Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen jakamisesta osaamisen yhdistämiseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen jakamisesta osaamisen yhdistämiseen"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen jakamisesta osaamisen yhdistämiseen
Osaamisen jakamisesta osaamisen yhdistämiseen! Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto Suomalaisen Yhteiskoulun koulutuspäivä Haikon Kartano 1

2 Esityksen sisältö Tulevaisuuden osaaminen ja megatrendejä
Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria Sosiaalinen media – jakamisesta yhdistämiseen! Tieto- ja viestintätekniikka mahdollistajana

3 Millaisia taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat tulevaisuudessa?
A  B 3 A:ta! Abundance Asia 6000 e  1000 e Automatic (Friedman; Pink; Robinson; Trinh 2011)

4 Mihin lapsia ja nuoria koulutetaan?
Yhteiskunnan aktiivisiksi kansalaisiksi Osaaviksi ammattilaisiksi työelämään Onnellisiksi ja itsenäisiksi yksilöiksi

5 Yhteiskunnan kehitys ja osaamishaasteet
Tietoteknistyminen Monikulttuuristuminen Yksilön vastuu itsestä ja toisista Ympäristö Globaalisuus – (mikro)paikallisuus

6 Tulevaisuuden osaaminen
Mitä ovat suomalaisen osaamisen fokusalueet tulevaisuudessa? Miten tulevaisuuden osaamista ja osaamisen jakamista edistetään organisaatioissa? Mikä on tieto- ja viestintätekniikan ja mediaympäristöjen merkitys tulevaisuuden osaamisen edistämisessä?

7 Tulevaisuuden osaaminen?
KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, Ajattelemisen taidot luovuus ja innovatiivisuus kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot suullinen ja kirjallinen kommunikointi yhteistoiminta ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot Informaatiolukutaito, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot kansalaisuus: globaali ja lokaali osallisuus yhteisön jäsenenä henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus

8 Tulevaisuuden osaaminen top 5
Arjenhallinta ihmiseksi kasvaminen ja aktiivinen kansalaisuus itsensä johtaminen (tunteet, tahto, sinnikkyys, minäpystyvyys) itsetuntemus ja itsetunto fyysinen hyvinvointi (liikunta ja kädentaidot) Yhteisöllisyys ja viestinnällisyys vastuullisuus omasta tekemisestä ja osaamisen halu ja kyky viestiä sosiaalinen osaaminen ja osaamisen jakaminen Ajattelun ja työskentelyn taidot performanssi ja kompetenssi yhdessä Yleissivistys ja perusilmiöiden ymmärtäminen tiedolliset taidot, substanssiosaaminen Tulevaisuuden taidot –työpajan asiantuntijat

9 Tulevaisuuden taidot ja osaaminen
Ennakointikysely / kevät 2010 Salo ym. 2010

10 Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos
Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuudet Mitkä ovat mobiilipelien kymmenen käskyä? Entä verkkopelien haasteet? Peli voi olla jopa yksilöllisesti muokattu oppimisen väline edutainmentin muodossa, mutta pelaamiseen voi liittyä myös riskejä. Miten pelejä pitäisi kehittää käyttäjän näkökulmasta? Muun muassa tällaisia kysymyksiä käsitellään Agoran Elektroniset pelit -seminaarissa. Tarkoituksena on koota yhteen alueen osaamista sekä peleistä kiinnostuneita tahoja ja tarkastella mitä alueella tällä hetkellä tapahtuu Jyväskylässä, mutta myös muualla Suomessa. Seminaariin osallistuu mm. tutkijoita, pelin kehittäjiä, yritysten edustajia, opiskelijoita ja koulutuksen edustajia. joka kokoaa pelitutkimuksen taitajia, alan opiskelijoita ja yritysväkeä tarkastelemaan. Puheenvuorojen lisäksi pääsemme tutustumaan muutaman pelintekijän peleihin. Tauoilla on mahdollist tutustua myös postereihin. Johdanto pelien esittelyosuuteen alkaa klo Jorma Kypön puheenvuorolla monen pelaajan symmetrisistä asetelmista, ja pelejä esitellään klo alkaen Agoran tietokoneluokassa.

