Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku 09.10.2014
Hyvän ohjauksen kriteerit Kriteerit on laadittu ohjauksen laadun kehittämistä ja varmistamista varten Tavoitteena on tukea ohjauksen monipuolista tarjontaa sekä varmistaa lasten ja nuorten laadukkaan ohjauksen saatavuus asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta Kriteerit auttavat kouluja ja oppilaitoksia, hallintoa sekä päättäjiä tarkastelemaan paikallista ohjausta kriittisesti ja ryhtymään toimenpiteisiin ohjauksen kehittämiseksi
Hyvän ohjauksen kriteerien tehtävä Työkalu ohjauksen korkean laadun tukemiseen sekä laadulliseen kehittämiseen Varmistaa eri puolilla Suomea tarjolla olevien ohjauspalvelujen tasapuolisuus, laatu ja saatavuus Julkaisussa on määritelty läpi perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen yhteiset hyvää ohjausta määrittävät teemat sekä laadittu erilliset kriteerit kutakin varten Yhteisillä teemoilla korostetaan ohjauksen jatkumon merkitystä oppilaalle ja opiskelijalle
Hyvän ohjauksen kriteerien käyttö paikallisesti Suositeltavaa on, että hyvän ohjauksen kriteeristö sovitetaan sellaisenaan tai muokattuna osaksi paikallista tai koulutuksen järjestäjäkohtaista laatu- ja arviointijärjestelmää Kriteerit tukevat opetuksen ja koulutuksen järjestäjän jo olemassa olevaa kehittämistyötä ja varmistavat ohjauksen näkökulmien huomioimisen Omaa toimintaa voidaan tarkastella suhteessa hyvän ohjauksen kriteereissä esitettyihin yhteisiin teemoihin sekä yksityiskohtaisempiin kriteereihin
Mitä tarkoitamme ohjauksella Ohjaus koulussa ja oppilaitoksessa on jatkuvaa, vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa Ohjaus on kaikkien koulussa ja oppilaitoksessa sekä erilaisissa oppimisympäristöissä työskentelevien yhteistä työtä Ohjauksella edistetään opiskeluvalmiuksien kehittymistä ja opintojen sujumista Tuetaan lasta ja nuorta elämään, koulutukseen ja uravalintoihin liittyvissä päätöksissä Ohjauksella on keskeinen merkitys hyvinvoinnin lisäämisessä ja syrjäytymisen ehkäisyssä
Ohjauksen jatkumo Hyvän ohjauksen kriteereissä ohjausta tarkastellaan perusopetuksen alusta aina toisen asteen päättymiseen saakka Ohjaus nähdään jatkumona, jossa oppilaan ja opiskelijan oma aktiivisuus ja osallisuus kasvavat iän ja kehityksen myötä Erityisen tärkeä merkitys ohjauksella on koulutuksen nivel- ja siirtymävaiheissa → organisaatioiden tulee toimia yhteistyössä keskenään Hyvässä ohjauksessa huomioidaan myös lapsen ja nuoren elämään vaikuttavien koulun ulkopuolisten toimijoiden ja yhteisöjen merkitys ja tuki
Hyvän ohjauksen teemat
Hyvän ohjauksen kriteerit
The Evidence Base on Lifelong Guidance Developing new policies and services Implementing new policies and services Monitoring implementation and checking quality and efficacy Understanding what is known about the efficacy of lifelong guidance Lifelong guidance policy cycle
Kiitoksia! Kiitos