Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, Anna Aarnio, Marja Kankaanranta ja Maarit Viik-Kajander.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, Anna Aarnio, Marja Kankaanranta ja Maarit Viik-Kajander."— Esityksen transkriptio:

1 Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, Anna Aarnio, Marja Kankaanranta ja Maarit Viik-Kajander TVT koulun arjessa ja Optek –hankkeet Rovaniemi, Saaren koulu TVT-seminaari 1

2 Esityksen sisältö Tulevaisuuden osaaminen ja megatrendejä
Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa –hankkeen kuulumisia blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun

3 Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos
Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle Mitkä ovat mobiilipelien kymmenen käskyä? Entä verkkopelien haasteet? Peli voi olla jopa yksilöllisesti muokattu oppimisen väline edutainmentin muodossa, mutta pelaamiseen voi liittyä myös riskejä. Miten pelejä pitäisi kehittää käyttäjän näkökulmasta? Muun muassa tällaisia kysymyksiä käsitellään Agoran Elektroniset pelit -seminaarissa. Tarkoituksena on koota yhteen alueen osaamista sekä peleistä kiinnostuneita tahoja ja tarkastella mitä alueella tällä hetkellä tapahtuu Jyväskylässä, mutta myös muualla Suomessa. Seminaariin osallistuu mm. tutkijoita, pelin kehittäjiä, yritysten edustajia, opiskelijoita ja koulutuksen edustajia. joka kokoaa pelitutkimuksen taitajia, alan opiskelijoita ja yritysväkeä tarkastelemaan. Puheenvuorojen lisäksi pääsemme tutustumaan muutaman pelintekijän peleihin. Tauoilla on mahdollist tutustua myös postereihin. Johdanto pelien esittelyosuuteen alkaa klo Jorma Kypön puheenvuorolla monen pelaajan symmetrisistä asetelmista, ja pelejä esitellään klo alkaen Agoran tietokoneluokassa.

4 Lähtökohtia ja megatrendejä
suljetusta kohti avointa: verkkoympäristöt, verkostot, oppimateriaalit, yhteiset rajapinnat pehmeät arvot kunniaan – slow-ajattelun nousu TVT osana kestävää ja ekologista elämäntapaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria (A  B) langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto informaalin ja formaalin lähentyminen, kuilu koulukäytön ja arkikäytön välillä – syrjäytyykö koulu nuorten arjesta? Pelit oppimisympäristöinä

5 Mihin lapsia ja nuoria koulutetaan?
Yhteiskunnan aktiivisiksi kansalaisiksi Osaaviksi ammattilaisiksi työelämään Onnellisiksi ja itsenäisiksi yksilöiksi

6 Tulevaisuuden osaaminen
Mitä ovat suomalaisen osaamisen fokusalueet tulevaisuudessa? Miten tulevaisuuden osaamista edistetään kouluissa? Mikä on tieto- ja viestintätekniikan ja mediaympäristöjen merkitys tulevaisuuden osaamisen edistämisessä?

7 Tulevaisuuden osaamisen ennakointikysely, kevät 2010
Kysely toteutettiin yhteistyössä OPTEK- tutkimushankkeen kanssa Teemat Tulevaisuuden taidot ja osaaminen Tulevaisuuden osaamisen vahvistaminen koulutusjärjestelmässä Tieto- ja viestintätekniikan rooli tulevaisuuden osaamisen vahvistamisessa

8 Vastaajien taustatiedot
Dialogin ollessa auki 17.2— linkin kävi avaamassa 628 henkilöä, 561 kävi vastaamassa ainakin osaan kysymyksistä ja 236 kävi läpi kaikki sivut Sukupuoli % Nainen Mies Ikä alle 25 vuotta 25-34 vuotta 35-44 vuotta 45-54 vuotta yli

9 Vastaajien taustatiedot
Organisaatio % Julkishallinto Koulu Yritys Korkeakoulu Muu Kuinka kauan olet toiminut alalla alle vuoden 1-5 vuotta 6-15 vuotta yli 15 vuotta Alue Etelä-Suomen lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni Ahvenanmaan lääni Muu maa

