| www.savonia.fi | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa 23.10.2008 Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Projekti ja siinä työskentely
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Pia Hytönen Pasi Makkonen
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Toiminta, toteutus suunnittelu Arviointi (itsearviointi) Kehittäminen,
Positiivisen psykologian voima abivuonna
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Work Shadowing- osana opetusta
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Liikunnan arviointi luokilla
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ops seminaari Askola.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Työn sujuvuus, työprosessin hallinta Koulutuksessa on syytä huomioida työn tehokkuus vaatimuksia, jotka työpaikoilla ovat itsestään selvyys.
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Pohjautuu oheisen kirjan aineistoihin
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
Kylämatkailuseminaari
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
Esityksen transkriptio:

| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu

| | Osaamisen kehittäminen osana työhyvinvointia Työnhallinnan TUNNE Työntekijällä on tunne, että ”homma on hanskassa, vaikka kaikki kaatuu päälle” (Muuviprojekti 2008)  Minulla on tehtävässäni tarvittavaa osaamista (tieto-taito)  Minulla on aikaa tehdä tärkeät asiat (arvo-osaaminen)  Minulla on asiantunteva verkosto, jota voin konsultoida (verkosto-osaaminen)  Minulla on kivat ja auttavat työtoverit (yhteistyöosaaminen)  Minulla on halu kehittyä ja kehittää (kehittymisosaaminen, arviointiosaaminen) KAAOKSENHALLINTAOSAAMINEN

| | OSAAMISEN KEHITTÄMINEN - LAADUN KEHITTÄMINEN Ennen kuin voidaan kehittää osaamista on tiedettävä, millaista toimintaa pidetään laadukkaana Osaamisen kriteerit Osaamisen arviointi Osaamisen kehittäminenLaadun kehittäminen Laadun arviointi Laadun kriteerit Osaava henkilöstö, laadukkaat palvelut Tyytyväiset asiakkaat

| | HILJAINEN TIETO KOKEMUS

| | Miten osaamista voi kehittää? IHAN MITEN VAAN

| |

Miten osaamista voi kehittää? Nykyosaamisen kartoittaminen -Henkilöstö/johto luo kriteeritkriteerit -Käytetään valmiita kriteereitävalmiita kriteereitä -mittareitamittareita Tulevaisuuden osaamisen määrittely (strateginen osaaminen) Organisaation visiot ja strategiat Kehitettävä osaaminen Jo tämä kehittää osaamista

| | Mittareista ja mittaamisesta osaamisen kehittämisessä Voiko osaamista mitata? Kuka on paras mittaaja? Mittarit ja osaamistasot: aloittelija – kehittynyt aloittelija – pätevä – taitava – asiantuntija Osaaminen vähäistä – perusteiden hallinta – sujuva perusosaaminen – kehittynyt ammattiosaaminen – asiantuntijaosaaminen Asiantuntija – erikoisosaaja – huippuosaaja Raskassoutuiset, pitkät, monitasoiset mittarit ovat AIKANSA ELÄNEITÄ!

| | Osaamisen kehittämisen menetelmiä - ARVIOINTI Itsearviointi - subjektiivista? Vertaisarviointi - pelottavaa? 360-asteen arviointi - työlästä? Kehityskeskustelut - pomot ei osaa käydä? (halut ja himot) Osaamisen kehittämisen on oltava voimaannuttavaa!

| | Muuttuva maailma/ asiakkaat Organisaation visio ja strategiat (ydinosaaminen, tulevaisuuden osaaminen) Henkilöstö ja nykyosaaminen Osaamisen arviointi ja kehityskeskustelut Kehittymissuunnitelmat

| |

HENKILÖSTÖ NYKYOSAAMISEN KARTOITTAJANA -Jokainen kuvaa, mitä osaamista hän päivittäin työssä tarvitsee, mitä osaamista hänellä on -Pohditaan ryhmissä esim. tiimin osaamista -Kysytään asiakkailta, omaisilta -Kysytään sidosryhmiltä, verkostoilta -Kysytään opiskelijoilta, opettajilta