SUOMEN OPETUKSESTA TOISENA KIELENÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Kirjallisuus osana suomen kielen oppimista Pedagoginen tietoisku
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot: vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Anna-Kaisa Mustaparta Opetushallitus.
S2-tiimin muistiinpanot
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Valtakunnallinen kielikoe
Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
TAITOTASO 3 = KYNNYS- ELI KESKITASO
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tytöt teknologian taitajiksi
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Kieliopinnot KyAMKissa Svenska? Ja, tack! English? Yes, please!
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Kotoutumiskoulutus verkossa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Englanti 8. lk LV – 2017.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Valmistavan opetuksen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

SUOMEN OPETUKSESTA TOISENA KIELENÄ Suomen kielen opetuksen konferenssi Eskilstuna 16.10.2009 Maisa Martin

RAKENNE Määritelmiä Lukuja Opetusjärjestelyt ja -suunnitelmat Oppimateriaalit Ylioppilaskoe Opettajankoulutus Ajankohtaista keskustelua

MÄÄRITELMIÄ Suomi toisena kielenä = suomea opitaan suomenkielisessä ympäristössä Suomi vieraana kielenä = suomea opitaan muunkielisessä ympäristössä Finska = suomea opitaan ruotsinkielisessä koulussa

ÄIDINKIELI Äidinkielen kriteerit: ensin opittu käytetään eniten osataan parhaiten identiteetin pohja

ULKOMAAN KANSALAISET 1980 - 2008

SUURIMMAT VIERASKIELISET RYHMÄT 1998 JA 2008

Väestö syntymämaan, kansalaisuuden ja äidinkielen mukaan 31. 12 Väestö syntymämaan, kansalaisuuden ja äidinkielen mukaan 31.12.2006 Lähde: Väestö- ja kuolemansyytilastot. Tilastokeskus                                                               

Kouluikäiset 2004 1 – 6 v. 7 – 15 v. 16 – 20 v. Yht. Ikäluokka yhteensä 341 224 382 611 320 069 1 043 904 Suomi tai ruotsi ei äidinkieli 10 699 15 967 10 122 36 788 % 3,1 2,8 3,2 3,0

NYKYTILANNE SUOMESSA oppilaitoksissa kaikilla tasoilla omat opetussuunnitelman perusteet (ks. www.oph.fi) peruskoulu lukio aikuisopetus ei oppiaine, vaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen oppimäärä

OPH:n näkemys Maahanmuuttajaoppilailla tarkoitetaan sekä Suomeen muuttaneita että Suomessa syntyneitä maahanmuuttajataustaisia lapsia ja nuoria. Maahanmuuttajien osuus perusopetuksen oppilaista on kasvussa. Suurimmissa kaupungeissa maahanmuuttajaoppilaiden osuus on joissakin kouluissa jo yli puolet. Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteena on antaa Suomeen muuttaville valmiuksia toimia tasavertaisina jäseninä suomalaisessa yhteiskunnassa. Suomessa vakinaisesti asuvalla oppivelvollisuusikäisellä (7–17-vuotiaalla) maahanmuuttajalla on oikeus samaan peruskoulutukseen kuin suomalaisillakin.

Valmistava opetus Perusopetuksen yhteydessä voidaan järjestää maahanmuuttajataustaisille oppilaille perusopetukseen valmistavaa opetusta. Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu jokaiselle maahanmuuttajataustaiselle oppilaalle, jonka suomen tai ruotsin kielen taito ei vielä ole riittävän hyvä perusopetuksen ryhmässä opiskelemiseen. Opetusta annetaan 6 –10-vuotiaille vähintään 450 tuntia ja tätä vanhemmille vähintään 500 tuntia. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetusryhmien muodostamisesta päättää opetuksen järjestäjä. Opetusta varten ei ole määrätty valtakunnallista tuntijakoa eikä oppimäärää, vaan opetusta annetaan perusopetuksen oppiaineissa oppilaalle laadittavan opinto-ohjelman mukaisesti. (Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004.)

Opetussuunnitelman perusteet Maahanmuuttajalle opetetaan koulun opetuskielen mukaan määräytyvän äidinkielen ja kirjallisuuden sijasta suomea tai ruotsia toisena kielenä, mikäli hänen suomen tai ruotsin kielen taitonsa ei arvioida olevan äidinkielisen tasoinen kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Maahanmuuttajille tulee mahdollisuuksien mukaan järjestää myös oppilaan oman äidinkielen opetusta.

S2-tavoitteet: Oppilas oppii perusopetuksen kuluessa ymmärtämään normaalitempoista kasvokkaista puhetta, keskustelemaan yleisistä aihepiireistä ja saamaan hyvin selvää opettajan puheesta eri aineiden tunneilla sekä radio- ja televisio-ohjelmista, jos aihepiiri on tuttu selviämään käytännön puhetilanteissa koulussa ja koulun ulkopuolella ja tekemään puheessaan eron keskeisten puheen rekisterien välillä ymmärtämään eri oppiaineita sekä yleisiä aihepiirejä käsittelevää tekstiä, lukemaan itsenäisesti ja valitsemaan tarkoitukseensa sopivaa kirjallisuutta sekä kehittämään sen avulla sanastoaan ja ymmärtämystään ja löytämään kirjallisuudesta elämyksiä kirjoittamaan yksityisiä ja opetukseen liittyviä tekstejä ja esittämään ajatuksiaan kirjallisesti yhtenäisinä kokonaisuuksina sekä käyttämään kirjoittaessaan kirjoitetun kielen rekisteriä kehittämään kielellistä tietoisuuttaan ja kielentuntemustaan käyttämään erilaisia kielenopiskelussa tehokkaiksi todettuja työtapoja, tunnistamaan omia oppimisstrategioitaan sekä tarvittaessa muuttamaan niitä tarkoituksenmukaisemmiksi arvioimaan kielitaitonsa kehittymistä kehittämään kielitaitoaan myös muiden oppiaineiden tunneilla ja luokkahuoneen ulkopuolella vertailemaan omaa ja suomalaista kulttuuria sekä viestimään ja toimimaan suomalaisessa kulttuurissa, ymmärtämään oman ja suomalaisen kulttuurin juuria ja arvostamaan molempia kulttuureita.

Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki kielitaidon osa-alueet. Päättöarvioinnissa on otettava huomioon, että oppilaan kielitaitoprofiili voi olla hyvin epätasainen. Kielitaito: Kielen osaamisen taso 9. luokalla kielitaidon tasojen kuvausasteikon (liite) mukaan: B1.1–B1.2 Kulttuuritaidot: Oppilas tuntee suomalaisen yhteiskunnan, kulttuurin ja suomalaisia tapoja, ymmärtää ja arvostaa monikielisyyttä ja monikulttuurisuutta, ymmärtää ja osaa suhteuttaa suomalaisen kulttuurin arvoja omiinsa. Kielenopiskelutaidot: Oppilas on tottunut säännöllisesti käyttämään kieliopinnoissa tehokkaiksi todettuja työskentelytapoja.

Tavoitetaso B1: luetun ymmärtäminen Pystyy lukemaan monenlaisia, muutaman sivun pituisia tekstejä (taulukot, kalenterit, kurssiohjelmat, keittokirjat) tutuista aiheista ja seuraamaan tekstin pääajatuksia, avainsanoja ja tärkeitä yksityiskohtia myös valmistautumatta. Pystyy seuraamaan tuttua aihetta käsittelevän parisivuisen tekstin pääajatuksia, avainsanoja ja tärkeitä yksityiskohtia. Arkikokemuksesta poikkeavien aiheiden ja tekstin yksityiskohtien ymmärtäminen voi olla puutteellista.

Tavoitetaso B.1: kirjoittaminen Pystyy kirjoittamaan ymmärrettävän, jonkin verran yksityiskohtaistakin arkitietoa välittävän tekstin tutuista, itseään kiinnostavista todellisista tai kuvitelluista aiheista. Osaa kirjoittaa selväpiirteisen sidosteisen tekstin liittämällä erilliset ilmaukset peräkkäin jaksoiksi (kirjeet, kuvaukset, tarinat, puhelinviestit). Pystyy välittämään tehokkaasti tuttua tietoa tavallisimmissa kirjallisen viestinnän muodoissa. Osaa useimpien tutuissa tilanteissa tarvittavien tekstien laadintaan riittävän sanaston ja rakenteet, vaikka teksteissä esiintyy interferenssiä ja ilmeisiä kiertoilmaisuja. Rutiininomainen kieliaines ja perusrakenteet ovat jo suhteellisen virheettömiä, mutta jotkut vaativammat rakenteet ja sanaliitot tuottavat ongelmia.

OPPIMATERIAALIT https://www.oph.fi/julkaisut/2008/kommentoitu_luettelo_maahanmuuttajataustaisten_opetuksen_ja_koulutuksen_materiaaleista Tukia – Mustonen – Aaalto –Taalas: Suomi2 - Minä ja arki Suomi2 - Minä ja media Suomi2 - Minä ja yhteiskunta  

Uutta näkökulmaa ja materiaalia S2-opetukseen!

Verkkomateriaaleja http://www.linguanet-europa.org/plus/welcome.htm https://kielikeskus.jyu.fi/opetus/suomi-toisena-ja-vieraana-kielena/itseopiskelu-1/itseopiskelu

S2- YLIOPPILASKOE Valinnainen, voi suorittaa joko S2-kokeen tai äidinkielen kokeen (suomi) tai molemmat eri kerroilla Luetun ymmärtäminen ja kirjoittaminen, ei puheen ymmärtämistä (vrt. vieraat kielet) tai puhumista Tehtävätyypit: Avoimet kysymykset Selittämistehtävät Tiivistelmä / kommentti tai kannanotto Monivalintatehtävät Monivalinta-aukkotesti Produktiivinen aukkotesti Kirjoitelma

OPETTAJANKOULUTUS Kelpoisuus koululaitoksessa: Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuus S2-osuus vaihtelee huomattavasti eri yliopistojen välillä S2-opettajien yhdistys: http://s2opettajat.yhdistysavain.fi/

AJANKOHTAISTA Suomen kielen tulevaisuus: http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk7/ Virittäjä 3/2009: Kalliokoski s. 435 – 443 Latomaa & Aalto s. 444 – 448