Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Varhaiskasvatuksen messut Heureka 30.10.09
Leikkipedagogiikka Leikki, ilo ja oppiminen KT Riitta Korhonen
2
Lapselle ominainen tapa toimia (Vasu)
Leikkiminen Liikkuminen Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen Tutkiminen Lapsen oikeus kasvaa ja oppia Onnellinen, leikkivä ja turvallisessa ympäristössä kasvava lapsi
3
Lapselle merkitykselliset kokemukset
Oppiminen motivoituminen, mielekkyys, merkityksellisyys lapselle Leikki kuvitteellinen tila, vapaus, kekseliäisyys, luovuus
4
Kontekstuaalisen oppimisen malli (Hujala 2002)
5
Leikin kehitys Esineleikki / funktioleikki - ns. pikkulapsivaihe ( 0-2,5 v) Roolileikki / kuvitteluleikki - n. 3-5-vuotiaat Sääntöleikki - n. 6 vuoden iästä lähtien - kestää n ikävuoteen ð Leikki on johtava toiminta alle 10-vuotiaan lapsen elämässä
6
LEIKIN PIIRTEITÄ Leikki on miellyttävää ja iloa tuottavaa positiivinen arvottaminen - ei ole ulkoisia tavoitteita - motivaatio on sisäistä - toiminta tärkeintä Leikki on ns. näennäistodellisuudessa Todellisuutta käsitellään toiminnallisesti, joustavasti Leikki on spontaania ja vapaaehtoista Leikissä on sisäisiä sääntöjä, jotka koskevat leikkiin sisältyviä suhteita, leikkitilanteita, juonta ja rooleja Leikkiä luonnehtii aktiivinen, näkyvä innostus
7
LEIKKI JA OPPIMINEN Leikki
- tiivistää ja vahvistaa opittuja toimintamalleja - kehittää mm. kieltä ja symbolista ajattelua sekä luovuutta Lapset oppivat leikin kautta ongelmanratkaisustrategioita Lapset oppivat leikissä motivoimaan itseään ja toisiaan, asettamaan toiminnalleen päämääriä ja valitsemaan toteutuskeinoja Mielikuvitusleikissä lapsi kykenee "muotoilemaan todellisuuden uudelleen" = OPPIMISTA
8
LEIKIN PÄÄLAJIT/ esimerkkejä
LUOVAT LEIKIT Leikit, joita lapset itse keksivät ja kehittelevät roolileikit, näytelmälliset leikit ilmaisulliset leikit ( esim. nukketeatteri) jne. SÄÄNTÖLEIKIT Leikit, jotka ovat valmiita ja joissa on säännöt liikuntaleikit, laulu-, piiri- ja ns. lattialeikit perinteiset pihaleikit, didaktiset leikit jne.
9
Leikin onnistumisen edellytyksiä
riittävästi aikaa leikkikaverit leikkiin sopiva paikka leikissä tarvittavat välineet "henkinen tuki " ja myönteisyys
10
Leikkipedagogiikka Leikki ja opettaminen Didaktiset leikit
Leikin avulla opettaminen Leikki opetusmenetelmänä - leikille asetetaan tavoitteita ja opetuksellisia tehtäviä ulkoapäin - Miten?
11
Miten leikkiä suunnitellaan?
Ennakointi ja valmistautuminen Tavoitteisto lapsilähtöisesti Oppimisympäristö leikkitoimintaa tukevaksi ”Opetus” tukee ja vahvistaa lapsen omaa leikkiä ja mahdollistaa lapselle merkityksellisten asioiden käsittelyn
12
Taitava leikkipedagogi
Ymmärtää leikin merkityksen ja tärkeyden Toimii lapsilähtöisesti Huomaan leikkimahdollisuudet oppimisympäristössä Tukee lasta ja ”opastaa opintiellä” eteenpäin
13
Aikuinen mukana leikissä
Aikuisen mukana oleminen tekee leikkitilanteesta erilaisen verrattuna lasten omiin ja itsenäisesti toteutettuihin leikkeihin. Aikuisen suunnitelmia leikkejä voidaan tarkastella pedagogisesta näkökulmasta; leikkeihin voidaan asettaa erilaisia tavoitteita ja sisältöjä. Aikuisen rooli näissä tilanteissa voi olla aktiivinen osallistuja tai sivusta havainnoija. Lasten omat leikit syntyvät tilanteissa, joissa aikuinen ei ole suoraan vaikuttamassa. Leikin motiivit ovat lapsista itsestään lähteviä. Nämä kaksi näkökulmaa eivät olla toisilleen vastakkaisia, vaan toisiaan täydentäviä.
14
Leikkiin ja oppimiseen liittyvää kirjallisuutta / esimerkkejä
Hakkarainen, P Kehittävä esiopetus ja oppiminen. PS-kustannus. Juva: WS Bookwell Oy. Helenius, A Leikin kehitys varhaislapsuudessa. Helsinki: Kirjayhtymä. Helenius, A Leikin syntymäsijoilla. Teoksessa L. Piironen (toim.) Leikin pikkujättiläinen. Helsinki: WSOY, Hujala, E Uudistuva esiopetus. Varhaiskasvatus 90. Jyväskylä: Gummerus. Kalliala, M Enkeliprinsessa ja itsari liukumäessä. Leikkikulttuuri ja yhteiskunnan muutos. Helsinki: Gaudeamus. Korhonen, R Pedagoginen draamaleikki kuusivuotiaiden esiopetuksessa. Opettajien kokemuksia draamaleikistä lasten oppimis- ja opetustilanteissa. Turun yliopiston julkaisuja Annales Universitatis Turkuensis Sarja C 224. Turku:Turun yliopisto. Lindqvist, G Leikin mahdollisuudet. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.