Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun."— Esityksen transkriptio:

1 Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun Turun Normaalikoulu, Varissuon ala-aste 1

2 Esityksen sisältö Tulevaisuuden osaaminen ja megatrendejä
Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria Sosiaalinen media – Hei me blogataan! Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa

3 Lähtökohtia Tiedonkäsityksen muutos
Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle Mitkä ovat mobiilipelien kymmenen käskyä? Entä verkkopelien haasteet? Peli voi olla jopa yksilöllisesti muokattu oppimisen väline edutainmentin muodossa, mutta pelaamiseen voi liittyä myös riskejä. Miten pelejä pitäisi kehittää käyttäjän näkökulmasta? Muun muassa tällaisia kysymyksiä käsitellään Agoran Elektroniset pelit -seminaarissa. Tarkoituksena on koota yhteen alueen osaamista sekä peleistä kiinnostuneita tahoja ja tarkastella mitä alueella tällä hetkellä tapahtuu Jyväskylässä, mutta myös muualla Suomessa. Seminaariin osallistuu mm. tutkijoita, pelin kehittäjiä, yritysten edustajia, opiskelijoita ja koulutuksen edustajia. joka kokoaa pelitutkimuksen taitajia, alan opiskelijoita ja yritysväkeä tarkastelemaan. Puheenvuorojen lisäksi pääsemme tutustumaan muutaman pelintekijän peleihin. Tauoilla on mahdollist tutustua myös postereihin. Johdanto pelien esittelyosuuteen alkaa klo Jorma Kypön puheenvuorolla monen pelaajan symmetrisistä asetelmista, ja pelejä esitellään klo alkaen Agoran tietokoneluokassa.

4 Mihin lapsia ja nuoria koulutetaan?
Yhteiskunnan aktiivisiksi kansalaisiksi Osaaviksi ammattilaisiksi työelämään Onnellisiksi ja itsenäisiksi yksilöiksi!

5 Yhteiskunnan kehitys ja osaamishaasteet
Tietoteknistyminen Monikulttuuristuminen Yksilön vastuu itsestä Ympäristö Globaalisuus – (mikro)paikallisuus

6 Tulevaisuuden osaaminen
Mitä ovat suomalaisen osaamisen fokusalueet tulevaisuudessa? Miten tulevaisuuden osaamista ja kansalaisen taitoja edistetään kouluissa? Mikä on tieto- ja viestintätekniikan ja mediaympäristöjen merkitys tulevaisuuden osaamisen edistämisessä?

7 Tulevaisuuden osaaminen?
KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, Ajattelemisen taidot luovuus ja innovatiivisuus kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot suullinen ja kirjallinen kommunikointi yhteistoiminta ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot Informaatiolukutaito, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot kansalaisuus: globaali ja lokaali Osallisuus yhteisön jäsenenä henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus

8 Tulevaisuuden osaaminen top 5
Arjenhallinta ihmiseksi kasvaminen ja aktiivinen kansalaisuus itsensä johtaminen (tunteet, tahto, sinnikkyys, minäpystyvyys) Itsetuntemus ja itsetunto fyysinen hyvinvointi (liikunta ja kädentaidot) Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen vastuullisuus omasta tekemisestä Viestintätaidot halu ja kyky viestiä sosiaalinen osaaminen Ajattelun ja työskentelyn taidot performanssi ja kompetenssi yhdessä Yleissivistys ja perusilmiöiden ymmärtäminen tiedolliset taidot Tulevaisuuden taidot -työpaja

9 Oppien ja osallistuen – verkko-opetuksen megatrendejä

10 Megatrendejä suljetusta kohti avointa: verkkoympäristöt, verkostot, oppimateriaalit, yhteiset rajapinnat pehmeät arvot kunniaan – slow-ajattelun nousu TVT osana kestävää ja ekologista elämäntapaa ja yhteisöllistä toimintakulttuuria (A  B) langattomien ja mobiileiden välineiden uusi aalto informaalin ja formaalin lähentyminen, kuilu koulukäytön ja arkikäytön välillä – syrjäytyykö koulu nuorten arjesta? pelit oppimisympäristöinä

11 ”Tulevaisuus on keskuudessamme, se on vain epätasaisesti hajautunut.”
(William Gibson)

