Uudet perustutkintojen perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Näyttötutkintojärjestelmä
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ritva Kareketo kouluttaja
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhteiset tutkinnon osat
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Esityksen transkriptio:

Uudet perustutkintojen perusteet Sirkka-Liisa Kärki Tutkinnot- yksikön päällikkö, opetusneuvos

Uudistuneet ammatilliset perustutkinnot ja valmistavat koulutukset 52 ammatillista perustutkintoa, 120 koulutusohjelmaa Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus ( perusteet valmistuneet 2008) Vammaisten opiskelijoiden valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus ammatillisessa koulutuksessa Talouskouluopetusta koskevat ohjeet - perusteet Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistava koulutus (nyt kokeiluna – vakinaistumassa 2010) Kaikki perusteet uudistetaan 2010 mennessä ( aikataulu liitteenä )

Tutkintorakenneratkaisut/ Opiskelijan arvioinnin muutos säädöksissä Opm:n asetus 469/2008 (tutkinnot alkaen 2009) Opm:n asetus 955/2008 (tutkinnot alkaen 2010) Vn:n asetus 488/2008 (opiskelijan arviointiasteikon muutos ja siihen liittyvät siirtymäsäädökset) - kolmiportainen arviointiasteikko (tyydyttävä 1, hyvä 2 ja kiitettävä 3) -voimaan 1.8.2008 (uudistetut metsäalan pt, rakennusalan pt ja maahanmuuttajien valm.koul.) - voimaan 1.8.2009 kaikissa sekä vanhoissa että uusissa tutkinnoissa - at ja eat tutkinnon osien arviointi kuten näyttötutkinnoissa

Ammatillisen peruskoulutuksen haasteelliset tavoitteet ( Laki / Vn:n päätös) antaa opiskelijoille ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taittoja sekä valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen. tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi antaa opiskelijoille jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja tukea elinikäistä oppimista. Kolmivuotiset perustutkinnot tuottavat yleisen jatko-opintokelpoisuuden korkea-asteelle. VN:n päätös 213/98 1 § : Opetussuunnitelman perusteet laaditaan siten, että tutkinto tuottaa laaja-alaiset ammatilliset perusvalmiudet alan eri tehtäviin ja erikoistuneemman osaamisen ja työelämän edellyttämän ammattitaidon yhdellä tutkinnon osa-alueella

Tutkintojen perusteiden linjaukset (1) Työelämävastaavuuden vahvistaminen ja yrittäjyys Tutkinnon osat työelämän toimintakokonaisuuksina ja ammattitaitovaatimukset tekemisenä -työelämässä vaadittavana osaamisena Tutkinnon osia alueellisen/paikallisen/kansainväistyvän työelämän tarpeiden pohjalta Yrittäjyysosaamisen vahvistaminen Terveyden, turvallisuuden ja toimintakyvyn ammattitaitovaatimuksia vahvistettu Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset Elinikäisen oppimisen avaintaidot

Tutkintojen perusteiden linjaukset (2) Tutkintojen suorittamismahdollisuuksien monipuolistaminen ja yksilölliset tutkinnon suorittamispolut Ammattipätevyyttä tuottava tutkinnon osa kerrallaan Tutkinnon osat muista tutkinnoista ( pt,at,eat, amk) Paikallisesti tarjottavia tutkinnon osia Ammattiosaamisen syventäminen tutkintoa laajentamalla Työelämän ja koulutuksen vuorottelu ja erilaiset tutkinnon suoritustavat Tutkinnon täydentäminen lukio-opinnoilla/ kahden tutkinnon suorittaminen

Perustutkinnon perusteiden sisältö Johdanto X-tutkinnon tavoitteet ja tutkinnon muodostuminen Perustutkinnon perusteiden toimeenpano ammatillisessa peruskoulutuksessa Perustutkinnon suorittaminen näyttötutkintona X perustutkinnon ammatilliset tutkinnon osat, ammattitaitovaatimukset ja arviointi Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat ( yhteiset opinnot), tavoitteet ja arviointi (peruskoulutuksessa) Vapaasti valittavat tutkinnon osat (peruskoulutuksessa) Opiskelijan arviointi ammatillisessa peruskoulutuksessa Muut määräykset ammatillisessa peruskoulutuksessa Liiteosa