10 Teema 1: Tulevaisuuden taidot ja osaaminen

11 Teema 2: Tulevaisuuden osaamisen vahvistaminen kouluissa
Ongelmanratkaisu ja ajattelutaidot Ajattelun välineiden kehittyminen tulee sisältyä kaikkeen ammatilliseen opiskeluun. Toisaalta kädentaitojen kehittyminen on otettava oikealla tavalla huomioon opiskelutapoja mietittäessä. Ongelmanratkaisumenetelmien (ongelmiin tai paremmin mahdollisuuksiin) perustuva opiskelumenetelmä voi tarjota tähän ratkaisun. Analyysitaitojen osaaminen liittyy perustaitojen osaamiseen ja hallintaan. Sosiaalisia taitoja Ei ole mitään hyötyä, vaikka osaamme tekniikkaa täydellisesti, jos emme pysty olemaan ihmisiä toisillemme. Lisäksi taideaineiden rooli korostuu. Niiden mukanaolo on välttämätöntä sillä ihminen on kokonaisuus, jonka luovaa puolta tulee ruokkia ja kehittää. Omien vahvuuksien löytämistä, oppimistaitoa ja -motivaatiota Itsetuntemus on avain toistenkin arvostamiseen ja kunnioittamisen. Kun tuntee itsensä, osaa paremmin valita tulevaisuuden elämänpolkuja (opiskelualan, työpaikan, elämänkumppanin jne). Tieto ja teknologia uusiutuvat niin nopeasti, että jatkuvasti on opittava uutta (ja unohdettava vanhentunutta) voidakseen selviytyä yhteiskunnassa ja työssä. Ikuinen uteliaisuus ei ole yhtään hullumpi ominaisuus.

12 Teema 3 Tieto- ja viestintätekniikan innovaatiot tulevaisuuden osaamisen edistämisessä
Koko oppimisprosessia ja -yhteisöä tukevat ratkaisut Perustaidot kaikille Osaamisen jakaminen Julkisen korkeatasoisen opetuksen saavutettavuus netissä Verkko-oppimisympäristöt Helppokäyttöohjelmat ja esteettömyys Koulujen infrastruktuuri Wiki-tyyppiset virtuaaliset toimintaympäristöt Opettajien tvt-koulutus

13 Mieti vuotta 2020. Mitä taitoja tarvitset elämässäsi?
Työelämän taitoja: Mielestäni pitäisi osata yleissivistävät asiat, joita tarvitsee mahdollisesti työpaikassaan 10 vuoden kuluttua. Mielestäni kuitenkin koulussa pitäisi saada oppia niitä aineita, jotka itseä kiinnostaa ja josta olisi hyötyä tulevassa työssä. Vaikka työtä ei vielä tässä iässä tietäisi, niin silti jokaisella on oma näkökulmansa tulevaisuuden ammatista tai vastaavasta. - Koulussa opittuja perustaitoja: matematiikkaa, fysiikkaa, terveystietoa, yhteiskuntaoppia, historiaa, lukutaitoa Hyvin paljon erilaisia tekniikan taitoja, atk-taitoja, tietotaitoja Yleistietoa Perhe- ja työskentelytaitoja, elämisen perustaitoja, peruselämän juttuja, asunto / laskut Ammattiin tarvittavia taitoja, tietoa ja taitoa omalla alallani, asiakaspalvelu- ja markkinointitaito Kielitaito: eniten englantia, mutta myös ranskaa, saksaa ja muita hyvin yleisiä kieliä Sosiaaliset kyvyt, eli ystäviä Kokemus maailmalla Lasten ja nuorten ennakointikysely, kevät 2010

14 Lasten ja nuorten ennakointikysely, kevät 2010

15 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö
Lasten ja nuorten ennakointikysely, kevät 2010

16 Tulevaisuuden osaaminen?
KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, Ajattelemisen taidot luovuus ja innovatiivisuus kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot suullinen ja kirjallinen kommunikointi yhteistoiminta ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot Informaatiolukutaito, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot kansalaisuus: globaali ja lokaali Osallisuus yhteisön jäsenenä henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus

17 Tulevaisuuden osaaminen top 5?
1) arjenhallinta (mm. ihmiseksi kasvaminen, aktiivinen kansalaisuus ja osallistuminen, itsensä johtaminen, minäpystyvyys, fyysinen hyvinvointi, kädentaidot) 2) yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen (mm. vastuu omasta tekemisestä, tiimityö, ryhmän aktiivisena jäsenenä toiminen) 3) viestintätaidot (mm. halu ja kyky viestiä, sosiaalinen osaaminen, suullinen, kirjallinen ja suullinen, näiden välinen sekä visuaalis-suullinen kommunikointi) 4) ajattelun ja työskentelyn taidot (mm. ongelmanratkaisutaidot, mediataito (sosiaalinen, luova, kriittinen), tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot) 5) yleissivistys ja perusilmiöiden ymmärtäminen (tiedolliset tavoitteet ja sisällöt) Tulevaisuuden taidot -työpaja

18 Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria!

