Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Advertisements

Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Mediakasvatus seurakuntien nuorisotyössä
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Tytöt teknologian taitajiksi
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
PORIN ÄIDINKIELEN JA KIRJALLISUUDEN OPETUSSUUNNITELMA 2016 TYÖRYHMÄ: : TARU-TUULIA ASTALA, MILLA HAAPARANTA, PIA HIETAMÄKI, PIRJO-RIITTA KRANNILA, ANNIMARIA.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Laaja-alainen osaaminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kieli itseilmaisun välineenä
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Tavoitteet ja arviointi
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Pelit opetuksen tukena
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Liikunnan Perusopinnot
Viestintä.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys

Mediakasvatus Mediataitojen kartuttaminen Median käyttö oppimisympäristönä Media tiedonkäsittelyn välineenä Media kasvattajana esim. terveystieto

Anu Mustonen 13.9.2007 Viestintä- ja mediataito kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja edistää median aseman ja merkitysten ymmärtämistä kehittää median käyttötaitoja Viestintä- ja mediataito aihekokonaisuutena peruskoulujen opetussuunnitelmissa

Peruskoulun opetussuunnitelma Tavoitteet: oppilas oppii… ilmaisemaan itseään monipuolisesti ja vastuullisesti, tulkitsemaan muiden viestintää kehittämään tiedonhallinta-taitojaan sekä vertailemaan, valikoimaan ja hyödyntämään hankkimaansa tietoa suhtautumaan kriittisesti median välittämiin sisältöihin ja pohtimaan niihin liittyviä eettisiä ja esteettisiä arvoja viestinnässä tuottamaan ja välittämään viestejä ja käyttämään mediaa tarkoituksenmukaisesti käyttämään viestinnän ja median välineitä tiedonhankinnassa, -välittämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Keskeiset sisällöt omien ajatusten ja tunteiden ilmaisu, erilaiset ilmaisukielet ja niiden käyttö eri tilanteissa viestien sisällön ja tarkoituksen erittely ja tulkinta, viestintäympäristön muuttuminen ja monimediaalisuus median rooli ja vaikutukset yhteiskunnassa, median kuvaaman maailman suhde todellisuuteen yhteistyö median kanssa lähdekritiikki, tietoturva ja sananvapaus viestintätekniset välineet ja niiden monipuolinen käyttö sekä verkkoetiikka

Ilmaisukasvatus kehittää omien ajatusten ja tunteiden verbaalista, visuaalista, auditiivista tai musiikillista itseilmaisua lisää vuorovaikutustaitoja opitaan hyödyntämään ilmaisuun eri mediakanavia Kieli-, taide- ja taitoaineet

Mediataidot median tuottamis- ja ilmaisutapojen tuntemus sisältöjen tulkinta tekniset käyttötaidot kriittinen suhde media(luku)taito informaatiotulvan hallinta ja tietoturva metodista parhaita itse tekeminen läpäisyperiaate

Mediakasvatus harjaannuttaa median aktiiviseksi kohtuukäyttäjäksi kannustaa omiin tulkintoihin ja mielipiteiden vaihtoon toimii rokotteena median riskejä vastaan tukee minä- ja maailmankuvan kehitystä

Media oppimisympäristönä yhteisöllinen ja tutkiva oppiminen, luova ongelmanratkaisu prosessien, syy- seuraussuhteiden, mutkikkaiden kokonaisuuksien havainnollistaminen visuaalisesti havaintoaineiston kokoaminen, jäsentely ja raportoiminen

Pelien vetovoima hyötykäyttöön Vuorovaikutteisuus Monia aisteja koskettava multimediaalisuus Mielikuvituksen tempaaminen Kiehtovat pulmat, koukuttavuus Opittavan asian toisto ja kertaaminen Motivoiminen, itsetunnon kohentaminen

Oppimispolku: esi- ja alkuopetus Faktan ja fiktion erottaminen mikä on sepite, mikä dokumentti? mikä on mainos ja mihin se pyrkii? tutustutaan eri mediakanaviin tehdään omia tarinoita, lehtiä ja mainoksia perehdytään tietokoneisiin sekä niiden käyttösääntöihin tehdään harjoitustöitä oppisisältöihin liittyen piirros-, tekstinkäsittely-, kuva - ja oppimisohjelmat

Oppimispolku: vuosiluokat 3 - 6 mediatyyppien ja lajityyppien erottaminen median eri sisältötyyppien erottelu mediatodellisuuden kyseenalaistaminen internet tiedonhankinnan ja viestinnän keinona tehdään ja analysoidaan tarinoita, tv-ohjelmia, mainoksia kuvataan omia tarinoita eri kuvakulmista, editoidaan perehdytään verkkoetikettiin ja tietoturvaan

Oppimispolku: vuosiluokat 7 - 9 Tulkinta- ja analyysitaitoja median tuotantorakenteiden ja yhteiskunnallinen analyysi eri mediakanavien ja –välineiden viestien vertailu itsenäisen tiedonetsinnän ja -varastoinnin taidot (metatiedot) omat www-sivut harjoitellaan osallistuvaa viestintää kuten mielipidekirjoitusten tekemistä perehdytään tekijänoikeuskysymyksiin

Vanhemmatkin vastuussa mediakasvatuksesta Anu Mustonen 2007 Vanhemmatkin vastuussa mediakasvatuksesta 1. Ole kiinnostunut, kurkista mitä ruudulla tapahtuu 2. Sopikaa säännöistä pienestä pitäen, kunnioittakaa ikärajoituksia 3. Laitteet yhteisiin tiloihin: vuorottelu, yhdessäolo 4. Neuvo tietoturva-asioissa 5. Kohtuullisuus: kone ei saa olla ainoa kaveri 6. Nukkuakin pitää! 8.8.2005 Anu Mustonen, PsT