LEIKIN MERKITYS LAPSELLE Päivi Koivisto, KT, päiväkodin johtaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Pentti Hakkarainen Kajaanin yliopistokeskus Oulun yliopisto
LIIKKUMINEN JA FYYSINEN TOIMINTA LAPSEN KEHITYKSEN KANNALTA
Työparityöskentely päiväkodissa
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
- leikkiäkö rakkaus, rakkaus leikkiin Lek och kärLEK
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Nuoruus kehitysvaiheena
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
AIKUINEN OPPIJA.
VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Kouluinfo Renkomäen koulu
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Milloin me saadaan leikkiä?
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Liikkuva koulu –seminaari
Sosioemotionaalinen kehitys
Motorinen kehittyminen
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Kielen kehityksen avainkohdat
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Pelaamisen vaikutus KONSTA JA VÄINÖ.
Leikki-iän tunteet.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Kognitiivinen kehitys
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Liikunnan Perusopinnot
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

LEIKIN MERKITYS LAPSELLE Päivi Koivisto, KT, päiväkodin johtaja JA LEIKIN OHJAAMINEN Päivi Koivisto, KT, päiväkodin johtaja 19.1.2010

Leikit, jotka ovat nyt suosittuja: - Uusia leikki-ideoita:

Mitä leikki on? Leikin määritteleminen on vaikeaa; ei ole olemassa vain yhtä kaiken kattavaa leikkiteoriaa Leikkkiteorioiden kehittäjiä: Fröbel (1826), Spencer (1855), Groos (1901, 1922), Bühler (1928), Hall (1904), Piaget (1947,1968,1972), Erikson (1974), Elkon (1980), Sutton-Smith (1978), Huizinga (1967, 1984), Freud (1932), Vygotsky (1978) Leikki voidaan nähdä sekä itseohjautuvana lapsen luonnollisena toimintana että aikuisen järjestäminä oppimista edistävinä tilanteina. Kummallakin on oma merkityksensä lapsen kehityksessä sekä uusien asioiden kokemisessa ja oppimisessa. Leikkiä on tarkasteltu teorioissa eri näkökulmista: psykologisesta, pedagogisesta, sosiologisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta Vygotsky: Lapsen siirtyminen kehitystasolta toiselle liittyy motivaation muutokseen Leikki on johtava toiminta lapsuudessa, jossa muutos näkyy Leikissä toiminnan merkitys on erilainen kuin tosi elämässä Erilaisen motivaation kannustin on toinen kyvykkäämpi ihminen (aikuinen, toinen lapsi) Erilainen motivaatio kannustaa lasta toimimaan kehityksensä ylärajalla Leikki synnyttää lähikehityksen vyöhykkeen lapselle > lapsi siirtyy eteenpäin leikin kautta

Leikin merkitys lapselle Leikin kautta lapsi luo merkityksiä; leikki on lapsen tapa ajatella - merkitys erityisesti abstraktille ajattelulle - mielikuvituksen ja luovuuden perusta on leikissä Leikki on prosessi; siinä ei tärkeää ole lopputulos Leikki on lähtökohtana kielen kehitykselle Leikissä lapsi oppii elämisen säännöt; leikissä lapsi on päätään pidempi (Vygotsky ) Tietojen, taitojen ja ominaisuuksien kehittäminen leikin avulla "Ihminen on todella ihminen vain leikkiessään.” (Friedrich Schiller,1792)

Mitä leikissä opitaan? Sosiaalisia taitoja, emotionaalista säätelyä - minäkeskeisyyden ylittäminen; itsesäätelytaidot - lapset käyttävät leikkiä jännityksen lievittämiseen, aggression säätelyyn, ristiriitojen ilmentämiseen ja hallinnantunteen saavuttamiseen. Leikissä ilmaistaan myös tunteita iloa, riemua, surua, vihaa jne. - sosiaaliset säännöt - empatian kehittyminen Kognitiivisia taitoja - asioiden ja ilmiöiden mielekkyys vs. faktojen ja tosiasioiden oppiminen - ajattelua ja reflektiota - mielikuvitusta ja luovuutta - motivaatio, haluaminen, tahtominen ja aito tunnekokemus Fyysisiä taitoja - karkea motoriikkaa - hieno motoriikka Moraalia ja arvoja - oikean ja väärän ymmärtäminen - oikeudenmukaisuus - sääntöjen noudattaminen

Kouluikäisen leikille ominaista (7-10 -vuotiaat) leikki tärkeää ainakin 10. ikävuoteen saakka motorisesti elävä ja raju leikki ja toiminta tapahtuu ryhmissä; ryhmä suunnittelee ja järjestää toimintansa itse kaverisuhteet ovat tärkeitä leikkiä myös sekaryhmissä lasten itsenäiset juonelliset roolileikit (symboli- eli kuvitteluleikit), draama-, näytelmä- ja ilmaisuleikit sekä sääntö- ja kilpailuleikit (mm. liikuntaleikit ja pelit), rakenteluleikit, laitteiden purkaminen ja kokoaminen, keräily ja lajittelu didaktiset leikit (leikin motivoivien ominaisuuksien hyväksi käyttö) kilpailua esiintyy ryhmien välillä ja niiden sisällä (kuka on paras) ”naisellisissa” ja ”miehekkäissä” leikeissä esiintyy mm. eri sarjakuvasankareita Leikki tarvitsee aikaa ja leikkirauhaa Leikkiympäristö - leikkimateriaalit ja -välineet - sosiaalisen vuorovaikutuksen laatu - emotionaalinen viritys - juonellisuus ja mielikuvitus

Leikin ohjaaminen Aikuisen ja lapsen näkökulmien ero – Kenen mielenkiinnon kohteita leikissä toteutetaan? Ymmärtääkö aikuinen lapsen näkökulmaa, leikin juonta ja kehittelyä? Lasten näkökulman hahmottaminen; lapsen tapa nähdä ja kokea. Lasten toiminnan huolellinen ja tarkka havainnoiminen; lasten tekemät kysymykset, oletukset, havainnot Onko ohjaaminen leikkiin osallistuvaa ohjaamista vai ulkoista suoraa ohjaamista? Aikuinen vaikuttaa leikkiteemoihin; mitä suositaan? (esim. tytöt vrt. pojat; liikkuvat leikit vrt. paikallaan pysyvät) Aikuisen rooli epäsuora, aikuinen tuo leikkiin sisältöjä Aikuisen unohdettava aikuisen rooli, siirryttävä leikkijäksi Aikuisen rooli leikin tukemisessa on erityisesti mielikuvituksen kehittäminen Jos lapset eivät hyväksy leikkeihinsä aikuisten antamia teemoja ja toimintoja, teemoissa ei ole kehittävää vaikutusta. Aikuisen on pystyttävä “kirjoittamaan” suunnitelmaa toiminnan edetessä avautuvien mahdollisuuksien mukaan ➠ Roolien jakaminen, juonen kehittely, miten lapset jaetaan leikkeihin?

Leikkivälineet ja erilaisia materiaaleja lasten saatavilla ja niiden monipuolisen käytön mahdollistaminen ( turhat rajoitukset pois) Leikin innoittajina ja rikastuttajina voivat mm. toimia: sadut, tarinat, retket Jos leikissä ei tapahdu kehitystä tai jos leikit ovat väkivaltaisia tai eettisesti arveluttavia, leikin ohjaus on tarpeen SEN SIJAAN, että leikin avulla pyrittäisiin tehokkaampaan tavoitteiden saavuttamiseen (esim. kognitiiviset taidot, motoriset taidot), tulisi miettiä: - Miten leikki vaikuttaa eri-ikäisiin lapsiin? - Miten leikkiä tulisi kehittää pedagogisesti? (Millaisia leikkejä minkin ikäisille? Miten leikkejä organisoidaan ja ohjataan?) Huom! Aikuiset huomaavat leikistä helpommin käytetyt esineet ja materiaalit kuin leikin ideat, merkityksen ja mielekkyyden