Rv/2000 Ohjaajan työtä tukeva kotisivusto; Opintoluotsi ammattikäytössä Raimo Vuorinen, Opintoluotsi –projekti Oped –seminaari Joensuu 28.11.2000.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Turun perusopetuksessa
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
1 Opintoluotsi kansalaispalveluna Senja Jouttimäki Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Jyväskylässä
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Joustavat oppimispolut
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

rv/2000 Ohjaajan työtä tukeva kotisivusto; Opintoluotsi ammattikäytössä Raimo Vuorinen, Opintoluotsi –projekti Oped –seminaari Joensuu

rv/ Tarkasteltavia teemoja: Ohjaajan roolin muutoksesta… Informaatio- ja kommunikaatioteknologian sovelluskohteita ohjauksessa… Internetin mahdollisuuksista - ohjaajan työtä tukevista kotisivuista… Opintoluotsi –projektista… Opedin ja Opintoluotsin synergiaetuja?

rv/ Ohjaajan roolin muutoksesta ja Internetin käytöstä ohjauksessa…

rv/2000 Holistisesta ohjausmallista… Kommentteja vastuunjakoon ja kokonaissuunnitteluun … ks. artikkeliks. artikkeli Watts & Esbroeck

Opiskelija/ ryhmä Opettaja Osin opettaja 1. taso 2. taso 3. taso Oppilaitoksen sisäinen ohjauksen asiantuntija Ei opetukseen liittyvänä ohjauksena Oppilaitoksen ulkopuolinen ohjauksen asiantuntija Henkilökohtainen ohjaus Urasuunnittelun ohjaus Oppimisen ohjaus Ohjauksen työnjako (Esbroeck & Watts 1998)

Ohjausalan ammattilaiset Koko amk:n henkilöstö Watts: ”Open professional model in guidance” - lähtökohtia ohjauksen vastuuta koskevalle keskustelulle amk:ssa Holistinen malli, vrt. ed. kalvo

rv/ Ohjauksen kokonaissuunnittelu amk:ssa mallin kehittely vuosina1996 – 1998 –Espoo-Vantaan amk –Kajaanin amk –Tampereen amk –Mikkelin amk –Turun amk

Organisoitu oppimisympäristö Opiskelijan oppimispolku Opiskelijoiden motiivien ja ohjaustarpeiden analyysi Henkilöstön asiantuntijuus ja täydennyskoulutus Ohjauksen toimintastrategiat AMK:n kokonaistrategiat sekä koulutuksen alueelliset ja kansalliset strategiat Arviointi Toimintapolitiikka Organisoitumisen kokonaisratkaisut, metodiset ratkaisut Opintojen aloitusvaihe Opintojen etenemisvaihe Opintojen päättövaihe Seuranta Ohjaus ennen opintoja ”Top-down & Bottom up”

rv/ Haasteita Ohjauksen kasvava kysyntä Teknisten sovellusten kustannustehokas hyödyntäminen

rv/ Peruskysymyksiä: Ketä palvelemme? Mitkä ovat palvelujen käyttäjien motiivit ja tarpeet? Miten välitämme käyttäjille tarkoituksenmukaiset palvelut kustannustehokkaasti ja laadukkaasti? (vrt. Sampson 2000)

rv/ Kasvava kysyntä Perinteisen yksilökeskeisen ohjauksen rinnalla ohjauksellista asiantuntijuutta tarvitaan ohjauksellisen tiedon hallintaan ja ohjaavien ympäristöjen rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä (vrt. OECD 2000)

rv/ Verkkopohjaiset oppimisympäristöt - haasteita ohjauksen kokonaissuunnittelulle ? - pedagogisen tuen ja ohjauksen suhde ? - pedagoginen tuki ja ohjaus koko opiskeluprosessille?