19 Käyttö opetuksellisiin tarkoituksiin vähäistä eri oppiaineissa
Tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden käyttömahdollisuudet kehittyvät nopeasti Käyttö opetuksellisiin tarkoituksiin vähäistä eri oppiaineissa Käyttötavat ja pedagogiset käytänteet kouluissa eivät olet paljoakaan muuttuneet  opettajat kaipaavat pedagogisia ideoita ja käytänteitä Rehtorien asenteet  tvt:llä ja medialla ei nähdä olevan suurta merkitystä opetuksessa ja koulun kehittämisessä Opetuksessa hyödyntäneet opettajat painottavat verkostoitumista ja yhteyksien rakentamista Haasteita: infrastruktuuri kuntoon, tiimityö, koulun rakenteellinen ja pedagoginen kehittäminen Kankaanranta 2008, Cicero Learning -selvitysraportti 2008; TVT koulun arjessa -väliraportti 2010,

20 Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua
tarve opiskelu- ja oppimisympäristöjen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiseksi elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) autenttiset kompleksiset ongelmat (Cohen et al. 1990) tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttumisen myötä

21 Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria
pelot unelma LUOVUUS RIKASTAVA YHTEISÖ LUOTTAMUS visio kysy- mykset resurssit haasteet pelot Vrt. Pekka Himanen 2009

22 Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua
Mitä tulevaisuuden osaamistarpeet ja toimintakulttuurin muutos edellyttävät Opettajilta Koulun rakenteilta (esim. oppimateriaali, koulun toimintakulttuuri, yhteistyö, hallinto ja johtaminen)

23 Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa –hankkeen kuulumisia

24 TVT koulun arjessa 2008—2010 yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu tieto- ja viestintätekniikka on luonteva osa koulun arkea ja opetus-opiskelu-oppimis-ympäristöä vuonna 2011 Suomen kouluilla on strategia ja levitettävissä olevia innovatiivisia toimintamalleja ja suosituksia tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ryhdytään vakiinnuttamaan kaikkiin Suomen kouluihin      Tulevaisuuden koulu pedago- giset rakenteet ja mallit infrastruk- tuuri ja tvt innovaatiot tiimityö yhteisöl- lisyys

25 TVT koulun arjessa luodaan suosituksia, toimenpide-ehdotuksia ja innovatiivisia toimintamalleja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseksi opetuksessa ja opiskelussa levitetään syntyneitä hyviä toimintatapoja, pedagogisia malleja, rakenteita ja teknisiä ratkaisuja kansallisesti ja kansainvälisesti.

26 Mitä pitää tehdä: Suositukset ja toimenpide-ehdotukset
INFRASTRUKTUURI, LAITETEKNIIKKAJA OHJELMISTOT Nopeat tietoliikenneyhteydet ja toimivat tekniset ratkaisut kaikkiin kouluihin Koulujen tekninen ja pedagoginen tuki kuntoon 2.2 PEDAGOGISET MALLIT, KÄYTÄNTEET JA OPPIMISYMPÄRISTÖT Yhteisöllistä opiskelua tukevat aktivoivat ja opiskelijalähtöiset työtavat käyttöön 2.3 OPPIMATERIAALIT JA SISÄLLÖNTUOTANTO Materiaalit elämyksellisiksi ja kaikkien saataville

27 2.4 KOULUN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN
Koulujen toimintakulttuuri yhteisölliseksi Opetustoimen ja oppilaitosjohdon osaaminen ajan tasalle 2.5 KOULUT JA YRITYKSET KUMPPANEIKSI Koulujen ja yritysten kumppanuus uudelle tasolle MUITA SUOSITUKSIA 2.6 Opettajankoulutus koulujen tarpeita vastaavaksi 2.7 Kansallinen suunnitelma tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle

28 Koulujen tvt-päivien satoa keväällä 2010
Ruoveden kirkonkylän koulu [jarkitehdas.blogspot.com/] Punkalaitumen yhteiskoulun VESO-päivä TVT-strategia työpaja Rovaniemen Saaren koulun TVT-seminaari 25.— Kauniaisten Kasavuoren koulun Mistä hyvät koulut on tehty [ ITK-konferenssi työpaja, teemaseminaari [

29 Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Helsinki University blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun

30 Kehittäjäkoulut Punkalaitumen yhteiskoulu Espoo Koulumestarin koulu
Riihimäen Pohjolanrinteen koulu Rovaniemen Saaren koulu Ruoveden Kirkonkylän koulu –Tuhkasta timantti Tampere - Epun mediareppu Turun Puropellon koulu Espoo Koulumestarin koulu Helsinki - Kuninkaantien molemmin puolin -hanke Joutsenon yläkoulu Kauniaisten suomenkielinen perusopetus Larsmo Holm skola Oulun Oulujoen koulu

31 Kehittämisalueet Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Oppimisympäristöt, pedagogiset mallit ja käyttötavat Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit Kouluyhteisön kehittäminen, ammatillisen kasvun ja yhteistyön tukeminen Public-private –liiketoimintamallien kehittäminen

32 Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Case 1: Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Ongelma: Kouluissa todettiin ongelmia kunnan tietohallinnon tarjoamisessa palveluissa ja tvt-tuen järjestämisessä Toimimattomat koneet ja toimimattomuuteen turhautuneet opettajat Toiveena keskitetty palvelinympäristö ylläpidon helpottamiseksi Ratkaisu: Kauniaisten askeleet Teetettiin selvitys, jossa käytiin läpi eri toteutusvaihtoehtoja ja kustannuksia Selvityksen perusteella kunnanvaltuusto päätti, että Kauniaisten suomenkielisissä kouluissa siirrytään Linux-pohjaiseen järjestelmään Tehtiin palvelusopimus palvelustarjoajan kanssa, kunnan pääoma sidottuna järjestelmäratkaisuun, ei laitteistoon ja ylläpitoon

33 Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Case 1 Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Kauniaisten suomenkielisten koulujen arki Kouluissa yhteensä 1200 käyttäjää 100 Linux-työpistettä, 120 uutta thin clientia (käynnistyvät Linux-palvelimen avulla), kuusi Linux-tehotyöasemaa multimedia- ja pctv-käyttöön, 20 Linux-käyttöjärjestelmällä toimivaa kannettavaa tietokonetta vanhat Windows-kannettavat ja työasemat osana ratkaisua ohjelmistot ja tiedostot sijaitsevat keskitetyssä palvelinympäristössä (Ubuntu Linux ja LTSP [Linux Terminal Server])

34 Pedagogiset mallit ja käytänteet
Case 2 Älytaulu taidekasvatuksessa (Koulumestarin koulu) oppilaat tekevät älytaulun avulla oman animaation oppilaat piirtävät älytaululle musiikin virittämänä itse ideoimansa tarinan oppilaiden ideoimat kuvat tallennetaan yksi kerrallaan, älytaululle lisätään musiikki (esim. opettaja soittama, huom. tekijänoikeudet) Esimerkkejä Koulumestarin arjesta: Esimerkki Oulujoen samanaikaisopetuksesta

35 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Omaehtoinen sisällöntuotanto (Punkalaitumen yhteiskoulu) tavoitteena tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden luonteva integrointi kaikkiin oppiaineisiin Esim. oppilaat suunnittelevat oppimateriaalia englannintunnille aineenopettaja ideoi ja suunnittelee yhdessä oppilaiden kanssa tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä muiden aineiden opetuksessa. 9.-luokkalaiset oppilaat suunnittelevat ja tuottavat Hot potatoes –ohjelmalla 7.-luokkalaisille englanninkielen harjoitustehtäviä oppilaat ratkaisevat tehtäviä yhdessä

36 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Teemakehä tutustutaan tvt:tä hyödyntäen johonkin ajankohtaiseen ilmiöön tai teemaan (esim. ympäristö) useissa toimintapisteissä, jotka muodostavat kehän eri pisteissä (esim. kirjasto, kuvisluokka, musiikkiluokka, joenvarsi) tuotettava materiaali kootaan reaaliaikaisesti kuvaten tai videokuvaten blogiin/wikiin tuotetun materiaalin avulla ilmiötä opetetaan muille ja käytetään apuna kriittisesessä ilmiön tarkastelussa

37 Koulun toimintakulttuurin kehittäminen
Case 2 Rehtorin oppitunnit ja samanaikaisopetus opettajien suunnittelu- ja kehittämistyön tukena (Koulumestarin koulu ja Oulujoen koulu) koulun kehittäminen lähtee 1) arvokeskustelusta, 2) arvojen jalkauttamisesta ja 3) opettajien kehittämästä yhteisestä toteutussuunnitelmasta rehtori on koulun pedagoginen ja arvojohtaja rehtori rekrytoi samansuuntaiset arvot hyväksyvää henkilöstöä opettajien tiimityöhön ja kehittämiseen on järjestetty aikaa: mm. rehtorin oppitunneilla ja pedagogisilla kahviloilla, jolloin tietyn vuosiluokan opettajat pitävät omia tiimipalavereita kehittää hyviä toimintamalleja ja käytänteitä samanaikaisopetus vakituiseksi toimintamalliksi

38 Opetusteknologia koulun arjessa (OPTEK)
38

39 OPTEK-tutkimushanke Tavoitteena on tuottaa perusteltuja ja kestäviä ratkaisuja tieto -ja viestintäteknologian käyttöön koulun arjessa. Tekes-hankkeen osallistujat: 12 tutkimuslaitosta 8 yliopistosta, 28 yritystä, Liikenne- ja viestintäministeriö, Opetusministeriö ja Opetushallitus Neljä tutkimuspakettia (seitsemän osaprojektia) 12 kehittämiskoulua Tutkimusjohtaja: professori Marja Kankaanranta, Agora Center, Jyväskylän yliopisto Projektikoordinaattori: Maarit Viik-Kajander, CICERO Learning, Helsingin yliopisto 39

40 Tulevaisuuden koulun kivijalat

41 Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu,
VISIO Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, jossa tieto- ja viestintätekniikka ja media ovat luonteva osa arkea ja opetus—opiskelu—oppimisympäristöä.

42 Tulevaisuus Tehdään. Tärkeintä on millaisina itsemme näemme.

43 Kiitos! For more information: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Media Education Centre Helsinki University blogs.helsinki.fi/verkko-opetus

44 Arjen teknologiaa

45 Sosiaalinen media - siis mitä?
blogit [selaimen kautta ylläpidettäviä yksinkertaisia verkkosivuja, kronologisuus, tekstiä, kuvia, videoita], blogs.helsinki.fi] wikit [yhteisöllistä ja jäsentynyttä verkkosivujen tuottamista, ”verkkokirjamainen” wiki.helsinki.fi/] podcastit [omien äänitiedostojen julkaisua verkossa, ”iPod + broadcasting”, äänitys ja jakelu, iTunes] osallistuminen, jakaminen, vinkkiverkostot [UCC (User Created Content), Flickr, YouTube, Sometu, Ning, alustat sosiaaliselle verkottumiselle (Peace)] verkkoyhteisöt ja itseilmaisu [ 2ndlife.com, Sloodle, monen pelaajan verkkopelit] verkkokokousympäristöt, moniaistisuus (video ja ääni, verkkojuttelu, muistiinpanot, opetusmateriaalin jakaminen)

46 Sosiaalinen media toiminnan paikkana
osallistuminen, jakaminen, vuorovaikutus kulutus- ja osaamisyhteiskunnasta yhteisölliseen vertaisyhteiskuntaan omaehtoinen tuottaminen, remiksaus, forwardaus opettajat, diginatiivit ja milleniaalit, digikuilu sukupolvien välillä teknologian domestikaatio, ”miten juutuubi kesytetään” (Rantala 2008) yksinkertaisia sovelluksia, palveluita ja työkaluja opetuksen ja opiskelun ja viestinnän tueksi ”Less is more!”

