Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1-3-vuotiaan vuorovaikutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1-3-vuotiaan vuorovaikutus"— Esityksen transkriptio:

1 1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Atte, Marianne, Siiri, Taina LPP15K

2 1-2-vuotias: Leikkii jo joitain aikoja itsekseen  käy välillä tankkaamassa turvaa kasvattajan sylissä Ikäkauden alkuvaiheessa rajaton itseluottamus (maailmanvalloittaja)  muutaman kuukauden kuluttua saattaa muuttua araksi, vanhempiin takertuvaksi, alkaa vierastamaan perheen ulkopuolisia Lähellä 2 vuotta itsevarmuus lisääntyy Lapsi nauttii toisten lasten seurasta, saattaa kuitenkin kohdella kavereita kovakouraisesti Lapsi ymmärtää enemmän puhetta, kuin tuottaa sitä itse (sanoo yksittäisiä merkitseviä sanoja, yksinkertaisia lauseita) Useimmiten 2-vuotiailla vuorovaikutussuhteet lisääntyvät, kun siirrytään päivähoitoon

3 2-3-vuotias: Suurin osa sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tapahtuu kielen välityksellä Kyselyikä ja uhmaikä Kaverit tärkeitä, lelujen jakaminen vaikeaa  riidat Turvan tankkaus vielä tärkeää Lapsen saama vuorovaikutus vaikuttaa myöhempiin kielellisiin taitoihin Aikuisen tehtävä sanoittaa lapselle yhteisiä kokemuksia ja elämyksiä  ajan järjestäminen keskusteluille tärkeää Lapsi kyselee ja aikuinen antaa tarvittavat vastaukset  tärkeää vuorovaikutuksellisuutta Vierekkäin leikkiminen: vuorovaikutustaidot karttuvat  opitaan jakamaan, antamaan periksi, sovittelemaan, toisten huomioon ottaminen alkaa kehittyä Lapselle tärkeämpää, MITEN sanotaan, kuin MITÄ sanotaan (kieltäminen hymyillen)

4 Mistä johtuu? Herkkyyskaudet Temperamentti Persoonallisuus Valmius
Itsevarmuuden lisääntyminen Vuorovaikutuksen määrä  perhe ja vertaisryhmät Kulttuuri/elinympäristöt Sosialisaatio (=kehitys, jonka kuluessa ihminen omaksuu kulttuurinsa arvot, asenteet, normit ja käyttäytymismallit) Kiintymyssuhde

5 Lelut ja leikit Esimerkiksi:
1-2v.: kurkistus- ja taputusleikit, esineen ottaminen ja antaminen, leikkilorut, myöhemmin mielikuvitusleikit Mieluisia leluja: palikat, perässä vedettävät lelut, pallot, kodin tavarat ja kirjat, nuppipalapelit (1,5v.) 2-3v.: kuvittelu- ja roolileikit, koottavat lelut (lelujen purkaminen ja kokoaminen on mukavaa), nauttii muovailemisesta, leipomisesta ja maalaamisesta

6 Omat haasteeni lapsen kasvattajana vuorovaikutuksessa
Jos lapsella vuorovaikutuksellisia ongelmia (esim. kuurous), tukemisen kanssa voi olla ongelmia Jos lapsen puheen tuottamisessa hankaluutta Erityistukea tarvitsevien lasten tuomat haasteet Ankka viittomakielellä

7 Lähteet Sitten leikitään!  (Puolikkaat eläimet)
( ) ( ) Lapsen aika –kirja Pesästä pieni ponnistaa (Eila Alijoki) ( ) OmyYDoDA&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1#imgdii=_&imgrc=RooeOf76wqhl4M%253A%3BbEy1FqEUU10qEM%3Bhttp%253A%2 52F%252Fwww.ajankohtaista.fi%252Fwp- content%252Fuploads%252F2010%252F08%252Fdreamstime_ jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ajankohtaista .fi%252Fleikkikalut%3B1732%3B1732 ( ) ( ) ( ) ( ) Sitten leikitään!  (Puolikkaat eläimet)


Lataa ppt "1-3-vuotiaan vuorovaikutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google