Halkokarin ja Rytimäen koulut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Ykspihlajan koulu, Kokkola
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
Hakalahden yläkoulun kehittämishankkeet
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Vanhempien mielipiteitä
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Joustava perusopetus eli JOPO
Joustavat oppimispolut
Kelpo-hanke Amisto
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Halkokarin ja Rytimäen koulut Kelpo-kehittämishanke kouluillamme - Toiminnan kuvausta ja arviointia 2011-2012 - Mia Korpela

Hankkeen aloitus ja sen lähtökohta Hankeaika: maaliskuu 2011- marraskuu 2012. Lähtökohta hankkeelle: Halkokarin ja Rytimäen koulut halusivat olla tukemassa kaupungin Kelpo-kehittämistoimintaa olemalla mukana hankkeen mukaisten tavoitteiden suunnittelussa, testauksessa ja kokeilussa.

Hankkeen tavoitteita kouluillamme: Joustavan alkuopetuksen kehittäminen sekä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen kehittäminen. Tavoitteena kehittää lähikouluperiaatteen mukaisen inklusiivisen opetuksen kehittämistä varhaisen tuen palvelun näkökulmasta.

Hankkeen tavoitteita kouluillamme: Samanaikaisopetuksen ja tiimiopettajuuden kehittäminen. Luokkien ja opettajien välisen yhteistyön lisääminen sekä opetusryhmien joustavampi ryhmittely nähdään tärkeänä osana nykyaikaisen oppimisen ja opettamisen rakennetta. Se edellyttää myös talouden kestävän kehityksen periaatteiden mukaista resurssien käytön uudelleenharkintaa.

Hankkeen tavoitteita kouluillamme: Kolmiportaisen tuen mallin koulukohtainen mallintaminen (valm. 01/2012) Koulukohtaisesti joustavan opetuksen kehittäminen. Lain edellyttämän kolmiportaisen tuen mallin dokumentaation kehittäminen.

Mitä on tehty? Alkuopetuksen AI- joustot Halkokarilla Joustot aikaisempien vuosien tapaan: 1.luokat: 4h/viikossa, 2.luokat: 3h/viikossa. Joustoryhmät tason mukaan: siniset (sujuvat lukijat), vihreät (tavutason lukijat) ja keltaiset (kirjaintason lukijat) Oppimista seurataan pitkin lukuvuotta pienin testein. Joustavat siirrot ryhmästä toiseen tarpeen mukaisesti. Joustotuntien yhteissuunnittelu säännöllistä.

Mitä on tehty? Alkuopetuksen MA- joustot Halkokarilla Yhden 1.luokan matematiikan opetus perustuu unkarilaisen matematiikan Varga-Nemènyi-menetelmään (1.kokeiluvuosi). 1 .luokalla samanaikaisopetusta ja pienryhmittelyjä tarpeen mukaan. 2. luokalla matematiikassa joustoryhmiä on 2h/viikossa. Jousto-opetuksessa korostuu yhteissuunnittelu.

Mitä on tehty? 3-4.luokkien kehittämistyön hedelmiä ÄIDINKIELI: Joustoa tasoryhmittäin lähinnä kirjoittamisessa. MATEMATIIKKA: Yhteistoiminnallisuuden kehittäminen, tiimiopettajuus. ESKARIYHTEISTYÖ: Jokaisella 4.luokalla on oma ystäväeskariryhmä, jonka kanssa yhteistä toimintaa: pelaamista, askartelua, lukemista. Tavoitteena on ollut yhteistoiminnallisuus ja esikoulun-koulun nivelvaiheen kehittäminen.

Mitä on tehty? 4.-5. luokkien kehittämistyön hedelmiä Joustavat uudenlaiset ryhmittelyt, ryhmittelyjen kehittämistyö ja suunnittelu Opettajavaihdot Samanaikaisopetuksen kehittäminen Tiimiopettajuuden kehittäminen

Mitä on tehty? 6.luokkien kehittämistyön hedelmiä Tiimiopettajuuden kehittyminen Yhteistoiminnalliset ilmiölähtöiset teemajaksot Opettajavaihdot Matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden opetuksen kehittäminen.

Mitä on tehty? Oppituntien palkituksia jokaisella luokka-asteella mahdollisuuksien mukaan. Yhteistyö opettajien välillä on entisestään lisääntynyt. Tiimiopettajuus ja yhteissuunnittelu on vahvistunut. Samanaikaisopetus on lisääntynyt. Samanaikaisopetus mahdollistaa monenlaiset toteutustavat. Dokumentointi on kehittynyt ja monipuolistunut.

