Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Monikulttuurisuus opetuksessa
Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot: vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Anna-Kaisa Mustaparta Opetushallitus.
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
SUOMEN OPETUKSESTA TOISENA KIELENÄ
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Norssi ja Varis juttusilla
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Toisen asteen koulutus
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Monikielinen ja moniarvoinen Suomi. Laajat ja tiiviit kontaktit muihin kulttuureihin ennen nyt  jo vanhastaan Suomessa on ollut monia kieli- ja kulttuuriryhmiä.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Verkkokoulun nettitunnilla opitaan yhdessä Anna-Kaisa Silvola ja Tuija Tammelander
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
SUOMI ON MONIKULTTUURINEN MAA!
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
S2 opetuksen tilannekatsaus / Kuopio
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Erityisopetuksen malli
KOULU MAAHANMUUTTAJANUOREN KOTOUTTAMISEN YMPÄRISTÖNÄ
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Esityksen transkriptio:

Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi www.espoo.fi/maahanmuuttajaopetus Moped 13.4.2007 Raija Övermark

Oppilaita peruskoulussa ja lukiossa n. 3500 maahanmuuttajat maahanmuuttajataustaiset kaksikielisten perheitten lapset suomalaiset paluumuuttajat ulkomailta adoptoidut lapset Moped 13.4.2007 Raija Övermark

Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus 130 Valmistava opetus 190 Maahanmuuttajien määräaikainen opetus 1600 Suomi toisena kielenä - opetus 1860 Maahanmuuttajien äidinkielen opetus 36 Nuorten maahanmuuttajien ryhmä (NUMA) Moped 13.4.2007 Raija Övermark

Valmistava opetus ja MMO-opetus resursoidaan samalla tavalla kuin erityisopetus erityisopetuksen tuntikehys erityisluokanopettajan vakanssit avustajapalvelut Maahanmuuttajien äidinkielen opetus 2 h/viikko/ryhmä opetus käynnistetään mikäli samaan kieleen ilmoittautuu vähintään 6 oppilasta Moped 13.4.2007 Raija Övermark

S2-opetuksen resurssi, kerroin 0,6 Resurssin käyttö resurssin avulla järjestetään rinnakkainen S2-oppimäärän mukainen opetus 3. lk:lta alkaen, mikäli S2-oppilasmäärä antaa siihen mahdollisuuden muussa tapauksessa resurssin avulla järjestetään oppilaiden S2-oppimäärän mukainen opetus S2-oppimissuunnitelmassa määritellyllä tavalla resurssia voidaan käyttää myös mmt-oppilaan tai paluumuuttajaoppilaan suomi äidinkielenä oppimäärän tukemiseen Resurssia tuovat: vieraskieliset oppilaat, jotka ovat perusopetuksessa tai erityisopetuksessa Moped 13.4.2007 Raija Övermark

S2-oppilaiden muun opetuksen tukeminen, kerroin 0,25 Resurssin käyttö: S2-oppilaiden muiden oppiaineiden tukiopetukseen suomeksi tai omalla äidinkielellä lisätunneiksi rinnakkaisen S2-opetuksen toteuttamiseen MMT-resurssiopettajan tunneiksi Resurssia tuovat: resurssia tuovat S2-oppilaat Moped 13.4.2007 Raija Övermark

Erityisopetusryhmissä olevien vieraskielisten oppilaiden tuki, kerroin 0,5 Resurssia tuovat: erityisopetusryhmissä opiskelevat vieraskieliset oppilaat Resurssin käyttö: omankielinen/suomenkielinen tukiopetus eri oppiaineissa S2-/MMT-resurssiopettajan tunneiksi Moped 13.4.2007 Raija Övermark