11 Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

12 Miksi muutos on välttämätön? Haasteet ja esteet
Kouluittain vaihteleva ja riittämätön tekninen infrastruktuuri Teknisen ja pedagogisen tuen puute Oppijan aktiivisuutta ja yhteisöllistä opiskelua tukevien pedagogisten mallien ja käytänteiden vähäinen käyttö Digitaalisen oppimateriaalin saatavuus, laatu ja levittäminen Koulun toimintakulttuurin haasteet ja yhteisöllisyys Koulujen johtamiskäytänteiden kehittäminen ja muutoksen johtaminen Yritysten ja koulujen kumppanuus koulujen palveluiden organisoimiseksi Opettajankoulutuksen ajantasaistaminen Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma 2010; ks. Vahtivuori, Kynäslahti & Niemi 2011; Niemi et al. 2012

13 Oppien ja osallistuen – muutamia megatrendejä

14 Megatrendejä suljetusta kohti avointa: verkkoympäristöt, verkostot, joukkoistaminen (crowdsourcing) pehmeät arvot kunniaan – slow-ajattelun nousu media osana kestävää ja ekologista elämäntapaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria (A  B) langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto informaalin ja formaalin yhdistyminen, koulukäyttö ja arkikäyttö Pelien ja pelillisyyden nousu (gamification)

15 ”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”
(William Gibson)

16 Megatrendejä suljetusta kohti avointa: verkkoympäristöt, verkostot, joukkoistaminen (crowdsourcing) pehmeät arvot kunniaan – slow-ajattelun nousu media osana kestävää ja ekologista elämäntapaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria (A  B) langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto informaalin ja formaalin yhdistyminen, koulukäyttö ja arkikäyttö Pelien ja pelillisyyden nousu (gamification)

17 Megatrendejä suljetusta kohti avointa: verkkoympäristöt, verkostot, joukkoistaminen (crowdsourcing) pehmeät arvot kunniaan – slow-ajattelun nousu media osana kestävää ja ekologista elämäntapaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria (A  B) langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto informaalin ja formaalin yhdistyminen, koulukäyttö ja arkikäyttö Pelien ja pelillisyyden nousu (gamification)

18  asenteet muuttuneet positiivisemmiksi (Kankaanranta 2011)
Rehtoreiden mukaan medialla ei nähdä olevan suurta merkitystä opetuksessa ja koulun kehittämisessä  asenteet muuttuneet positiivisemmiksi (Kankaanranta ) Opetuksessa hyödyntäneet opettajat painottavat verkostoitumista, yhteyksien rakentamista ja osaamisen jakamista Haasteita: infrastruktuuri kuntoon, tiimityö, rakenteellinen ja pedagoginen kehittäminen Kankaanranta 2008, Cicero Learning -selvitysraportti 2008 TVT koulun arjessa -väliraportti 2010;

19 Tulevaisuuden koulun kivijalat

20 ”Ovi on avoin, on vain astuttava sisään.” kiinalainen sananlasku
Jessican hologrammi Google Earth MediaZooSL 2lifEduUse Näin ennen? Miten nyt?

