Valtakunnallinen HOPS-seminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ohjaus – opiskelun voimavara
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
VOA-oppimispäiväkirja
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,
osana opiskelijan PLE:tä
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Opetussuunnitelmatyö
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opintojen ohjauksen organisointi
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
AIKUINEN OPPIJA.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Käki-projekti, e-hops esittely Käki-projekti eHOPS-esittely
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Esityksen transkriptio:

Valtakunnallinen HOPS-seminaari 13.4.2005 HOPS tutkinnon eri vaiheissa - työpaja Maarit Ansela

alustuksen kiintopisteitä mikä ja millainen on yliopisto-opiskelijan hops? millaisia määritteitä sille voidaan antaa? mitä akateeminen hops voisi olla? millaisia ulottuvuuksia hopsilla on?

HOPS = ? henkilökohtainen opintosuunnitelma henkilökohtainen opiskelusuunnitelma henkilökohtainen opetussuunnitelma henkilökohtainen oppimissuunnitelma PIP, personligt inlärnings plan PSP, personal study plan ISP, individual study plan

YLIOPISTO-OPISKELIJAN HOPS KASVUPROSESSI Henkilökohtainen opiskelu-/oppimis-suunnitelma AVOIN YKSITYINEN ”KIRJOITTAMATON” Henkilökohtainen opintosuunnitelma RAJATTU JULKINEN ”KIRJOITETTU” Henkilökohtainen opetus-/ opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma Rajattu hops: konkreettinen suunnitelma opiskelun alussa laadittava dokumentti korvaavuuksien kartoitus suunnitelma opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista ja ajankäytöstä tarkennetaan ulkoisten muutosten vuoksi opiskelun eteneminen on hopsin toteutumista opintosuorituksilla mitattuna kattaa koulutusvaiheen kaikki jaksot keskittyy yksilön opintoihin ja niiden suunnitteluun Avoin hops: ajattelutapa oman oppimisen aktiiviseen havainnointiin erilaisilla työnäytteillä täydennettävä "salkku" aiempien opintojen kriittinen tarkastelu suunnitelman lisäksi oman alan/ammatinpääotsikot, ideakokoelma alan/ammatin asiakokonaisuuksista täydentyy ja laajenee yksilöllisen tavoitteenasettelun ja ammattisuhteen määrittelyn myötä opiskelun eteneminen on oman ajattelutyön syvenemistä, jota arvioidaan itse ja keskusteluissa ohjaajien kanssa katsaus koko omaan ammatilliseen kehittymiseen yksilölliset opinnot kytketään koko työyhteisön kehittämiseen MIKSI ???? yksilölliset oppimistarpeet voidaan määrittää tarkemmin oppimiseen saadaan yksilöllistä joustavuutta opiskelija hallitsee paremmin opiskeluaan, kun hän voi suunnitella sitä jo alusta alkaen tuetaan opiskelijan sitoutumista edistetään syväoppimista oppimista voidaan ohjata yksilöllisemmin AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA

rajattu hops (Laitinen 1994) konkreettinen suunnitelma opiskelun alussa laadittava dokumentti korvaavuuksien kartoitus etenemisen, opintojen valintojen ja ajankäytön suunnitelmat kattaa koulutuksen opintojaksot tarkennetaan ulkoisista syistä opintojen eteneminen = opintosuoritusten toteutuminen keskittyy yksilön opintoihin ja niiden suunnitteluun

rajattu/suppea/tekninen hops (w5w-kysely 2004) opiskelijan yksilöllisyyden huomiointi ” yksilöllinen suunnitelma: voi poiketa paljonkin jonkun toisen saman alan opiskelijan hopsista ” homogeeninen joukko vai taustoiltaan ja taidoiltaan erilaisia yksilöitä? voiko tutkinto olla täysin ”itsensä näköinen”?

