Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Atte, Marianne, Siiri, Taina LPP15K
2
1-2-vuotias: Leikkii jo joitain aikoja itsekseen käy välillä tankkaamassa turvaa kasvattajan sylissä Ikäkauden alkuvaiheessa rajaton itseluottamus (maailmanvalloittaja) muutaman kuukauden kuluttua saattaa muuttua araksi, vanhempiin takertuvaksi, alkaa vierastamaan perheen ulkopuolisia Lähellä 2 vuotta itsevarmuus lisääntyy Lapsi nauttii toisten lasten seurasta, saattaa kuitenkin kohdella kavereita kovakouraisesti Lapsi ymmärtää enemmän puhetta, kuin tuottaa sitä itse (sanoo yksittäisiä merkitseviä sanoja, yksinkertaisia lauseita) Useimmiten 2-vuotiailla vuorovaikutussuhteet lisääntyvät, kun siirrytään päivähoitoon
3
2-3-vuotias: Suurin osa sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tapahtuu kielen välityksellä Kyselyikä ja uhmaikä Kaverit tärkeitä, lelujen jakaminen vaikeaa riidat Turvan tankkaus vielä tärkeää Lapsen saama vuorovaikutus vaikuttaa myöhempiin kielellisiin taitoihin Aikuisen tehtävä sanoittaa lapselle yhteisiä kokemuksia ja elämyksiä ajan järjestäminen keskusteluille tärkeää Lapsi kyselee ja aikuinen antaa tarvittavat vastaukset tärkeää vuorovaikutuksellisuutta Vierekkäin leikkiminen: vuorovaikutustaidot karttuvat opitaan jakamaan, antamaan periksi, sovittelemaan, toisten huomioon ottaminen alkaa kehittyä Lapselle tärkeämpää, MITEN sanotaan, kuin MITÄ sanotaan (kieltäminen hymyillen)
4
Mistä johtuu? Herkkyyskaudet Temperamentti Persoonallisuus Valmius
Itsevarmuuden lisääntyminen Vuorovaikutuksen määrä perhe ja vertaisryhmät Kulttuuri/elinympäristöt Sosialisaatio (=kehitys, jonka kuluessa ihminen omaksuu kulttuurinsa arvot, asenteet, normit ja käyttäytymismallit) Kiintymyssuhde
5
Lelut ja leikit Esimerkiksi:
1-2v.: kurkistus- ja taputusleikit, esineen ottaminen ja antaminen, leikkilorut, myöhemmin mielikuvitusleikit Mieluisia leluja: palikat, perässä vedettävät lelut, pallot, kodin tavarat ja kirjat, nuppipalapelit (1,5v.) 2-3v.: kuvittelu- ja roolileikit, koottavat lelut (lelujen purkaminen ja kokoaminen on mukavaa), nauttii muovailemisesta, leipomisesta ja maalaamisesta
6
Omat haasteeni lapsen kasvattajana vuorovaikutuksessa
Jos lapsella vuorovaikutuksellisia ongelmia (esim. kuurous), tukemisen kanssa voi olla ongelmia Jos lapsen puheen tuottamisessa hankaluutta Erityistukea tarvitsevien lasten tuomat haasteet Ankka viittomakielellä
7
Lähteet Sitten leikitään! (Puolikkaat eläimet)
( ) ( ) Lapsen aika –kirja Pesästä pieni ponnistaa (Eila Alijoki) ( ) OmyYDoDA&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1#imgdii=_&imgrc=RooeOf76wqhl4M%253A%3BbEy1FqEUU10qEM%3Bhttp%253A%2 52F%252Fwww.ajankohtaista.fi%252Fwp- content%252Fuploads%252F2010%252F08%252Fdreamstime_ jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ajankohtaista .fi%252Fleikkikalut%3B1732%3B1732 ( ) ( ) ( ) ( ) Sitten leikitään! (Puolikkaat eläimet)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.