TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken (11.11.2004) materiaalista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Työpaikkaohjaajakoulutus 2 ov
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
1. Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
HUIPPU Elokuu 2017.
Opiskelijan ohjaaminen
Joustavat oppimispolut
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Saimaan ammattiopisto Sampo
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken (11.11.2004) materiaalista

JOHDANTO Ammatillisen koulutuksen kehittämisessä on keskeistä koulutuksen ja työelämän lähentäminen. Työssäoppimisesta saadut kokemukset ovat olleet varsin myönteisiä. Näyttöjen liittäminen osaksi työssäoppimista on merkittävä ammatillisen peruskoulutuksen uudistus.

JOHDANTO Työpaikkaohjaajilla on keskeinen rooli sekä työssäoppimisen että näyttöjen vakiinnuttamisessa ja ammatillisen koulutuksen laadun kehittämisessä. Näistä tehtävistä selviäminen vaatii työpaikkaohjaajalta oman ammattialan osaamisen lisäksi ammatillisen koulutuksen tuntemista sekä opiskelijan ohjauksen ja arvioinnin taitoja.

JOHDANTO Valtioneuvoston hyväksymässä Koulutus ja tutkimus 2003 -2008 suunnitelmassa tavoitteena on kouluttaa n.20 000 työpaikkaohjaajaa. (alueellamme 400 ) Opetushallitus ajanmukaistaa työpaikkaohjaajien koulutusohjelman perusteita mm. ammatilliseen perustutkintoon liitettävien näyttöjen vuoksi.

Opintojen tavoitteet ja sisällöt Työpaikkaohjaajien koulutuksen keskeisenä tavoitteena on edistää työssäoppimista ja osaamisen arviointia näyttöjen avulla sekä parantaa työpaikoilla järjestettävän koulutuksen laatua Työpaikkaohjaajien koulutusohjelma (2 ov) koostuu neljästä osa-alueesta: 1. Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö 2. Opiskelijalähtöinen ohjaaminen 3. Työssäoppimisen ja näyttöjen toteuttaminen 4. Opiskelijan arviointi työpaikoilla

Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja tuntee ammatillisen koulutuksen yleisen rakenteen ja erilaiset koulutuksen järjestämismuodot omalla alallaan hahmottaa oman alan ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteet kehittää ammatillista koulutusta työelämälähtöiseen suuntaan - suunnittelee työssäoppimista ja näyttöjä omalla työpaikalla

Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Opetussuunnitelmarakenne Opetussuunnitelman perusteet arviointia Oppilaitoksen opetussuunnitelma/ työssäoppimisen periaatteet Henkilökohtainen opetussuunnitelma (HOPS) (HOJKS) Opetussuunnitelma oppilaitoksessa Työssäoppimisen suunnitelma (TOPS) suunnittelua Arviointi

Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja tuntee ammatillisen koulutuksen yleisen rakenteen ja erilaiset koulutuksen järjestämismuodot omalla alallaan hahmottaa oman alan ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteet kehittää ammatillista koulutusta työelämälähtöiseen suuntaan - suunnittelee työssäoppimista ja näyttöjä omalla työpaikalla

Suunnitelmat ja sopimukset Työpaikkaohjaaja osaa yhdessä opettajan ja opiskelijan kanssa laatia toteuttamis- kelpoiset suunnitelmat työssäoppimiselle ja osaamisen arvioinnille. Liite: työssäoppimissopimuslomake puitesopimus

Työssäoppimisen mahdollisuudet a) Työssäoppiminen tarjoaa työpaikoille saada osaavaa ja työpaikalle soveltuvaa työvoimaa vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen ja suunnitteluun kehittää työpaikan oppimiskulttuuria ja kaikkien työntekijöiden kouluttautumista hyödyntää oppilaitoksen osaamista, asiantuntemusta ja koulutuspalveluja (esim. päättötyö ja koneiden yhteiskäyttö) oppia tuntemaan nuorten odotuksia ja ajatusmaailmaa edistää elinikäistä oppimista työpaikoilla

Työssäoppimisen mahdollisuudet b) Työssäoppiminen on mahdollisuus myös oppilaitokselle ja opettajalle vahvistaa oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä ja koulutuksen suunnittelua monipuolistaa oppimisympäristöjä parantaa koulutuksen tunnettavuutta työelämässä pitää yllä ja kehittää opettajien ammattitaitoa (esim. opettajien TOP-jaksot) monipuolistaa opiskelijan arviointia

Työssäoppimisen mahdollisuudet c) Opiskelijan mahdollisuudet oppia erilaisissa työympäristöissä saada tukea ammatilliseen kasvuun ja erikoistumiseen syventää ammatillista osaamista ja saada ajanmukaisia työelämävalmiuksia tutustua työelämän pelisääntöihin ja työtapoihin kehittää vuorovaikutustaitoja ja saada monipuolisia kontakteja kehittää vastuuntuntoa työstä ja opiskelusta sekä lisätä opiskelumotivaatiota itsenäistyä ja työllistyä

Työpaikkaohjaajan tehtävät Erilaisista painotuksista huolimatta työpaikkaohjaaja on henkilö, joka - toimii yhdyshenkilönä työpaikan, opettajan tai oppilaitoksen välillä - varmistaa, että työpaikka on turvallinen ja laadukas oppimisympäristö - suunnittelee työssäoppimista ja näyttöjä yhdessä opettajan ja opiskelijan kanssa - toteuttaa työssäoppimista ja näyttöjä laadittujensopimusten ja suunnitelmien mukaan - ohjaa ja tukee opiskelijaa työssäoppimisen ja näyttöjen aikana - arvio opiskelijan osaamista yhdessä opiskelijan ja opettajan kanssa

Työpaikkaohjaajan rooli pähkinänkuoressa Tukea opiskelijan motivaatiota Auttaa opiskelijaa löytämään itseä kiinnostavia asioita Antaa ohjauksen alkuvaiheessa opiskelijalle konkreettisia sääntöjä toimintaan Vahvistaa opiskelijan uskoa itseensä Lisätä opiskelijan tehtävien vaikeusastetta vähitellen ja kannustaa ottamaan haasteita Rohkaista kysymään Antaa rehellistä ja kannustavaa palautetta Pohtia, miten kehittää omaa ohjaustaan Auttaa opiskelijaa yhdistämään aiemmin opittu uuteen asiaan Opastaa ja tarjota selkeitä malleja

Opiskelijalähtöinen ohjaaminen Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja osaa luoda opiskelijoille mahdollisuuksia oppia ja hankkia tietoa erilaisin tavoin kehittää yksilöllisiä työssäoppimistilanteita lähtökohdiltaan erilaisille opiskelijoille ristiriitatilanteissa toimia rakentavana ratkaisijana

Opiskelumotivaatio Tärkein oppimistuloksiin vaikuttava tekijä on motivaatio Käsitykset omasta itsestä vaikuttavat suuresti motivaatioon ja oppimiseen VINKIT: Tutustu opiskelijan arvomaailmaan Auta opiskelijaa löytämään omakohtainen tavoite Osoita opiskelijalle, että uskot häneen

Työssäoppimisen ja näyttöjen toteuttaminen Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja perehdyttää opiskelijan työhön ohjaa työssäoppimista ja toteuttaa näyttöjä tehtyjen sopimusten mukaisesti vakiinnuttaa työssäoppimisen osaksi työyhteisönsä toimintaa yhteistyössä työnantajan kanssa.

Opiskelijan perehdyttäminen Työpaikkaohjaaja perehdyttää opiskelijan työssäoppimisjaksolla työpaikan työtehtäviin työkulttuuriin työpaikan sääntöihin. TOP- ohjaaja ohjaa opiskelijan oppimista tavoitteiden mukaisesti. Alan työsuojelu- ja turvallisuusohjeet sekä oman työn vaara- ja haittatekijät ovat tärkeä osa ohjausta.

Opiskelijan arviointi työpaikoilla Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja osaa arvioida työssäoppimista ja näyttöjä laadukkaasti ja työelämän osaamisvaatimuksia painottaen antaa opiskelijalle kannustavaa palautetta

Työpaikkakouluttajan tehtävä arvioinnissa Arvioi opiskelijan ammattitaitoa ennalta sovittujen arvioinnin kohteiden ja kriteerien mukaan Antaa palautteen kannustavasti Edistää opiskelijan ammatillista kasvua Tuo esille työelämän näkökulman arviointikeskustelussa Osallistuu arviointiin liittyvään dokumentointiin