Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Millaisia linjauksia ja toimenpiteitä ehdotetaan Kansallisessa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”
Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa
Opetusteknologiaa koulun arkeen – Kohti systeemisiä oppimisratkaisuja!
Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, Anna Aarnio, Marja Kankaanranta ja Maarit Viik-Kajander.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto, Cicero Learning
Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Systeemiset oppimisratkaisut –hankevalmistelu ja verkottumistapaaminen klo 13 Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 3A Lämpimästi tervetuloa!
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa nyt ja tulevaisuudessa
Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa Punkalaitumen yhteiskoulun VESO-päivä.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Osaamisen jakamisesta osaamisen yhdistämiseen
Esityksen transkriptio:

Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja Kohti tulevaisuuden koulun toimintamalleja! Sanna Vahtivuori-Hänninen & Merita Heikkonen TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun Aronet juhlaseminaari 26.8.2010, Airport Plaza Business Park, Vantaa 1

”The future is already here— It is just unevenly distributed.” -William Gibson- We have powerful tools… http://www.youtube.com/watch?v=thOxW19vsTg

Sisältö Tulevaisuuden taidot Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria Strategisia linjauksia ja toimintamalleja Tulevaisuuden koulun tiekartta blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun

Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle

Megatrendejä Suljetusta kohti avointa: verkkoympäristöt,verkostot, oppimateriaalit,yhteiset rajapinnat Pehmeät arvot kunniaan – slow-ajattelun nousu TVT osana kestävää ja ekologista elämäntapaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria (A maailmasta  B maailmaan) Langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto, “learn light” Informaalin ja formaalin lähentyminen, ubiikki oppiminen, kuilu koulu- ja arkikäytössä – syrjäytyykö koulu nuorten arjesta? Pelit opiskelu- ja oppimisympä- ristöinä

Mihin lapsia ja nuoria koulutetaan? Yhteiskunnan aktiivisiksi kansalaisiksi Osaaviksi ammattilaisiksi työelämään Onnellisiksi ja itsenäisiksi yksilöiksi

Tulevaisuuden osaamisen ennakointikysely, kevät 2010 Kysely toteutettiin yhteistyössä OPH:n, Tekesin ja OPTEK- tutkimushankkeen kanssa Teemat Tulevaisuuden taidot ja osaaminen Tulevaisuuden osaamisen vahvistaminen koulutusjärjestelmässä Tieto- ja viestintätekniikan rooli tulevaisuuden osaamisen vahvistamisessa

Tulevaisuuden osaaminen Mitä ovat suomalaisen osaamisen fokusalueet tulevaisuudessa? Miten tulevaisuuden osaamista edistetään kouluissa? Mikä on tieto- ja viestintätekniikan ja erilaisten mediaympäristöjen merkitys tulevaisuuden osaamisen edistämisessä? Koulumestarin koulu, Espoo

Työskentely ja vuorovaikutus Tulevaisuuden taidot Ajattelun taidot ongelmanratkaisu, päättely, argumentointi kriittinen, analyyttinen ja systeeminen ajattelu luova ja innovatiivinen ajattelu Työskentely ja vuorovaikutus tiedonhankinta, -käsittely ja käyttö kommunikointi-, yhteistyö- ja neuvottelutaidot opiskelun taidot (”Learning to learn”) [KSAVE Model, ATCS 2009; University of Melbourne, www.act21s.org Tuntijakotyöryhmän esitys 2010; ICTs in Schools Everyday Life Project, Interim report 2010, www.cicero.fi, http://tiny.cc./valiraportti; www.arjentietoyhteiskunta.fi]

Tulevaisuuden taidot 3) Käden ja ilmaisun taidot ilmaisu ja esiintyminen suunnittelu ja tuottaminen kekseliäisyys, kokeellisuus ja mielikuvituksen käyttö 4) Osallistumisen ja vaikuttamisen taidot yhteisön ja yhteiskunnan hahmottaminen aloitteellisuus ja johtaminen erilaisuuden ja erilaisten näkökulmien hyväksyminen mediataidot 5) Itsetuntemuksen ja vastuullisuuden taidot terveydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen eettisyys, vastuullisuus ja toiminta yhteisön jäsenenä hyvä käytös ja empatia (Perusopetus 2020, OKM:n työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:1) Koulumestarin koulu, Espoo

