Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTopi Ranta Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
lähtökohtana huomio EGOSENTRISESTA PUHEESTA: 3–6 -vuotiaat usein juttelevat itsekseen ja komentavat itseään (”Ei saa”, ”Tuo tuonne” jne.) perinteinen käsitys: Vygotskyn käsitys: SISÄINEN PUHE EGOSENTRI-NEN PUHE SOSIAALINEN PUHE SOSIAALINEN PUHE EGOSENTRI-NEN PUHE SISÄINEN PUHE
2
tehokkaimmin sisäistäminen tapahtuu LÄHIKEHI-TYKSEN VYÖHYKKEELLÄ
SISÄISTÄMINEN: psykologiset prosessit esiintyvät ensin yksilöiden välisessä vuorovaikutuksessa ja siirtyvät vasta sitten yksilöiden sisäisiksi esim. puheen kehitys: ensin hoitajat antavat ohjeita lapselle, sitten hän antaa niitä ääneen itselleen (egosentrinen puhe) ja lopulta ainoas-taan sisäisesti (ajattelu) tehokkaimmin sisäistäminen tapahtuu LÄHIKEHI-TYKSEN VYÖHYKKEELLÄ tukena edistyneempi opastaja tehtävät sopivan haasteellisia LÄHIKEHITYKSEN VYÖHYKE: MITÄ LAPSI OSAA TEHDÄ EDISTYNEEMMÄN OPASTAMANA MITÄ LAPSI OSAA ITSE MITÄ LAPSI EI VIELÄ OSAA
3
sosiaalisen YMPÄRISTÖN korostaminen perimän sijaan
vaikuttanut SOSIOKULTTUURISEEN psykologiaan monella tapaa: kulttuurierojen merkitys yksilöiden kehityksessä kulttuurin tarjoamat työkalut (kieli, käsitteet) muuttuvat sisäistymällä yksilön psykologisiksi työkaluiksi (ajattelun välineiksi) kehityksen myötä yksilön sijaan painopiste pitäisi siirtää yhteisöön (esim. opetuksessa pitäisi korostaa ryhmä- ja parityöskentelyä)
4
B Jean Piaget AJATTELUN VAIHEITTAINEN KEHITYS: kaikkien yksilöiden ajattelu kehittyy samassa järjestyksessä tasolta toiselle tapahtuvina laadullisina hyppäyksinä lähtökohdat: yksilö soveltaa SISÄISIÄ MALLEJA (skeemoja) jäsentääkseen ympäristöään kehittyminen tapahtuu RISTIRIITOJEN kautta KEHITYSTÄ TAPAHTUU YMPÄRISTÖN TAR-JOAMA UUSI TIETO AKKOMMODAATIO: malleja muokataan vas-taamaan uutta tietoa ADAPTAATIO: sopeutuminen ympäristöön RISTI-RIITA ASSIMILAATIO: uusi tie-to sulautetaan aiempiin malleihin YKSILÖN NYKYISET SISÄISET MALLIT EI KEHI-TYSTÄ
5
kehitysvaiheet on ohjelmoitu PERIMÄÄN, mutta uudelle tasolle nouseminen edellyttää YMPÄRISTÖN aiheuttamaa ristiriitaa kasvatuspsykologinen johtopäätös: lapselle on tarjottava ”kehittäviä ongelmia” eli tehtäviä, jotka saattavat hänen nykyisen kehitysvaiheensa sisäiset mallit ristiriitaan
6
KESKEISET KEHITYSPROSESSIT
Vygotsky Piaget PERIMÄÄN ohjelmoi-dut kehitysvaiheet, jotka YMPÄRISTÖN tarjoamat ristiriidat laukaisevat YMPÄRISTÖN tar-joamat vuorovai-kutustilanteet KEHITYKSEN MOOTTORI Uuden tiedon ASSIMI-LAATIO ja skeemojen AKKOMMODAATIO SISÄISTÄMINEN erit. LÄHIKEHITYKSEN VYÖHYKKEELLÄ KESKEISET KEHITYSPROSESSIT Tarjottava älyllisiä ris-tiriitoja, toisaalta ym-märrettävä kunkin ke-hitysvaiheen rajoituk-set Opiskelu järjestettävä ryhmä- tai parityö-muotoiseksi, kisälli–mestari -suhteet yms. KASVATUKSELLISIA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.