rv/ Kohteita ICT-sovelluksille ohjauksessa: Opiskeluun liittyvä välitön tiedonhankinta verkostoista, Verkkopohjaiset opiskeluympäristöt Koulutusta sekä opiskelua koskeva tiedotus- ja neuvontatoiminta, Henkilökohtaisten opinto-ohjelmien suunnittelu sekä etenemisen seuranta ja arviointi Yhteistyö ulkoisten sidosryhmien kanssa Ohjauksen kokonaisuuden hallinnointi Toiminnan suunnittelu ja itsearviointi

rv/ Tekniset haasteet Palvelujen suunnittelu Palvelujen saavutettavuus Teknisten sovellusten integroiminen jo olemassa oleviin palveluihin Fragmentoituneen suunnittelun sijasta palvelujen kokonaissuunnittelu keskeistä

rv/ Sisältöulottuvuus suunnittelussa: Ammatillisen kehityksen teoriat - Mitä opiskelijan tulisi tietää? Tyypillisiä tiedon tarpeita –Opiskeluvaihtoehdot –Siirtyminen työmarkkinoille –Läheisten merkitys –sukupuolen merkitys, yksilölliset mahdollisuudet ….

rv/ Prosessiulottuvuus suunnittelussa: Ammatillisen kehityksen teoriat - Mitä opiskelijan tulisi tehdä? Ongelma - liialliset tai puutteelliset palvelut tarpeisiin nähden Valmiuksien arvioiminen - palvelujen mitoittaminen havaittuihin tarpeisiin Autonomia ja itseohjautuvuus tavoitteina

rv/ Internetin käyttö ohjauksessa Olemassa olevien omien mahdollisuuksien ja ongelmatilanteiden yksilöinti Tiedon etsintä Tiedon hankkiminen Kommunikaatio muiden kanssa

rv/ Internetin etuja ohjauksen saatavuuden kannalta Tarpeesta johtuvia tekijöitä –palvelut haja-asutusalueille –palvelut liikuntaesteisille –Anonymiteetti voi rohkaista palvelujen hakemiseen –tuki etäopiskelulle Käyttömukavuus –palvelut myös virka-ajan ulkopuolella –palvelujen hyödyntäminen myös kotoa käsin

rv/ Opintoluotsi -projektista - internetissä toimiva opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu

rv/ Opintoluotsin tavoitteita edistää elinikäistä oppimista tukee tietoyhteiskuntataitojen hankkimista tarjoaa väylän kattavaan koulutustietoon ja neuvontaan yhden www-osoitteen kautta kaikille suomalaisille suunnattu palvelee myös koulutusneuvonnan ammattilaisia ja oppilaitoksia

rv/ Opintoluotsin osat Opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu Oppilaitosten www-tukipalvelu Ohjauksen ja neuvonnan ammattilaisten www-palvelu

rv/ Opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu Koulutustarjonnan hakupalvelu –kattaa kaiken julkisen valvonnan alaisen koulutuksen Opiskelun neuvontapalvelu –koostuu palveluun sisäänrakennetusta tuesta, www- neuvojista sekä opintoneuvojien ja muiden asiantuntijoiden verkostosta Oppimisympäristö –sisältää verkko-opintoihin johdattavaa materiaalia ja harjoituskursseja sekä verkkokursseja tietoyhteiskuntataidoista

rv/ Palvelun portaisuus ITSEPALVELU SISÄÄNRAKENNETTU TUKI –tietomateriaalin toimitustyö –sivuston rakenteen suunnittelu –profiloidut palvelut –itsearviointivälineet HENKILÖKOHTAINEN TUKI –henkilökohtainen neuvonta –keskustelufoorumit –oma työpöytä

rv/ Itsepalvelu ei tarkoituksenmukaisen ratkaisu, jos… käyttäjä tunnistaa olevansa ongelmatilanteessa, mutta ei tunnista tarpeitaan käyttäjällä epärealistisia mielikuvia internetin mahdollisuuksista käyttäjä hämmentyy tiedon tulvasta käyttäjällä on vaikeuksia tarkoituksenmukaisen tiedon valinnassa

rv/ Itsepalvelu ei tarkoituksenmukaisen ratkaisu, jos… käyttäjä on epävarma, miten käyttää tietoa käyttäjä on epävarma palveluun sisäänrakennetun tuen eri vaihtoehdoista käyttäjä ei kokonaan ymmärrä sivustossa käytettyä tekstiä käyttäjällä on vaikeuksia päästä verkkoon (Sampson 2000)