Muut määräykset ammatillisessa peruskoulutuksessa Opiskelijan arviointi luku 6 ja muut määräykset ammatillisessa peruskoulutuksessa luku 7Muut Opiskelijan arviointi ammatillisessa peruskoulutuksessa Opinto-ohjaus ja henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Työssäoppiminen ja työturvallisuus Ammatillinen erityisopetus Maahanmuuttajien ja eri kieli- ja kulttuuriryhmien opetus Oppisopimuskoulutus Kodin ja oppilaitoksen yhteistyö Opiskelijahuolto

Liiteosa Ammattialan kuvaus ja arvoperusta Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset ammatillisessa peruskoulutuksessa Yleiset arviointikriteerit, joiden pohjalta koulutuksen järjestäjä voi määritellä paikallisesti suunniteltujen tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset, arviointikriteerit ja ammattitaidon osoittamistavat

Uudistuneet tutkinnot ja perusteet Ammatilliset tutkinnon osat muodostettu työelämän toimintakokonaisuuksista Tutkinnot ja tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset/tavoitteet määritelty tutkinnon suorittavan henkilön oppimistuloksina /tietoina, taitoina ja osaamisena/pätevyytenä ( tutkintojen EQF- tasomäärittelyt tulevat myöhemmin) Epävirallisen ja arkioppimisen tunnustamisen edistäminen (osaamisen tunnustaminen - opiskelijan arviointimääräyksissä ) Myöhemmin oppimistulosten lisäksi lisäinformaatiota opintopisteillä (ECVET) kansallinen toimivaltainen viranomainen määrittelee tutkintojen ja tutkinnon osien opintopisteet - (OPM-OPH (ei vielä tehty)

Perustutkinnon muodostuminen Ammatillinen perustutkinto muodostuu seuraavasti: 1. Ammatilliset tutkinnon osat 90 ov tutkinnon osiin sisältyy työssäoppimista vähintään 20 ov, yrittäjyyttä vähintään 5 ov ja opinnäyte vähintään 2 ov 2. Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20 ov 3. Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov

Valinnaisuus perustutkinnon rakenteessa (1) Ammatilliset tutkinnon osat, 90 ov Kaikille pakolliset tutkinnon osat Koulutusohjelmien pakolliset tutkinnon osat Kaikille valinnaiset tutkinnon osat tutkintokohtaisia ammatillisia tutkinnon osia muista ammatillisista perustutkinnoista, at- ja eat-tutkinnoista sekä (ammatillisissa perustutkinnoissa ) amk-tutkinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa alueellisia ja paikallisia työelämän tarpeiden mukaisia tutkinnon osia

Valinnaisuus perustutkinnon rakenteessa (2) Muut valinnaiset tutkinnon osat (vain ammatillisessa peruskoulutuksessa) Yrittäjyys Tp-ohjaajaksi valmentautuminen ammattitaitoa syventäviä ja laajentavia ja ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia sekä lukio-opintoja Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat ammatillisessa peruskoulutuksessa (yhteiset opinnot), 20 ov pakollisia 16 ov + valinnaisia 4 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat ammatillisessa peruskoulutuksessa, 10 ov

Valinnaisuus perustutkinnon rakenteessa (3) Ammatillista osaamista yksilöllisesti syventävät tutkinnon osat Yritystoiminta osia muista ammatillisista perustutkinnoista, at- ja eat- tutkinnoista ammatillista osaamista yksilöllisesti syventäviä paikallisesti tarjottavia tutkinnon osia ( vain ammatillisessa peruskoulutuksessa

Alueellisuus ja paikallisuus ammatillisessa peruskoulutuksessa Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat Muut valinnaiset tutkinnon osat, 0-10 ov Yrittäjyys, 10 ov Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, 2 ov Ammattitaitoa syventävä ja laajentava tutkinnon osa, 0-10 ov Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat (yhteiset opinnot), 0-10 ov Lukio-opinnot, 0-10 ov Kaikille valinnaiset ammatilliset tutkinnon osat 4.2.10 Paikallisesti tarjottavat tutkinnon osat 5-10 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20 ov

