Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yksilöllisten polkujen toteutuminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yksilöllisten polkujen toteutuminen"— Esityksen transkriptio:

1

2 Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Edistäviä tekijöitä: Haittaavia tekijöitä: Oppilaitoksen hyvä tahtotila Opettajien toimiva työnjako Opetushenkilöstön sujuva yhteistyö AIKA, muut puutteelliset resurssit Ryhmissä ei tilaa/toteutukseen liian vähän opiskelijoita/hyvin heterogeeninen opiskelija-aines Resurssien hyödyntäminen tökkii Selkeät käytännöt puuttuvat

3 Yksilöllisten polkujen toteutuminen jatkuu
Edistävät tekijät Haittaavat tekijät Oppisopimukseen valmentautumisjakso Lukujärjestystekniset ongelmat Kirjaamisen haasteet Informaation runsaus, tiedon kulku tökkii Osaamispisteet eivät millään tavalla tue opiskelijan ohjausta ja arviointia.

4 Valinnaisuuden toteutuminen
Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Esim. hygieniapassin suorittaminen onnistui Mahdollisuus aitoihin valintoihin Opiskelijoita ohjattava vahvasti Valmentavien oma yhteinen tarjotin Toteutuu työelämään tutustumisissa Tarjotin liian myöhään ja sekava tiedotus Kurssitarjonnan rajallisuus Opiskelijoita ohjattava vahvasti Heterogeeniset, liian pienet tai liian suuret ryhmät Kirjavat toiveet

5 Yhteistyön toteutuminen
Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Mutkattomat suhteet valmentavan ja tutkinto-opetuksen välillä Yhteistyö opiskelijoiden verkostojen kanssa sujuvaa Tietoa lisää tutkintopuolelta mitä ja milloin valmalaisille mahdollista Oikean tiedon ja kontaktin löytäminen, tiedon määrä /aika Yhteistyössä kehitettävää tutkintopuolelta Valmaan Valma opiskelijoiden toimintakyky ei aina riitä opintojen suorittamiseen tutkintopuolella

6 Yhteistyön toteutuminen jatkuu
Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Tiimin sisäinen toimiva yhteistyö Tietoisuuden lisääntyminen alueen muista toimijoista Valma-seminaarin vuorovaikutus alueen muiden toimijoiden kanssa Luonteva yhteinen tekeminen Valmassa ja tutkinto-opetuksessa Sidosryhmien yhteistyö ajoittain haasteellista Tiimien väliset puuttuvat yhteistyömuodot Eri esimiehet valmentavien ryhmien opettajilla Fyysinen etäisyys

7 Pedagogisen kehittämisen toteutuminen
Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Opintojen nivominen teeman ympärille Mahdollisuus erilaisiin kokeiluihin Jatkuva kehittyminen (opseista riippumatta) tekee opettajan työstä mielenkiintoisen ja luovan Yhteisen suunnitteluajan vähyys Aikaa lian vähän pedagogisten menetelmien kehittämiseen Pedagogisten menetelmien kehittelyn satunnaisuus Kehittämistyö perustuu liikaa henkilökohtaisiin kontakteihin Kaikkien halu/aika /voimat ei riitä tähän

8 Valmaksi-hanke opetussuunnitelman toteuttamisen tukena
Opettajien tuen tarpeet Valmaksi hankkeen hyöty opettajille Aikaa keskustella kollegoiden kanssa asioista ja suunnitella yhdessä Aikaa valmistautua uuteen Opsiin Onneksi sanottiin, että tämä on kokeiluvuosi Tukea ei ollut tarpeeksi. Johdon pitää olla enemmän ohjaamassa uuden toteutustavan käyttöönottoa Kahdessa seminaarissa olin mukana, niissä oli hyvä työote ja niistä jäi innostunut mieli Olen saanut tietoa ja lisäksi osallistuin yhteen seminaariin. Seminaari oli antoisa ja oli erittäin tärkeää saada tietää miten muualla toteutetaan Valmaa

9 Valmaksi –hanke opetussuunnitelman toteuttamisen tukena
Valmaksi hankkeen hyöty opettajille Opettajien tuen tarpeet Hankkeessa mukana olo on ollut haastavaa, välillä stressaava mutta myös hyvin kannustava, opettavainen ja itseluottamusta kohottavakin kokemus On ollut mahdollista kehittää ja toimivia käytäntöjä todentaa ja kehittää yhteistyössä Opetuksen suunnittelu vaikeaa kun ohjeita tippuu jälkikäteen Enemmän yhdessä keskustelua uudesta Opsista. On hankalaa löytää oikeita tapoja ja saada huomiota asialle.

10 MIKÄ ON PARASTA VALMASSA:
Ehdottomasti opiskelijan aktiivisen toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden nostaminen erityiseen keskiöön, vahvuuksista ponnistava asenneilmapiiri, jokainen polku on erityinen ja tärkeä Osa opiskelijoista löytää oikean polun, mitä kohti lähtevät etenemään Valma vuoden aikana Valmassa on mahdollista käyttää monia eri opetusmenetelmiä Hyvä yhteistyö työparin kanssa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi Opiskelijalähtöisyys Onnistuimme kehittämään sellaisen toteutusmallin , joka noudattaa uuden Opsin valinnaisuuden henkeä ja joka mahdollistaa resurssien käytön järkevän suunnittelun ja toteuttamisen. Vastuuopettajien on pakko tehdä yhteistyötä. Toteutusmallit aloittain Yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa


Lataa ppt "Yksilöllisten polkujen toteutuminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google