Teema 3 Tieto- ja viestintätekniikan innovaatiot tulevaisuuden osaamisen edistämisessä (Tulevaisuuden osaamisen vahvistaminen koulussa, työpaja 3/2010) Koko oppimisprosessia ja -yhteisöä tukevat ratkaisut Perustaidot kaikille! Osaamisen jakaminen – ”Jaettu tieto ei ole menetettyä tietoa” Julkisen korkeatasoisen opetuksen saavutettavuus verkossa Verkkoympäristöt, sosiaalinen media (virtuaalinen, sosiaalinen, pedagoginen, psykologinen) Helppokäyttöiset ohjelmat ja esteettömyys Koulujen infrastruktuuri kuntoon Opettajien tvt-koulutus

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö Lasten ja nuorten ennakointikysely, kevät 2010

Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria pelot unelma LUOVUUS RIKASTAVA YHTEISÖ LUOTTAMUS visio kysy- mykset resurssit haasteet pelot Himanen, 2009; Castells & Himanen, 2001

(Vahtivuori, Wager & Passi 1999, 271; Tella ym. 2001, 207) WIN-WIN –tilanne, tiedon ja osaamisen jakaminen ja yhdistäminen ei nolla-summa peliä

TVT koulun arjessa 2008—2010 Yhdessä ja yksilönä – Tvt suomalaisen osaamisen vahvuutena yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu tieto- ja viestintätekniikka on luonteva osa koulun arkea ja opetus-opiskelu-oppimis-ympäristöä vuonna 2011 strategiset linjaukset ja levitettävissä olevia toimintamalleja      Tulevaisuuden koulu pedago- giset rakenteet ja mallit infrastruk- tuuri ja tvt innovaatiot tiimityö yhteisöl- lisyys

TVT koulun arjessa luodaan suosituksia, toimenpide-ehdotuksia ja innovatiivisia toimintamalleja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseksi opetuksessa ja opiskelussa levitetään syntyneitä hyviä toimintatapoja, pedagogisia malleja, rakenteita ja teknisiä ratkaisuja kansallisesti ja kansainvälisesti.

Strategisia linjauksia Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos muutos koko järjestelmässä ja joka tasolla seurantajärjestelmä tarvitaan strategista johtajuutta, linjakkuutta käytännön toimenpide-ehdotukset Koulun toimintakulttuuri yhteisölliseksi yhteistyön edistäminen opettajien kesken johtoryhmätyöskentely, tiimiorganisoitu koulu vertaistukijärjestelmä 3. Johtajuuden tukeminen päättäjille ja oppilaitosjohdolle tukea ja koulutusta tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä ja muutosjohtamisesta kunnanjohdolle ja poliittisille päättäjille tietopaketti

Strategiset linjaukset 4. Koulun infrastruktuuri ja tukipalvelut vaatimustaso opetustilojen tieto- ja viestintätekniikalle tieto- ja viestintätekniikan hankintaohje tukijärjestelmän luominen kuntien tietohallinnon ja koulutuksen tietohallintovastaavien yhteistyö 5. E-oppimateriaalit kirjallisen materiaalin asteittainen korvaaminen sähköisellä oppimateriaalia oppimateriaalin kokoaminen yhteen (hakupalvelut) yhteistyömalli mediatuottajien ja opettajien välille osallistavan, pelillisen ja elämyksellisen materiaalin tukeminen

Strategiset linjaukset 6. Pedagogiset mallit ja aktivoivat työmenetelmät aktivoivat ja osallistavat työtavat uusia täydennyskoulutusratkaisuja 7. Kumppanuus yritysten kanssa hankintaprosessien mallin- taminen ja yhtenäistäminen Työelämäyhteydet kouluille modulaarisia kokonaiskonsepteja Koulumestarin koulu, Espoo

Strategiset linjaukset ja toimenpiteet 7. Opettajankoulutus koulun tarpeita vastaavaksi Opettajankoulutusyksiköiden tvt-laitteiston ajantasaistaminen Opettajienkouluttajien pedagoginen ja tekninen tuki Koulutusta tvt:n pedagogisesta hyödyntämisestä

Toimintamalliesimerkkejä Ekaluokkalaiset teknoilee – Animaatioita interaktiivisella taululla Each one teach one – ”Superusers” Tanskan malli, avoin koulu http://www.youtube.com/watch?v=PhdqWXi2x3I

