HUMAKin eettiset ohjeet Esittelyaineisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Maks Larionov DP11LA.   Oppilaitoksen tietojärjestelmien, tietoverkkojen ja näiden välityksellä käytettävien viestintämenetelmien, kuten sähköpostin,
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Kyselytyökalu henkilöstön työhyvinvoinnin ja tasa- arvokokemusten selvittämiseksi  Toteutus Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskus ja Mindcom Oy.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
TTL Sosiaalisessa mediassa
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Arvioinnin käsikirjan esittely Hannu Sirkkilä yliopettaja
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Hyvä tieteellinen käytäntö
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Tietoturvallisuus osa 6
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksoreklamaatio Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksoreklamaatio.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
TENTTIVILPPI JA PLAGIOINTI
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
PEREHDYTYS JA TYÖHÖN OHJAUS
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Atk-infot tutorryhmille Atk-keskus / Hannele Rajaniemi.
Työpaikkakouluttajan ABC
Work Shadowing- osana opetusta
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
Työelämälähtöisyys Valmassa
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Siun soten päihdeohjelma
Esityksen transkriptio:

HUMAKin eettiset ohjeet Esittelyaineisto Hannu Sirkkilä, laatuvastaava, yliopettaja

Ohjeen tarkoitus ja tavoitteet Tuoda esille: sellaiset periaatteet ja käytännöt, joilla voidaan edistää oman ammattikorkeakoulun arkeen liittyvää hyvää, oikeaa ja oikeudenmukaista toimintaa konkreettisia menettelytapoja ja toimintakäytäntöjä sellaisiin tilanteisiin kun ammattikorkeakoulun henkilökunnan tai opiskelijoiden toiminnassa on tapahtunut eettisiä rikkomuksia

Yleisenä tavoitteena: kehittää eettistä tietoisuutta Humakissa toimivien keskuudessa edistää eettistä pohdintaa, eettisten ongelmakohtien ja –tilanteiden tunnistamista sekä yhteisesti sovittavien periaatteiden noudattamista ongelmatilanteissa.

Yleiset eettiset periaatteet Humakissa noudatetaan hyvää hallintotapaa ja ohjeessa esitettyjä opiskelijan ja henkilöstön eettisen toiminnan periaatteita lisäksi jokaisen toimintaa ohjaavat ammattialakohtaiset, eettisyyttä ja tietosuojaa koskevat periaatteet ja normit. jokaista ammattikorkeakoulun henkilöstön jäsentä ja opiskelijaa tulee kohdella oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti ja heidän oikeuttaan tulla kuulluksi tulee kunnioittaa.

Opiskelijat ja henkilökunta perehdytetään myös oman ammattialansa eettisiin ohjeisiin. Humakin toimialoilla tällaisia ovat:  viittomakielentulkin eettinen ammattisäännöstö: http://www.tulkit.net/viittomakielen-tulkit-suomessa/ammatti/viittomakielen-tulkin-ammattisaannosto/ asioimistulkin ammattieettinen säännöstö: http://www.tulkit.net/viittomakielen-tulkit-suomessa/ammatti/asioimistulkin-ammattisaannosto/ nuorisotyön ammattieettiset ohjeet: http://www.alli.fi/julkaisut/nuorisotyon+ammattieettinen+ohjeistus/

Työ- ja opiskelupaikan ilmapiiristä huolehtiminen Humakissa työnantajan, työntekijän ja opiskelijan on tärkeää ennalta ehkäisevällä toiminnallaan jo varhaisessa vaiheessa puuttua ja torjua epäasiallista käyttäytymistä (häirintä, kiusaaminen). Epäilty kiusaaminen tai epäasiallinen kohtelu tulee selvittää ja siihen tulee puuttua heti. Humakissa on laadittu työpaikkakiusaamisen ja epäasiallisen kohtelun ohje sekä tasa-arvosuunnitelma. Ohjeet koskevat henkilöstä, mutta niitä voidaan käyttää myös opiskelijoita koskevana soveltuvin osin. Ohjeilla pyritään luomaan turvallinen, kannustava, tasa-arvoinen ja viihtyisä työ/oppimisympäristö sekä henkilöstölle että opiskelijoille.

Opiskelijoiden kannalta keskeiset sisällöt

Opiskelija toimii ammattikorkeakouluyhteisön vastuullisena jäsenenä noudattaen Humakin arvoja ja eettisiä periaatteita opiskelussaan ja opiskeluun liittyvissä yhteistyöverkostoissa suhteessa opiskelutovereihin, henkilöstöön ja työelämänedustajiin.

Työelämässä tapahtuvaan oppimiseen liittyvät eettiset periaatteet Harjoittelu, projektioppiminen sekä muu työelämässä tapahtuvaa oppiminen: Opiskelija noudattaa ammattialan ja työpaikan omia eettisiä sääntöjä, toimintaohjeita ja kyseiseen työhön ja työpaikkaan vaikuttavaa lainsäädäntöä Töissä, joissa työntekijältä ja myös harjoittelijalta vaaditaan ehdotonta vaitiolo- tai salassapitovelvollisuutta (liike- ja ammattisalaisuudet), opiskelija vaadittaessa allekirjoittaa vaitiolovelvollisuuspaperin

Opiskeluvilppi Opiskeluvilpillä tarkoitetaan opiskelijan tenttisuoritukseen liittyvää vilppiä, esseen, raportin tai muun kirjallisen suorituksen tekoon liittyvää kopiointia, opinnäytetyön kopiointia, harjoitteluna tai projektioppimisena suoritettavan jakson suorittamiseen tai sen raportointiin liittyvää vilpillistä toimintaa tai muuta opintojen suorittamiseen liittyvää vilpillisyyttä.

