Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012."— Esityksen transkriptio:

1 Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012

2 Kurssi Opettajankoulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Valinnainen osio (408014S) 3 op Kasvatustieteiden koulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Loppukuulustelu (413027S) 4 op Kaikki ohjelmat: vapaasti valittavat opinnot 3 op Kurssin opintopistemäärä on muuttunut! Kurssin vastuuhenkilö: Minna Uitto Kirjapakettien vetäjinä tiedekunnan tutkimusryhmien tutkijoita

3 Kurssikuvaus Tutkijavetoinen kurssi, jonka tavoitteena auttaa opiskelijoita gradun sisällön tuottamisessa, kuten metodologiaa opettavat kurssit auttavat menetelmän suunnittelussa Kurssi antaa mahdollisuuden syventää kandidaatintutkielman tai pro gradu-työn aihepiirejä sekä lisää pedagogisia valmiuksia vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin. Kurssi tutustuttaa opiskelijat tiedekunnassamme tehtävään tutkimukseen

4 Kurssin osaamistavoitteet Opiskelija tutustuu Kasvatustieteiden tiedekunnan eri tutkimusryhmissä tehtävään tutkimukseen sekä tieteenalan ajankohtaiseen kirjallisuuteen. Opiskelija pystyy syventämään kandidaatintutkielmansa tai pro gradu-työnsä aihepiirejä. Opiskelija lisää pedagogisia valmiuksiaan vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin.

5 Kurssin toteutus Infotilaisuus Opiskelija valitsee yhden tarjolla olevista kirjapaketeista ja ilmoittautuu siihen Weboodissa 2-3 pienryhmätapaamista (aloitus keväällä ja lopetus syksyllä, lisäksi välitapaaminen / sähköpostiohjaus) Itsenäinen työskentely – essee (1 op ~ 27 h) Arviointi: 0-5 Urkund käytössä

6 Kurssin toteutus Kurssin suorittaminen kesäopintoina mahdollista, elokuussa vielä aikaa opiskella Lukupiirit – opiskelijat järjestävät itsenäisesti Oma ajankäyttö ja opiskelu on suunniteltava itse Kurssin kirjallisuus on laaja  älä jätä lukemista ja esseen kirjoittamista viime tippaan

7 Kurssin aikataulu Helmikuu: –Infotilaisuus 6.2.2012 –Ilmoittautuminen kirjapaketteihin Weboodissa 8.2.- 19.2.2012 Maaliskuu-toukokuu –Aloitustapaaminen pienryhmässä –Itsenäistä opiskelua ja lukupiirit –Välitapaaminen / sähköpostiohjaus (sovitaan ryhmissä) –Varapalautuspäivä valmistuville toukokuussa (sovittava kirjapaketin vetäjän kanssa) Kesä-elokuu –Itsenäistä opiskelua –31.8.2012 esseen varsinainen palautuspäivä Syyskuu –Lopputapaaminen, ”esitarkastus” ja palautteenanto kurssista

8 Ilmoittautuminen Ilmoittautuminen Weboodissa 8.2.-19.2.2012 –Kun ilmoittaudut, löydät kurssin koodilla 408014S (vaikka suorittaisitkin Loppukuulustelu-kurssin) Max.10 opiskelijaa / kirjapaketti –Sitovat ilmoittautumiset –Jos ilmoittaudut ”varmuuden vuoksi”, toinen voi menettää paikkansa kirjapakettiin –Mieti siis tarkkaan, minkä kirjapaketin haluat tehdä Jos kirjapakettiin tulee muutama opiskelija – katsotaan tilannekohtaisesti

9 Kirjapaketeista Kurssilla yhteinen runko Kaikissa paketeissa englanninkielistä kirjallisuutta Yhteiset puitteet luettavan kirjallisuuden määrän suhteen Tarkemmat tiedot kirjapaketin kirjallisuudesta ja suoritusohjeet aloitustapaamisessa. Alustavat kirjallisuuslistat tiedekunnan nettisivuilla –Lukujärjestykset, luokanopettajankoulutus, kevät 2012, Valinnainen osio Palautteenanto kurssista kurssin lopussa