Joustavuus perustutkinnoissa (1) Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Tunnistamisessa selvitetään ennen kyseisten opintojen tai tutkinnon suorittamisen alkamista, mitä ja millaista osaamista opiskelijalla tai tutkinnon suorittajalla on (sillä, missä osaamisen on hankittu ei ole väliä) Ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelijalla on oikeus saada perustutkinnon perusteiden tavoitteita ja ammattitaitovaatimuksia keskeisiltä osin vastaavat aikaisemmin suoritetut opinnot tai muutoin hankittu osaaminen tunnustettua Näyttötutkinnossa kolmikantainen arvioijaryhmä esittää aiemmin virallisesti osoitetun osaamisen tunnustamista tutkintotoimikunnalle

Joustavuus perustutkinnoissa (2) Perustutkinto on mahdollista suorittaa työelämän edellyttämää pätevyyttä tuottava tutkinnon osa kerrallaan

Joustavuus perustutkinnoissa (3) Jotta opiskelijan yksilöllinen valinnaisuus voi toteutua, koulutuksen järjestäjä laatii ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelijan yksilöllisten lähtökohtien pohjalta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jota päivitetään koko koulutuksen ajan. Näyttötutkinnon suorittajat saavat henkilökohtaistamismääräyksen 43/011/2006 mukaisesti suunniteltua ja toteutettua neuvontaa näyttötutkintoon ja siihen valmistavaan koulutukseen hakeutumisessa, suorittamisessa ja tarvittavan ammattitaidon hankkimisessa

Tutkinnon osan toteutuksen ja arvioinnin suunnittelu ammatillisessa peruskoulutuksessa Ammattitaito-vaatimukset /tavoitteet (tutkinnon perusteet) Arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit Osaamisen arviointi arvioijat (koskee amm. tutkinnon osia) opetuksen toteutus T1 H 2 K 3 näyttö, missä? (koskee amm. tutkinnon osia) muu arviointi, mitä/miten? oppimisympäristöt menetelmät ohjaus ja tuki  

Osaamisen arviointi (1) Ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelijan oppimista arvioidaan tukemalla ja motivoimalla opiskelijaa ja antamalla suullista ja kirjallista palautetta oppimisen etenemisestä Osaamisen arviointiin perustuen opiskelijalle annetaan todistukseen tulevat arvosanat kaikista tutkinnon osista kolmiportaisella arviointiasteikolla T1, H2, K3 Ammatillisssa tutkinnon osissa osaaminen arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä eli tekemällä ammattaitovaatimusten edellyttämää työtä. Muita arviointimenetelmiä käytetään tarvittaessa täydentämään ammattiosaamisien näyttöjä.

Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt ammatillisessa peruskoulutuksessa oppilaitoksessa opiskelija oppii tutkinnon ammattitaitovaati-musten (tavoitteiden) mukaisesti työssäoppimispaikassa opiskelija oppii tutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisia asioita ja harjaantuu jo oppimassaan opiskelija osoittaa osaamisensa työtä tekemällä (ammattiosaamisen näytöt)   oppiminen Arvioidaan opiskelijan oppimista ohjaamalla ja kannustamalla sekä seuraamalla edistymistä, arvosanat eivät välttämättömiä arvioidaan, kuinka hyvin on saavutettu tutkinnossa edellytetty osaaminen (ammattitaito-vaatimukset tutkinnon perusteiden mukaisesti)

Osaamisen arviointi (2) Näyttötutkinnossa tutkinnon suorittajan osoittama osaaminen arvioidaan tutkintotilaisuuksissa kolmiportaisen arviointiasteikon mukaan T1, H2, K3. Kaikki ammattitaitovaatimukset ja arvioinnin kohteet arvioidaan tutkintotilaisuuksissa. Osaamisen arviointi perustuu aina tutkinnon perusteissa määriteltyihin arviointikriteereihin, jotka ovat samat ammatillisessa peruskoulutuksessa ja näyttötutkinnossa.

