Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi"— Esityksen transkriptio:

1 Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi
ROMANILASTEN PERUSOPETUKSEN TUKEMINEN Kehittämistoiminnan tavoitteet ja sisältö Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi

2 Romanilasten perusopetuksen tukemiseen kohdennettu valtionavustus
Vuosille 2008 – 2009 Valtionavustuksen piirissä 14 kuntaa Helsinki, Jyväskylä, Kauhajoki, Kitee, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kurikka, Kuopio, Oulu, Savonlinna, Tampere, Turku ja Vantaa Monilla mukana olevilla kunnilla myös muuta valtionavusteista kehittämistoimintaa

3 Kehittämistoiminnan tavoitteet
tukea kansallisissa opetussuunnitelman perusteissa kuvatun opetuksen arvopohjan toteutumista huomioida perusopetuksessa olevien romanioppilaiden kieli- ja kulttuuriaspektit vakiinnuttaa kehittämistoiminnassa syntyneet toimintatavat osaksi koulun/kunnan arkea

4 Arvopohja: yhdenvertaisuus, tasa-arvo, kulttuurinen monimuotoisuus
 Perustuslaki 6 § Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

5 Arvopohja Yhdenvertaisuuslaki, voimaan 1.2.2004
Tarkoituksena on edistää ja turvata yhdenvertaisuuden toteutumista ja tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeussuojaa. Laki velvoittaa kaikkia viranomaisia; viranomaisten on laadittava yhdenvertaisuussuunnitelma. Laissa kielletyt syrjintäperusteet: ikä, etninen tai kansallinen alkuperä, kansalaisuus, kieli, uskonto, vakaumus, mielipide, terveydentila, vammaisuus, sukupuolinen suuntautuminen tai muu henkilöön liittyvä syy. On tärkeää tunnistaa syrjintä, suunnitella toimenpiteitä syrjinnän poistamiseksi ja seurata toimenpiteiden toteutumista.

6 Arvopohja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004
Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Opetuksessa on otettava huomion kansalliset ja paikalliset erityispiirteet sekä kansalliskielet, kaksi kansankirkkoa, saamelaiset alkuperäiskansana ja kansalliset vähemmistöt. Huomioidaan suomalaisen kulttuurin monipuolistuminen eri kulttuureista tulevien maahanmuuttajien myötä. Opetuksen avulla tuetaan oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentumista sekä hänen osallisuuttaan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Sen avulla edistetään myös suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärrystä. Perusopetuksen avulla lisätään alueellista ja yksilöiden välistä tasa-arvoa. Perusopetuksen on tuettava jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä.

7 Kehittämistoiminnan tulee sisältää toimenpiteitä:
Romanioppilaan kohtaamiseksi Suvaitsevaisuuden ja hyvien etnisten suhteiden edistämiseksi sekä romanikulttuurin tuntemuksen lisäämiseksi Kouluyhteisön romanivähemmistön ja pääväestön yhteyksien edistämiseksi Romanioppilaiden identiteetin kehittymiseksi

8 jatkuu Romanikielen oppimisen edistämiseksi
Romanikielen oppimisen edistämiseksi Romanioppilaiden oppimismahdollisuuksien edistämiseksi Erityistä tukea tarvitsevien romanioppilaiden opetuksen kehittämiseksi Romanikodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi Romanioppilaiden erilaisen taustan huomioonottavan pedagogiikan ja materiaalin kehittämiseksi.

9 Valtionavustusta voidaan käyttää
sellaisten toimenpiteiden kehittämiseen ja laajentamiseen, joilla parannetaan ja vakiinnutetaan koko kouluyhteisön ymmärrystä romanikulttuurista, kehittämistoiminnan suunnittelu-, toteutus- ja vakiinnuttamiskustannuksiin kehittämistoiminnasta aiheutuviin sijais- ja matkakustannuksiin. valtionavustusta ei voida käyttää uusien työntekijöiden palkkaukseen. 

10 Koulutuksia Romanilasten perusopetuksen tukeminen -aloitusseminaari
, Vantaa, järjestäjänä Opetushallitus Syrjinnän ja syrjäytymisen rajapinnat , Helsinki, järjestäjänä Romaniasiain neuvottelukunta, Vähemmistövaltuutetun toimisto ja Opetushallituksen romaniväestön koulutustiimi -jatkoseminaari tammi-helmikuussa 2009, järj. OPH

11 Yhteystiedot opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö
Leena Nissilä, puh , erityisasiantuntija Susanna Lehtonen, puh , Kehittämistoiminnalle avataan omat sivut osoitteessa perusopetuksen tukeminen


Lataa ppt "Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google