21 Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua
tarve yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseksi aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) osaaamisen jakaminen yksilöiden, tiimien, yhteisön, organisaatioiden välillä tiedon yhteisomistajuus globaali toimijuus ja osaamisen jakaminen – tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet luottamuksen rakentaminen ja luottamuspääoma ”iloinen mokaaminen” Resnick 1991; Järvelä ym. 2003; Nevgi & Tirri 2003; Lallimo & Veermans 2005, Tella, Vahtivuori et al. 2001, Vygotsky 1986; Duffy & Cunningham 1996; Moll 2001, Säljö 2000, Lave & Wenger 1991; Wenger 1999

22 (Vahtivuori, Wager & Passi 1999, 271; Tella ym. 2001, 207)
WIN-WIN –tilanne, tiedon ja osaamisen jakaminen ei nolla-summa peliä

23 Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria
pelot unelma LUOVUUS RIKASTAVA YHTEISÖ LUOTTAMUS visio kysy- mykset resurssit haasteet pelot Vrt. Pekka Himanen 2009

24 Osaamisen jakamista ja yhdistämistä
blogit [selaimen kautta ylläpidettäviä yksinkertaisia verkkosivuja, kronologisuus, tekstiä, kuvia, videoita], blogs.helsinki.fi] wikit [yhteisöllistä ja jäsentynyttä verkkosivujen tuottamista, ”verkkokirjamainen” wiki.helsinki.fi/] podcastit [omien äänitiedostojen julkaisua verkossa, ”iPod + broadcasting”, äänitys ja jakelu, iTunes] osallistuminen, jakaminen, vinkkiverkostot [UCC (User Created Content), Yammer.com, Flickr, YouTube, Sometu, Ning, alustat sosiaaliselle verkottumiselle (Peace), xTunes] verkkoyhteisöt ja itseilmaisu [ 2ndlife.com, Sloodle, monen pelaajan verkkopelit] verkkokokousympäristöt, moniaistisuus (video ja ääni, verkkojuttelu, muistiinpanot, opetusmateriaalin jakaminen)

25 Sosiaalinen media jakamisen ja toiminnan paikkana
osallistuminen, jakaminen, vuorovaikutus kulutus- ja osaamisyhteiskunnasta yhteisölliseen vertaisyhteiskuntaan omaehtoinen tuottaminen, remiksaus, forwardaus opettajat, diginatiivit ja milleniaalit, digikuilu sukupolvien välillä teknologian domestikaatio, ”miten juutuubi kesytetään” (Rantala 2008) yksinkertaisia sovelluksia, palveluita ja työkaluja opetuksen, opiskelun, jakamisen ja viestinnän tueksi ”Less is more!”

26 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua?
tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, jakaminen, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuoti- aista, rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa 500 miljoonaa käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä

27 Miksi osaamisen jakamista?
Tietenkin! Nouse barrikadeille liputtamaan oman osaamisen ja hiljaisen tiedon näkyväksi tekemisen ja jakamisen puolesta! Ota kantaa omaehtoisen tuottamisen, yhteisen ongelmanratkaisun ja osaamisen yhdistämisen puolesta! Vastustan! Kriittisten silmälasien läpi tarkasteltuna koko homma on täyttä hapatusta. Argumentoi huuhaata, turhaa ajanhukkaa ja pinnallista vuorovaikutusta vastaan! Väittäkää, kommentoikaa, olkaa rohkeita!

28 Mitä hyötyä opettajalle?
yhteisön osaamisen näkyväksi – oman asiantuntijuuden kehittyminen erilaiset näkemykset esiin – henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelijoille mahdollisuus yhteisölliseen ja yksilölliseen työskentelyyn, joustavuus, koti-kouluyhteistyö kouluyhteisö osana yhteiskuntaa ja maailmaa lokaali ja globaali toimijuus group creativity (Sawyer 2008) – aktivoivat toimintatavat shared expertize (Scardamalia & Bereiter 1994)

29 Haasteita opettajilla taitoa käyttää teknisesti välineitä (esim. erilaisten työvälineiden käyttö)  käyttötapoja ja ideoita kaivataan  miten ja mihin käyttäisin tarkoituksenmukaisesti verkkoympäristöä, työkalua tai palvelua omassa työssä? pedagogiset mallit ja strukturointi osaamisen jakamisen tukena (PBL, tutkiva oppiminen, ryhmätutkimus, yhteisopettajuus, vastavuoroinen opetus) tiedon exponentiaalinen kasvu, selvillä oleminen (Academia.edu, Researchgate, Teleurope.eu)