rajattu/suppea/tekninen hops (w5w-kysely 2004) kytköksissä tutkintojen rakenteisiin, konkreettinen suunnitelma opintojen etenemisestä ” opintojen rakenteen hahmottaminen (hops suhteessa opsiin), kokonaisuuden hahmottaminen jo opintojen alussa, pyrkimys kokonaiskuvaan auttaa suhteuttamaan yksittäiset suoritukset mielekkäästi tutkintokokonaisuuteen ” akateeminen opetussuunnitelma (erilaiset opsit) → jäsentäminen erivaiheiseksi kokonaisuudeksi → lyhyemmän ja pitemmän aikavälin tavoitteet

rajattu/suppea/tekninen hops (w5w-kysely 2004) suunnitelma valituista opintokokonaisuuksista, aiempien opintojen korvaavuuksista ja ajankäytöstä ”suoritusjärjestys järkevä ja realistinen (jostain syystä opiskelijat lukevat huonosti opinto-opasta)” ” opintojen sijoittaminen aikajanalle+onhan edeltävät opinnot tullut tehtyä ennen kurssille osallistumista+pakollisten kurssien sijoittelu järkevästi” suunnitelmallisuuden puute ja ajankäytön ongelmat yliopisto-opiskelun kompastuskiviä!

rajattu/suppea/tekninen hops (w5w-kysely 2004) kartta, erilaisia vaihtoehtoisia etenemisreittejä myös ”punainen lanka”,”kaava”, ”opintopolku”, ”lukujärjestys” vähentää harha-askelia, ehkäisee ”haahuilua” ja lyhentää opintoaikaa

rajattu/suppea/tekninen hops hopsin muodot - laadittava dokumentti - virallinen ”asiakirja” yhteys yliopiston tietojärjestelmiin - säännölliset ohjaustilaisuudet - (henkilökohtainen tai ryhmä)keskustelut - suunnittelulomake, koulutusohjelman opintoihin perehtyminen itse sekä opettajien esittelyt - osa yliopiston tarjoamaa ohjauspalvelua sis. sekä kirjallisen työn että siihen liittyvät keskustelut, opettajan ja opiskelijan välinen kehityskeskustelu

avoin hops (Laitinen 1994) ajattelutapa oppimiseen ja kehittymiseen salkku, joka täydentyy aiemmin opitun kriittinen arviointi oman alan/ammatin pääotsikot ja niiden asiakokonaisuudet täydentyy, kun yksilölliset tavoitteet tarkentuvat opiskelun eteneminen on ajattelun syvenemistä hopsin toteutumista arvioidaan itse ja sos.vuorovaikutuksessa tieteellinen ja ammatillinen kehittyminen yksilölliset opinnot usein yhteydessä työyhteisön kehittämiseen

avoin/laaja hops (w5w-kysely 2004) oppimisen aktiivinen havainnointi ”hops on ajattelun ja itsereflektion väline – tätä kautta hopsin ’tekninen’ osuus saa enemmän merkitystä, asiat nivoutuvat toisiinsa ja ymmärrys syvenee” omien opiskelutaitojen, strategioiden, vahvuuksien ja sopivien opiskelumuotojen tiedostamista oppimisprosessin ja sen sisältöjen pohdintaa opiskelun eteneminen: opintosuorituksia vai oman ajattelutyön syvenemistä?

avoin/laaja hops (w5w-kysely 2004) ammatillisen kehittymisen väline: mm. tulevan ammatin pääotsikot ” sen avulla voi kohdentaa opintoja suunnitelmallisesti tiettyä ammatillista tavoitetta kohden ” tutkintorakenteet kaikilla akateemisilla aloilla opinnot eivät johda ammattiin → ammattikuvan ja ammatti-identiteetin muodostaminen?

avoin/laaja hops (w5w-kysely 2004) akateemisen asiantuntijuuden kehittyminen ” suunnitelma, missä opiskelija yhdessä ohjaajan avustuksella miettii asiantuntijuutensa kasvua ykkösvuoden aloittelevasta opiskelijasta maisteriksi saakka ” asiantuntijuuden kehittyminen ei ole yksilösuoritus vaan tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa!

