen artikkeli = 66 pistettä

9 Kirjapaketit Matematiikkakasvatus (vastuuhenkilö: Vesa-Matti Sarenius)
Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus (vastuuhenkilö: Jaana Pesonen) Kouluväkivalta ja siihen puuttuminen (vastuuhenkilöt: Sari Manninen ja Tuija Huuki) Lapsen ääni ja osallisuus (vastuuhenkilö: Susanna Kinnunen) Opettajan työ suhteissa olemisena (vastuuhenkilö: Minna Uitto) Oppiminen ja sen tukeminen (vastuuhenkilöt: Hanna Järvenoja ja Jonna Malmberg) Reflektiivinen opettaja (vastuuhenkilöt: Pauliina Rautio ja Maija Lanas)

10 Matematiikkakasvatus
Kirjapaketti liittyy matemaattisten aineiden kasvatuksen tutkimusryhmän tutkimusintresseihin. Teemana laajemmin matematiikan oppiminen, erityisesti matematiikan oppimisvaikeudet, matematiikan oppimisvälineet, ongelmalähtöinen matematiikan opetus. Kurssilla matematiikkakasvatusta tutkitaan edellämainittujen teemojen kautta kasvatustieteellisenä tutkimusalueena. Opiskelija perehtyy johonkin edellämainituista teemoista niin, että pystyy esittämään oman tieteellisesti perustellun näkemyksensä valitsemastaan teemasta (tai sen jostain osa-alueesta). Tieteellisesti perusteltu näkemys esitetään esseemuotoisena ja se perustuu osittain opettajan antamiin artikkeleihin, osittain opiskelijan itse löytämiin. Kurssilla on kolme pienryhmätapaamista ja sen opettajana toimii Vesa-Matti Sarenius. Kurssi arvioidaan arvosanalla 1–5.

11 Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus Ethics in Education, Intercultural and International Education Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuuskasvatus Kasvatuksen etiikka ja ammattietiikka Kehityskasvatus ja kehitysyhteistyö Esseessä (10-15 sivua) opiskelija syventyy yhden aihealueen kirjallisuuteen itse rajatun teeman/kysymyksen pohjalta. Vastuuhenkilö: Jaana Pesonen KTK250 FACULTY OF EDUCATION

12 Kouluväkivalta ja siihen puuttuminen
Tutkimusryhmä: From Violence to Caring Teemat: Kouluväkivalta ilmiönä, sukupuoli ja väkivalta, ratkaisumallit Kuvaus: Kurssilla tarkastellaan kouluväkivallan näkyviä ja piiloisia ilmenemismuotoja, sisältäen myös siihen liittyvää valtakamppailua, ilmapiiriongelmia ja työrauhahäiriöitä. Lisäksi kirjapaketti tarjoaa kasvattajille tarpeellisia väkivaltaan puuttumisen keinoja. Vetäjät: Sari Manninen ja Tuija Huuki Suoritustapa: 8-12 sivun mittainen essee opiskelijan perustellusti valitsemasta näkökulmasta kirjallisuuteen pohjautuen. Työn esitteleminen lyhyesti mahdollisessa loppuseminaarissa. Arviointi: 1-5.

13 Lapsen ääni ja osallisuus
Perehdytään lapsen osallisuutta korostavan lapsitutkimuksen erilaisiin menetelmiin, joilla pyritään lähestymään lapsen elämää. Millaista on tutkimus lapsen kanssa? Teemoja esim. Lapsuus, lapsen ääni tutkimuksessa, lapsen osallisuus, lapsen kuunteleminen, luovat menetelmät (piirustus, valokuvaus, draama), leikki, tarinat, lapsen tieto, lapsitutkimuksen eettiset kysymykset Suoritustapana kirjallisuuteen pohjautuva essee. Vetäjänä Susanna Kinnunen Tutkimusryhmät Elävä kertomus Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – kuka kuuntelee?

14 Opettajan työ suhteissa olemisena
Tutkimusryhmä: Elävä kertomus Kuvaus: Kirjapaketissa opettajan työtä tarkastellaan suhteissa olemisena, etenkin opettaja-oppilas ja opettaja-vanhemmat suhteiden kautta. Tavoitteena on tarkastella omaa opettajuutta ja siinä kasvua suhteissa olemisen näkökulmasta. Vetäjä: Minna Uitto Suoritustapa: Pienryhmätapaamiset. Kirjallisuuteen pohjautuva, reflektoiva essee tieteellisiä kirjoituskäytäntöjä noudattaen. (n sivua)

15 OPPIMINEN ja SEN TUKEMINEN
Tutkimusryhmä: Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikkö (LET) Aiheet: 1) TAITO JA TAHTO OPPIMISESSA Oppimisen motivaationaalinen ja strateginen perusta Opiskelija perehtyy oppimisen motivaation ja itsesäätöisen oppimisen uusimpaan tutkimukseen. Tavoitteena on selvittää oppimisen motivaationaalinen perusta ja siihen liittyvä taitavan oppijan strateginen toiminta – sekä uusimpia ajatuksia siitä miten hyvän oppijan taitoja voidaan kehittää. 2) TEKNOLOGIATUETTU YHTEISÖLLISEN OPPIMINEN Oppiminen sosiaalisena toimintana Opiskelija perehtyy yhteisöllisen oppimisen teoreettiseen perustaan ja sen uusimpaan tutkimukseen. Olennaista on selvittää miten erilainen teknologia tukee yhteisöllistä oppimista ja edistää yksilön ymmärtävää oppimista. Vetäjät: Hanna Järvenoja ja Jonna Malmberg Suoritustapa: 8-12 sivun essee opiskelijan valitsemasta teemasta, joka hyväksytään ensin ohjaajalla. Työn esittely (jos pienryhmätapaaminen toteutuu)

16 Reflektiivinen opettaja
Pauliina Rautio, Maija Lanas Elävä kertomus-ryhmä Kirjallisuus: Lehti: Reflective Practice (esim EBSCOn kautta) Kasvatustieteisiin / opettajuuteen soveltuvin osin Charles Taylor (1989) Sources of the Self Part II ”Inwardness” Kirjallisuuslistan ulkopuolelta saa valita myös. Valitse: 6 artikkelia / kirja + 3 artikkelia Mitä on refleksiivisyys? Miten sitä on käsitteellistetty? Miten sitä on tutkittu käytännössä? Miksi sitä pidetään opettajalle tärkeänä? Kuinka tulla reflektiiviseksi?


Lataa ppt "Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google