Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”"— Esityksen transkriptio:

1 ”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”
(William Gibson)

2 Sosiaalinen media opetuksen ja opiskelun välineenä kouluissa
Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto TVT koulun arjessa –hanke LVM, OPM, OPH Arjen tietoyhteiskunta Pedagogisten opettajajärjestöjen seminaari , Haikko, Porvoo

3 ”Ovi on avoin, on vain astuttava sisään.” kiinalainen sananlasku
Jessican hologrammi Google Earth MediaZooSL 2lifEduUse

4

5 Kohti tulevaisuuden koulua 1
Miten voimme edistää ja tukea lasten ja nuorten oppimista ja opiskelua, jotta merkityksellistä myös digitaalisena aikana ja tulevaisuuden työelämässä? autenttiset kompleksiset ongelmat, innovatiivisuus, luovuus elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus, aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus Lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan kehittymisen myötä

6 Kohti tulevaisuuden koulua 2
suljetusta kohti avointa pehmeät arvot – slow-ajattelu - tieto- ja viestintätekniikan ja median hyödyntäminen osana kestävää elämäntapaa, kulttuuria ja itseilmaisua langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto informaalin ja formaalin yhdistyminen – jakaminen ja osallistuminen, yhdessä tekeminen

7 Mitä hyötyä opettajalle?
opiskeluyhteisön opiskeluprosessi näkyväksi erilaiset opiskelupolut esiin – henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelijoille mahdollisuus yhteisölliseen ja yksilölliseen työskentelyyn, joustavuus, innostavuus Haasteita opettajilla taitoa käyttää välineitä ja palveluita  pedagogisia käyttötapoja ja ideoita kaivataan  miten ja mihin käyttäisin didaktisesti tarkoituksenmukaisesti verkon uusia palveluita pedagogiset mallit suunnittelun tukena (PBL, tutkiva oppiminen, ryhmätutkimus, vastavuoroinen opetus)

8 Verkossa kuin sinfoniaorkesterissa
Verkkoyhteisöt ”sosiaalisen verkon” sovellukset, osallistuminen ja dialogisuus ja mahdollisuus omaan tuottamiseen muutos lukijasta aktiiviseksi toimijaksi ja tuottajaksi Havainnollistamisen hauskuus ja kokemuksellisuus audiovisuaalisuus, moniaistisuus, persoonallisuus ja tunteet esiin verkossakin simulaatiot, moninpelit, narratiivit (videotarinat, jaw model: bite-body-tail itse tehdyissä videostooreissa, metaforat, merkitysten kautta ymmärrys, Bruner, Peirce)

9 Sosiaalinen media osallistuminen, jakaminen, vuorovaikutus, yhdessä tekeminen, omaehtoinen tuottaminen kulutus- ja osaamisyhteiskunnasta yhteisölliseen vertaisyhteiskuntaan 50—70 -luku: Minä tarvitsen 80—90 –luku: Minä haluan 2000-luku: Minä osaan 2010  Me osaamme (wiki-demokratia) Roope Mokka, Demos Helsinki opettajat, diginatiivit ja milleniaalit – digikuilu sukupolvien välillä  teknologian domestikaatio, ”miten juutuubi kesytetään koulukäyttöön” (Rantala 2008)

10 Sosiaalinen media yksinkertaisia verkkosovelluksia, palveluita ja työkaluja yhdessä tekemisen, jakamisen, opetuksen, opiskelun ja viestinnän tueksi ”Liisat ihmemaassa” -vaihe meneillään (Elias Aarnio, 2008, COSS) blogit [selaimen kautta ylläpidettäviä yksinkertaisia verkkosivuja, kronologisuus, tekstiä, kuvia, videoita], blogs.helsinki.fi] wikit [yhteisöllistä jäsentynyttä verkkosivujen tuottamista,” verkkokirjamainen” wiki.helsinki.fi/] podcastit [omien äänitiedostojen julkaisua verkossa, ”iPod + broadcasting”, äänitys ja jakelu, iTunes] vinkki- ja tutkimusverkostot, verkkoyhteisöt ja itseilmaisu [UCC, User Created Content – Flickr, YouTube, Ning, omia sosiaalisia verkkosivuja ja yhteisöjä), Tutkimusparvi, tutkimustoimintaa wikissä) Wikiversity, 2ndlife.com, Sloodle]