Lonka et al.(2010) is developing a new synthetic model, where the components are: 1) Diagnosing and activating, 2) Supporting the process of learning and studying, 3) Assessing the learning outcomes Feedback is essential feature in each of these steps. (Lonka & Ahola, 1995; model is based on Vygotsky's (1962, 1978) ideas, process-oriented instruction, and research on applied cognitive science (Bereiter & Scardamalia, 1987; Carey, 1986; Chi, Glaser & Farr, 1988). 22

Knowledge Creation Lab for Teacher Education (Lonka 2010) Motivation Interaction, support for sharing Multimodal use of ICTs Authentic learning situations Blended learning, F2F and web 2.0 applications

Steps Towards the Future School 6 Creative, innovative learners, customised modular PLEs 5 Teaching-studying-learning process 4 Pedagogical models and collaborative working methods 3 Strategic school leadership 2 Structural changes to support collaborative school culture (trust and bravery) 1 Reliable infrastructure and support services for teachers and students (community-oriented approach)

What makes the impact? Evidence-based decision making Willingness - ability to break the barriers, to share, collaborate and to co-create Passion and action! 25

Tulevaisuuden koulu tehdään tänään! Tärkeintä on millaisina itsemme näemme.

Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen sanna.vahtivuori@helsinki.fi Helsinki University blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun www.arjentietoyhteiskunta.fi

Kehittäjäkoulut Punkalaitumen yhteiskoulu Espoo Koulumestarin koulu Riihimäen Pohjolanrinteen koulu Rovaniemen Saaren koulu Ruoveden Kirkonkylän koulu –Tuhkasta timantti Tampere - Epun mediareppu Turun Puropellon koulu Espoo Koulumestarin koulu Helsinki - Kuninkaantien molemmin puolin -hanke Joutsenon yläkoulu Kauniaisten suomenkielinen perusopetus Larsmo Holm skola Oulun Oulujoen koulu  

Kehittämisalueet Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot Oppimisympäristöt, pedagogiset mallit ja käyttötavat Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit Kouluyhteisön kehittäminen, ammatillisen kasvun ja yhteistyön tukeminen Public-private –liiketoimintamallien kehittäminen

Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot Case 1: Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Ongelma: Kouluissa todettiin ongelmia kunnan tietohallinnon tarjoamisessa palveluissa ja tvt-tuen järjestämisessä Toimimattomat koneet ja toimimattomuuteen turhautuneet opettajat Toiveena keskitetty palvelinympäristö ylläpidon helpottamiseksi Ratkaisu: Kauniaisten askeleet Teetettiin selvitys, jossa käytiin läpi eri toteutusvaihtoehtoja ja kustannuksia Selvityksen perusteella kunnanvaltuusto päätti, että Kauniaisten suomenkielisissä kouluissa siirrytään Linux-pohjaiseen järjestelmään Tehtiin palvelusopimus palvelustarjoajan kanssa, kunnan pääoma sidottuna järjestelmäratkaisuun, ei laitteistoon ja ylläpitoon

Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot Case 1 Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Kauniaisten suomenkielisten koulujen arki Kouluissa yhteensä 1200 käyttäjää 100 Linux-työpistettä, 120 uutta thin clientia (käynnistyvät Linux-palvelimen avulla), kuusi Linux-tehotyöasemaa multimedia- ja pctv-käyttöön, 20 Linux-käyttöjärjestelmällä toimivaa kannettavaa tietokonetta vanhat Windows-kannettavat ja työasemat osana ratkaisua ohjelmistot ja tiedostot sijaitsevat keskitetyssä palvelinympäristössä (Ubuntu Linux ja LTSP [Linux Terminal Server])

Teema 1: Tulevaisuuden taidot ja osaaminen

Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) autenttiset kompleksiset ongelmat (Cohen et al. 1990) tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttumisen myötä sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Pedagogiset mallit ja käytänteet Case 2 Älytaulu taidekasvatuksessa (Koulumestarin koulu) oppilaat tekevät älytaulun avulla oman animaation oppilaat piirtävät älytaululle musiikin virittämänä itse ideoimansa tarinan oppilaiden ideoimat kuvat tallennetaan yksi kerrallaan, älytaululle lisätään musiikki (esim. opettaja soittama, huom. tekijänoikeudet) Esimerkkejä Koulumestarin arjesta: www.koulumestari.fi/arjen_tietoyhteiskunta_uutta.html http://tiny.cc/koulumestari Esimerkki Oulujoen samanaikaisopetuksesta http://oulujoenosaajat1.ning.com/video/microsoft-pil-finland

Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit Omaehtoinen sisällöntuotanto (Punkalaitumen yhteiskoulu) tavoitteena tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden luonteva integrointi kaikkiin oppiaineisiin Esim. oppilaat suunnittelevat oppimateriaalia englannintunnille aineenopettaja ideoi ja suunnittelee yhdessä oppilaiden kanssa tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä muiden aineiden opetuksessa. 9.-luokkalaiset oppilaat suunnittelevat ja tuottavat Hot potatoes –ohjelmalla 7.-luokkalaisille englanninkielen harjoitustehtäviä oppilaat ratkaisevat tehtäviä yhdessä

Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit Teemakehä tutustutaan tvt:tä hyödyntäen johonkin ajankohtaiseen ilmiöön tai teemaan (esim. ympäristö) useissa toimintapisteissä, jotka muodostavat kehän eri pisteissä (esim. kirjasto, kuvisluokka, musiikkiluokka, joenvarsi) tuotettava materiaali kootaan reaaliaikaisesti kuvaten tai videokuvaten blogiin/wikiin tuotetun materiaalin avulla ilmiötä opetetaan muille ja käytetään apuna kriittisesessä ilmiön tarkastelussa

Koulun toimintakulttuurin kehittäminen Case 2 Rehtorin oppitunnit ja samanaikaisopetus opettajien suunnittelu- ja kehittämistyön tukena (Koulumestarin koulu ja Oulujoen koulu) koulun kehittäminen lähtee 1) arvokeskustelusta, 2) arvojen jalkauttamisesta ja 3) opettajien kehittämästä yhteisestä toteutussuunnitelmasta rehtori on koulun pedagoginen ja arvojohtaja rehtori rekrytoi samansuuntaiset arvot hyväksyvää henkilöstöä opettajien tiimityöhön ja kehittämiseen on järjestetty aikaa: mm. rehtorin oppitunneilla ja pedagogisilla kahviloilla, jolloin tietyn vuosiluokan opettajat pitävät omia tiimipalavereita kehittää hyviä toimintamalleja ja käytänteitä samanaikaisopetus vakituiseksi toimintamalliksi

Opetusteknologia koulun arjessa (OPTEK) 38

OPTEK-tutkimushanke Tavoitteena on tuottaa perusteltuja ja kestäviä ratkaisuja tieto -ja viestintäteknologian käyttöön koulun arjessa. Tekes-hankkeen osallistujat: 12 tutkimuslaitosta 8 yliopistosta, 28 yritystä, Liikenne- ja viestintäministeriö, Opetusministeriö ja Opetushallitus Neljä tutkimuspakettia (seitsemän osaprojektia) 12 kehittämiskoulua Tutkimusjohtaja: professori Marja Kankaanranta, Agora Center, Jyväskylän yliopisto Projektikoordinaattori: Maarit Viik-Kajander, CICERO Learning, Helsingin yliopisto 39

Tulevaisuuden koulun kivijalat

Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, VISIO Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, jossa tieto- ja viestintätekniikka ja media ovat luonteva osa arkea ja opetus—opiskelu—oppimisympäristöä.

Kiitos! For more information: Sanna Vahtivuori-Hänninen sanna.vahtivuori@helsinki.fi Media Education Centre Helsinki University blogs.helsinki.fi/verkko-opetus www.arjentietoyhteiskunta.fi www.helsinki.fi/sokla/media/

Arjen teknologiaa

Sosiaalinen media - siis mitä? blogit [selaimen kautta ylläpidettäviä yksinkertaisia verkkosivuja, kronologisuus, tekstiä, kuvia, videoita], www.wordpress.com, www.blogger.com, blogs.helsinki.fi] wikit [yhteisöllistä ja jäsentynyttä verkkosivujen tuottamista, ”verkkokirjamainen” www.wikimedia.org; wiki.helsinki.fi/] podcastit [omien äänitiedostojen julkaisua verkossa, ”iPod + broadcasting”, äänitys ja jakelu, www.helsinki.fi/podcast, iTunes] osallistuminen, jakaminen, vinkkiverkostot [UCC (User Created Content), Flickr, YouTube, www.irc-galleria.net, Sometu, Ning, alustat sosiaaliselle verkottumiselle (Peace)] verkkoyhteisöt ja itseilmaisu [www.facebook.com, www.habbo.com, 2ndlife.com, Sloodle, monen pelaajan verkkopelit] verkkokokousympäristöt, moniaistisuus (video ja ääni, verkkojuttelu, muistiinpanot, opetusmateriaalin jakaminen)

