  projektit Oppia niinku töissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Laajennettu työssäoppiminen:
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

  projektit Oppia niinku töissä

 Yhtenä tavoitteena on käydä läpi työpaikkaohjaajakoulutuksen sisällöt teema-alueittain.  Kokeillaan mobiilisovellutuksia ja henkilökohtaista oppimisympäristöä laajennetun työssäoppimisen tukena.  PLE (Personal learning environment) on virtuaalinen oppimisympäristö.  Suunnitelmaan lisäksi : Perhoon resursoidaan ohjaamiseen ja työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Lohko, prosessi, puu, metalli resursoidaan ohjaamiseen ja työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseen. Tässä resursoitu opettajalle laajennetun työssäoppimisen toteuttamiseen vähän lisää aikaa, arvioinnin kirjaamiset, ateriakorvaukset, poissaolojen seuraaminen, oppimispäiväkirjojen lukeminen, ajopäiväkirja, ilmoitukset työsuojeluun, useat työssäoppimissopimukset ja näyttöjen kirjaukset, myös työturvallisuudesta muuttuvissa työtilanteissa.  Lisäksi työstetään maahanmuuttajien työssäoppimisen parantamiseen tähtäävän osion. Tavoitteena on esim. kouluttaa työelämän edustajia kulttuurien välisiin eroihin arjessa ja työelämässä. Sisältöinä aikakäsitys, ruoka ja ruokailuajat, perhekäsitys, lasten kasvatus ja rajat, kuri ja kurittaminen, mikä on arvokasta ja kunnioitettavaa eri maissa ja uskonnoissa, kulttuuriset tabut, tasa-arvo, mukavuusalue / valtaetäisyys. Tässä yhteydessä esim. voidaan esitellä eri maiden ruokakulttuuria. Lisäksi työstetään kulttuurikaveri asiaa ja osallistutaan työpaikkaohjaajamateriaalin testaamisen ja kehittämiseen ja opiskelijoiden ohjaamiseen (Hotra ohjaamiseen) ja työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen.  Paneudutaan laajennetussa työssäoppimisessa olevien opiskelijoiden atto-aineiden kehittämiseen sekä PLP-hyödyntämiseen  Kehitetään laajennetun työssäoppimisen opetusmateriaalia visualisointitekniikkaa hyödyntäen (3D-tekniikka, videot, animaatiot).  Kauppaopistossa kehitetään opettajien työelämään tutustumista/HOJKS opiskelijoiden tukemista ja ohjaamista lisäksi tätä resurssia käytetään työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Kauppaopistossa kokeillaan laajennetun työssäoppimiskokeilujen levittämistä ja hyödyntämistä.  Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymässä on tehty yhteistyötä Kokkotyö-säätiön kanssa laajennetun työssäoppimisen toteuttamiseksi tuotantokoulun muodossa. Säätiön pajoissa on kaksi laajennetun työssäoppimisen ryhmää. Ryhmien tueksi tuotetaan vapaasti valittava kurssi, jonka avulla tuetaan yrittävyyttä ja itsetunnon ja motivaation kasvattamista. Opetuksen sisällön tuottaa nuoriso- ja vapaa-ajan perustutkintoa opettavat opettaja. Lisäksi ryhmälle kokeillaan kulttuurikaveria, jonka tehtävä on tukea vapaa- aikatoimintaa ja mahdollistaa myös työkykypassin suorittamista. Tuote vapaasti valittava kurssi sekä kulttuurikaverikokeilu  Laajennetussa työssäoppimisessa mukana olevat erityisopiskelijat voivat tarvita erilaisia tapoja suorittaa atto-aineita

Työpaikkaohjaajan koulutus on tehty omaan alaan kohdentuvaksi ja omalla työpaikalla tehtäväksi. Koulutus sisältää seuraavat kohdat osaamisalueittain:  osaamisalueen tavoite,  oppimisen materiaalit ovat alakohtaisia ja oppimisen ohjaus tarkoittaa työpaikalla mietittäviä/tehtäviä asioita,  osaamisen osoittaminen tapahtuu työpaikkaohjaajan tehtävissä toimittaessa ja/tai työpaikkaohjaajan toiminnan esittelynä työpaikalle tehdyn tai tehtävän materiaalin perusteella. Henkilökohtaisen opiskeluohjelman mukaisesti koulutuksen voi tehdä joko 1) ammatillisessa peruskoulutuksessa olevan opiskelijan tai 2) näyttötutkintona suoritettavan opiskelijan ohjaukseen perustuen. Koulutus rakentuu tavoitetasoille 1, 2 ja 3. Kouluttautuja asettaa omat tavoitteensa näiden mukaisesti. Koulutus perustuu osaamiskartoitukseen, jonka avulla kouluttautuja selvittää mahdollisen tunnistettavan ja tunnustettavan osaamisensa sekä osaamistarpeensa.

 Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaamisen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu(1 ov)  Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi  Opiskelijan tai tutkinnon suorittajan arviointi Koulutuksen toteutuksen voi miettiä itselleen sopivaksi. Sen voi tehdä  työssäoppimisen yhteydessä työpaikalla  opettajan työelämäjakson aikana työpaikalla  yksilöllisesti räätälöidysti Koko koulutuksen työpanos on noin 3 viikkoa. On kuitenkin muistettava, että kouluttautujat ovat yksilöitä. Opiskelijan työssäoppimiseen / työssä oppimiseen kytkettynä koulutuksen käytettävä aika jakautuu yleensä pitemmälle ajalle esim. 4-8 viikolle. Lopussa koottavan koulutuspalautteen avulla työpaikkaohjaaja voi kehittää yhteistyössä koulutuksen järjestäjän kanssa työssäoppimista ja omaa toimintaansa työpaikkaohjaajana. Todistus

Tiivistelmä tapahtumista Saila ja kaverit

 Aloituspalaveri Kello  Työpaikkaohjaaja koulutuksen lähtökohtana AOTT  Materiaalin tuottamisessa läpäisevänä teemana on laajennetussa työssäoppimisessa olevat, erityistä tukea tarvitsevat sekä maahanmuuttaja opiskelijat  Järjestetään aiheesta koulutus Kpedun eri alojen opettajille ja testataan materiaalia eri alojen työpaikkaohjaajakoulutuksissa.  Koulutuksessa käsitellään myös Somen mahdollisuuksia työssäoppimisen tukena.

 Tässä resursoitu opettajalle laajennetun työssäoppimisen toteuttamiseen vähän lisää aikaa  Työpakkaohjaajien valmennus  Maahanmuuttajien valmennus  Tuotantokoulun visualisoidut oppimateriaalit  Yrittävyys, itsetunto, motivaatio  Integroidut attoaineet

 Nurmeksessa opintomatkalla oppimassa atto integraatiota ja Learning by doing metodia  ng_pkky ng_pkky  7/kaija.mattila.pdf?sequence=1 7/kaija.mattila.pdf?sequence=1

 Kiltakoulut valmennus; aloitus ja meille sometaidot haltuun  Blogi perustettu  Välitehtävä luovutettu blogiin  Jatkamme kontaktiopissa to-pe

 Kokkolan kulttuuritoimen Kanava-hankkeessa ja yhteisöklubi Sillassa Kokkolassa on hyvät edellytykset toiminnalle.  Kanava-hankkeella on jo olemassa tieto kulttuuritoiminnan verkostosta ja Silta-klubilla on erilaisia järjestöjä  Kulttuuriluotsi/-kaveritoiminta on koordinaattoria lukuun ottamatta vapaaehtoistyötä.  Ehdotus: Silta-klubissa ”Kansalaisten olohuoneesta kaverin kanssa kulttuuririentoihin” kurssilla toiminta saisi yhden uuden toiminnallisen ulottuvuuden.  Toiminnan virittäminen on tahdon ja yhteistyön asia eikä vaadi juurikaan uusia resursseja.

Oppia niin kun töissä -hankkeessa tähän mennessä:  -yksittäisten LATO-opiskelijoiden ohjaus  -Osallistuminen Kiltakoulut-valmennukseen  -uusien top-tehtävien suunnittelu