Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
QR- koodit ja mobiilitentti
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Joustavat oppimispolut
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Tampereen ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio

Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä ITK 2001-Konferenssi eOppia ikä kaikki!

Avoin Oppimisympäristö (AO) -tavoitetutkimushanke Tekes - Teknologian kehittämiskeskus Uusi käyttäjäkeskeinen tietotekniikka USIX ( ) -teknologiaohjelma

Sijoittuminen tutkimuskenttään AO-hanke Standardointi- työ (Tieke ry) Suomen virtuaali- yliopisto Verkko-oppimis- ympäristöjen tutkimus Akateeminen tutkimus Kv. Standardit (IMS, W3C ym.) Kv. Konferenssit ja julkaisut eEurooppa eTampere

Hankkeen tavoite Pedagogisesti tarkoituksenmukaisen ja teknisesti toiminnallisen Avoimen oppimisympäristön (A&O) kehittäminen Tietoverkkojen hyödyntäminen Riippumattomuus ajasta ja paikasta Erilaiset oppijat ala-asteelta aikuiskoulutukseen Kaupallistaminen Käyttöönottokustannuksiltaan edullisten teknisten ratkaisujen soveltaminen Ylläpitokustannusten alentaminen mm. helppokäyttöisyyttä parantamalla

Johtoryhmäyritykset TEKES Aurinkolinna Oy CSC Tieteellinen laskenta Oy Decretum Solutions Oy Ltd Edutech Elisa Communications Fortum Service Oy Fysiikan tutkimuslaitos (FTL) Oy Media Tampere Ltd Satakunnan Puhelin Oy Stakes Tampereen kaupunki Tampereen Teknologiakeskus Oy

Seurantayritys Hämeenlinnan ammattikorkeakoulu

AO-hankkeen tutkimuksellisia näkökulmia Oppimisympäristöalustan tekniseen ja toiminnalliseen kehittämiseen liittyvät tutkimuskohteet Tarkoituksenmukaiset pedagogiset ratkaisut erityyppisiin konteksteihin Yleissivistävä koulutus Ammatillinen- ja aikuiskoulutus Yrityskoulutus Tietoyhteiskuntaan osallistuminen Tutkimuskohteet

Miksi verkko-opetukseen? Siirtyminen verkkopohjaisia oppimisympäristöalustoja hyödyntävään opetukseen ei ole ainoastaan tekninen kysymys. Uudet toimintatavat ja välineet vaativat yksilöiltä uusia taitoja, mutta myös rakenteet ja kulttuuri vaikuttavat vahvasti uusien toimintatapojen muotoutumiseen. Verkko-opetusta on mahdollista hyödyntää monella tasolla. Käytännössä aluksi ei kannata ahnehtia liian montaa uutta asiaa, välinettä tai menetelmää.

Miksi verkko-opetukseen? Arkipäivän käytäntöihin vaikuttavassa muutoksessa täytyy konkretisoitua riittävän monta tekijää, jotka antavat perusteita yksinkertaisille kysymyksille: Miksi opettaja käyttäisi verkkoympäristöä työssään? Miksi opiskelija käyttäisi verkkoympäristöä opiskelussaan? Vastaukset näihin kysymyksiin ovat suhteessa toiminta- ympäristöön ja sen taustatekijöihin. Vrt. Miksi Pohjanmaalta muutettiin Amerikkaan?

Siirtyminen verkkoympäristöjen käyttöön opetuksessa Nykyiset toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät yksilölliset rakenteelliset sosiaaliset tekniset pedagogiset taloudelliset -Työntävät tekijät yksilölliset rakenteelliset sosiaaliset... Tavoiteltavat toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät yksilölliset rakenteelliset sosiaaliset tekniset pedagogiset taloudelliset -Työntävät tekijät yksilölliset rakenteelliset sosiaaliset...

Tutkimuksellisia näkökulmia Konteksti opiskelijat opettajat toiminta- tavat fyysinen ympäristö verkko- ympäristö opiskeltava sisältö Tavoitteet Menetelmät Toteutettu opetus Arviointi Oppimisympäristöalusta ops/ strategia Kulttuuri

Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä Oppimisympäristöalustat ja niihin liittyvä tekniikka voivat Estää uuden tavan toimia Mahdollistaa uuden tavan toimia Tukea uutta tapaa toimia Alustojen teknisen tutkimuksen paradoksi Mitä paremmin tekniset työvälineet toimivat, sitä vähemmän niistä yleensä saadaan palautetta. Tekniikka on vain yksi osatekijä uuden toiminta- tavan käyttöönotossa, mutta häiriön sattuessa se on kaikkein näkyvin. Tekniikan rooli

Koska yhtä ainoaa oikeaa tapaa opiskella verkossa ei ole, oppimisympäristöalustan tulee ominaisuuksillaan tukea monenlaisia pedagogisia ratkaisuja. Tarkoituksenmukaisten verkko-opiskelutapojen löytäminen vaatii suunnittelu- ja arviointityötä. Esimerkiksi projektityötä verkko-opiskelun mallina on kokeiltu eri kohderyhmille ja sisällöille vaihtelevin tuloksin. Projektityön toteuttaminen vaatii aikaa. Projektityökurssin ja ohjauksen suunnitteleminen vaatii aikaa sekä malliesimerkkejä. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä

Verkko-opiskelu ei itsestäänselvästi suosi itseohjautuvia ja lahjakkaita opiskelijoita. Etäopiskeluna suoritetussa TTKK:n Matriisilaskennan opetuskokeilussa opiskelijoiden kokemukset jakautuivat lähtötason perusteella. Keskitason ja sen alle lähtötasotestissä menesty- neet käyttivät eniten oppimisympäristön yhteis- toiminnallisia välineitä. He katsoivat myös hyötyneensä eniten verkko- opiskelusta. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä

Säännöllistä osallistumista edellyttävä, aktiivisesti ohjat- tu sekä yksityiskohtaisesti ohjeistettu opiskelutapa näytti tarjoavan tukea niille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Suunnittelun osuus korostuu mitä enemmän puhdasta verkko-opiskelua kokonaisuuteen sisältyy. Opettaja tarvitsee työtä tukevia ja helpottavia suunnittelun ja arvioinnin työvälineitä. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä

Tutkimuksellisia näkökulmia Verkko-opetuksen suunnittelu ja toteutus vaatii opettajille riittävästi resursseja ja tukea. Verkko-opetuksessa tärkeä työväline on kurssi- suunnitelma, jossa opetuksen tavoitteet, aikataulut sekä kurssin toiminnot ovat selkeästi kuvattuina. Suunnittelun ja toteutuksen työmäärä vähenee kokemuksen ja osaamisen kasvun myötä. Avoin oppimisympäristö mahdollistaa kokemusten jakamisen opettajien kesken. Avoin oppimisympäristö tukee oppimisprosesseista ajan myötä karttuvan tiedon keräämistä. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin

Oppiminen niveltyy yhä kiinteämmin työhön sekä toimimiseen tietoyhteiskunnassa. Tässä niveltämisessä on eräs selkeimmistä oppimis- ympäristöjen hyödyntämisen lisäarvoista. Useassa verkko-opiskelua sisältävässä kokeilussa opiske- lijoiden mielipiteet ovat jakautuneet selkeästi ilta- ja päiväopiskelijoiden kesken. Iltaopiskelijat suhtautuneet selkeän myönteisesti. Päiväopiskelijat kokeneet vähemmän hyödyllisenä. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä

Avoimet oppimisympäristöt tukevat arviointia sekä itsearviointia tekemällä oppimisprosessia näkyvämmäksi. Avointen oppimisympäristöjen työvälineet mahdollistavat oppimisprosesseista ajan myötä karttuvan tiedon keräämisen ja käsittelemisen. Avointen oppimisympäristöjen työvälineillä on mahdollista helpottaa opettajan rutiininomaista työtä ja jättää resursseja vaativiin tehtäviin. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä

Avoimien oppimisympäristöjen kehityksen yhtenä haas- teena on saada aikaan erityisiin tarpeisiin entistä paremmin räätälöityviä välineitä. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin Kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä

Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio