Oppisopimuskoulutus ja aikuisopiskelijan ohjaaminen
Oppisopimus Perustuu työsuhteeseen ja oppilaitoksen kanssa yhteistyössä tehtäviin henkilökohtaisiin opiskelu- ja näyttösuunnitelmiin HOPS HENSU Opiskelu- ja näyttösuunnitelman runkona ovat opiskeltavan tutkinnon perusteissa mainitut ammattivaatimukset ja niihin liittyvät arviointikriteerit Hopsissa ja Hensussa pyritään ottamaan huomioon sekä työpaikan että opiskelijan tarpeet ja edellytykset
Työpaikkaohjaajan tehtäviä Tutustu tutkinnon sisältöön Varmista, että tietopuolinen opetus ja työssäoppiminen tukevat toisiaan Työtehtävien jaksotus lähiviikkojen jälkeen lukusuunnitelma Tee opiskelijan kanssa henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Opiskelijan lähtötaso Konkreettinen työssäoppimisen suunnitelma, jossa tutkinnon perusteet sovelletaan oman työpaikan työtehtäviin
ohjaus Jokainen ohjaussuhde on ainutkertainen Oppimisen ja opiskelujen aloittamiseen vaikuttavat aikaisemmat oppimiskokemukset Uusi tietoja osaaminen rakentuu aina aikaisemman tiedon ja kokemuksen varaan Ohjauksen purkaminen käytännön toiminnaksi Mitä se on ja mistä resurssit? Mitä ohjaaja itse saa ohjauksesta? Oman ohjaustavan rakentaminen
Aikuisten oppimien moniulotteisuus Oppiminen taitona Tekniset opiskelutaidot Reflektointi eli oman toiminnan tutkiskelu ja arviointi Aikaisemmat tiedot ja kokemukset Alusta johon uusi kinnittyy-> Tieto rakentuu oppimistilanteissa vuorovaikutuksessa muiden kanssa Asennoituminen oppimiseen Omat tavoitteet, motivaatio, avoimuus Elämäntilanne Oppimisen esteet ja edistäjät arjessa
Aikuisten oppimien moniulotteisuus Oppimisympäristö Toimintaympäristön vaikutus oppimiseen : ihmiset, tilat, tilanteet, apuvälineet, taustat ja tottumukset Työssäoppiminen Tiedon muuttuminen osaamiseksi Keskeisin aikuisen oppimisen muoto Työpaikkaohjaus merkittävässä roolissa Oppilaan oma toiminta ja kokemusta muokkaava toimintaympäristö, tilanteet ja taustat
Miten työpaikkaohjaa voi edistää opiskelijan oppimista? Palaute ja arviointi on jatkuvaa ja selkeästi avattua Ohjaajan tulisi osata avata teoriat käytäntöön Ohjaajalla ja ohjattavalla tulisi olla samantyyppiset koulutustausta, jotta puhutaan samaa kieltä Huomioimalla, että jokainen oppii omaan tahtiinsa Oman työn arviointi ja pohtiminen –kyky selittää ja perustella Yhdessä tekeminen Vuorovaikutuksen lisääminen työyhteisössä Riittävän haastavat työtehtävät ja niiden mallintaminen Kiitokset ja motivointi Oman kokemuksen ja tiedon antaminen opiskelijan käyttöön
Motivointi Eri ihmisiä motivoivat eri asiat Henkilökohtaiset tavoitteet ja tärkeysjärjestys Elämän kolme tärkeintä tavoitetta? Ovatko tavoitteet ristiriidassa keskenään? Sitoutuminen? Tuki? Tavoitteen saavuttamisen esteet?
Ohjauskeskustelun välineitä Neuvotteleva työtapa Sopiminen Ajan käytön ja tavoitteiden sekä työskentelytavoista sopiminen Kunnioitus ja empatia Ammatillinen ja ohjaava esikuva oppijalle Älä säälittele ja valittele, vaan etsi konkreettisia välineitä asioiden edistämiseksi Kuuntele ja kuule Älä heittäydy tunteiden vietäväksi
Ohjauskeskustelun välineitä Kysyminen, selventäminen ja tarkentaminen Avoimet kysymykset Mitä itse arvelet, mitä ehdotat, kuinka edetään? Yhteenvetäminen Ohjaaja toistaa omin sanoin sen, miten hän on ohjattavan ymmärtänyt Ohjattava voi vielä korjata jos hänet on ymmärretty väärin Samalla voi antaa ammatillista palautetta Konkretisoiminen ja välittömyys Ohjaaja on oma itsensä
Ohjauskeskustelun välineitä Tavoitteiden asettaminen, toiminnan suunnittelu ja ongelmanratkaisu Ohjauskeskustelu pyrkii aina ohjattavan tavoitteiden ja tarkoitusten selkiyttämiseen Konfrontoiminen Ohjaaja tuo toisen näkökulman esille ja kyseenalaistaa ohjattavan näkemystä Nostetaan ”kissa pöydälle” Riskinä ohjattavan tunnepitoinen reagointi, mutta joskus välttämätöntä
Ohjaajan erilaiset ohjaustyylit Hyväksyvä interventio Tulisi olla aina osa ohjaajan käyttämää ohjaustyyliä Ohjaaja keskittyy kuulemaan ja pidättelee omis johtopäätöksiään ja mielikuviaan asiasta Tämä rohkaisee oppijaa kertomaan Katalysoiva interventio Ohjaaja auttaa kysymyksillä ohjattavaa analysoimaan kokemuksiaan, miettimään esim. valintojen seurauksia, pohtimaan vaihtoehtoja, tulkitsemaan tuloksia ja arvioimaan tapahtunutta Katalysoi oppimista
Ohjaajan erilaiset ohjaustyylit Määräävä interventiotyyli Ohjaaja toimii asiantuntijaroolissa Esim. työturvallisuuteen liittyvissä tilanteissa Selkeät ohjeet ja neuvot ovat tarpeellisia myös aloitettaessa uudessa työpisteessä Kun kerrotaan ohjattavan työn sujumisesta Konfrontoiva interventiotyyli ”confrontatio” = vierekkäin, rinnakkain asettamista Ohjaaja pyrkii nostamaan esille ohjattavan toiminnan ja ajattelun välisen ristiriidan ilman arvostelua ja oman näkemyksen esittämistä Puhutaan neutraalisti ja suoraan
Lähteet Työssäoppimisen ohjaaminen aikuisopiskelijan oppisopimuksessa, Tea Seppälä (toim.)2007, Helsingin Yliopisto