12 Arjen teknologiaa

13 Käyttö opetuksellisiin tarkoituksiin vähäistä eri oppiaineissa
Tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden käyttömahdollisuudet kehittyvät nopeasti Käyttö opetuksellisiin tarkoituksiin vähäistä eri oppiaineissa Käyttötavat ja pedagogiset käytänteet kouluissa eivät olet paljoakaan muuttuneet  opettajat kaipaavat pedagogisia ideoita ja käytäteitä Kankaanranta 2008, Cicero Learning -selvitysraportti 2008; TVT koulun arjessa -väliraportti 2010,

14 Rehtorien asenteet: tvt:llä ja medialla ei nähdä olevan suurta merkitystä opetuksessa ja koulun kehittämisessä  Tuoreet tulokset positiivisempia! (Optek-hanke, Pekkola & Kankaanranta 2010) Opetuksessa hyödyntäneet opettajat painottavat verkostoitumista ja yhteyksien rakentamista Haasteita: infrastruktuuri kuntoon, tiimityö, koulun rakenteellinen ja pedagoginen kehittäminen Kankaanranta 2008, Cicero Learning -selvitysraportti 2008 TVT koulun arjessa -väliraportti 2010

15 ”Ovi on avoin, on vain astuttava sisään.” kiinalainen sananlasku
Jessican hologrammi Google Earth MediaZooSL 2lifEduUse Näin ennen? Miten nyt?

16 Kohti yhteisöllistä tulevaisuuden koulua
tarve opiskelu- ja oppimisympäristöjen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiseksi elämyksellisyys, yhteisöllisyys, havainnollisuus aktiivinen osallistuminen ja omaehtoinen toimijuus (vrt. Gee 2008) autenttiset kompleksiset ongelmat (Cohen et al. 1990) tulevaisuuden jatko-opiskelu- ja työelämävalmiudet lapsen, nuoren ja aikuisen turvallinen suhde pysyy – kasvatus ja koulutustarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttumisen myötä

17 (Vahtivuori, Wager & Passi 1999, 271; Tella ym. 2001, 207)
WIN-WIN –tilanne, tiedon ja osaamisen jakaminen ei nolla-summa peliä

18 Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria
pelot unelma LUOVUUS RIKASTAVA YHTEISÖ LUOTTAMUS visio kysy- mykset resurssit haasteet pelot Vrt. Pekka Himanen 2009

19 Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

20 Sosiaalinen media - siis mitä?
blogit [selaimen kautta ylläpidettäviä yksinkertaisia verkkosivuja, kronologisuus, tekstiä, kuvia, videoita], blogs.helsinki.fi] wikit [yhteisöllistä ja jäsentynyttä verkkosivujen tuottamista, ”verkkokirjamainen” wiki.helsinki.fi/] podcastit [omien äänitiedostojen julkaisua verkossa, ”iPod + broadcasting”, äänitys ja jakelu, iTunes] osallistuminen, jakaminen, vinkkiverkostot [UCC (User Created Content), Flickr, YouTube, Sometu, Ning, alustat sosiaaliselle verkottumiselle (Peace)] verkkoyhteisöt ja itseilmaisu [ 2ndlife.com, Sloodle, monen pelaajan verkkopelit] verkkokokousympäristöt, moniaistisuus (video ja ääni, verkkojuttelu, muistiinpanot, opetusmateriaalin jakaminen)

21 Sosiaalinen media toiminnan paikkana
osallistuminen, jakaminen, vuorovaikutus kulutus- ja osaamisyhteiskunnasta yhteisölliseen vertaisyhteiskuntaan omaehtoinen tuottaminen, remiksaus, forwardaus opettajat, diginatiivit ja milleniaalit, digikuilu sukupolvien välillä teknologian domestikaatio, ”miten juutuubi kesytetään” (Rantala 2008) yksinkertaisia sovelluksia, palveluita ja työkaluja opetuksen ja opiskelun ja viestinnän tueksi ”Less is more!”

