Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Systeemiset oppimisratkaisut –hankevalmistelu ja verkottumistapaaminen 10.5.2011 klo 13 Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 3A Lämpimästi tervetuloa!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Systeemiset oppimisratkaisut –hankevalmistelu ja verkottumistapaaminen 10.5.2011 klo 13 Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 3A Lämpimästi tervetuloa!"— Esityksen transkriptio:

1 Systeemiset oppimisratkaisut –hankevalmistelu ja verkottumistapaaminen 10.5.2011 klo 13 Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 3A Lämpimästi tervetuloa! Systeemiset oppimisratkaisut SysTech – Valuation of Emerging Learning Solutions

2 Opetusteknologiaa koulun arkeen – Kohti systeemisiä oppimisratkaisuja! Professori Marja Kankaanranta, Jyväskylän yliopisto, Agora Center Projektikoordinaattori Sanna Vahtivuori-Hänninen, Helsingin yliopisto, Cicero Learning SysTech-yritystapaaminen 10.5.2011 Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 3A Ensitulosjulkaisu ja Kansallinen tvt-suunnitelma ja lisämateriaalit: www.arjentietoyhteiskunta.fi; blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun www.arjentietoyhteiskunta.fi

3 13:00-13:10 Kohti uusia oppimisratkaisuja. Tuulta purjeisiin! 13:10-13:30 Tervetuloa ja esittelykierros 13:30-13:45 SysTech-hankevalmistelu. Optek-tuloksista systeemisiiin ratkaisuihin 13:45-14:00 Tekesin Oppimisratkaisu-ohjelma 14:00-15:15 Työskentelyä ja verkottumista pienryhmissä 15:15- Yhteenvetoa, aikataulut ja miten tästä eteenpäin! Systeemiset oppimisratkaisut SysTech – Valuation of Emerging Learning Solutions

4 22.4.20 08 Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto 4 www.helsinki.fi/sokla/media/

5 Tarkoitus: 2000-luvun taitojen edistäminen systeemisillä oppimisratkaisui lla Teknologiset oppimisratkaisut luontevaksi osaksi suomalaista koulutusta Lähtökohdat: Alueelliset, koulujen väliset ja kouluastekohtaiset erot teknologisissa resursseissa, käyttöönotossa ja soveltamisessa Lupaavat tulokset pedagogis-teknologisten innovaatioiden kehittämisestä ja käyttöönotosta Kansallisen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelman linjaukset ja toimenpide-ehdotukset Systeemiset oppimisratkaisut SysTech – Valuation of Emerging Learning Solutions

6 Tehtävät Laaja-alaisen muutoksen käynnistäminen kehitettyjen oppimisratkaisujen hyödyntämiseksi suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Käyttäjälähtöinen ratkaisujen, tuotteiden ja palveluiden suunnittelu, testaus ja arviointi Oppimisratkaisujen ja palveluiden arvon määrittäminen, vaikuttavuuden arviointi ja tehostaminen sekä skaalautuva käyttöönotto Parhaiden oppimisratkaisujen kansainvälinen levittäminen Systeemiset oppimisratkaisut SysTech – Valuation of Emerging Learning Solutions

7 Tulevaisuuden osaaminen? Ajattelemisen taidot –luovuus ja innovatiivisuus –kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko –oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot –suullinen ja kirjallinen kommunikointi –yhteisöllisyys ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot –performanssi ja kompetenssi yhdessä, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) –tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot –kansalaisuus ja monikulttuurisuus: globaali ja lokaali –osallisuus yhteisön jäsenenä –henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, http://tiny.cc./valiraportti

8 Tulevaisuuden taidot ja osaaminen - Ennakointikysely / kevät 2010 Salo ym. 2010

9

10 perusteltuja ja kestäviä ratkaisuja tieto -ja viestintäteknologian käyttöön koulun arjessa. Tekes-rahoitteinen hanke, elokuu 2009 – toukokuu 2011 13 tutkimuslaitosta, 28 yritystä, LVM, OKM, OPH –Tutkimusjohtaja: professori Marja Kankaanranta, Jyväskylän yliopisto –Projektikoordinaattori: Sanna Vahtivuori-Hänninen, Helsingin yliopisto Yhteistyöhanke: Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa –2009—2010 –20 kehittämiskoulua OPTEK-blogi: http://blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun Taustaa: OPTEK lyhyesti