Sosiaalinen media toiminnan paikkana osallistuminen, jakaminen, vuorovaikutus kulutus- ja osaamisyhteiskunnasta yhteisölliseen vertaisyhteiskuntaan omaehtoinen tuottaminen, remiksaus, forwardaus opettajat, diginatiivit ja milleniaalit, digikuilu sukupolvien välillä teknologian domestikaatio, ”miten juutuubi kesytetään” (Rantala 2008) yksinkertaisia sovelluksia, palveluita ja työkaluja opetuksen ja opiskelun ja viestinnän tueksi ”Less is more!” sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua? tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuoti- aista, 500 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa helmikuussa 2010 400 miljoonaa käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä esimerkki Siltamat SecondLifessa ja ConnectPro:ssa sanna.vahtivuori@helsinki.fi

ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia ”TEKOJEN TORI” Ratkaise tehtäviä Etsi tietoa Tutki Keskus- tele Kirjoita Lue teoriaa Arvioi tutustu ranskan ääntämiseen äänipankki verkossa lataa ranskan podcasteja ääni- näytteet analysoi tekstinäytteitä postaa analyysisi blogiin käy arviointi- keskustelua ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia sanna.vahtivuori@helsinki.fi

”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.” (William Gibson) http://www.youtube.com/watch?v=0SIS2ZwkWDg http://www.youtube.com/watch?v=qOFU9oUF2HA

Yhteiskunnan kehitys ja osaamishaasteet Tietoteknistyminen Monikulttuuristuminen Yksilön vastuu itsestä Ympäristö Globaalisuus – (mikro)paikallisuus

Oppien ja osallistuen – verkko-opetuksen megatrendejä

”Ovi on avoin, on vain astuttava sisään.” kiinalainen sananlasku Jessican hologrammi Google Earth MediaZooSL 2lifEduUse Näin ennen? Miten nyt? sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua tarve opiskelu- ja oppimisympäristöjen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiseksi elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) autenttiset kompleksiset ongelmat (Cohen et al. 1990) tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttumisen myötä sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Miksi opiskelua ja opetusta verkossa? Tietenkin! Nouse barrikadeille liputtamaan verkon hyötykäytön ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön puolesta! Ota kantaa elämyksellisen, havainnollisuuden, moniaistisuuden, omaehtoisen tuottamisen, ongelmanratkaisun ja yhteisöllisen opiskelun puolesta! Vastustan! Kriittisten silmälasien läpi tarkasteltuna koko homma on täyttä hapatusta. Argumentoi huuhaata,turhaa ajanhukkaa ja pinnallista vuorovaikutusta vastaan! Väittäkää, kommentoikaa, olkaa rohkeita! sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Mitä hyötyä opettajalle? opiskeluprosessi näkyväksi erilaiset opiskelupolut esiin – henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelijoille mahdollisuus yhteisölliseen ja yksilölliseen työskentelyyn, joustavuus, koti-kouluyhteistyö koulu osana yhteiskuntaa ja maailmaa lokaali ja globaali toimijuus group creativity (Sawyer 2008) – aktivoivat työtavat sanna.vahtivuori@helsinki.fi

Haasteita opettajilla taitoa käyttää teknisesti välineitä (esim. erilaisten työvälineiden käyttö)  pedagogisia käyttötapoja ja ideoita kaivataan  miten ja mihin käyttäisin didaktisesti tarkoituksenmukaisesti verkkoympäristöä, työkalua tai palvelua omassa oppiaineessa? pedagogiset mallit ja strukturointi suunnittelun tukena (PBL, tutkiva oppiminen, ryhmätutkimus, vastavuoroinen opetus) sanna.vahtivuori@helsinki.fi

TVT:n opetuskäytön kehittäminen Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön edistäminen lasten ja nuorten toiminta- ja oppimisympäristöissä Tvt:n ja median käytön innovaatiot, prosessit ja sisällöt Käytön vakiinnuttamista edistävät toimintamallit ja palvelukonseptit Opettajien ja oppilaiden mediataitojen ja tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen edistäminen Valtakunnalliset hankkeet: TVT koulun arjessa2008—2010 OPTEK 2009—2011 [blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun]