OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUNTIJAON JA OPETUSSUUNNITELMIEN KANSAINVÄLISYYS
Advertisements

Miksi ja miten suomalaiset opetussuunnitelmat muuttuvat?
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Kestävä elämäntapa haastaa opettajuuden!
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
MATEMATIIKKA.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta 9.9.2014 Johtaja Bob Karlsson Opetushallitus IRMELI HALINEN CHRISTINA ANDERSSÉN

Uudistuvat opetussuunnitelman perusteet Yleissivistävä koulutus Esiopetus Valmistuu syksyllä 2014 Perusopetukseen valmistava opetus Uudistettu 2009 Perusopetus Valmis vuoden 2014 lopussa Lisäopetus Aikuisten perusopetus Lukiokoulutukseen valmistava koulutus Annettu vuoden 2014 alussa Lukiokoulutus Odotetaan valtioneuvoston asetusta Aikuisten lukiokoulutus

Verkkosivut oph.fi/ops2016 www.oph.fi/lp2016 Verkkosivut oph.fi/ops2016 Etusivun uutiset Tavoitteet Aikataulu Työryhmät Paikallisen työn tuki Perusteluonnokset Taustamateriaalit Blogi

Seuraavat työvaiheet Esiopetuksen perusteita viimeistellään ja määräys annetaan syksyn aikana Perusopetuksen, lisäopetuksen ja aikuisten perusopetuksen perusteasiakirjoja muokataan saadun palautteen pohjalta lausuntokierros 19.9-15.10.2014 lausuntojen pohjalta tekstit viimeistellään perustemääräykset annetaan vuoden 2014 lopussa ePeruste –muotoon asiakirjat saataneen helmikuussa 2015

ePerusteet – uusi työkalu (eGrunder) Perusteasiakirjat tuotetaan sähköisessä ja rakenteistetussa muodossa - ePerusteet Opetussuunnitelman perusteiden teksti muodostuu kahdesta osasta normiosa tukiaineisto Työkalua voidaan käyttää myös paikallisessa työssä Myös lukion ja ammatillisen koulutuksen ops:it ja tutkintojen perusteet viedään samaan työkaluun

OPS2016 Oppilaan muuttuva rooli Muuttuva maailma yhdessä tekeminen, osallistuminen tutkiva ja luova työskentely Muuttuva maailma ympäristö, globalisoituminen, talous, työelämä, teknologia, yhteisöjen monimuotoisuus Koulu oppivana yhteisönä Muuttuva sivistyskäsitys ja osaaminen laaja-alaisuus, eettisyys, kestävyys, oppimisen taidot, tiedonhallinta ja vuorovaikutus Muuttuva opetus oppimiskäsitys yhteistyö ja kokonaisuuksien rakentaminen IRMELI HALINEN

Käsitys oppimisesta Taitojen merkitys Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys

Toimintakulttuuri perusteluonnoksessa Oppiva yhteisö Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Osallistuminen ja demokraattinen toiminta Vastuu ympäristöstä ja tulevaisuuteen suuntautu-minen Tasa-arvo ja yhden-vertaisuus IRMELI HALINEN

Verksamhetskulturen i utkasten En lärande organisation Välbefinnande och en trygg vardag Kommunika-tion och mångsidiga arbetssätt Kulturell mångfald och språkmed-vetenhet Delaktighet och demokrati Ansvar för miljön och en hållbar framtid Jämställdhet och likvärdighet IRMELI HALINEN

Oppimisympäristöjen ajatteleminen uudelleen Koulussa ja sen ulkopuolella tapahtuvan oppimisen kietoutuminen yhteen Yhteisöllinen tiedon rakentaminen ja osaamisen jakaminen Mahdollisuus osallistumiseen, vaikuttamiseen ja tekemiseen Turvallisuuteen, esteettömyyteen ja esteettisyyteen liittyvät näkökulmat Ympäristöjen monipuolisuus sekä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksien hyödyntäminen

Työtapojen valinnan lähtökohdat Lähtökohtana oppimiskäsitys ja tavoitteet Laaja-alaisen osaamisen edistäminen Motivaation vahvistaminen Eriyttäminen ja eheyttäminen Yhteisöllisen oppimisen tukeminen Tieto- ja viestintätekniikan monipuolinen hyödyntäminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen ja vaikuttaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen Perusteluonnos 2.4.2014 IRMELI HALINEN

2. Vardags- kompetens 3. Kulturell och kommunikativ kompetens 4. Multi-litteracitet 5. Digital kompetens 6. Arbetslivs-kompetens och entreprenör-skap 7. Delaktighet och hållbar utveckling 1. Förmåga att tänka och lära sig Mångsidig kompetens Sju centrala kompetenser ingår i i målen för varje läroämne: MÅL FÖR LÄRANDE Att växa som människa och samhällsmed-borgare

Oppiainekuvaukset perusteluonnoksissa Tavoitteet tärkeitä Vain keskeiset sisältöalueet Jokaisen oppiaineen erityiset näkökulmat oppimisympäristöjen, työtapojen, ohjauksen ja tuen sekä oppilaiden oppimisen arvioinnin kehittämiseen Arviointikriteerit 6. luokan loppuun (hyvän osaamisen taso) Päättöarvioinnin kriteerit ja niitä selventävät kuvaukset

Esimerkki: kemia 7-9 Tavoite 9 (15): Ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla Sisältöalueet 1-6 (6): Luonnontieteellinen tutkimus, Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä, Kemia yhteiskunnassa, Kemia maailmankuvan rakentajana, Aineen rakenne, Kemialliset prosessit Laaja-alainen osaaminen 5 (7): Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen

Paikallinen opetussuunnitelmatyö Opetuksen tehtävä Oppimis- käsitys Yhteistyö ja osallisuus Arvot Tavoitteet Oppimis- ympäristöt Toiminta- kulttuuri Opetus ja opiskelu -> OPPIMINEN Koulupäivän rytmitys ja rakenne Työ- tavat Tuntijako, ajankäyttö Sisältö Opetus- materiaalit Ohjaus ja tuki Oppimisen arviointi IRMELI HALINEN

Oppimisympäristöt - Lärmiljöer Toimintakulttuuri - Verksamhetskultur Työtavat - Arbetssätt Laaja-alainen osaaminen - Mångsidiga kompetenser Esikoulun uudet ops-perusteet 4.12 Helsinki Förskolans nya lp-grunder 2.12 Helsingfors Perusopetuksen uudet ops-perusteet 5.2 Helsinki Nya lp-grunder för den grundl.utb. 9.2 Helsingfors