11 Opetusteknologian käyttö motivoi oppilaita, uudistaa opetusta ja rakentaa uudenlaisia verkostoja Tietotekniikan käyttömahdollisuuksissa ja hyödyntämisessä suuria eroja alueellisesti ja koulukohtaisesti Matematiikan opetus tieto- ja viestintätekniikan avulla motivoi oppilaita Tietotekniikka vauhdittaa ja tukee koulun ja kodin yhteistyötä Sisällöntuotantoa omin voimin Mobiiliopiskelu mullistaa oppimisen vapauden Kouluille vetoapua verkostoyhteistyöstä OPTEK ensituloksia

12 I Lähtökohtia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle II Tieto- ja viestintätekniikan innovatiivisia käyttötapoja III Kohti mobiiliopiskelua ja omaehtoista sisällöntuotantoa IV Koulujen tietotekniikkapalvelut ja verkostoyhteistyö Julkaisun sisältö

13 1.Kouluittain vaihteleva ja riittämätön tekninen infrastruktuuri 2.Teknisen ja pedagogisen tuen puute 3.Oppijan aktiivisuutta ja yhteisöllistä opiskelua tukevien pedagogisten mallien ja käytänteiden vähäinen käyttö 4.E-oppimateriaalin saatavuus, laatu ja levittäminen 5.Koulun toimintakulttuurin haasteet ja yhteisöllisyys 6.Koulujen johtamiskäytänteiden kehittäminen ja muutoksen johtaminen 7.Yritysten ja koulujen kumppanuus koulujen palveluiden organisoimiseksi 8.Opettajankoulutuksen ajantasaistaminen Lähde: Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma 2010 Miksi muutos on välttämätön? TVT:n opetuskäytön haasteet ja esteet

14 Aikataulu: Työpaja 25.5. Jyväskylä Kesäkuu yhteinen projekti- suunnitelma Elokuu 15.8. dl

15 Visio Osaava oppilas ja osallistava koulu – tieto- ja viestintätekniikka mahdollistajana Tieto- ja viestintätekniikka oppimisen voimavarana - koko maailma koulun arjessa!

16 Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

17 http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

18 Opetusteknologia koulun arjessa -Loppuseminaari 24.—25.5.2011 Jyväskylässä -Loppujulkaisu julkistetaan seminaarissa Lämpimästi tervetuloa!

19 ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” -William Gibson- We have powerful tools… http://www.youtube.com/watch?v=thOxW19vsTg

20 OPTEK-päätösseminaari 24.-25.5. posteri tutkimuskokonaisuudesta tai loppujulkaisun teemoista ja päätuloksista paneeliin osallistuminen työpajan järjestämiseen osallistuminen oma 'toimintapiste' / learning cafe -pöytä työpajassa (mikä teema, miten toteutus, ketä muita pöydän organisoinnissa mukana, mikä teema? työpajan puheenjohtaja ja kokoaja (mikä teema?) puheenvuoro: 5 minuutin hissipuhe tai pidempi puheenvuoro- elävöittävän materiaalin esittäminen (esim. video koulutilanteista, valokuvashow tms.) oma esittelypiste (esim. sovellusesittely tms.) yhteistoiminnallinen esitys, yhdessä esim. yritys- ja tai koulukumppanin kanssa oppilaiden virtuaalisen osallistumisen organisointi

21 Kankaanranta ym. rehtorit: innovatiiviset opetuskäytänteet tavoitteena, koulun yhteinen visio tärkeää opettajat: perinteiset menetelmät vallitsevina, pääpaino OPS:n oppiainetavoitteiden saavuttamisessa, innovaattorit yksittäisiä opettajia innovatiivisten opetuskäytänteiden vakiinnuttaminen edellyttää koulukohtaista ja innovaatiolähtöistä pedagogista tukea Innovatiiviset opetuskäytänteet edellyttävät tukea

22 Rehtorikysely 2010 - kaikilla osa-alueilla lukioiden rehtoreista suurin osuus arvioi tvt:n käytön merkityksen erittäin tärkeäksi, alakoulujen rehtoreista pienin osuus - tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö sisältyy koulun tavoitteisiin 98 % kouluista Tieto- ja viestintätekniikalla tärkeä merkitys koulujen arjessa

23 - Tieto- ja viestintätekniikka vastaa koulun tarpeita oppimisen ja opetuksen välineenä 78 % kouluista: lukiot 93 %, yläkoulut 83 %, alakoulut 74 % -Tietotekniset laitteet ja sovellukset mahdollistavat tavoitteiden mukaisen opetuskäytön 74 % kouluista OPTEK 2010 OPTEK / Rehtorikysely 2010 Tieto- ja viestintätekniikka vastaa koulun tarpeita

