Oppisopimuskoulutus ja aikuisopiskelijan ohjaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Ajatuksia oppimisesta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Omnian oppisopimustoimisto
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Oppisopimuskoulutus ja aikuisopiskelijan ohjaaminen

Oppisopimus Perustuu työsuhteeseen ja oppilaitoksen kanssa yhteistyössä tehtäviin henkilökohtaisiin opiskelu- ja näyttösuunnitelmiin HOPS HENSU Opiskelu- ja näyttösuunnitelman runkona ovat opiskeltavan tutkinnon perusteissa mainitut ammattivaatimukset ja niihin liittyvät arviointikriteerit Hopsissa ja Hensussa pyritään ottamaan huomioon sekä työpaikan että opiskelijan tarpeet ja edellytykset

Työpaikkaohjaajan tehtäviä Tutustu tutkinnon sisältöön Varmista, että tietopuolinen opetus ja työssäoppiminen tukevat toisiaan Työtehtävien jaksotus lähiviikkojen jälkeen lukusuunnitelma Tee opiskelijan kanssa henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Opiskelijan lähtötaso Konkreettinen työssäoppimisen suunnitelma, jossa tutkinnon perusteet sovelletaan oman työpaikan työtehtäviin

ohjaus Jokainen ohjaussuhde on ainutkertainen Oppimisen ja opiskelujen aloittamiseen vaikuttavat aikaisemmat oppimiskokemukset Uusi tietoja osaaminen rakentuu aina aikaisemman tiedon ja kokemuksen varaan Ohjauksen purkaminen käytännön toiminnaksi Mitä se on ja mistä resurssit? Mitä ohjaaja itse saa ohjauksesta? Oman ohjaustavan rakentaminen

Aikuisten oppimien moniulotteisuus Oppiminen taitona Tekniset opiskelutaidot Reflektointi eli oman toiminnan tutkiskelu ja arviointi Aikaisemmat tiedot ja kokemukset Alusta johon uusi kinnittyy-> Tieto rakentuu oppimistilanteissa vuorovaikutuksessa muiden kanssa Asennoituminen oppimiseen Omat tavoitteet, motivaatio, avoimuus Elämäntilanne Oppimisen esteet ja edistäjät arjessa

Aikuisten oppimien moniulotteisuus Oppimisympäristö Toimintaympäristön vaikutus oppimiseen : ihmiset, tilat, tilanteet, apuvälineet, taustat ja tottumukset Työssäoppiminen Tiedon muuttuminen osaamiseksi Keskeisin aikuisen oppimisen muoto Työpaikkaohjaus merkittävässä roolissa Oppilaan oma toiminta ja kokemusta muokkaava toimintaympäristö, tilanteet ja taustat

Miten työpaikkaohjaa voi edistää opiskelijan oppimista? Palaute ja arviointi on jatkuvaa ja selkeästi avattua Ohjaajan tulisi osata avata teoriat käytäntöön Ohjaajalla ja ohjattavalla tulisi olla samantyyppiset koulutustausta, jotta puhutaan samaa kieltä Huomioimalla, että jokainen oppii omaan tahtiinsa Oman työn arviointi ja pohtiminen –kyky selittää ja perustella Yhdessä tekeminen Vuorovaikutuksen lisääminen työyhteisössä Riittävän haastavat työtehtävät ja niiden mallintaminen Kiitokset ja motivointi Oman kokemuksen ja tiedon antaminen opiskelijan käyttöön

Motivointi Eri ihmisiä motivoivat eri asiat Henkilökohtaiset tavoitteet ja tärkeysjärjestys Elämän kolme tärkeintä tavoitetta? Ovatko tavoitteet ristiriidassa keskenään? Sitoutuminen? Tuki? Tavoitteen saavuttamisen esteet?

Ohjauskeskustelun välineitä Neuvotteleva työtapa Sopiminen Ajan käytön ja tavoitteiden sekä työskentelytavoista sopiminen Kunnioitus ja empatia Ammatillinen ja ohjaava esikuva oppijalle Älä säälittele ja valittele, vaan etsi konkreettisia välineitä asioiden edistämiseksi Kuuntele ja kuule Älä heittäydy tunteiden vietäväksi

Ohjauskeskustelun välineitä Kysyminen, selventäminen ja tarkentaminen Avoimet kysymykset Mitä itse arvelet, mitä ehdotat, kuinka edetään? Yhteenvetäminen Ohjaaja toistaa omin sanoin sen, miten hän on ohjattavan ymmärtänyt Ohjattava voi vielä korjata jos hänet on ymmärretty väärin Samalla voi antaa ammatillista palautetta Konkretisoiminen ja välittömyys Ohjaaja on oma itsensä 

Ohjauskeskustelun välineitä Tavoitteiden asettaminen, toiminnan suunnittelu ja ongelmanratkaisu Ohjauskeskustelu pyrkii aina ohjattavan tavoitteiden ja tarkoitusten selkiyttämiseen Konfrontoiminen Ohjaaja tuo toisen näkökulman esille ja kyseenalaistaa ohjattavan näkemystä Nostetaan ”kissa pöydälle” Riskinä ohjattavan tunnepitoinen reagointi, mutta joskus välttämätöntä

Ohjaajan erilaiset ohjaustyylit Hyväksyvä interventio Tulisi olla aina osa ohjaajan käyttämää ohjaustyyliä Ohjaaja keskittyy kuulemaan ja pidättelee omis johtopäätöksiään ja mielikuviaan asiasta Tämä rohkaisee oppijaa kertomaan Katalysoiva interventio Ohjaaja auttaa kysymyksillä ohjattavaa analysoimaan kokemuksiaan, miettimään esim. valintojen seurauksia, pohtimaan vaihtoehtoja, tulkitsemaan tuloksia ja arvioimaan tapahtunutta Katalysoi oppimista

Ohjaajan erilaiset ohjaustyylit Määräävä interventiotyyli Ohjaaja toimii asiantuntijaroolissa Esim. työturvallisuuteen liittyvissä tilanteissa Selkeät ohjeet ja neuvot ovat tarpeellisia myös aloitettaessa uudessa työpisteessä Kun kerrotaan ohjattavan työn sujumisesta Konfrontoiva interventiotyyli ”confrontatio” = vierekkäin, rinnakkain asettamista Ohjaaja pyrkii nostamaan esille ohjattavan toiminnan ja ajattelun välisen ristiriidan ilman arvostelua ja oman näkemyksen esittämistä Puhutaan neutraalisti ja suoraan

Lähteet Työssäoppimisen ohjaaminen aikuisopiskelijan oppisopimuksessa, Tea Seppälä (toim.)2007, Helsingin Yliopisto