11 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua?
tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa (Galtsussa) päivittäin yli 60% 13—17-vuotiaista, viikoittain n kirjautunutta nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä

12 (Vahtivuori, 1999; 2001; Goldsworthy 1999:
Vahtivuori & Masalin 2000; Tella et al. 2001, 182)

13 ”TEKOJEN TORI” tutustu ranskan ääntämiseen äänipankki verkossa
Ratkaise tehtäviä Etsi tietoa Tutki Keskus- tele Kirjoita Lue teoriaa Arvioi tutustu ranskan ääntämiseen äänipankki verkossa lataa ranskan podcasteja äänitä itse iPodilla audacitylla analysoi tekstinäytteitä postaa analyysisi blogiin käy arviointi- keskustelua ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia wikissä Lintula & Vahtivuori

14 Hei me blogataan! verkkomateriaalia helposti valmiisiin raameihin
nopeus ja käyttäjäystävällinen, helppo päivitettävyys (”yksi klikkaus”) kurssiblogi, verkkolehti, portfolio tiedonhallinta, keskustelu, julkaiseminen, verkostoituminen asiantuntijoiden keskustelu- ja kommenttifoorumi teemakeskusteluihin osallistuminen ja niiden seuraaminen lähiblogosfääri, dialoginen tieto, argumentti, vasta-argumentti, tiedon luotettavuuden arviointi kommenttien ja viittausten perusteella (Vesterinen et. al 2008; Kynäslahti et al 2008) tiedonhaku blogista, asiantuntijalta kysyminen ongelmien ratkominen aidossa ympäristössä

15 Podcastit oppilaiden omien välineiden hyödyntäminen
oppilaan asiantuntijuuden hyödyntäminenja opettajan apuna moniaistisuus, erilaiset opiskelutyylit Esimerkkejä oppilaat reporttereina, äidinkielen osa-alueet draama, kuunnelmat, itseilmaisu musiikki, nokkahuilutreenit, kevätjuhlaesityksen harjoittelu kielten ääntämisharjoittelu koulun arjen dokumentointi jakaminen, yhteisöllisyys, yhteen kerääntyminen

16 Chat, mese, pikaviestintä – verkkojutustelua ja ideointia
tosiaikaista vuorovaikutusta ja viestintää verkossa sille varatulla keskustelukanavalla, pikaviestipalvelussa pienryhmän nopea ajatusten ja kokemusten vaihdon väylä Käyttömahdollisuuksia opetuksessa ideointikeskustelut ongelmanratkaisukeskustelut, aivoriihet, suunnittelu roolipelit, tilannesimulaatiot, mielipidekeskustelut, ohjauskeskustelut sosiaalinen jutustelu yhteydenpito, hallinta, tiedostojen jako nopeatempoista, päällekkäin puhumista pienet ryhmät, alle 10 opetuskäytössä Skype videopuhelu ja ryhmächat, kanavat, teemat; instant messanging, windows live messenger, Suomi24Chat, ChatCity, GoogleTalk Esimerkkinä Moodlen chat

17 Käsitekarttoja ja mindmappeja
ideointiin, ilmiön tutkimiseen, jäsentämiseen, jakamiseen ja havainnollistamiseen ryhmätöihin ja ongelmanratkaisuun (chat-mahdollisuus) verkkoympäristönä ja oppimateriaalin luomiseen CmapTools – käsitekarttatyökalu ja verkkoympäristö MindManager Ks. blogs.helsinki.fi/verkko-opetus  tvt-tietoiskut  CmapTools

18 Liikkeelle! langattomien viestinten, kännyköiden, moniviestimien käyttö opetus–opiskelu–oppimisprosessin tukena välittömyys, tarkoituksenmukaisuus mobiilisuus voi tuoda opiskeluun avoimuutta ja joustavuutta  opiskeluresurssien äärelle lähes mistä tahansa narratiivisuus ja henkilökohtaisuus, arkikäyttö mobiilit videotarinat, tagging, mobltz, mobiili sosiaalinen media

