Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua"— Esityksen transkriptio:

1 Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua
Suomi toisena kielenä Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

2 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio
Mamu-oppija Oma kulttuuritausta Perheen odotukset Opiskelukaverit Kouluyhteisö Oppilaitoksen säännöt Oppimäärät Suomen kielen oppiminen Opettajan odotukset Omat odotukset ja toiveet Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

3 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio
S2-opettaja Lainsäädäntö Opetussuunnitelman perusteet Opetussuunnitelma Kurssisuunnitelmat Tuntisuunnitelmat HOPSit HOJKSit Materiaaliset resurssit? Oppijan kohtaaminen yksilönä Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

4 S2-opettajan onnistumisen edellytykset
Mamu-oppija Kuka minä olen? Mitä minun pitää tehdä? Kuka minä olen? Mitä tehtäviini kuuluu? Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

5 S2-opettajan onnistumisen edellytykset
Tavoitteet ja sisällöt selviksi: ops Etsi Vertaa Pidä ajan tasalla Raamit selviksi: resurssit määrittävät toiminnan laajuuden Roolit selviksi: mitä S2-opettajan työhön kuuluu: opetusta ja muuta työtä Opettajan tehtävät Luokanvalvojan/Ryhmänohjaajan tehtävät Sosiaalikuraattorin ja muiden asiantuntijoiden tehtävät Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

6 Mikä on riittävä kielitaito?
Lähtötasolta tavoitetasolle Millä taidoilla pääsee oppilaitokseen? Millä taidoilla pääsee osallistumaan kurssille? Millä taidoilla pääsee kurssista läpi? Miten testata? Miten arvioida? Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus Toisen asteen koulutus Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus YKI Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

7 Riittävä kielitaito: perusopetus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004 (osin): Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaine  suomi toisena kielenä - oppimäärä Arvioinnissa otetaan huomioon kielitaidon kaikki osa-alueet. Päättöarvioinnissa on otettava huomioon, että oppilaan kielitaitoprofiili voi olla hyvinkin epätasainen.   Kielen osaamisen hyvä (8) taso luokalla 9 kielitaidon tasojen kuvausasteikon mukaan B1.1–B1.2. Tiedote arvioinnin uudistumisesta vuonna 2007: Äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineena on sisällöltään poikkeuksellisen laaja. Siksi arvioinnin erityinen haaste on sen monipuolisuus, niin arvioinnin kohteissa kuin menetelmissä. Oppiaine on sekä taito-, tieto- että taideaine, minkä tulee näkyä myös arvioinnissa. Oppiaine on myös kumulatiivinen: 9. luokalla saavutettu taitotaso on ratkaiseva. Myös kieliopin osaamisessa 9. luokka on kokoava - syntyy kokonaiskuva suomen kielestä ja sen rakenteesta aiemman opitun pohjalta. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

8 Riittävä kielitaito: perusopetus
9. luokalla hyvän taso B1.1–B1.2. Arvioinnin osa-alueet yhteisestä eurooppalaisesta viitekehyksestä Kuullun ymmärtäminen Puhuminen Luetun ymmärtäminen Kirjoittaminen Kaikki huomioitava arvioinnissa. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

9 Riittävä kielitaito: perusopetus
Suomi toisena kielenä -oppimäärä eroaa tavoitteiltaan ja sisällöiltään suomi äidinkielenä -oppimäärästä. Saavuttaa perusopetuksen loppuun mennessä (!) mahdollisimman hyvän suomen kielen taidon kaikilla kielitaidon osa-alueilla Voi vähitellen saavuttaa äidinkielen veroisen suomen kielen taidon Opetuksessa painotetaan viestinnällisyyttä: sanaston kasvattaminen ja kielen rakenteiden harjoitteleminen kietoutuvat kielitaidon eri osa-alueiden kehittämiseen ja oppijan kulttuuritietouden lisäämiseen. Opetusmenetelmät ja työtavat tulee valita niin, että oppilas saa mahdollisuuden omaksua oppimisstrategioita, joiden avulla hän pystyy aktiivisesti hyödyntämään koulussa ja koulun ulkopuolella kohtaamaansa kielellistä ja kulttuurista ainesta. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

10 Asiantuntijuus vai sitoutuneisuus?
Prof. Ben Rampton: Onko tavoitteena asiantuntijuus vai sitoutuneisuus? Asiantuntijuus: taidot, kyky toimia kielen avulla Sitoutuneisuus: kieleen identifioituminen, sen arvoihin, merkityksiin ja sen edustamaan identiteettiin ja kulttuuriseen perintöön samastuminen Tavoitteet ja odotukset vaikuttavat siihen, mitä ja miten arvioidaan. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

11 Riittävä kielitaito: lukiot
Lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet 2003: Suomi toisena kielenä -opetuksen keskeinen tavoite on, että opiskelija saavuttaa sellaisen suomen kielen taidon, että hän voi opiskella täysipainoisesti kaikkia lukion oppiaineita ja että hänen on mahdollista jatkaa opintojaan sekä selviytyä työelämässä suomen kielellä. Yhdessä oman äidinkielen opetuksen kanssa suomi toisena kielenä -opetus vahvistaa opiskelijan monikulttuurista identiteettiä ja rakentaa pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle. Hyvän (8) taso päättövaiheessa B2.2 Ymmärtämistaidot B2.2 Kirjoittaminen B2.1 Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

12 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio
Riittävä kielitaito: Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen opetussuunnitelman perusteet 2008 Lähtötaso A2.2 Päättötaso B1.2 Suomen kielen opintojen tavoitteena on että opiskelijalla on edellytykset osallistua suomenkieliseen opetukseen tutustua työelämässä ja ammatillisissa opinnoissa tarvittaviin ilmaisutapoihin tutustua keskeiseen sanastoon Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

13 Riittävä kielitaito: ammatillinen koulutus
Ammatilliseen koulutukseen joko peruskoulun päättötodistuksen tai joustavan valinnan kautta Erityisen syyn perusteella enintään 30 % otettavista opiskelijoista Aloittain huimia eroja kielitaidon lähtötasossa S2-opetuksen päättötason tavoitteena B2.1 (= kiitettävä osaaminen) Arvioitava sitä, mitä oppija osaa - ei sitä, mitä puuttuu. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

14 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio
Työelämä Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto): Terveydenhuollon ammattihenkilöllä pitää olla  sellainen kielitaito, että hän pystyy sen avulla selviytymään tehtävistään. Valvira ei vaadi Suomen ja muiden EU/ETA-maiden kansalaisilta todistusta kielitaidosta, mutta työnantaja voi sitä edellyttää. Ammatin harjoittamiseen liittyvien oikeuksien saamiseen (esim. lähihoitaja) EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta vaaditaan valtionhallinnon tutkinto, tyydyttävä tai yleinen kielitutkinto, keskitaso. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

15 Aikuisten kotoutumiskoulutus
Opetussuunnitelman perusteet 2012 Viestintätaidot ovat ensisijaisia (esim. kielelliseen tarkkuuteen nähden). Opetus perustuu toiminnalliseen kielitaitokäsitykseen: opiskelija on sosiaalinen toimija, joka käyttää kieltä omiin viestintätarpeisiinsa. Keskeinen sanasto toistuu monen kanavan kautta ja sanastoa opitaan systemaattisesti konkreettisesta kohti käsitteellisempää. Tavoitetaso: B1.1 Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

16 Arviointi koto-koulutuksessa
Tietoa opiskelijan kotoutumisen jatkosuunnittelua ja työ- ja elinkeinohallintoa varten. Annetaan opiskelijalle kannustavaa palautetta niistä tiedoista ja taidoista, jotka hän on oppinut. Annetaan myös palautetta siitä, mitä taitoja hänen tulee vielä kehittää ja harjoitella. Sekä koulutuksen aikana että sen päättyessä. Arvioinnin tulee olla oppimista tukevaa ja monipuolista. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

17 Yleinen kielitutkinto, YKI
Tarkoitettu aikuisille kielenoppijoille Opetushallitus valvova viranomainen Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskus kehittää ja organisoi Oppilaitokset ympäri maata järjestävät Tasoja on kolme: perus- ja keskitaso sekä ylin taso (taitotasot 1 – 6) Suomen kielen koe: elokuu (vain keskitaso), loka-marraskuu, tammikuu (vain keskitaso), maalis-huhtikuu 4 osakoetta: puhuminen, puheen ymmärtäminen, kirjoittaminen ja tekstin ymmärtäminen. Yki-treenit verkossa Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

