Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus 4.11.2015 Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus 4.11.2015 Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO."— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus 4.11.2015 Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO

2 Taustaa…  Keskeyttämiset HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN Ohjauksen / ohjaamattomuuden vaikutus? »Ohjauksen korkean laadun takaaminen Työväline keskeyttämisten ehkäisemiseen »Ohjauksen laadun varmistaminen ja kehittäminen »Ohjauksen vaikuttavuuden arviointi »Teemojen löytäminen, joita kehittämällä ohjauksen laatua voidaan paikallisesti parantaa »Monipuolisen ja tarpeisiin osuvan ohjauksen saatavuus »Yhtenäisiä valtakunnallisia toimintamalleja

3 Tavoitteena hyvän ohjauksen varmistaminen Opetushallitukselle tieto ohjauksen valtakunnallisesta tilasta Koulutuksen järjestäjille työkalu laatujärjestelmän mukaisen toiminnan kehittämiseen HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN

4  Kysymyspatteristojen avulla Saku ry  Ohjauksen toimintapolitiikka eurooppalaisin lähtökohdin ja tutkimuksellinen tieto Jyväskylän yliopisto/Koulutuksen tutkimuslaitos  Hyvän ohjauksen kriteerit Opetushallitus  Aikaisemmat kyselyt Kansallisen arvioinnin (2002) teemat pk 7-9 luokille 2011–2012 Oporointi –kyselyn teemat  Käytettävyys Koulutuksen järjestäjät ja kohderyhmät Lähtökohdat… HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN

5  Hyvän ohjauksen kriteerien teemat Ohjausresurssit ja/tai panokset Ohjausprosessit Ohjauksen tulos Taustalla olevat lähtökohdat...

6 HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN  Mitä tuloksia ja vaikutuksia ohjauksella tavoitellaan?  Eurooppalainen ohjauksen laadun viitekehys  Systeeminen VOP –malli  Kanadalainen IPO –mallia  TNO –jaottelu

7 HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN 1.Johdonmukaisuus Toiminta on säännönmukaista, virheetöntä ja tasalaatuista Mistä tunnistaa laadun? 2. Toiminnan tarkoituksenmukaisuus Laatu arvioidaan palvelun tarkoitukseen Laatu on sitä korkeampi, mitä paremmin vastataan tarkoitukseen 3.Vastinetta rahalle On tehty sitä mitä on sovittu Tuottavuus on keskeinen laadun kriteeri Taustalla olevat lähtökohdat...

8 HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN 4.Toiminnan muutos Asiakastyytyväisyyden tavoittelu ei keskeistä »Asiakkaan näkemyksien ja ajatuksien muutos »Muutos yksilön ohella myös organisaatiossa tai yhteisössä 5.Moraalinen päämäärä Kaikilla on moraalinen velvollisuus tehdä parhaansa 6.Hyvä prosessi ja/tai hyvä lopputulos Prosessissa on oleellista toiminnan jatkuva kehittäminen Lopputuloksen näkökulmasta oleellista on vastata mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeisiin Asiakastarpeisiin vastaaminen siis laadun keskeinen kriteeri

9  Luotu kyselypatteristot Opiskelijat, ohjauksen toteuttajat Ei päällekkäisyyksiä THL:n kyselyn kanssa Päällekkäisyyksien minimointi opetuksen kanssa  Patteristojen käyttö Laajaversioita Opiskelijat 1-2krt / 3v Oppilaitos 4-5 vuoden välein tai isojen muutoksien aikaan Oppilaitoskohtaisia taustatietoja Tilanne… HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN

10  Pilotointeja suoritettu Opiskelijakysely Ohjauksen toteuttajien kysely Tilanne… HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN

11 Tilanne… HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN  Koonti Koulutuksenjärjestäjäkohtaisesti Pdf, Power point, Excel, Word Vapaakentät

12 Työvuodet ammattillisessa oppilaitoksessa

13 Miten opiskelijoiden yksilöllisiin ohjaustarpeisiin vastataan?

14  Ensimmäinen vaikuttavuuden arviointi Kysely antaa tietoa ohjauksen laadusta ja auttaa sen kehittämisessä. Kysymyksien ymmärrettävyyksien tarkastelu. Kysymyksien määrän tarkastelu. Monivalintojen lisäysmahdollisuus? Kysymysten ”päällekkäisyyksien” tarkastelu. Kysymysten pituuden problematiikka koonnissa. Kyselyn toteuttamisen ajankohta pohdittava. Tilanne… HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN  Päivitetty pilotointien pohjalta

15 Haasteita…  Ohjauksen moniselitteisyys Ohjausta ei voi yksiselitteisesti rajata tai eriyttää siihen limittyvistä toiminnoista (opettaminen, oppiminen, kasvattaminen, elämänhallinnan tukeminen)  ”Tutkimuskieli vs. kouluelämä” Suomalaisen koulutuspolitiikan kielessä ”ohjaus” on hyvin kattava ja laajasti ymmärretty käsite, jonka hahmottami- nen ei onnistu puhtaan tutkimusnäkökulman kautta  Asiakastyytyväisyys <> ohjauksen tavoiteltu tulos HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN

16 Haasteita…  Kysymysten ja käsitteiden yksiselitteisyys kohderyhmälle  Osittain monimutkaisia kysymyksiä  Käytettävyys  Koulutuksen järjestäjä  Valtakunnallisuus  Vaikuttavuuden todentaminen Läpäisy, työllistyminen, jatko-opiskelu OK Mikä on ohjauksen vaikutusta? Pidempiaikainen vaikuttavuus? HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN

17  Valtakunnallinen käytettävyys Vahva yhteistyö Koulutuksen tutkimuslaitoksen kanssa jatkuu  Levitys jatkuu Pilotointiaikainen esittelyvaihe 2015  Lisäkehittäminen Huoltajat ja työelämä Teemoittaisia pikakyselyjä kehittämisen tueksi Seuraavaksi… HYVÄN OHJAUKSEN VARMISTAMINEN


Lataa ppt "Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus 4.11.2015 Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google