Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku 09.10.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Osaamisen ja sivistyksen asialla OHJUS-KASED PÄÄTÖSSEMINAARI Työväenakatemia Kauniainen Helena Kasurinen
Perusopetuksen uudistus
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
Nuoren näkyminen ja nähdyksi tuleminen sekä yhteistyö laadun varmistajana Nuori Kulttuuri -toiminnassa Sari Rehèll , Turku.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ePerusteet Ops-työkalukoulutus Lukio 02/2016.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
ETwinning eTwinning on Euroopan komission vuonna 2005 perustama ohjelma, joka kuuluu Erasmus+ -ohjelmaan. eTwinning on eurooppalaisten opettajien yhteistyöfoorumi.
Kasva ja Opi Lempäälässä
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Nopolan koulu Opettajien veso
Jyväskylän yliopistossa
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku 09.10.2014

Hyvän ohjauksen kriteerit Kriteerit on laadittu ohjauksen laadun kehittämistä ja varmistamista varten Tavoitteena on tukea ohjauksen monipuolista tarjontaa sekä varmistaa lasten ja nuorten laadukkaan ohjauksen saatavuus asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta Kriteerit auttavat kouluja ja oppilaitoksia, hallintoa sekä päättäjiä tarkastelemaan paikallista ohjausta kriittisesti ja ryhtymään toimenpiteisiin ohjauksen kehittämiseksi  

Hyvän ohjauksen kriteerien tehtävä Työkalu ohjauksen korkean laadun tukemiseen sekä laadulliseen kehittämiseen Varmistaa eri puolilla Suomea tarjolla olevien ohjauspalvelujen tasapuolisuus, laatu ja saatavuus Julkaisussa on määritelty läpi perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen yhteiset hyvää ohjausta määrittävät teemat sekä laadittu erilliset kriteerit kutakin varten Yhteisillä teemoilla korostetaan ohjauksen jatkumon merkitystä oppilaalle ja opiskelijalle

Hyvän ohjauksen kriteerien käyttö paikallisesti Suositeltavaa on, että hyvän ohjauksen kriteeristö sovitetaan sellaisenaan tai muokattuna osaksi paikallista tai koulutuksen järjestäjäkohtaista laatu- ja arviointijärjestelmää Kriteerit tukevat opetuksen ja koulutuksen järjestäjän jo olemassa olevaa kehittämistyötä ja varmistavat ohjauksen näkökulmien huomioimisen Omaa toimintaa voidaan tarkastella suhteessa hyvän ohjauksen kriteereissä esitettyihin yhteisiin teemoihin sekä yksityiskohtaisempiin kriteereihin

Mitä tarkoitamme ohjauksella Ohjaus koulussa ja oppilaitoksessa on jatkuvaa, vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa Ohjaus on kaikkien koulussa ja oppilaitoksessa sekä erilaisissa oppimisympäristöissä työskentelevien yhteistä työtä Ohjauksella edistetään opiskeluvalmiuksien kehittymistä ja opintojen sujumista Tuetaan lasta ja nuorta elämään, koulutukseen ja uravalintoihin liittyvissä päätöksissä Ohjauksella on keskeinen merkitys hyvinvoinnin lisäämisessä ja syrjäytymisen ehkäisyssä

Ohjauksen jatkumo Hyvän ohjauksen kriteereissä ohjausta tarkastellaan perusopetuksen alusta aina toisen asteen päättymiseen saakka Ohjaus nähdään jatkumona, jossa oppilaan ja opiskelijan oma aktiivisuus ja osallisuus kasvavat iän ja kehityksen myötä Erityisen tärkeä merkitys ohjauksella on koulutuksen nivel- ja siirtymävaiheissa → organisaatioiden tulee toimia yhteistyössä keskenään Hyvässä ohjauksessa huomioidaan myös lapsen ja nuoren elämään vaikuttavien koulun ulkopuolisten toimijoiden ja yhteisöjen merkitys ja tuki

Hyvän ohjauksen teemat

Hyvän ohjauksen kriteerit

The Evidence Base on Lifelong Guidance Developing new policies and services Implementing new policies and services Monitoring implementation and checking quality and efficacy Understanding what is known about the efficacy of lifelong guidance Lifelong guidance policy cycle

Kiitoksia! Kiitos