rv/2000 Ohjaajan työtä tukeva kotisivusto; Opintoluotsi ammattikäytössä Raimo Vuorinen, Opintoluotsi –projekti Oped –seminaari Joensuu
rv/ Tarkasteltavia teemoja: Ohjaajan roolin muutoksesta… Informaatio- ja kommunikaatioteknologian sovelluskohteita ohjauksessa… Internetin mahdollisuuksista - ohjaajan työtä tukevista kotisivuista… Opintoluotsi –projektista… Opedin ja Opintoluotsin synergiaetuja?
rv/ Ohjaajan roolin muutoksesta ja Internetin käytöstä ohjauksessa…
rv/2000 Holistisesta ohjausmallista… Kommentteja vastuunjakoon ja kokonaissuunnitteluun … ks. artikkeliks. artikkeli Watts & Esbroeck
Opiskelija/ ryhmä Opettaja Osin opettaja 1. taso 2. taso 3. taso Oppilaitoksen sisäinen ohjauksen asiantuntija Ei opetukseen liittyvänä ohjauksena Oppilaitoksen ulkopuolinen ohjauksen asiantuntija Henkilökohtainen ohjaus Urasuunnittelun ohjaus Oppimisen ohjaus Ohjauksen työnjako (Esbroeck & Watts 1998)
Ohjausalan ammattilaiset Koko amk:n henkilöstö Watts: ”Open professional model in guidance” - lähtökohtia ohjauksen vastuuta koskevalle keskustelulle amk:ssa Holistinen malli, vrt. ed. kalvo
rv/ Ohjauksen kokonaissuunnittelu amk:ssa mallin kehittely vuosina1996 – 1998 –Espoo-Vantaan amk –Kajaanin amk –Tampereen amk –Mikkelin amk –Turun amk
Organisoitu oppimisympäristö Opiskelijan oppimispolku Opiskelijoiden motiivien ja ohjaustarpeiden analyysi Henkilöstön asiantuntijuus ja täydennyskoulutus Ohjauksen toimintastrategiat AMK:n kokonaistrategiat sekä koulutuksen alueelliset ja kansalliset strategiat Arviointi Toimintapolitiikka Organisoitumisen kokonaisratkaisut, metodiset ratkaisut Opintojen aloitusvaihe Opintojen etenemisvaihe Opintojen päättövaihe Seuranta Ohjaus ennen opintoja ”Top-down & Bottom up”
rv/ Haasteita Ohjauksen kasvava kysyntä Teknisten sovellusten kustannustehokas hyödyntäminen
rv/ Peruskysymyksiä: Ketä palvelemme? Mitkä ovat palvelujen käyttäjien motiivit ja tarpeet? Miten välitämme käyttäjille tarkoituksenmukaiset palvelut kustannustehokkaasti ja laadukkaasti? (vrt. Sampson 2000)
rv/ Kasvava kysyntä Perinteisen yksilökeskeisen ohjauksen rinnalla ohjauksellista asiantuntijuutta tarvitaan ohjauksellisen tiedon hallintaan ja ohjaavien ympäristöjen rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä (vrt. OECD 2000)
rv/ Verkkopohjaiset oppimisympäristöt - haasteita ohjauksen kokonaissuunnittelulle ? - pedagogisen tuen ja ohjauksen suhde ? - pedagoginen tuki ja ohjaus koko opiskeluprosessille?