22 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua?
tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuoti- aista, rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa miljoonaa käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä esimerkki Siltamat SecondLifessa ja ConnectPro:ssa

23 Miksi opiskelua ja opetusta verkossa?
Tietenkin! Nouse barrikadeille liputtamaan verkon hyötykäytön ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön puolesta! Ota kantaa elämyksellisen, havainnollisuuden, moniaistisuuden, omaehtoisen tuottamisen, ongelmanratkaisun ja yhteisöllisen opiskelun puolesta! Vastustan! Kriittisten silmälasien läpi tarkasteltuna koko homma on täyttä hapatusta. Argumentoi huuhaata, turhaa ajanhukkaa ja pinnallista vuorovaikutusta vastaan! Väittäkää, kommentoikaa, olkaa rohkeita!

24 Mitä hyötyä opettajalle?
opiskeluprosessi näkyväksi erilaiset opiskelupolut esiin – henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelijoille mahdollisuus yhteisölliseen ja yksilölliseen työskentelyyn, joustavuus, koti-kouluyhteistyö koulu osana yhteiskuntaa ja maailmaa lokaali ja globaali toimijuus group creativity (Sawyer 2008), growdsourcing – [joukkoistaminen], aktivoivat työtavat

25 Lähde: Teachers’ take on netbooks in schools
Acer - European Schoolnet Educational Netbook Pilot Pre-evaluation in six European countries 2010.

26 Haasteita opettajilla taitoa käyttää teknisesti välineitä (esim. erilaisten työvälineiden käyttö)  pedagogisia käyttötapoja ja ideoita kaivataan  miten ja mihin käyttäisin didaktisesti tarkoituksenmukaisesti verkkoympäristöä, työkalua tai palvelua omassa oppiaineessa? pedagogiset mallit ja strukturointi suunnittelun tukena (PBL, tutkiva oppiminen, ryhmätutkimus, vastavuoroinen opetus)

27 ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia
”TEKOJEN TORI” Ratkaise tehtäviä Etsi tietoa Tutki Keskus- tele Kirjoita Lue teoriaa Arvioi tutustu ranskan ääntämiseen äänipankki verkossa lataa ranskan podcasteja ääni- näytteet analysoi tekstinäytteitä postaa analyysisi blogiin käy arviointi- keskustelua ja kommentoi ja muokkaa muiden tuotoksia

28 TVT:n opetuskäytön kehittäminen
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön edistäminen lasten ja nuorten toiminta- ja oppimisympäristöissä Tvt:n ja median käytön innovaatiot, prosessit ja sisällöt Käytön vakiinnuttamista edistävät toimintamallit ja palvelukonseptit Opettajien ja oppilaiden mediataitojen ja tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen edistäminen Valtakunnalliset hankkeet: TVT koulun arjessa2008—2010 OPTEK 2009—2011 [blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun]

29 TVT koulun arjessa 2008—2010 yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu tieto- ja viestintätekniikka on luonteva osa koulun arkea ja opetus-opiskelu-oppimis-ympäristöä vuonna 2011 Suomen kouluilla on strategia ja levitettävissä olevia innovatiivisia toimintamalleja ja suosituksia tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ryhdytään vakiinnuttamaan kaikkiin Suomen kouluihin      Tulevaisuuden koulu pedago- giset rakenteet ja mallit infrastruk- tuuri ja tvt innovaatiot tiimityö yhteisöl- lisyys

30 TVT koulun arjessa luodaan suosituksia, toimenpide-ehdotuksia ja innovatiivisia toimintamalleja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseksi opetuksessa ja opiskelussa levitetään syntyneitä hyviä toimintatapoja, pedagogisia malleja, rakenteita ja teknisiä ratkaisuja kansallisesti ja kansainvälisesti.

31 Kehittäjäkoulut Punkalaitumen yhteiskoulu Espoo Koulumestarin koulu
Riihimäen Pohjolanrinteen koulu Rovaniemen Saaren koulu Ruoveden Kirkonkylän koulu –Tuhkasta timantti Tampere - Epun mediareppu Turun Puropellon koulu Espoo Koulumestarin koulu Helsinki - Kuninkaantien molemmin puolin -hanke Joutsenon yläkoulu Kauniaisten suomenkielinen perusopetus Larsmo Holm skola Oulun Oulujoen koulu