Mitä on tehty? Opettajille on järjestetty koulun sisäisesti täydennyskoulutusta lakimuutoksista ja käytännön toteutustavoista. Visuaalisten hahmotusvaikeuksien korjaamiseen tarkoitettu Venny 2-materiaali on hankittu työkaluksi koululle. Koulukohtainen oppimisen tuen käsikirja on valmistunut työkaluksi opettajille ja muulle henkilökunnalle.

Mitä on tehty? Pienluokkien oppilaiden intergrointitunnit isompiin luokkiin joustavasti ja yksilöllisesti aikaisempien vuosien tapaan. Yleisopetuksen oppilaiden opetuksen järjestäminen pienluokan ryhmässä esim. periodeittain tietyssä oppiaineessa mahdollista erityisen ja tehostetun tuen vaiheissa.

Joustavat ryhmittelyt ja samanaikaisopetus mahdollistavat entistä paremmin erilaisten oppimistapojen ja – tyylien huomioimisen opetuksessa.

Rytimäen koulun esi-ja alkuopetuksen yhteistyö Lukuvuoden jokaiselle kuukaudelle suunnitelmallista yhteistyötä. Tavoitteena on hyvä oppilaan tuntemus ja tiedonsiirto. Yhteistyöllä pyritään vahvistamaan oppilaiden sosiaalisia ryhmätaitoja. Yhteistoiminnallisuus arvossa esiopetuksen ja alkuopetuksen välillä.

Rytimäen koulun esi-ja alkuopetuksen yhteistyö Toimintamuotoja esim: - vierailut tulevan opettajan luokassa - yhteinen lukuhetki - syystempaus - liikuntatuokiot - yhteiset juhlat, konsertit - nallepäivä: mm. liikuntaa, satuja, lauluja kuvataidetta.

Arviointia 2011 Positiivista: + Lakimuutoksiin on saatu riittävästi koulutusta. + Jokaisella luokka-asteella opettajat ovat olleet mukana kehittämistyössä. + Parasta antia on ollut opettajien yhteistyön merkittävä lisääntyminen. + Joustoryhmät ovat jo osa koulun arkea.

Arviointia 2012 + Huoltajilta on tullut tyytyväistä palautetta siitä, että opetus on ollut oppilaan taito- tason huomioivaa. + Koulukohtainen tuen käsikirja on toimiva työkalu opettajien arkeen. Selkeät toimintatavat helpottavat eri tuen vaiheissa. + Dokumentointi on kehittynyt selkeästi.

Arviointia 2012 + Tiimiopettajuus on syventynyt. Yhteinen opettajien välinen suunnittelu on lisääntynyt. + Samanaikaisopetus mahdollistaa monenlaiset työtavat. + Oppilastuntemus on lisääntynyt yli luokkarajojen. + Pienryhmätyöskentely huomioi oppilaiden yksilölliset oppimisvaiheet.

Arviointia 2012 + Oppilaan yksilöllisyys korostuu huomattavasti aikaisempaa enemmän. Jatkuvaa yksilö- keskeistä arviointia siitä, mikä on parasta kunkin oppilaan oppimisen kannalta. + Pedagogiset keskustelut kuuluvat luontevana osana joustoyhteistyöhön.

Arviointia 2011 Haasteita: - Jossain määrin yhteisen suunnitteluajan löytäminen on saattanut olla vaikeaa. - Resurssit jatkossa mietityttävät jonkin verran. Pienryhmittelyt ja samanaikaisopetus vaativat satsausta. - Koulun tilat asettavat välillä haasteita suuren oppilasmäärän opetukselle. - Luokkakoot tulisi olla riittävän pieniä joka luokalla.

Kolmiportainen tuki tarkoittaa riittävää ja oikea-aikaista tukea oppimiselle ja koulunkäynnille.

Kehittämistyö jatkossa: Kelpo-hankkeen koulukohtainen pilotointi koulullamme lakkaa 11/2012. Kehittämistyö kouluillamme jatkuu. Toivotaan, että tulevatkin opettajat suhtautuvat myönteisesti joustotyöhön, tiimityöskentelyyn ja samanaikaisopetukseen sekä ovat sitoutuneita niihin.

Loppuajatelmia Kehittyminen ja kasvaminen on mahdotonta, jos tekee kaiken samalla tavalla kuin on tehnyt tähänkin asti. Muutos ei tule, jos odotamme jotain muuta ihmistä tai jotain muuta aikaa. Me olemme niitä, joita olemme odottaneet. Me olemme muutos, jota etsimme. - Barack Obama- Samassa veneessä soudetaan - toinen toistamme tukien.