rv/ Kohteita ICT-sovelluksille ohjauksessa: Opiskeluun liittyvä välitön tiedonhankinta verkostoista, Verkkopohjaiset opiskeluympäristöt Koulutusta sekä opiskelua koskeva tiedotus- ja neuvontatoiminta, Henkilökohtaisten opinto-ohjelmien suunnittelu sekä etenemisen seuranta ja arviointi Yhteistyö ulkoisten sidosryhmien kanssa Ohjauksen kokonaisuuden hallinnointi Toiminnan suunnittelu ja itsearviointi
rv/ Tekniset haasteet Palvelujen suunnittelu Palvelujen saavutettavuus Teknisten sovellusten integroiminen jo olemassa oleviin palveluihin Fragmentoituneen suunnittelun sijasta palvelujen kokonaissuunnittelu keskeistä
rv/ Sisältöulottuvuus suunnittelussa: Ammatillisen kehityksen teoriat - Mitä opiskelijan tulisi tietää? Tyypillisiä tiedon tarpeita –Opiskeluvaihtoehdot –Siirtyminen työmarkkinoille –Läheisten merkitys –sukupuolen merkitys, yksilölliset mahdollisuudet ….
rv/ Prosessiulottuvuus suunnittelussa: Ammatillisen kehityksen teoriat - Mitä opiskelijan tulisi tehdä? Ongelma - liialliset tai puutteelliset palvelut tarpeisiin nähden Valmiuksien arvioiminen - palvelujen mitoittaminen havaittuihin tarpeisiin Autonomia ja itseohjautuvuus tavoitteina
rv/ Internetin käyttö ohjauksessa Olemassa olevien omien mahdollisuuksien ja ongelmatilanteiden yksilöinti Tiedon etsintä Tiedon hankkiminen Kommunikaatio muiden kanssa
rv/ Internetin etuja ohjauksen saatavuuden kannalta Tarpeesta johtuvia tekijöitä –palvelut haja-asutusalueille –palvelut liikuntaesteisille –Anonymiteetti voi rohkaista palvelujen hakemiseen –tuki etäopiskelulle Käyttömukavuus –palvelut myös virka-ajan ulkopuolella –palvelujen hyödyntäminen myös kotoa käsin
rv/ Opintoluotsi -projektista - internetissä toimiva opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu
rv/ Opintoluotsin tavoitteita edistää elinikäistä oppimista tukee tietoyhteiskuntataitojen hankkimista tarjoaa väylän kattavaan koulutustietoon ja neuvontaan yhden www-osoitteen kautta kaikille suomalaisille suunnattu palvelee myös koulutusneuvonnan ammattilaisia ja oppilaitoksia
rv/ Opintoluotsin osat Opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu Oppilaitosten www-tukipalvelu Ohjauksen ja neuvonnan ammattilaisten www-palvelu
rv/ Opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu Koulutustarjonnan hakupalvelu –kattaa kaiken julkisen valvonnan alaisen koulutuksen Opiskelun neuvontapalvelu –koostuu palveluun sisäänrakennetusta tuesta, www- neuvojista sekä opintoneuvojien ja muiden asiantuntijoiden verkostosta Oppimisympäristö –sisältää verkko-opintoihin johdattavaa materiaalia ja harjoituskursseja sekä verkkokursseja tietoyhteiskuntataidoista
rv/ Palvelun portaisuus ITSEPALVELU SISÄÄNRAKENNETTU TUKI –tietomateriaalin toimitustyö –sivuston rakenteen suunnittelu –profiloidut palvelut –itsearviointivälineet HENKILÖKOHTAINEN TUKI –henkilökohtainen neuvonta –keskustelufoorumit –oma työpöytä
rv/ Itsepalvelu ei tarkoituksenmukaisen ratkaisu, jos… käyttäjä tunnistaa olevansa ongelmatilanteessa, mutta ei tunnista tarpeitaan käyttäjällä epärealistisia mielikuvia internetin mahdollisuuksista käyttäjä hämmentyy tiedon tulvasta käyttäjällä on vaikeuksia tarkoituksenmukaisen tiedon valinnassa