30 ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia
”TEKOJEN TORI” Ratkaise tehtäviä Etsi tietoa Tutki Keskus- tele Kirjoita Lue teoriaa Arvioi tutustu ranskan ääntämiseen äänipankki verkossa lataa ranskan podcasteja ääni- näytteet analysoi tekstinäytteitä postaa analyysisi blogiin käy arviointi- keskustelua ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia

31 Median rooli? Sosiaalisen median käytön edistäminen lasten ja nuorten toiminta- ja oppimisympäristöissä Median käytön innovaatiot kehitetään yhdessä! Käytön vakiinnuttamista edistävät toimintamallit ja palvelukonseptit Opettajien ja oppilaiden mediataitojen ja tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen edistäminen Valtakunnalliset hankkeet: TVT koulun arjessa 2008—2010 OPTEK 2009—2011; Kankaanranta 2011; Kankaanranta & Vahtivuori- Hänninen 2011 [blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun]

32 Vahtivuori & Masalin 2000; Tella ym. 2001

33

34 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Omaehtoinen sisällöntuotanto (Punkalaitumen yhteiskoulu) tavoitteena tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden luonteva integrointi kaikkiin oppiaineisiin Esim. oppilaat suunnittelevat yhdessä oppimateriaalia englannintunnille aineenopettaja ideoi ja suunnittelee yhdessä oppilaiden kanssa tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä muiden aineiden opetuksessa. 9.-luokkalaiset oppilaat suunnittelevat ja tuottavat Hot potatoes –ohjelmalla 7.-luokkalaisille englanninkielen harjoitustehtäviä oppilaat ratkaisevat tehtäviä yhdessä

35 Koulun toimintakulttuurin kehittäminen
Case 2 Rehtorin oppitunnit ja samanaikaisopetus opettajien suunnittelu- ja kehittämistyön tukena (Koulumestarin koulu ja Oulujoen koulu) koulun kehittäminen lähtee 1) arvokeskustelusta, 2) arvojen jalkauttamisesta ja 3) opettajien kehittämästä yhteisestä toteutussuunnitelmasta rehtori on koulun pedagoginen ja arvojohtaja rehtori rekrytoi samansuuntaiset arvot hyväksyvää henkilöstöä opettajien tiimityöhön ja kehittämiseen on järjestetty aikaa: mm. rehtorin oppitunneilla ja pedagogisilla kahviloilla, jolloin tietyn vuosiluokan opettajat pitävät omia tiimipalavereita kehittää hyviä toimintamalleja ja käytänteitä samanaikaisopetus vakituiseksi toimintamalliksi

36 Steps Towards the Future School
6 Creative, innovative learners, customised modular PLEs 5 Teaching—studying—learning process 4 Pedagogical models and collaborative working methods 3 Strategic school leadership 2 Structural changes to support collaborative school culture (trust and bravery) 1 Reliable infrastructure, learning materials and support services for teachers and students (community-oriented approach) Vahtivuori & Kynäslahti 2012

37 Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu,
VISIO Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, Jossa median käyttö on luonteva osa arkea ja opetus—opiskelu—oppimisympäristöä.