24 Oppilaiden määrä tietokonetta kohden hyvä suuressa osassa kouluja: - koulujen väliset erot suuria, myös alueellisia ja kouluastekohtaisia eroja - lähes 80 % kouluista suhdeluku alle 10 - alle 5: lukiot 50 %, yläkoulut 36 %, alakoulut 35 % Kosketustaulujen, opiskelun hallintajärjestelmien sekä opetusohjelmien käyttömahdollisuudet lisääntyneet selvästi vuodesta 2006 - kosketustaulut hankintalistan kärjessä vuonna 2010 (49 % kouluista ei ollut tauluja, mutta ne koettiin tarpeellisiksi) - noin 30 % kouluista ei tiedetä, mitkä sovellukset ovat koulun ja oppimisen kannalta hyödyllisiä Tieto- ja viestintätekniikan käyttömahdollisuuksissa kouluastekohtaisia ja alueellisia eroja

25 Koulujen saamat tieto- ja viestintätekniikan palvelut ovat parantuneet viimeisen kahden vuoden aikana -lukiot 79 %, yläkoulut 72 %, alakoulut 71 % -pääkaupunkiseudulla parantunut eniten (87 % kouluista) -kuitenkin 9 % rehtoreista arvioi palveluiden heikentyneen OPTEK / Rehtorikysely 2010 Tietotekniset palvelut

26 Koulujen saamat tieto- ja viestintätekniikan palvelut ovat parantuneet viimeisen kahden vuoden aikana -lukiot 79 %, yläkoulut 72 %, alakoulut 71 % -pääkaupunkiseudulla parantunut eniten (87 % kouluista) -kuitenkin 9 % rehtoreista arvioi palveluiden heikentyneen OPTEK / Rehtorikysely 2010 Tietotekniset palvelut

27 Tiedonkäsityksen muutos Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle

28 Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen sanna.vahtivuori@helsinki.fi Media Education Research Group Opettajankoulutuslaitos CICERO Learning Helsingin yliopisto www.cicero.fi

29 Miksi muutos on välttämätön? TVT:n opetuskäytön haasteet ja esteet 1.Kouluittain vaihteleva ja riittämätön tekninen infrastruktuuri 2.Teknisen ja pedagogisen tuen puute 3.Oppijan aktiivisuutta ja yhteisöllistä opiskelua tukevien pedagogisten mallien ja käytänteiden vähäinen käyttö 4.E-oppimateriaalin saatavuus, laatu ja levittäminen 5.Koulun toimintakulttuurin haasteet ja yhteisöllisyys 6.Koulujen johtamiskäytänteiden kehittäminen ja muutoksen johtaminen 7.Yritysten ja koulujen kumppanuus koulujen palveluiden organisoimiseksi 8.Opettajankoulutuksen ajantasaistaminen

30 Millaisia taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat tulevaisuudessa? A  B 3 A:ta! Abundance A sia 6000e  1000e Automatic (Friedman; Pink; Robinson; Trinh 2011)

31 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua? 1) tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) 2) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus,remiksaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa –esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuoti- aista, 500 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin –Facebookissa 2010 yli 400 miljoonaa käyttäjää –nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä esimerkki Siltamat SecondLifessa ja ConnectPro:ssa sanna.vahtivuori@helsinki. fi

32 1. Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos Seuranta- ja itsearviointi- järjestelmä Tutkimus- ja kehittämis- hankkeet Tuloksellinen muutos koko koulutusjärjestelmässä Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos Opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus Kansallinen tietopalvelu Koko koulutus- järjestelmän tavoitteet

33 2. Oppijan tulevaisuuden osaaminen Kansalaisen taidot Oppimaan oppimisen taidot Henkilökohtaiset oppimispolut Tulevaisuuden taitojen oppiminen tieto- ja viestintätekniikan tuella Oppijan tulevaisuuden osaamisen kehittäminen Yhteisöllisen työskentely Oppilasarviointi

34 3. Pedagogiset käytänteet Aktivoivia työtapoja hyödyntävä täydennyskoulutus Aktivoivat ja osallistavat työtavat Yhteisöllinen opiskelu Omaehtoinen tuottaminen Oppijan aktiivisuutta ja opiskelun yhteisöllisyyttä tukevien pedagogisten mallien käyttö Pedagogisten käytänteiden kehittäminen http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

