Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,"— Esityksen transkriptio:

1 HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä, opintojen etenemistä ja tutkintojen loppuun suorittamista hyödyntäjinä oppijan lisäksi huoltajat, opettajat, opinto-ohjaajat, opetuksen ja koulutuksen järjestäjät ja työnantajat elinikäisen oppimisen polulla HOPS liittyy seuraaviin oppimisen prosesseihin: koulutukseen hakeutuminen, henkilökohtaistaminen, opintojen suunnittelu, joustavat yksilölliset opintopolut, joustavat siirtymiset, aiemman osaamisen tunnistaminen ja todennettu osaaminen antaa tukea oppijan itsenäiseen tiedon hankintaan ja opintopolun suunnitteluun antaa tukea ohjaustarpeen arvioinnille ja etenemisen esteiden poistamiseen Alustava aikataulu: Tavoitetilan kirkastaminen ja määrittely: 11/2012 – 04/2013 Toteutus : 05/2013 – 06/2014 Käyttöönotto: 08/2014 – 10/2014

2 Tilannekatsaus Pidetty/tehty: Tavoitetila työpaja (työpajaan kutsuttu KOHVI työskentelyyn osallistuneita) –9 näkökulman kautta HOPS – työkalun tavoitetilaa –HOPS ja koulutukseen hakeutuminen –HOPS ja henkilökohtaistaminen –HOPS ja opintojen suunnittelu –HOPS ja joustavat yksilölliset opintopolut –HOPS ja joustavat siirtymiset –HOPS ja AHOT –HOPS ja todennetun osaamisen rekisteri –HOPS ja OID oppijanumero –HOPS ja perusopetuksen vuosiluokkiin sitomaton oppimissuunnitelma Alustava projektisuunnitelma Tulossa: II työpaja  jatketaan tavoitetilan tarkennusta Projektisuunnitelman ja aikataulujen tarkennus

3 HOPS työpaja I HOPS ja koulutukseen hakeutuminen Työlähtöinen näkökulma, ei tutkintolähtöinen Kysyntälähtöisyys Kytkettynä Oppijan koulutustarjontaa nopeuttaa tiedon saantia ja helpottaa suunnittelua HOPS:in lähettäminen opolle koulutukseen hakeutumisen suunnittelun yhteydessä, itsenäinen tiedon hankinta ja opintopolun suunnittelu

4 Jyväskylän yliopisto https://www.jyu.fi/yliopistopalvelut/o pintopalvelut/palvelut/koulutuksenke hittaminen/materiaalit/hyrra/view

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuvailevilla sisällöillä on tavoite Tavoite: nopeuttaa opintoihin siirtymistä. Tavoite on luonteeltaan osaamistavoite: Hakija osaa arvioida koulutuksia Hakija osaa valita sopivimman Hakija osaa soveltaa valintaperusteita omaan suoriutumiseensa Hakija osaa hakea koulutukseen Hakija sitoutuu valitsemaansa koulutukseen. Siis: kuvaukset tulisi laatia pedagogisen käsikirjoituksen tavoin, tavalla, joka tukee näitä tavoitteita.

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuvailevat sisällöt opetussuunnitelmaviestintänä Koulutuksen kuvauksen perustehtävän määrittely: Opintoihin siirtymisen nopeuttaminen Hakijan kompetenssien määrittely: - Osaa hakea: - Valitsee itselleen sopivan koulutuksen - Arvioi valintaperusteita ja pisteytystä - Soveltaa perusteita omiin suorituksiinsa - Ymmärtää, mihin sitoutuu -Siirtyy sujuvasti hakijasta opiskelijaksi ja kiinnittyy opintoihin ensimmäisen vuoden aikana -Esim. Bloomin taksonomian hyödyntäminen: muistaminen, ymmärtäminen, soveltaminen, analysoiminen, luominen