10 Loppukuulustelu 4 op Kirjapakettikurssi mahdollisuus suorittaa Loppukuulustelu-kurssi (kasvatustieteiden koulutus) Kyseinen kurssi on 4 op:n suuruinen –Huomioidaan kirjallisuuden määrässä ja esseen laajuudessa

11 Kirjallisuuden määrä 3 op = 300 pistettä / 4 op = 400 pistettä 1 suomenkielinen kirja = 80 pistettä 1 englanninkielinen kirja = 200 pistettä 1 suomenkielinen artikkeli = 33 pistettä 1 englanninkielinen artikkeli = 66 pistettä

12 Esseestä Esseen näkökulma valitaan ja rajataan luetun kirjallisuuden pohjalta. Esseessä esitetyt näkemykset, kannanotot ja väitteet perustellaan tieteellisen käytännön mukaisesti (lähdeviittaukset!) ”Hyvä esseen kirjoittaja ei voi pelkästään referoida lähdeaineistoaan, vaan hänen on kyettävä tarkastelemaan sitä omasta näkökulmastaan, näkemyksiinsä ja sitä puoltaviin väittämiin tukeutuen ja kyettävä esittämään se omalla persoonallisella tyylillään lukijaa vakuuttaen. Ei voida puhua esseestä, ellei kirjoittajalla ole mitään omakohtaista sanottavaa.” ”Olennaista tieteellisessä esseessä on kaiken tieteellisen kirjoittamisen tavoin aiheen ongelmakeskeinen lähestyminen, kysymysten asettelu, niihin vastaaminen ja vastausten perusteleminen.” ” Essee vaatii siten kirjoittajan omakohtaista ajattelua ja aihealueen hyvää tuntemusta.” Kirjoittamisen persoonallinen ote yhdistettynä tieteellisen kirjoittamisen käytänteisiin T. Latomaa & T. Kemppainen. 2002. Ensi askelia tieteen tiellä. http://herkules.oulu.fi/isbn9514272471/isbn9514272471.pdf (s. 30-31)

13 Kirjapaketit ”Asioita, esineitä ja olioita” eli kasvu ympäristössään (vastuuhenkilö: Pauliina Rautio) Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus (vastuuhenkilö: Mervi Kaukko) Kouluväkivallan ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen (vastuuhenkilö: Sari Manninen) Lapsen ääni ja paikka (vastuuhenkilöt: Elina Viljamaa ja Susanna Kinnunen) Opettajan työ suhteissa olemisena (vastuuhenkilö: Minna Uitto) Oppiminen ja sen tukeminen (vastuuhenkilö: Jonna Malmberg) Refleksiivinen opettaja (vastuuhenkilö: Maija Lanas)

14 Redesigning school spaces Estetiikka ja esineympäristö Being confined within? Spatial literacies Where do children play? Tilateoreettisen lapsuuden- tutkimuksen mahdollisuus Hengailun maantiede Children’s perceptions of the use of public space The view of the child? Oikeus oleskella? ”Asioita, esineitä ja olioita” eli kasvu ympäristössään Pauliina Rautio (@oulu.fi tai @helsinki.fi) elävä kertomus / maantiede ja ympäristökasvatus 8-12 (3 op) tai 10-15 (4 op) sivun essee

15 Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus Ethics in Education, Intercultural and International Education Teemat: Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuuskasvatus Kasvatuksen etiikka ja ammattietiikka Kehityskasvatus ja kehitysyhteistyö  Education, Diversity, Globalisation and Ethics (EDGE) - tutkimusryhmä  Esseessä opiskelija syventyy yhden aihealueen kirjallisuuteen itse rajatun teeman/kysymyksen pohjalta.  Vastuuhenkilö: Mervi Kaukko (mervikoi@mail.student.oulu.fi)@mail.student.oulu.fi 29.1.2012Mervi Kaukko/ KTK15