Tutkinnon perusteiden antamat mahdollisuudet (1) PERUSTUTKINNON PERUSTEET TYÖELÄMÄ OPISKELIJA/TUTKINNON SUORITTAJA Perustutkinnon rakenne -työelämälähtöiset tutkinnon osat - ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat - työelämän edustajat mukana työryhmissä - opiskelijat mukana, opiskelijoita kuultu

Tutkinnon perusteiden antamat mahdollisuudet (2) PERUSTUTKINNON PERUSTEET TYÖELÄMÄ OPISKELIJA/TUTKINNON SUORITTAJA Tutkinnon osien valinnaisuus koulutusohjelmat/osaamisalat pakolliset ammatilliset tutkinnon osat valinnaiset tutkinnon osat ammatillista osaamista yksilöllisesti syventävät tutkinnon osat ( yli 120 ov:n menevät) -ammatillisilla tutkinnon osilla saavutetaan työelämän edellyttämä ammattitaito valinnaisuudella voidaan koulutusta suunnata työelämän erilaisiin tarpeisiin sopivaksi yksilöllisesti syventävillä tutkinnon osilla voidaan täydentää työelämän tarpeita vastaavaa osaamista yhteistyöllä koulutuksen järjestäjien ja työelämän sekä eri koulutuksen järjestäjien kesken (verkostoituminen) mahdollistetaan laajempi tarjonta työelämän tarpeisiin ammatillisessa peruskoulutuksessa paikallisesti tarjottavat tutkinnon osat valinnaisuus mahdollistaa yksilölliset opintopolut sekä uraodotukset

Tutkinnon perusteiden antamat mahdollisuudet (3) PERUSTUTKINNON PERUSTEET TYÖELÄMÄ OPISKELIJA/TUTKINNON SUORITTAJA Yksilöllinen joustavuus osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tutkinnon suorittaminen tutkinnon osittain henkilökohtainen opiskelusuunnitelma henkilökohtaistaminen näyttötutkinnossa hakeutumisvaiheessa tutkinnon suorittamisvaiheessa - tarpeen vaatiessa työelämään lisätyövoimaa -jokaisen osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan mahdollisuus vuorottaa opiskelua ja työtä mahdollistaa henkilökohtaiset tutkinnon suorittamismahdollisuudet

Tutkinnon perusteiden antamat mahdollisuudet (4) PERUSTUTKINNON PERUSTEET TYÖELÄMÄ OPISKELIJA/TUTKINNON SUORITTAJA Osaamisen arviointi ammattiosaamisen näytöt + muu arviointi tutkintotilaisuudet arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit tutkinnon perusteiden mukaisesti - ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä työelämän kanssa -> toimielin näyttötutkintojen järjestäminen tutkintotoimikunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti -mahdollisuus varmistaa työelämän odotusten mukainen osaaminen -osaaminen osoitetaan oikeassa työnteossa arviointikriteerit kaikilla samat mahdollisuus itsearviointiin

PERUSTUTKINNON PERUSTEIDEN TOIMEENPANO AMMATILLISESSA PERUSKOULUTUKSESSA 2.1 Opetussuunnitelman laadinta ja sisältö 2.1.1 Opetussuunnitelman yhteinen osa 2.1.2 Opetussuunnitelman tutkintokohtainen osa 2.1.3 Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma

Yhteinen osaUSTEIDEN PANO OULUTUKSESSA koulutuksen järjestämisen opetussuunnitelmaperusteisena koulutuksena, näyttötutkintona ja oppisopimuksena (L 630/1998, 15 §, 17 §) opetuksen järjestämismuodot kuten lähi-, etä-, monimuoto- ja verkko-opetus sekä työssäoppiminen (L 630/1998, 15 §, 16 §) suunnitelmat ja toimintatavat tutkinnon osan tai osien suorittamiseksi sekä opiskelijoiden mahdollisuudet täydentää opintojaan ja suorittaa koko tutkinto opintojen tarjonnan yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien ja työelämän kanssa (L 630/1998, 14 §, 10 §) toimenpiteet opetukseen liittyvästä yhteisöllisyyttä vahvistavasta toiminnasta, joka tarjoaa mahdollisuuden arvopohdintaan ja kulttuuriperintöön perehtymiseen (A 811/1998, 9 §) yhteiset toimintatavat opiskelijan arvioinnin (L 601/2005, 25a §) toteuttamisesta luvun 7 mukaisesti luvun 8 mukaisten muiden määräysten toteuttamisen henkilöstön kehittämissuunnitelman.