35

36 Yhteisöllinen tiedonrakentelu → Edistetään tieto- ja viestintätekniikan keinoin yhteisöllistä tiedonrakentelua Kenttätutkimuksesta nousi esiin useita esimerkkejä käytännöistä, joissa opetusteknologiaa käytetään yhteisöllisen tiedonrakentelun tukena ja välineenä (esimerkiksi tutkiva oppiminen, ilmiöpohjainen oppiminen, pari-, tiimi- ja ryhmätyönä toteutetut projektityöt ja tutkielmat ja niiden yhteinen kommentointi, keskusteleminen, asiantuntijan roolissa toimiminen) → Tuetaan sellaisen opetusteknologian käytön vakiintumista, jonka käyttö tukee yhteisöllistä työskentelyä sekä vuorovaikutteista, yhteisöllistä tiedon rakentelua tukevaa toimintaa → Siirrytään “toiminnoista ja tiedon siirtelystä” ideoiden tuottamiseen ja niiden vastuulliseen kehittämiseen Järvelä ym. 2010

37 4. E-oppimateriaalit ja oppimissovellukset Kansallinen hakupalvelu Elämyksellinen ja havainnollinen e-oppimateriaali ALV-kohtelun tarkistus Immateriaali- oikeudet E-oppimateriaalien saatavuus, laatu ja levittäminen E-oppimateriaalien ja oppimissovellusten kehittäminen Kustantajien ja opettajien yhteistyömalli

38 5. Koulujen infrastruktuuri, oppimisen tilat, hankinnat ja tukipalvelut Koulujen tavoitetaso Hankinta- malli Ajanmukaiset tietoverkot Tuki- järjestelmä Valtakunnallinen kokonais- arkkitehtuuri Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa, oppimisessa ja hallinnossa Infrastruktuurin, hankintojen, oppimisen tilojen ja tukipalveluiden kehittäminen Avoimet rajapinnat http://jarkitehdas.blogspot.com/

39 6. Opettajuus, opettajankoulutus ja opettajan pedagoginen asiantuntijuus Ajanmukainen välineistö ja sovellukset Opettajien ja opettajan- kouluttajien tvt:n opetuskäytön osaaminen Tutkintovaatimusten päivitys Täydennys- koulutus Opettajuuden, opettajankoulutuksen ja opettajan pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaaminen http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

40 Knowledge Creation Lab for Teacher Education (Lonka 2010) Motivation Interaction, support for sharing Multimodal use of ICTs Authentic learning situations Blended learning, F2F and web 2.0 applications

41 7. Koulun toimintakulttuuri ja johtajuus Opettajien yhteistyö Visio ja suunnitelma osana OPS:aa Opetustoimen ja oppilaitosjohdon osaaminen Vertaistuki- järjestelmä Päättäjien ja oppilaitosjohdon tietoisuus Yhteisöllinen toimintakulttuuri, strateginen johtajuus ja tvt:n käyttöönotto Koulun toimintakulttuurin kehittäminen yhteisölliseksi ja johtajuuden tukeminen

42 8. Yritys- ja verkostoyhteistyö Eettiset pelisäännöt Pitkäkestoiset yhteistyö- suhteet Tietopaketti yhteistyö- mahdollisuuksista Modulaariset kokonais- konseptit Tutkimus- ja kehittämis- hankkeet Koulun toimintakulttuuriin sulautunut yritys- ja verkostoyhteistyö Yritys- ja verkostoyhteistyön kehittäminen http://prezi.com/lozmtv4apzdr/cmaps-connecting-continents/

43 Toimiva yritys- ja verkostoyhteistyö Yhteiset edellytykset  Yhteinen visio ja yhteiset arvot  Yhteistyön osapuolia hyödyttävät ja kiinnostavat yhteistyömuodot  Resurssit yhteistyön rakentamiseksi  Jatkuvuus ja pitkäkestoiset suhteet  Käyttäjien osallistuminen kiinnostuksen ja sitoutumisen lisäämiseksi Edellytykset koululle  Koulun sisäisen ja ulkoisen palveluverkoston hahmottaminen  Avoin ja aktiivinen yhteistyökumppaneiden etsintä  Koulun toimijoiden yritys- ja verkostoyhteistyötaidot  Kehitysmyönteisyys ja –valmius  Yritysyhteistyö osana koulun toimintamallia ja kulttuuria  Ajattelu oppijan ja tarpeiden näkökulmasta (vrt. tekniikan kehitys) Edellytykset yritykselle  Tietoa koulusta, sen prosesseista ja yhteistyömahdollisuuksista Ei-kaupallinen yhteistyöKaupallinen yhteistyö Koulut -Motivaatio ja kannustimet yhteistyön tekemiseen -Hyvät yhteistyön perustelut päättäville tahoille -Keskittyminen ydintoimintaan ja asiakkaan roolissa toimiminen -Palvelutason vaatiminen, palvelumittarit ja käytännön ohjeet Yritykset -Kyky ja kiinnostus pitkäaikaisiin kumppanuussuhteisiin -Yhteiset, selkeät ja ilmaistut tavoitteet -Tehokkuus esim. ajankäytössä: neuvottelusta nopeasti käytäntöön -Integroituminen olemassa oleviin ratkaisuihin -Koulujen segmentointi ja markkinoinnin sekä yhteistyön kohdentaminen -Nälkäisyys (esim. pieni kehitysorientoitunut kasvuyritys) -Julkisen sektorin ja koulujen huomioiminen potentiaalisina asiakkaina -Kansallisesti toimiviin ja kannattaviin ratkaisuihin pyrkiminen -Tuotteistaminen