47 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua?
tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuoti- aista, rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa helmikuussa miljoonaa käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä esimerkki Siltamat SecondLifessa ja ConnectPro:ssa

48 ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia
”TEKOJEN TORI” Ratkaise tehtäviä Etsi tietoa Tutki Keskus- tele Kirjoita Lue teoriaa Arvioi tutustu ranskan ääntämiseen äänipankki verkossa lataa ranskan podcasteja ääni- näytteet analysoi tekstinäytteitä postaa analyysisi blogiin käy arviointi- keskustelua ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia

49 ”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”
(William Gibson)

50 Yhteiskunnan kehitys ja osaamishaasteet
Tietoteknistyminen Monikulttuuristuminen Yksilön vastuu itsestä Ympäristö Globaalisuus – (mikro)paikallisuus

51 Oppien ja osallistuen – verkko-opetuksen megatrendejä

52 Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos
Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle Mitkä ovat mobiilipelien kymmenen käskyä? Entä verkkopelien haasteet? Peli voi olla jopa yksilöllisesti muokattu oppimisen väline edutainmentin muodossa, mutta pelaamiseen voi liittyä myös riskejä. Miten pelejä pitäisi kehittää käyttäjän näkökulmasta? Muun muassa tällaisia kysymyksiä käsitellään Agoran Elektroniset pelit -seminaarissa. Tarkoituksena on koota yhteen alueen osaamista sekä peleistä kiinnostuneita tahoja ja tarkastella mitä alueella tällä hetkellä tapahtuu Jyväskylässä, mutta myös muualla Suomessa. Seminaariin osallistuu mm. tutkijoita, pelin kehittäjiä, yritysten edustajia, opiskelijoita ja koulutuksen edustajia. joka kokoaa pelitutkimuksen taitajia, alan opiskelijoita ja yritysväkeä tarkastelemaan. Puheenvuorojen lisäksi pääsemme tutustumaan muutaman pelintekijän peleihin. Tauoilla on mahdollist tutustua myös postereihin. Johdanto pelien esittelyosuuteen alkaa klo Jorma Kypön puheenvuorolla monen pelaajan symmetrisistä asetelmista, ja pelejä esitellään klo alkaen Agoran tietokoneluokassa.

53 ”Ovi on avoin, on vain astuttava sisään.” kiinalainen sananlasku
Jessican hologrammi Google Earth MediaZooSL 2lifEduUse Näin ennen? Miten nyt?

54 Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua
tarve opiskelu- ja oppimisympäristöjen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiseksi elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) autenttiset kompleksiset ongelmat (Cohen et al. 1990) tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttumisen myötä

55 (Vahtivuori, Wager & Passi 1999, 271; Tella ym. 2001, 207)
WIN-WIN –tilanne, tiedon ja osaamisen jakaminen ei nolla-summa peliä

56 Miksi opiskelua ja opetusta verkossa?
Tietenkin! Nouse barrikadeille liputtamaan verkon hyötykäytön ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön puolesta! Ota kantaa elämyksellisen, havainnollisuuden, moniaistisuuden, omaehtoisen tuottamisen, ongelmanratkaisun ja yhteisöllisen opiskelun puolesta! Vastustan! Kriittisten silmälasien läpi tarkasteltuna koko homma on täyttä hapatusta. Argumentoi huuhaata,turhaa ajanhukkaa ja pinnallista vuorovaikutusta vastaan! Väittäkää, kommentoikaa, olkaa rohkeita!

57 Mitä hyötyä opettajalle?
opiskeluprosessi näkyväksi erilaiset opiskelupolut esiin – henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelijoille mahdollisuus yhteisölliseen ja yksilölliseen työskentelyyn, joustavuus, koti-kouluyhteistyö koulu osana yhteiskuntaa ja maailmaa lokaali ja globaali toimijuus group creativity (Sawyer 2008) – aktivoivat työtavat

58 Haasteita opettajilla taitoa käyttää teknisesti välineitä (esim. erilaisten työvälineiden käyttö)  pedagogisia käyttötapoja ja ideoita kaivataan  miten ja mihin käyttäisin didaktisesti tarkoituksenmukaisesti verkkoympäristöä, työkalua tai palvelua omassa oppiaineessa? pedagogiset mallit ja strukturointi suunnittelun tukena (PBL, tutkiva oppiminen, ryhmätutkimus, vastavuoroinen opetus)

59 TVT:n opetuskäytön kehittäminen
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön edistäminen lasten ja nuorten toiminta- ja oppimisympäristöissä Tvt:n ja median käytön innovaatiot, prosessit ja sisällöt Käytön vakiinnuttamista edistävät toimintamallit ja palvelukonseptit Opettajien ja oppilaiden mediataitojen ja tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen edistäminen Valtakunnalliset hankkeet: TVT koulun arjessa2008—2010 OPTEK 2009—2011 [blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun]


Lataa ppt "Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, Anna Aarnio, Marja Kankaanranta ja Maarit Viik-Kajander."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google