38 Tulevaisuus Tehdään. Tärkeintä on millaisina itsemme näemme.

39 Kiitos! Sanna Vahtivuori-Hänninen sanna.vahtivuori@helsinki.fi
Helsingin yliopisto blogs.helsinki.fi/verkko-opetus

40 TVT koulun arjessa 2008—2010 yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu tieto- ja viestintätekniikka on luonteva osa koulun arkea ja opetus-opiskelu-oppimis-ympäristöä Suomen kouluilla on strategia ja levitettävissä olevia innovatiivisia toimintamalleja ja suosituksia tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ryhdytään vakiinnuttamaan kaikkiin Suomen kouluihin      Tulevaisuuden koulu pedago- giset rakenteet ja mallit infrastruk- tuuri ja tvt innovaatiot tiimityö yhteisöl- lisyys

41 TVT koulun arjessa suosituksia, toimenpide-ehdotuksia ja innovatiivisia toimintamalleja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseksi opetuksessa ja opiskelussa levitetään syntyneitä hyviä toimintatapoja, pedagogisia malleja, rakenteita ja teknisiä ratkaisuja

42 Kehittäjäkoulut Punkalaitumen yhteiskoulu Espoo Koulumestarin koulu
Riihimäen Pohjolanrinteen koulu Rovaniemen Saaren koulu Ruoveden Kirkonkylän koulu –Tuhkasta timantti Tampere - Epun mediareppu Turun Puropellon koulu Espoo Koulumestarin koulu Helsinki - Kuninkaantien molemmin puolin -hanke Joutsenon yläkoulu Kauniaisten suomenkielinen perusopetus Larsmo Holm skola Oulun Oulujoen koulu

43 Kehittämisalueet Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Oppimisympäristöt, pedagogiset mallit ja käyttötavat Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit Kouluyhteisön kehittäminen, ammatillisen kasvun ja yhteistyön tukeminen Public-private –liiketoimintamallien kehittäminen

44 Mitä pitää tehdä: Suositukset ja toimenpide-ehdotukset
INFRASTRUKTUURI, LAITETEKNIIKKAJA OHJELMISTOT Nopeat tietoliikenneyhteydet ja toimivat tekniset ratkaisut kaikkiin kouluihin Koulujen tekninen ja pedagoginen tuki kuntoon 2.2 PEDAGOGISET MALLIT, KÄYTÄNTEET JA OPPIMISYMPÄRISTÖT Yhteisöllistä opiskelua tukevat aktivoivat ja opiskelijalähtöiset työtavat käyttöön 2.3 OPPIMATERIAALIT JA SISÄLLÖNTUOTANTO Materiaalit elämyksellisiksi ja kaikkien saataville

45 2.4 KOULUN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN
Koulujen toimintakulttuuri yhteisölliseksi Opetustoimen ja oppilaitosjohdon osaaminen ajan tasalle 2.5 KOULUT JA YRITYKSET KUMPPANEIKSI Koulujen ja yritysten kumppanuus uudelle tasolle MUITA SUOSITUKSIA 2.6 Opettajankoulutus koulujen tarpeita vastaavaksi 2.7 Kansallinen suunnitelma tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle

46 Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Case 1: Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Ongelma: Kouluissa todettiin ongelmia kunnan tietohallinnon tarjoamisessa palveluissa ja tvt-tuen järjestämisessä Toimimattomat koneet ja toimimattomuuteen turhautuneet opettajat Toiveena keskitetty palvelinympäristö ylläpidon helpottamiseksi Ratkaisu: Kauniaisten askeleet Teetettiin selvitys, jossa käytiin läpi eri toteutusvaihtoehtoja ja kustannuksia Selvityksen perusteella kunnanvaltuusto päätti, että Kauniaisten suomenkielisissä kouluissa siirrytään Linux-pohjaiseen järjestelmään Tehtiin palvelusopimus palvelustarjoajan kanssa, kunnan pääoma sidottuna järjestelmäratkaisuun, ei laitteistoon ja ylläpitoon

47 Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Case 1 Kauniaisten Kasavuoren ja Mäntymäen koulujen tietohallintopalveluiden ulkoistaminen Kauniaisten suomenkielisten koulujen arki Kouluissa yhteensä 1200 käyttäjää 100 Linux-työpistettä, 120 uutta thin clientia (käynnistyvät Linux-palvelimen avulla), kuusi Linux-tehotyöasemaa multimedia- ja pctv-käyttöön, 20 Linux-käyttöjärjestelmällä toimivaa kannettavaa tietokonetta vanhat Windows-kannettavat ja työasemat osana ratkaisua ohjelmistot ja tiedostot sijaitsevat keskitetyssä palvelinympäristössä (Ubuntu Linux ja LTSP [Linux Terminal Server])

48 Pedagogiset mallit ja käytänteet
Case 2 Älytaulu taidekasvatuksessa (Koulumestarin koulu) oppilaat tekevät älytaulun avulla oman animaation oppilaat piirtävät älytaululle musiikin virittämänä itse ideoimansa tarinan oppilaiden ideoimat kuvat tallennetaan yksi kerrallaan, älytaululle lisätään musiikki (esim. opettaja soittama, huom. tekijänoikeudet) Esimerkkejä Koulumestarin arjesta: Esimerkki Oulujoen samanaikaisopetuksesta

49 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Omaehtoinen sisällöntuotanto (Punkalaitumen yhteiskoulu) tavoitteena tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden luonteva integrointi kaikkiin oppiaineisiin Esim. oppilaat suunnittelevat yhdessä oppimateriaalia englannintunnille aineenopettaja ideoi ja suunnittelee yhdessä oppilaiden kanssa tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä muiden aineiden opetuksessa. 9.-luokkalaiset oppilaat suunnittelevat ja tuottavat Hot potatoes –ohjelmalla 7.-luokkalaisille englanninkielen harjoitustehtäviä oppilaat ratkaisevat tehtäviä yhdessä

50 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Teemakehä tutustutaan tvt:tä hyödyntäen johonkin ajankohtaiseen ilmiöön tai teemaan (esim. ympäristö) useissa toimintapisteissä, jotka muodostavat kehän eri pisteissä (esim. kirjasto, kuvisluokka, musiikkiluokka, joenvarsi) tuotettava materiaali kootaan reaaliaikaisesti kuvaten tai videokuvaten blogiin/wikiin tuotetun materiaalin avulla ilmiötä opetetaan muille ja käytetään apuna kriittisesessä ilmiön tarkastelussa

51 Koulun toimintakulttuurin kehittäminen
Case 2 Rehtorin oppitunnit ja samanaikaisopetus opettajien suunnittelu- ja kehittämistyön tukena (Koulumestarin koulu ja Oulujoen koulu) koulun kehittäminen lähtee 1) arvokeskustelusta, 2) arvojen jalkauttamisesta ja 3) opettajien kehittämästä yhteisestä toteutussuunnitelmasta rehtori on koulun pedagoginen ja arvojohtaja rehtori rekrytoi samansuuntaiset arvot hyväksyvää henkilöstöä opettajien tiimityöhön ja kehittämiseen on järjestetty aikaa: mm. rehtorin oppitunneilla ja pedagogisilla kahviloilla, jolloin tietyn vuosiluokan opettajat pitävät omia tiimipalavereita kehittää hyviä toimintamalleja ja käytänteitä samanaikaisopetus vakituiseksi toimintamalliksi

52 Opetusteknologia koulun arjessa (OPTEK)
52

53 OPTEK-tutkimushanke Tavoitteena on tuottaa perusteltuja ja kestäviä ratkaisuja tieto -ja viestintäteknologian käyttöön koulun arjessa. Tekes-hankkeen osallistujat: 12 tutkimuslaitosta 8 yliopistosta, 28 yritystä, Liikenne- ja viestintäministeriö, Opetusministeriö ja Opetushallitus Neljä tutkimuspakettia (seitsemän osaprojektia) 12 kehittämiskoulua Tutkimusjohtaja: professori Marja Kankaanranta, Agora Center, Jyväskylän yliopisto Projektikoordinaattori: Maarit Viik-Kajander, CICERO Learning, Helsingin yliopisto 53


Lataa ppt "Osaamisen jakamisesta osaamisen yhdistämiseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google