Opiskeluvilpin erityismuodot sepittäminen havaintojen vääristely luvaton lainaaminen (plagiointi) anastaminen piittaamattomuus

Menettely opiskeluvilppitilanteessa Opettaja pyytää selvitystä ja keskustelee asiasta opiskelijan ja pedagogisen yliopettajan kanssa. Mikäli selvitys ei ole riittävä, opettaja ilmoittaa opiskeluvilpistä tulosyksikön vastaavalle johtajalle. Jos opiskeluvilppi on lievä, opiskelija kutsutaan aluetyöryhmän kokoukseen kuultavaksi. Jos opiskeluvilppi osoittautuu vakavaksi (tarkoituksellinen, vahinkoa tuottava), opettaja tekee kirjallisen ilmoituksen tulosyksikön vastaavalle johtajalle.

Tulosyksikön vastaava johtaja tekee päätöksen tutkinnan aloittamisesta, josta ilmoitetaan opiskelijalle. Johtaja kuulee opiskelijaa, ilmoituksen tehnyttä opettajaa sekä tarpeen vaatiessa muita asiaan liittyviä henkilöitä tai eettistä toimikuntaa. Tutkinnasta laaditaan raportti. Tulosyksikön vastaava johtaja tekee ratkaisun. Jos epäily opiskeluvilpistä on aiheeton, johtaja tiedottaa ratkaisusta kaikille tutkintaan osallistuneille. Jos epäily opiskeluvilpistä on aiheellinen, johtaja tekee rehtorille esityksen tarvittavista toimenpiteistä. Rehtorin päätös. Rehtori päättää, mihin toimenpiteisiin ryhdytään. Päätös tiedotetaan opiskelijalle, opettajalle, koulutusjohtajalle ja muille asianosaisille. Rehtori voi käyttää seuraavia toimenpiteitä: >> Rehtori antaa opiskelijalle varoituksen tai >> Rehtorin esityksestä, ammattikorkeakoulun hallitus erottaa opiskelijan määräajaksi, enintään yhdeksi (1) vuodeksi.

Opiskeluvilpistä tulee oppilaitosjärjestelmään merkintä opiskelijan tietoihin. Vakavasta opiskeluvilpistä tehdään merkintä opintorekisteriin opiskelijan Humakissa tapahtuvan opiskelun ajaksi. Rehtori päättää, milloin kyseessä on vakava, opiskelurekisteriin merkittävä vilppi.

Tenttivilpin seuraamussäännökset * Jos opiskelija syyllistyy tenttivilppiin, hänen tenttisuorituksensa hylätään. * Kaikki hänen kyseiseen opintojaksoon liittyvät suorituksensa mitätöidään ja hän aloittaa opintojakson suorittamisen alusta. * Mikäli tenttivilppi osoittautuu vakavaksi, menetellään oheisten opiskeluvilppiin liittyvien ohjeiden 1-6 mukaisesti.

Tietojärjestelmien käyttösäännöt Tietojärjestelmiin liittyvää eettistä ohjeistusta on kuvattu dokumentissa Tietojärjestelmän käyttösäännöt: HumakPro/TOLA/HUMAKin keskeiset asiakirjat/Käsikirjat, oppaat, ohjeet/Hallinto. Käyttösäännöt koskevat Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoita, henkilökuntaa ja kaikkia, joilla on Humanistisen ammattikorkeakoulun tietojärjestelmien käyttöoikeus.

Tietojärjestelmiä käyttävät hyväksyvät seuraavat käyttösäännöt: 1)Tietojärjestelmän käyttösäännöt 2) Sähköpostin käsittelysäännöt 3) Verkko-oppimissopimus 4) HumakPron blogin käyttöehdot 5) Omien www-sivujen käyttöehdot (jos ylläpitää omaa sivuaan HumakProon kautta)

Toimiminen sosiaalisessa mediassa Sosiaalisen median käytön lähtökohdat ovat:  Sosiaalinen media ei ole erillään muusta yhteiskunnasta Toiminnassa on otettava huomioon sosiaalisen median yhteisöllinen luonne Sosiaalisen median käyttäjät ovat kriittisiä ja media(luku)taitoisia. Sosiaalinen media ei ole teknologia vaan ennen muuta keskustelua, uusien yhteyksien syntymistä ja omaehtoista yhteisöllisyyttä Sosiaaliseen mediaan on hyvä suhtautua niin kuin luonnolliseen paikkaan Sosiaalisen median käytössä tulee huomioida siihen kuluva aika

Eettinen toimikunta Eettisen toimikunnan tarkoituksena on edistää eettistä keskustelua, seurata eettisten periaatteiden toteutumista sekä kehittää eettisyyttä ammattikorkeakoulun toiminnassa. Rehtori nimeää toimikunnan laatutyöryhmän ehdotuksesta. Toimikuntaan kuuluu: -opiskelijajäsen: Mari Sutinen -yksi pedagogiseen henkilöstöön kuuluva: Pekka Kaunismaa (puheenjohtaja) -yksi muuta henkilökuntaa edustava työntekijä: Pasi Kiiskinen

Eettisen toimikunnan tehtävänä käsitellä ja antaa suosituksia opiskeluun, opetukseen ja tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä kehittää ja uudistaa eettisiä periaatteita ja ohjeistuksia opiskelun, opetuksen ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan osalta tiedottaa edellä mainituista asioista

Toimikunnan asioiden käsittelyyn osallistuvaa sitoo vaitiolovelvollisuus. Eettiseen toimikuntaan voi ottaa yhteyttä sähköpostitse: eettinentoimikunta@humak.fi

Eettiset ohjeet löytyvät TOLAsta: https://pro. humak

Lisätietoja Hannu Sirkkilä Matarankatu 4 40100 Jyväskylä hannu.sirkkila@humak.fi +358-20-7621 223