rv/ Käyttäjäperustaisen sivuston rakenne Eri käyttäjäryhmien tarpeiden yksilöinti helpottaa sivustoon koottavien resurssien valikointia Linkit helpottavat tiedon paikantamista Resurssien luokittelu helpottaa sivustoon kootun tiedon käyttöä

rv/ Oppilaitosten www-tukipalvelu edistää Opintoluotsin hakupalvelun toimivuutta yhteistyössä oppilaitosten kanssa oppilaitosten www-sivujen kehittämisen tuki oppilaitosten ja koulutushallinnon intranet yhteistyö koulutukseen liittyvien verkkopalvelujen kanssa

rv/ Ohjauksen ja neuvonnan ammattilaisten www-palvelu; Asiantuntijaluotsi.net personoitu käyttöliittymä ammattilaisten käyttöön tukea Opintoluotsin käyttöön työvälineenä ammattitaidon ylläpidon ja kehittymisen tuki välineitä verkostoitumiseen

rv/ Asiantuntijaluotsin sisältöalueita Opintoluotsi ohjaajan työvälineenä Ohjausta tukevia tietoja ja palveluja Ohjaajan ammatillinen kasvu Verkostotyö ohjauksessa Ohjauksen tulevaisuuden näkymiä ja työmuotoja

rv/ Opintoluotsi ohjaajan työvälineenä Ammattilaisille suunnattu Opintoluotsin sisään rakennettu käyttökoulutus Vuorovaikutuskanava Opintoluotsin kehittämiseen

rv/ Ohjausta tukevia tietoja ja palveluja Yhteys opintoluotsin hakupalveluun Tukiaineistoja erilaisissa ohjaustilanteissa työskentelyyn Tukiaineistoa eri asiakasryhmien ohjaukseen Ohjauksen kokonaissuunnittelun tukimateriaali Ohjauksellisia konsultaatiopalveluja Ohjausta tukeva hallinnollinen tieto –Ohjausta tukeva säädöskokoelma –Ajankohtaiset tiedotteet

rv/ Ohjaajan ammatillinen kasvu Perustietoa ohjausalasta, kontekstit Ammatillinen kasvu ja ammattitaidon ylläpito Ohjauksen perus- ja täydennyskoulutus Ohjausta koskeva tutkimustieto Ohjaukseen liittyvien linkkien arviointia Ohjausalan projektitietokanta Lupaavat käytänteet

rv/ Verkostotyö ohjauksessa Ohjausalan asiantuntijarekisteri Ohjaukseen liittyviä keskustelulistat Ohjausalan yhteistyöorganisaatioita

rv/ Ohjauksen tulevaisuuden näkymiä ja työmuotoja Linkit ohjausta ja sen tulevaisuutta ”tangeeraavaan” keskusteluun ja tutkimukseen Uusien työmuotojen arviointia

rv/ Projektin toteutus TOIMIJAT –Rahoittaja: ESR –Projektin ohjaaminen ja seuranta: Opetusministeriö –Projektin koordinointi: Helsingin yliopisto –Projektin käytännön toteutus: Helsingin yliopisto Tampereen yliopisto Jyväskylän yliopisto Oulun yliopisto Uusmedia-alan yritys: tekninen ja visuaalinen toteutus laaja yhteistyöverkosto: koulutusalan hallinto ja käytännön toimijat

rv/ Projektin toteutus AIKATAULU –suunnitteluvaihe: syksyyn 2001 asti –tiedotus 2001 alkaen –pilotti-sivusto avautuu: syksy 2001 –pilottivaihe: –vakiintumisvaihe:

rv/ Keskeisiä kysymyksiä: ARVIOINTI –tutkimus –käyttäjien palaute JATKUVA KEHITTÄMINEN PALVELUN SAATAVUUS YHTEISTYÖ, VERKOSTOT ERILLISPROJEKTIT KANSALLINEN JA KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ

rv/ Lisätietoja &