32 Kehittämisalueet Infrastruktuuri, laitetekniikka ja ohjelmistot
Oppimisympäristöt, pedagogiset mallit ja käyttötavat Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit Kouluyhteisön kehittäminen, ammatillisen kasvun ja yhteistyön tukeminen Public-private –liiketoimintamallien kehittäminen

33 1. Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos

34 2. Oppijan tulevaisuuden osaaminen

35 3. Pedagogiset käytänteet

36 4. E-oppimateriaalit ja oppimissovellukset

37 5. Koulujen infrastruktuuri, oppimisen tilat, hankinnat ja tukipalvelut

38 6. Opettajuus, opettajankoulutus ja opettajan pedagoginen asiantuntijuus

39 7. Koulun toimintakulttuuri ja johtajuus

40 8. Yritys- ja verkostoyhteistyö

41 Pedagogiset mallit ja käytänteet
Case 2 Älytaulu taidekasvatuksessa (Koulumestarin koulu) oppilaat tekevät älytaulun avulla oman animaation oppilaat piirtävät älytaululle musiikin virittämänä itse ideoimansa tarinan oppilaiden ideoimat kuvat tallennetaan yksi kerrallaan, älytaululle lisätään musiikki (esim. opettaja soittama, huom. tekijänoikeudet) Esimerkkejä Koulumestarin arjesta: Esimerkki Oulujoen samanaikaisopetuksesta

42 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Omaehtoinen sisällöntuotanto (Punkalaitumen yhteiskoulu) tavoitteena tieto- ja viestintätekniikan ja median palveluiden luonteva integrointi kaikkiin oppiaineisiin Esim. oppilaat suunnittelevat oppimateriaalia englannintunnille aineenopettaja ideoi ja suunnittelee yhdessä oppilaiden kanssa tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä muiden aineiden opetuksessa. 9.-luokkalaiset oppilaat suunnittelevat ja tuottavat Hot potatoes –ohjelmalla 7.-luokkalaisille englanninkielen harjoitustehtäviä oppilaat ratkaisevat tehtäviä yhdessä

43 Sisällöntuotanto ja oppimateriaalit
Teemakehä tutustutaan tvt:tä hyödyntäen johonkin ajankohtaiseen ilmiöön tai teemaan (esim. ympäristö) useissa toimintapisteissä, jotka muodostavat kehän eri pisteissä (esim. kirjasto, kuvisluokka, musiikkiluokka, joenvarsi) tuotettava materiaali kootaan reaaliaikaisesti kuvaten tai videokuvaten blogiin/wikiin tuotetun materiaalin avulla ilmiötä opetetaan muille ja käytetään apuna kriittisesessä ilmiön tarkastelussa

44 Koulun toimintakulttuurin kehittäminen
Case 2 Rehtorin oppitunnit ja samanaikaisopetus opettajien suunnittelu- ja kehittämistyön tukena (Koulumestarin koulu ja Oulujoen koulu) koulun kehittäminen lähtee 1) arvokeskustelusta, 2) arvojen jalkauttamisesta ja 3) opettajien kehittämästä yhteisestä toteutussuunnitelmasta rehtori on koulun pedagoginen ja arvojohtaja rehtori rekrytoi samansuuntaiset arvot hyväksyvää henkilöstöä opettajien tiimityöhön ja kehittämiseen on järjestetty aikaa: mm. rehtorin oppitunneilla ja pedagogisilla kahviloilla, jolloin tietyn vuosiluokan opettajat pitävät omia tiimipalavereita kehittää hyviä toimintamalleja ja käytänteitä samanaikaisopetus vakituiseksi toimintamalliksi

45 Tulevaisuuden koulun kivijalat

46 Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu,
VISIO Yhteisöllinen ja viestinnällinen tulevaisuuden koulu, jossa tieto- ja viestintätekniikka ja media ovat luonteva osa arkea ja opetus—opiskelu—oppimisympäristöä.

47 Tulevaisuus Tehdään! Tärkeintä on millaisina itsemme näemme.

48 Kiitos! For more information: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Media Education Research Group Helsinki University blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun


Lataa ppt "Tietoa, tahtoa ja tunnetta tarvitaan tulevaisuuden koulun kehittämisessä! Sanna Vahtivuori-Hänninen, TVT koulun arjessa -hanke blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google