Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
EU:n ohjelmakausi Valmistelutilanne Seija Astala OKM/NY.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oulun aikuislukio 2014.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
– Kokkolan osahanke saakka.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Uusi Väylä Ammattiin.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
ISOK – Itäsuomalaisen osaamisen kehittäminen – Anni Karttunen – Savon koulutuskuntayhtymä
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Kokkolan ammattiopisto
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä Samuel Juntunen Toiminnanjohtaja Tornion työvoimalasäätiö S 1

Taustoitusta ja perusteluja Kaikki tieto elinikäisestä oppimisesta osoittaa, että korkein pätevyys saavutetaan formaalisen peruskoulutuksen ja (vähintään) ammatillisen peruskoulutuksen yhdistelmällä Matalan koulutustason maissa 90% ihmisistä jotka aloittavat koulutuksen eivät vie sitä tutkintoon asti. Tästä seuraa, että työelämässä tai muussa toiminnassa hankitut tiedot, taidot ja osaaminen jäävät näkymättömiin Sertifioitu koulutus edustaa ja antaa muodollisen suojan tiedoille, taidoille ja osaamiselle (Recognising Non-formal and Informal Learning: Outcomes, Policies and Practicies, OECD 2010.) 2

Taloudelliset edut: aika, joka pätevyyden hankkimiseen menee on lyhyempi, se mahdollistaa inhimillisen pääoman hyödyntämisen tuottavammin ja antaa paremmat mahdollisuudet sijoittua työelämään ihmisen tosiasiallisia taitoja vastaaviin tehtäviin Koulutukselliset edut: tunnistaminen tukee ihmisen elinikäistä oppimista ja itsetuntemusta Sosiaaliset edut: parantaa epäedullisessa asemassa olevien ihmisryhmien pääsyä jatko-opintoihin ja työmarkkinoille Psykologiset edut: tunnistaminen toimii psykologisena kannustimena, koska se tekee ihmiset tietoisiksi heidän kyvyistään ja tarjoaa ulkopuolelta annettua tunnustusta heidän kyvyistään (Recognising Non-formal and Informal Learning: Outcomes, Policies and Practicies, OECD 2010.) 3

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen korkeakouluissa: Työryhmä esittää, että korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla tulee olla mahdollisuus hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus tehdä näkyväksi aiemmin hankkimaansa osaamista, saada arvio osaamisestaan sekä saada päätös osaamisen tunnustamisesta. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen (Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:4.) 4

Työpajoissa tapahtuvan oppimisen tulee olla tukemassa virallista koulutusjärjestelmää (Hallitusohjelma 2011.) Valtakunnallisen työpajayhdistyksen ensimmäiseksi strategiseksi päämääräksi on kirjattu työpajojen tai muiden työvaltaisten ympäristöjen, tässä yhteydessä oppimisympäristöjen ja ammatillisen koulutusjärjestelmän, sopimuksellinen ja valtakunnallinen yhteistyö ”Opinnollistamistyö on työpajakentän merkittävin innovaatio vuosiin” (Markku Hassinen, TPY 2011). 5

Pajatoiminnan sisällöllinen kehittäminen (perustehtävää unohtamatta) Ajantasainen koulutus työelämään hakeuduttaessa ja jatkuva kouluttautuminen työelämässä on tämän päivän reaaliteetti Pajatoiminnan sisällöllinen kehittäminen (perustehtävää unohtamatta) Työpajatyön yleisen imagon nostaminen (perustuen todellisiin laatukriteereihin) 6

Lähestymistavat tilanteen mukaan • Case lähestyminen: Pajaopiskelijalle laaditun hopsin mukainen töiden tarkastelu • OPS edellä: Työpajaympäristön tutkiminen ao. alan opsin pohjalta, vastaavuus työpajalla tehtävien töiden ja opsin välillä • Työt edellä: Työpajan kaikki työtehtävät kirjataan ja etsitään OPSista vastaavuus 7

Uusi Väylä Ammattiin UVA 2 / 1.1.2012 – 31.12.2013 (30.6.2014) Hallinnoijana Tornion Työvoimalasäätiö Kumppanit: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö, Seita-säätiö, Romotke, Kokkotyö-säätiö, Simon ja Tervolan työpajat Ammattiopisto Lappia, Lapin ammattiopisto, Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä, Bovallius ammattiopisto. Meri-Lapin Te-toimisto ja Työvoiman palvelukeskus 8

Laajemmalla rintamalla pureudutaan asian ytimeen Toiveena uudet avaukset ja tietojen monipuolinen vaihto Ns. seinätön paja ja opinnollistamistyön ulottaminen yrityksiin luonteva seuraava vaihe Kokeiluista käytännöksi ja laajempi hyödynnettävyys 9

Työvalmentaja • Oman pajan työtoiminnan tarkastelu oppimismahdollisuuksien näkökulmasta • Oman pajan työtoimintaa vastaavan alan/alojen tutkintoperusteisiin tutustuminen • Työtoimintojen tunnistaminen suhteessa ammatillisen koulutuksen ammattitaito-vaatimuksiin • Oppimisympäristön tunnistaminen yhteistyössä oppilaitoksen ammattiopettajan kanssa • Suunnitelman laatiminen yhdessä yksilövalmentajan (ja opettajan kanssa) • Pajaopiskelijan oppimisen kirjaaminen ja arviointi 10

Yksilövalmentaja • Oikea-aikaisuudesta huolehtiminen • Oppimistavoitteiden selvittäminen ja suunnitelman laatiminen yhdessä työvalmentajan (ja opettajan kanssa) • Esteiden poistaminen ja etenemismahdollisuuksien selvittäminen • Motivointi ja kannustaminen 11

Opettaja • Oppimisympäristön tunnistaminen • Opitun tunnustaminen • Opiskelijan tuki ja ohjaus 12

Kiitos! 13