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuvailevat sisällöt opetussuunnitelmaviestintänä Kuvauksen mallin määrittely: Millainen kuvaus tuottaa parhaiten vaadittavat kompetenssit käytettävissä olevin resurssein? Kuvauksen sisältöjen määrittely: Ydinainesanalyysi: mikä on hakeutujalle välttämätöntä tietoa hakemista ja opintoihin kiinnittymistä varten? Kuvauksen arvioinnin ja kehittämisen määrittely

8 HOPS työpaja I HOPS ja henkilökohtaistaminen Nopea eteneminen osaaville Työvaltainen oppiminen Henkilökohtainen ”SWOT” ”Omat heikkoudet”, Omat vahvuudet, Omat mahdollisuudet Tunnistaminen Ohjaustarve

9 HOPS työpaja I HOPS ja opintojen suunnittelu Työn ja opiskelun vuorottelu Puuttuvan osaamisen hankinta Opintojen läpivienti –Kurssi suunnittelu –Oma lukujärjestys Rakenteistaminen ja yksilölliset opintopolut Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteet  paikallinen opetussuunnitelma Opinnoissa eteneminen ja sen seuraaminen

10 HOPS työpaja I HOPS ja joustavat yksilölliset opintopolut Kannustin urapolkuihin Hyväksilukemisen vakiinnuttaminen Oppilaitosten välisiä opintoja –Kursseja hyväksytään Yksilöllinen suoritusaika Elämäntilanteesta lähtevä kouluttautuminen –Osaamista joka työllistää –Uudet ammatit, uusi osaaminen

11 Perusmallin muutos - oppijakeskeisyys 11 Oppilaitos 1Oppilaitos 2Oppilaitos 3 Tutkinto Oppilaitos 1Oppilaitos 2Oppilaitos 3 Tutkinto Viitearkkitehtuurin pohjana on erityisesti strateginen tavoite joustavien opintopolkujen mahdollistamisesta Tämä edellyttää kattavaa koulutuksen järjestäjien yhteentoimivuutta sekä tietojen vaihdossa että prosesseissa Joustavan opintopolun tietojen keskeinen solmupiste on kansallinen TOR ja hakeutujan palvelukokonaisuus Muutos toteutetaan hallitusti ja vaiheittain Viitearkkitehtuurin pohjana on erityisesti strateginen tavoite joustavien opintopolkujen mahdollistamisesta Tämä edellyttää kattavaa koulutuksen järjestäjien yhteentoimivuutta sekä tietojen vaihdossa että prosesseissa Joustavan opintopolun tietojen keskeinen solmupiste on kansallinen TOR ja hakeutujan palvelukokonaisuus Muutos toteutetaan hallitusti ja vaiheittain

12 HOPS työpaja I HOPS ja joustavat siirtymiset Tutkinnosta toiseen, koulutuksen järjestäjältä toiselle HOPS ajan tasalla, suoritukset siirtyvät sähköisesti Eri koulutuksen järjestämismuodot Opiskelun ja työn vuorottelu Hyväksiluku Ops-tiedon (sisältö) siirtyminen suoritustiedon mukana

13 HOPS työpaja I HOPS ja AHOT Luottamus kollegan arviointiosaamiseen ”minun opiskelijani” Osaa  osoittaa, tunnustetaan  lyhentää opiskeluaikaa Vastuukouluttajien, opetushenkilöstön ammattitaidon kyky arvioida ja hyväksyä Sertifikaatit –Testit –Vertailutieto Miten tunnustetaan käytäntöjen selkeyttäminen  mitä tapoja? Harrastuksesta ammatti –Opiskeltu vai opittu  on osaaminen Muu kuin koulussa saavutettu osaaminen?

14 HOPS työpaja I HOPS, todennetun osaamisen rekisteri ja oppijanumero HOPS – OID – TOR yhteentoimivuus Muu kuin koulussa saavutettu osaaminen HOPS – pohja järjestelmään  opintopolut TOR ja oman HOPS:in yhteentoimivuus ”viralliset” HOPS tiedot TOR:iin Oppijalla voi olla useita HOPS:ja, OID liittää HOPS:t yhteen


Lataa ppt "HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google