rv/ Itsepalvelu ei tarkoituksenmukaisen ratkaisu, jos… käyttäjä on epävarma, miten käyttää tietoa käyttäjä on epävarma palveluun sisäänrakennetun tuen eri vaihtoehdoista käyttäjä ei kokonaan ymmärrä sivustossa käytettyä tekstiä käyttäjällä on vaikeuksia päästä verkkoon (Sampson 2000)
rv/ Käyttäjäperustaisen sivuston rakenne Eri käyttäjäryhmien tarpeiden yksilöinti helpottaa sivustoon koottavien resurssien valikointia Linkit helpottavat tiedon paikantamista Resurssien luokittelu helpottaa sivustoon kootun tiedon käyttöä
rv/ Oppilaitosten www-tukipalvelu edistää Opintoluotsin hakupalvelun toimivuutta yhteistyössä oppilaitosten kanssa oppilaitosten www-sivujen kehittämisen tuki oppilaitosten ja koulutushallinnon intranet yhteistyö koulutukseen liittyvien verkkopalvelujen kanssa
rv/ Ohjauksen ja neuvonnan ammattilaisten www-palvelu; Asiantuntijaluotsi.net personoitu käyttöliittymä ammattilaisten käyttöön tukea Opintoluotsin käyttöön työvälineenä ammattitaidon ylläpidon ja kehittymisen tuki välineitä verkostoitumiseen
rv/ Asiantuntijaluotsin sisältöalueita Opintoluotsi ohjaajan työvälineenä Ohjausta tukevia tietoja ja palveluja Ohjaajan ammatillinen kasvu Verkostotyö ohjauksessa Ohjauksen tulevaisuuden näkymiä ja työmuotoja
rv/ Opintoluotsi ohjaajan työvälineenä Ammattilaisille suunnattu Opintoluotsin sisään rakennettu käyttökoulutus Vuorovaikutuskanava Opintoluotsin kehittämiseen
rv/ Ohjausta tukevia tietoja ja palveluja Yhteys opintoluotsin hakupalveluun Tukiaineistoja erilaisissa ohjaustilanteissa työskentelyyn Tukiaineistoa eri asiakasryhmien ohjaukseen Ohjauksen kokonaissuunnittelun tukimateriaali Ohjauksellisia konsultaatiopalveluja Ohjausta tukeva hallinnollinen tieto –Ohjausta tukeva säädöskokoelma –Ajankohtaiset tiedotteet
rv/ Ohjaajan ammatillinen kasvu Perustietoa ohjausalasta, kontekstit Ammatillinen kasvu ja ammattitaidon ylläpito Ohjauksen perus- ja täydennyskoulutus Ohjausta koskeva tutkimustieto Ohjaukseen liittyvien linkkien arviointia Ohjausalan projektitietokanta Lupaavat käytänteet
rv/ Verkostotyö ohjauksessa Ohjausalan asiantuntijarekisteri Ohjaukseen liittyviä keskustelulistat Ohjausalan yhteistyöorganisaatioita
rv/ Ohjauksen tulevaisuuden näkymiä ja työmuotoja Linkit ohjausta ja sen tulevaisuutta ”tangeeraavaan” keskusteluun ja tutkimukseen Uusien työmuotojen arviointia
rv/ Projektin toteutus TOIMIJAT –Rahoittaja: ESR –Projektin ohjaaminen ja seuranta: Opetusministeriö –Projektin koordinointi: Helsingin yliopisto –Projektin käytännön toteutus: Helsingin yliopisto Tampereen yliopisto Jyväskylän yliopisto Oulun yliopisto Uusmedia-alan yritys: tekninen ja visuaalinen toteutus laaja yhteistyöverkosto: koulutusalan hallinto ja käytännön toimijat
rv/ Projektin toteutus AIKATAULU –suunnitteluvaihe: syksyyn 2001 asti –tiedotus 2001 alkaen –pilotti-sivusto avautuu: syksy 2001 –pilottivaihe: –vakiintumisvaihe:
rv/ Keskeisiä kysymyksiä: ARVIOINTI –tutkimus –käyttäjien palaute JATKUVA KEHITTÄMINEN PALVELUN SAATAVUUS YHTEISTYÖ, VERKOSTOT ERILLISPROJEKTIT KANSALLINEN JA KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
rv/ Lisätietoja &