16 Kouluväkivallan ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen Tutkimusryhmä: From violence to caring Teemat: Kouluväkivalta ilmiönä, sukupuoli ja väkivalta, ratkaisumallit, ennaltaehkäisy Kuvaus: Kurssilla tarkastellaan kouluväkivallan näkyviä ja piiloisia ilmenemismuotoja sekä sitä, kuinka väkivalta on läsnä maskuliinisuuksien ja feminiinisyyksien rakentumisessa ja statustyössä koulussa. Lisäksi kirjapaketti tarjoaa kasvattajille tarpeellisia väkivaltaan tai kiusaamiseen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn keinoja. Vetäjä: Sari Manninen Suoritustapa: 3 op: 8-12 (valinnainen), 4 op: 10-15 (loppukuulustelu) sivun mittainen essee opiskelijan perustellusti valitsemasta näkökulmasta kirjallisuuteen pohjautuen. Alkutapaaminen pe 16.3.2012 klo 8-10. Välitapaaminen/ohjaus toukokuussa, palautus 31.8.2012, esitarkastusseminaari syyskuun alussa. Lopullinen versio 30.9.2012 mennessä Arviointi: 0-5.

17 LAPSEN ÄÄNI JA PAIKKA Pohditaan lapsen paikkaa tutkimuksessa ns. uuden lapsitutkimuksen valossa Lapset, lapsuudet, lapsen paikka tutkimuksessa, lasten asiantuntijuus, lapsinäkökulmaisuus, metodologiset kysymykset, eettiset kysymykset Suoritustapa: Essee Kurssin vastuuhenkilöt: Susanna Kinnunen ja Elina Viljamaa Tutkimusryhmät: Elävä kertomus, TelLis

18 Opettajan työ suhteissa olemisena Tutkimusryhmä: Elävä kertomus Kuvaus: Kirjapaketissa opettajan työtä tarkastellaan suhteissa olemisena, etenkin opettaja-oppilas ja opettaja-vanhemmat suhteiden kautta. Tavoitteena on tarkastella omaa opettajuutta ja siinä kasvua suhteissa olemisen näkökulmasta. Vetäjä: Minna Uitto Suoritustapa: Pienryhmätapaamiset. Kirjallisuuteen pohjautuva essee tieteellisiä kirjoituskäytäntöjä noudattaen (8-12 tai 10-15 sivua)

19 OPPIMINEN ja SEN TUKEMINEN Supporting learning for understanding Vetäjä: Jonna Malmberg (etunimi.sukunimi@oulu.fi) Tutkimusryhmä: Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikkö (LET) Kirjapaketit: A.Taito ja tahto oppimisessa - Oppimisen motivationaalinen ja strateginen perusta B.Teknologiatuettu yhteisöllinen oppiminen - Oppiminen sosiaalisena toimintana Suoritustapa: - 8-12 sivun essee opiskelijan valitsemasta teemasta - Aihe/otsikko hyväksytään ensin ohjaajalla - Työn esittely LET tutkii… (1)Conceptual analysis of motivation and self-regulation in learning. (2)Empirical studies integrated to the individual, social, shared and interactive processes of learning with and without technology. (3)Development and validation of theory-based process oriented methods and analyses.

20 Refleksiivinen opettaja Maija Lanas Suomalaisen peruskoulun opettajien toimintaa ei kontrolloida ulkopuolelta esim. testeillä, tarkastuksilla.  Ainoa opettajan väline on opettajan oma kyky tarkastella omaa toimintaansa refleksiivisesti ja kehittyä aikojen mukana. Kirjapakettikurssi antaa kirjallista materiaalia tämän kyvyn kehittämiseksi Edellyttää omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta Annettu kirjallisuus pääosin englanniksi, mutta kirjallisuuslistan ulkopuolelta saa valita myös.


Lataa ppt "Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google