19 Verkon opetuskäytön muistilistaa
ennakkosuunnittelu, pedagoginen ja tekninen ideointi ja toteutus oppilaiden oma pohdinta ja toiminta ytimessä vuorovaikutuksen ja yhdessätekemisen tukeminen tutustuminen, motivointi, huumori, vapaa keskustelu, ääni tärkeämpi kuin kuva sisällön valinta ja rajaus, rytmitys usean kanavan samansuuntaisuus, kuva, ääni, data oppimateriaalin muokkaaminen havainnolliseksi interaktiiviset välineet monipuoliseen käyttöön

20 Medialukutaidosta mediataitoon – Opettajan mediataidon askeleita
Valtauttava mediataito Syvä dialogisuus, omaehtoinen ja tuottaminen toiminta Merkityksiä rakentava mediataito Dialogisuus, audiovisuaalisten merkitysten luominen Faktojen lukutaito Faktat ja realismi, todellisuuteen viittaaminen Naiivi lukutaito Yksilökeskeiset valinnat, monologisuus (Oksanen 2001; Tella, Vahtivuori, Wager, Passi & Oksanen 2001; vrt. Parsons 1987; Aarseth 1999)

21 Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa -hankkeen (2008—2010) visio ja tavoite
tuottaa uutta tietoa kouluille, oppilaitoksille, yrityksille sekä paikallisille opetusviranomaisille siitä, miten tieto- ja viestintätekniikka sulautetaan luontevaksi osaksi kaikkia formaaleja ja informaaleja opiskelu- ja oppimisympäristöjä Uudet toimintamallit mahdollistavat kaikille tasa-arvoiset edellytykset opettaa, opiskella ja oppia Visio Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, jossa tieto- ja viestintätekniikka ja media on osa opetus— opiskelu—oppimisympäristöä Vuoteen 2011 mennessä Suomen kouluilla on konkreettinen toimintamalli ja periaatteita, joiden avulla tieto- ja viestintätekniikan käyttö voidaan vakiinnuttaa kaikkiin Suomen kouluihin Suomi tekee kansainvälisen läpimurron tieto- ja viestin- tätekniikan hyödyntämisessä opetuksessa ja opiskelussa infrastruk- tuuri ja tvt innovaatiot tiimityö yhteisöl- lisyys pedago- giset rakenteet ja mallit Tulevaisuuden koulu

22 Tulevaisuus Tehdään. Tärkeintä on millaisina itsemme näemme.

23 VISIO Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, jossa tieto- ja viestintätekniikka ja media ovat luonteva osa arkea ja opetus—opiskelu—oppimisympäristöä.

24 Kiitos! For more information: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Media Education Centre Helsinki University blogs.helsinki.fi/verkko-opetus

25

26 Four Key Elements of Mobility
1 Convenience/ rationality 1 Rational time management 2 Intentional moving in a certain environment  Context part of the TSL process 3 Perfoming educational act immediately 4 Suitable time and place for educational activities 2 Expediency 3 Immediacy 4 Quality of Life Kynäslahti 2003; Vahtivuori-H. et al 2008

27 Kohti hyvää elämää kokea täysi elämänkaari
saada ravintoa, suojaa ja rakkautta olla terve ja kehittää ruumiin kykyä harjoittaa ajattelua, aisteja, mielikuvista, huumorintajua ja teknisiä taitoja harjaannuttaa haluja ja tunteita solmia ihmissuhteita ja toimia erilaisissa yhteisöissä ottaa osaa yhteisten päämäärien ja niiden tavoittamisen keinojen suunnitteluun tulla tunnustetuksi itsessään arvokkaana yksilönä ja kulttuurisen taustansa edustajana elää tyydyttävässä suhteessa muun luonnon kanssa (Aristoteles 384 eaa.—322 eaa.)

28 ”Yksikään meistä ei ole saari, täydellinen itsessään
”Yksikään meistä ei ole saari, täydellinen itsessään. Jokainen ihminen on pala mannerta, osa kokonaisuutta.” (John Donne)


Lataa ppt "”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google