Tutkintokohtainen osa tutkinnon muodostumisen pakollisista ja valinnaisista ammatillisista tutkinnon osista ja ammattitaitoa täydentävistä tutkinnon osista opintojen etenemisen, ajoituksen ja järjestämisen vapaasti valittavien tutkinnon osien tarjonnan suunnitelman ammattiosaamista syventävien tutkinnon osien (tutkintoa yksilöllisesti laajentavien tutkinnon osien) järjestämisestä suunnitelman tutkinnon osien arvioinnista ja osaamisen arviointimenetelmistä suunnitelman ammatillisten tutkinnon osien arvioinnista siten, että se sisältää toimielimen hyväksymän suunnitelman ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista tutkinnon osat, niiden ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit siltä osin kuin niitä ei ole tutkinnon perusteissa määritelty.

PERUSTUTKINNON SUORITTAMINEN NÄYTTÖTUTKINTONA 3.1 Yleistä näyttötutkintojärjestelmästä 3.2 Näyttötutkintojen järjestäminen 3.3 Näyttötutkinnon suorittaminen 3.4 Näyttötutkinnon perusteet 3.5 Henkilökohtaistaminen näyttötutkinnossa 3.6 Ammattitaidon arviointi näyttötutkinnossa 3.7 Todistukset 3.8 Näyttötutkintoon valmistava koulutus

Toteutuksessa huomioon otettavia asioita 1. Uusien perustutkintojen perusteiden mahdollisuuksien täysimääräinen käyttöönotto tuo myös haasteita. Koulutuksen järjestäjän tulee laatia oma opetussuunnitelmansa siten, että tutkinto on mahdollista suorittaa kolmessa vuodessa (L. ) Opiskelijan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa tulee olla suunnitelma silloin, kun opiskelija yksilöllisesti tarvitsee joko yksilöllisen etenemisen vuoksi tai yksilöllisen tutkinnon laajentamisen vuoksi lisää aikaa tutkinnon suorittamiseen.

Toteutuksessa huomioon otettavia asioita 2. Perusteiden linjausten toteuttaminen edellyttää monipuolisten opintopolkujen tarjontaa. Perusteet mahdollistavat valinnat muista ammatillisista tutkinnoista. Tällöin on otettava huomioon se, että koulutuksen järjestäjä voi itse toteuttaa vain sellaisten tutkintojen osia, joihin sillä on järjestämislupa. Jos itsellä ei ole järjestämislupaa, tutkinnon osat on hankittava ks. yhteistoimintasäädös ostopalveluna sellaiselta koulutuksen järjestäjältä, jolla on siihen lupa. Koulutuksen järjestäjälle, jolta tutkinnon osia hankitaan, on kyseessä maksullinen palvelutoiminta ja he eivät voi ilmoittaa kyseisiä opiskelijoita laskentapäivinä opiskelijamääriin. Peruskoulutuksen ja lisäkoulutuksen rahoitusta ei saa s

Toteutuksessa huomioon otettavia asioita 3. Opiskelijalla puolestaan on tutkinnon suorittamisoikeus tutkintoon ja hän on kirjoilla siellä, missä hänellä on tutkinnon suorittamisoikeus. Häntä ei valita erikseen opiskelijaksi toisen koulutuksen järjestäjän oppilaitokseen, vaikka hän suorittaisi siellä tutkinnon osia, joita hän liittää tutkintoon perusteiden mahdollistamalla tavalla. Erillistä opiskelijavalintaa ei tutkinnon osien suorittamiseen tarvita.

Toteutuksessa huomioon otettavia asioita 4. Silloin, kun ammatti- tai erikoisammattitutkinnon osa korvaa kokonaan jonkin perustutkinnon pakollisen tai valinnaisen tutkinnon osan, arvosana tutkintotodistukseen annetaan muuntaen hyväksytty arvosanalla suoritettu seuraavasti. Ammatti- tai erikoisammattitutkinnon osan hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 2 perustutkinnon arvosana-asteikolla 1-3. Mikäli opiskelija/ tutkinnon suorittaja katsoo, että hänen osaamisensa vastaa arvosanaa 3, silloin hänen on osoitettava se näytöllä.

Lisätietoa www.oph.fi Koulutus ja tutkinnot/ Ammattikoulutus/ Ammatillisten perustutkintojen uudistaminen KIITOS