DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Perusopetuksen uudistus
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
ME-hengen kehittäminen
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Pyörön koulussa lv
Nopolan koulu Opettajien veso
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Mitä osallisuus voisi olla?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Cultura Yhdistävä tekijä
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA 28.8.2014 Kristina Kaihari

Perusopetuksen ops-uudistuksen keskiössä oppilaiden osallisuutta vahvistava toimintakulttuuri TAVOITTEET Luoda positiivinen, keskinäiseen vuorovaikutukseen kannustava välittävä ilmapiiri, joka edistää osallisuuden tunnetta ja innostaa vaikuttamiseen Harjoitella demokratiataitoja käytännössä Lisätä tietoja, taitoja, valmiuksia ja rohkeutta lähiyhteisössä ja yhteiskunnassa vaikuttamiseen Aktivoida oppilaita ja opiskelijoita toimimaan ja vaikuttamaan yhteisten asioiden puolesta ->Osallistuminen ja sitoutuminen oman oppimisen ja yhteisten hankkeiden suunnitteluun Edistää nuorten oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoa

KANSAINVÄLISTYMINEN JA VALTAKUNNALLISET OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET Kansainvälisyys ja maailmankansalaisuuden edellytykset:: asenteet, tiedot, taidot, valmiudet ja tahto toimia kulttuurien tuntemus, kulttuurilukutaito ja kielitaito Ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, monikulttuurisuus Lähtökohtana ympäröivä (suomalainen) kulttuuri (t) -> oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentuminen-> suvaitsevaisuus ja kulttuurien välinen ymmärrys

KULTTUURI-IDENTITEETTI JA KANSAINVÄLISYYS ops-perusteissa oma kulttuuri, kotiseudun kulttuuri, suomalaisuus, pohjoismaalaisuus ja eurooppalaisuus, muut kulttuuripiirit : monikulttuurisuus -> Kulttuuriperinnön merkitys ihmisoikeudet ja ihmisryhmien välisen luottamuksen, keskinäisen arvostuksen ja onnistuneen yhteistyön edellytyksiä kansainvälisyys eri elämänalueilla ja taidot toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa Tapakulttuurien merkitys

GLOBAALIN VAIKUTTAMISEN HAASTEET Medialukutaito ja tietotekninen valveutuneisuus Globaalit kansalaistaidot edellyttävät oman paikallisyhteisön ymmärtämistä sekä kykyä havaita globaalin ja paikallisen keskinäinen suhde -> globaali sosiaalistuminen Globaalien mahdollisuuksien ja ongelmien tiedostaminen sekä ratkaisumahdollisuuksien pohtiminen Kansalaiskeskustelu, osallistuminen ja vaikuttaminen – poliittinen päätöksenteko – demokratia nyt ja tulevaisuudessa

Perusopetuksen ops-uudistus (esitys) ja demokratia ja kansainvälisyys historian ja yhteiskuntaopin oppianeissa HI 4-6 JA 7-9 …’Opetuksen tehtävänä on kehittää historiatietoisuutta ja kulttuurien tuntemusta sekä ohjata hänet omaksumaan vastuullisen kansalaisuuden periaatteet’ – lähiyhteisö -> globaali YHTEISKUNTAOPPI 4-6 JA 7-9 ...’oppilasta ohjataan toimimaan erilaisuutta ymmärtävässä, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa kunnioittavassa moniarvoisessa yhteiskunnassa demokratian arvojen ja periaatteiden mukaan’

KANSAINVÄLISYYSKASVATUKSEN TOTEUTTAMINEN KOULUISSA ajankohtaisuus, elämyksellisyys, toiminnallisuus, konkreettisuus, projektit, teemapäivät ja –viikot Oppiaineiden välinen yhteistyö kv. teemat oppilaskuntien toiminnassa, koulujen välisessä kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä, kerhotyössä sekä kodin ja koulun yhteistyössä ASPnet-koulujen alueelliset ja temaattiset verkostot Yhteistyö järjestöjen ja organisaatioiden kanssa UNESCO:n ASPnet, YK-liiton, EN:n (EDC/HRE) EU:n (myös Euroscola), UNICEF:in, Planin aineistot ja hankkeet sekä erilaiset seminaarit

Koulun/oppilaitoksen toimintakulttuuri ja oppilaiden/opiskelijoiden osallisuuden vahvistaminen a. Miten oppilaat/opiskelijat ovat mukana ideoimassa ja toteuttamassa opetusta ja/tai ASP-hanketta? b. Mikä merkitys lapsille ja nuorille on sillä, että he voivat olla mukana tässä? c. Miten oppilaat/opiskelijat voivat olla aloitteellisia ja vaikuttaa omassa yhteisössään/ASP-toiminnassa? Kootkaa viisi parasta esimerkkiä omasta koulustanne. d. Pohtikaa ja listatkaa, millaisilla pienillä teoilla tai asioilla voidaan vaikuttaa koulun/oppilaitoksen osallisuutta vahvistavaan toimintakulttuuriin ja lähiyhteisön sekä maailmanlaajuisiin tärkeisiin kysymyksiin.