44 2 Opettajankoulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen tutkintovaatimusten päivittäminen opettajankoulutuksen opetustilojen välineistön ajantasaistaminen tietoiskut ja verkkokoulutukset 2 Opettajankoulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen tutkintovaatimusten päivittäminen opettajankoulutuksen opetustilojen välineistön ajantasaistaminen tietoiskut ja verkkokoulutukset Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen 1 Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet seuranta- ja itsearviointijärjestelmä kansallinen opetuksen vuorovaikutteinen tietopalvelu opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus 1 Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet seuranta- ja itsearviointijärjestelmä kansallinen opetuksen vuorovaikutteinen tietopalvelu opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus 3 Perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin tietoverkoista ja yhteyksistä huolehtiminen tavoitetasosuositus hankintaprosessin kuvaus yhteensopivuus ja avoimet rajapinnat alueellinen pedagoginen ja tekninen tuki 3 Perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin tietoverkoista ja yhteyksistä huolehtiminen tavoitetasosuositus hankintaprosessin kuvaus yhteensopivuus ja avoimet rajapinnat alueellinen pedagoginen ja tekninen tuki 4 Laadukas e-oppimateriaali kaikkien saataville elämyksellinen ja ymmärtävää oppimista tukeva materiaali oppimisen ja opetuksen kansallinen hakupalvelu alv-kohtelun tasapuolistaminen 4 Laadukas e-oppimateriaali kaikkien saataville elämyksellinen ja ymmärtävää oppimista tukeva materiaali oppimisen ja opetuksen kansallinen hakupalvelu alv-kohtelun tasapuolistaminen

45 7 Yritys- ja verkostoyhteistyö pelisäännöt  tietopaketit yhteistyömahdollisuuksista  modulaariset kokonaiskonseptit 7 Yritys- ja verkostoyhteistyö pelisäännöt  tietopaketit yhteistyömahdollisuuksista  modulaariset kokonaiskonseptit 6.Osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet kansalaisen taitojen tukeminen ja uudet arviointikäytänteet  aktivoivat ja osallistavat työtavat  yhteisöllinen opiskelu ja henkilökohtaiset oppimispolut 6.Osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet kansalaisen taitojen tukeminen ja uudet arviointikäytänteet  aktivoivat ja osallistavat työtavat  yhteisöllinen opiskelu ja henkilökohtaiset oppimispolut 5.Koulun toimintakulttuurin kehittäminen oppilaitosjohdon osaaminen ja muutosjohtaminen  opetussuunnitelmassa tvt-suunnitelma  vertaistukijärjestelmä, yhteistyömallit ja tvt-tietopaketit 5.Koulun toimintakulttuurin kehittäminen oppilaitosjohdon osaaminen ja muutosjohtaminen  opetussuunnitelmassa tvt-suunnitelma  vertaistukijärjestelmä, yhteistyömallit ja tvt-tietopaketit Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen Toimintamalliesimerkkejä: http://blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun/2010/12/01/kansallinen-tieto-ja-viestintatekniikan-opetuskayton-suunnitelma/ http://blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun/2010/12/14/koulujen-videoklippeja/

46 Steps Towards the Future School 1 Reliable infrastructure, learning materials and support services for teachers and students (community-oriented approach) 2 Structural changes to support collaborative school culture (trust and bravery) 3 Strategic school leadership 4 Pedagogical models and collaborative working methods 5 Teaching—studying—learning process 6 Creative, innovative learners, customised modular PLEs

47 pelot Luovuus Rikastava yhteisö Luottamus Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria Visio Haasteet Resurssit Kysy- mykset Castells & Himanen, 2002; Himanen, P., 2008. Unelma Pelot


Lataa ppt "Systeemiset oppimisratkaisut –hankevalmistelu ja verkottumistapaaminen 10.5.2011 klo 13 Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 3A Lämpimästi tervetuloa!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google