avoin/laaja hops (w5w-kysely 2004) elämän jäsentäjä ”opiskelun ja muun elämän yhteensovittaminen” ”henkilökohtainen kasvu” urasuunnitelmat jatko-opintojen ja –kouluttautumisen tarve elinikäinen kehittyminen hops = ajattelutapa, eräänlainen ”elämänfilosofia”

avoin/laaja hops (w5w-kysely 2004) salkku, portfolio ”tie luovan kriittiseen persoonalliseen portfolioon” mm. papereita, tuotoksia opintopolun varrelta, oppimispäiväkirja, itsearviointia palaute – arviointi sosiaalisessa vuorovaikutuksessa digitaaliset portfoliot

akateemisuutta ja yhteisöllisyyttä korostavat määritelmät (ansela, haapaniemi ja voutilainen 2005) akateeminen ops → akateeminen hops akateeminen asiantuntija akateeminen vapaus vai sopimus, joka edellyttää molemminpuolista sitoutumista? psykologinen sopimus edellyttää vastuun kantamista sitoutuminen innostaa ja motivoi motivaatio-ongelmat vaikeuttavat opintoja!

akateemisuutta ja yhteisöllisyyttä korostavat määritelmät (ansela, haapaniemi ja voutilainen 2005) psykososiaalinen apu ja tuki ” opiskelijasta huolehditaan ja välitetään muutoinkin kuin rekisterin täytteenä ” liiallinen akateeminen vapaus voi olla opiskelijalle ahdistavaa opiskelijoiden arvostaminen, huolenpito ja kannustus

akateemisuutta ja yhteisöllisyyttä korostavat määritelmät (ansela, haapaniemi ja voutilainen 2005) sosiaalistuminen akateemiseen yhteisöön sosiaalistuminen laitos- ja opiskelukulttuuriin mm. tieteenalan toimintaperiaatteiden, sosiaalisten käytäntöjen ja akateemisten taitojen omaksuminen tieteellisyys ja tieteen tekeminen → yliopisto-opiskelu voi olla ”kulttuurishokki” yhteisöllisyyden kokemukset? opiskelijoiden ryhmäytyminen, saman vuosikurssin opiskelijat?

asiantuntijuus osaaminen Yhteisö Kuulua johonkin (”know who”, sos. pääoma) Teoria Tietää jotakin (”know what”) Identiteetti Tulla joksikin (kehityksen viitekohta) OSAAMINEN Käytäntö Tehdä jotakin (”know how”) Kokemus ja arvot Antaa merkitys (”know why”)

dynaaminen hopsajattelu dynaaminen suunnitelma vs. opiskelun teknistämisen malli ” hops-jops-joustavuus: alkuperäinen suunnitelma voi erilaisista syistä muuttua (perusasetelma pitäisi kuitenkin pohtia niin tarkasti, että se säilyy ” opiskelijan vahvuudet ja tavoitteet voivat muuttua opintopolun varrella! > hops opintojen eri vaiheissa vuorovaikutusprosessi ! ”hops elää/vuorovaikutus ohjaaja & opiskelija”

hopsmääritelmistä laadukkaiksi hopskäytännöiksi yhteisöllinen/dialoginen määrittely? > yhteinen ja jaettu määrittely selkeyttää hopsin käyttöä sekä edistää sen hyväksymistä ja osapuolten sitoutumista yhtenäinen ohjausjärjestelmä? > hops osana opiskelijan ohjausta

lähteet Ansela, Haapaniemi ja Voutilainen 2005. HOPS elää: yliopisto-opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman määritelmiä. Teoksessa Jakku-Sihvonen, R. Uudenlaisia maistereita, PS-kustannus, 87-106. Ansela, Haapaniemi ja Pirttimäki 2005. Yliopisto-opiskelijan hops: ohjaajan opas. Kuopion yliopiston oppimiskeskuksen julkaisuja. Laitinen, Antti 1994. Joustava opettajuus muuttuvissa konteksteissa. Selvityksiä ja puheenvuoroja. Jyväskylä: Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu.