Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uusi Väylä Ammattiin. 31.12.2010 asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uusi Väylä Ammattiin. 31.12.2010 asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu."— Esityksen transkriptio:

1 Uusi Väylä Ammattiin

2 31.12.2010 asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu / Bovallius ammattiopisto Ammattiopisto Lappia Opetusalan koulutuskeskus OPEKO Meri-Lapin Työvoimatoimisto ja Työvoiman palvelukeskus Simon ja Tervolan työpajat

3 Yleiset lähtökohdat: Elämänhallinnan puutteet yleisiä Kouluttautumattomuus syrjäytymisen riskitekijänä Koulutuksen keskeyttämiset ym. opiskelun ongelmat

4 Työpajatoiminnan kehittämiskysymyksiä ja tavoitteita Mahdollisuus opintoihin vaihtoehtoisessa oppimisympäristössä → työssäoppiminen Työpajatyön yleisen imagon nostaminen (perustuen todellisiin laatukriteereihin) Pajatyön työtehtävät pitäisi tunnistaa ammatillisia taitoja edistäviksi → tunnustaminen Vailla virallista tunnustusta pajatyö jää usein ammatillisesti ja koulutuksellisesti irralliseksi jaksoksi

5 Pajatyön ohjausresurssit hyötykäyttöön → synergiaedut oppilaitosten kanssa Opiskelijoille räätälöityjä ratkaisuja tehty jo nyt oppilaitos-paja -yhteistyössä → hyviä kokemuksia → selkeä yhteistyömalli puuttuu Toppis Opequal -projekti

6 Projektin tavoitteita Oppilaitosten ja työpajojen yhteistyön syventäminen Työpajatoiminta osaksi koulutus- ja urapolkujen rakentumista → oppilaitos vastaa opetuksellisista kriteereistä työpajan toimiessa oppimisympäristönä Valmennuksen hahmottuminen osaksi ammatillista koulutusta Opetussuunnitelmapohjaiset sovellukset ja toimintatavat osaksi työpajan perustoimintaa Säätiöiden/pajojen palvelujen tunnustaminen osana moniammatillista ohjaustyötä

7 → Tavoitteena luoda toimintamalli, jossa sekä oppilaitosten että työpajojen toiminnot tarjoavat yhdessä selkeän palvelun sitä tarvitseville

8 Suunnitellut keinot ja toteutustavat Toimijaverkoston tiivistäminen kohti yhteistyömuotoja Avainhenkilöiden sitoutuminen organisaatioiden väliseen yhteistyöhön Jo toteutetun yhteistyön hyödyntäminen mm. Toppis Yhteistyömallien rakentaminen: eri tahojen kesken sovittavan toimintatavan vakiinnuttaminen käytäntöön

9 Opequal -projektissa kehitettyjen sovellusten ja mallien paikallinen soveltaminen → työpajojen tunnustaminen ja tunnistaminen opetussuunnitelmien laatuvaatimuksia vastaaviksi oppimisympäristöiksi → yhteinen kieli, yhteiset opetukselliset ja ohjaukselliset tavoitteet toiminnan perustaksi

10 Hahmotelmaa käytännön sovellutuksesta Oppilaitos → paja Oppilaitoksen opiskelija säätiöön/pajalle Perusopintoja suorittamaan (Näyttöperusteinen tai opetussuunnitelmapohjainen) Työssäoppimisjaksot ”Levähdysjaksot” Paja → oppiIaitos Säätiön/työpajan asiakkaalla mahdollisuus opintosuorituksiin Kesken jääneiden opintojen suoritus pajaympäristössä (opiskelija keskeyttänyt) Opintosuoritteita pajaympäristössä (ei aiempia opintoja) Oppisopimus


Lataa ppt "Uusi Väylä Ammattiin. 31.12.2010 asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google