18 Kielitaidon osa-alueet
Miten opettaa suullista viestintää kirjallisia taitoja sanastoa? Esitelkää kirja tehtävä tai muu, joka toimii! Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

19 Kielitaidon osa-alueet: sanasto
Lapsi kuulee sanan hyvin monta kertaa ennen kuin hän itse käyttää sitä Toisto Eri kontekstit Positiivinen palaute Aikuinen ei yleensä opi yksittäisiä sanoja vaan fraaseja. Aikuisopiskelijat kuitenkin arvostavat erityyppisiä sanastoja. Ammattisanastot ja tietyn aineen sanastot: S2-opettajan ei tarvitse opettaa kaikkea mutta jotakin. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

20 Kielitaidon osa-alueet: suullinen viestintä
Kaikkea opittavaa olisi hyvä käsitellä myös suullisesti. Spontaanit – organisoidut puhetilanteet Miten ja minkä verran täytyy ohjailla spontaaneja keskusteluja? Miten organisoida keskusteluja? ”Asiantuntijoiden” haastattelut Valmistellut puheenvuorot, alustukset, väittelyt Muistelurinki Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

21 Kielitaidon osa-alueet: kirjalliset taidot
Tälle osa-alueelle oman äidinkielen taidot siirtyvät parhaiten. Tekstin lukustrategiaharjoituksia äidinkielestä. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

22 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio
Hyvä opetus on… merkityksellistä haastavaa vaihtelevaa edistyvää muistettavaa. Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

23 Digitaalinen media suomen kielen oppimisen tukena
Uuden viestintätekniikan käyttämättömyydestä ei kannata syyllistää eikä syyllistyä. Uusia näkökulmia kuitenkin tarvitaan: Ennen: Pelit  väkivaltaisuus lisääntyy Nyt: Pelinomaisuus oppimisessa  oppimisteho lisääntyy Bart Verswijvel: Have you ever been killed? Ubiquitous learning = kaikkialla tapahtuva oppiminen on verkostoitumista, yhteistoimintaa, vertaisryhmien tukea ja kaikkialle leviävää digitaalista tekniikkaa Olisiko Facebookin jammailukulttuurissa jotain opittavaa? Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

24 Digitaalinen kulttuurin neljä ulottuvuutta
Suljettu Henkilökohtainen Ei-reaaliaikainen Tekstipohjainen Avoin Julkinen Reaaliaikainen Multimediaalinen Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

25 Digitaalinen media suomen kielen oppimisen tukena
Varsinainen oppimateriaali Internet-linkkilista esim. S2-opettajat ry Opetushallitus Muu hyödyllinen materiaali Opiskelijat valitsevat sisällön Sivustojen esittelyä ja arviointia ”Aamu-tv” Opettaja valitsee sisällön Uutiset, ajankohtaisohjelmat, haastattelut Youtube Tiedonhankintatehtävät hyviä, haasteena tiedon muokkaus Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

26 Digitaalinen media suomen kielen oppimisen tukena
Sosiaalinen media Oppimisympäristöt, esim. Moodle Avoimessa verkossa vai suljetussa? Kiinnostavuus, tietoturva Etänä vai luokkaopetuksena? Oppimisympäristössä tärkeintä ihmiset! Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio

27 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio
Lähteitä ja muuta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet Opetushallitus. Lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet Opetushallitus. Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus. opetussuunnitelman perusteet Opetushallitus. Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet Opetushallitus. Suomen kielen tulevaisuus. Kielipoliittinen toimintaohjelma. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 7. Helsinki Tampereen ammattiopiston opetussuunnitelman yhteinen osa Yhteistä kieltä luomassa. Suomea opetteleva opetusryhmässäni. Opetushallitus Sara Sintonen Susitunti. Kohti digitaalisia lukutaitoja. S2-opettajien s-postilista: Minna Martikainen. Maaliskuu Kuopio


Lataa ppt "Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google