Ammattiosaamisen näytöt

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
HYVÄT NÄYTTÖKÄYTÄNNÖT
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Näyttötutkintojärjestelmä
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Lukion oppimäärä.
Ritva Kareketo kouluttaja
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Osaamisen ja sivistyksen asialla Miten näytöissä eteenpäin? Näyttö - mahdollisuus erilaiselle oppijalle Hämeenlinna Seija Rasku.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Arviointi.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Abiturientin ohje syksy 2017
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Yhteiset tutkinnon osat
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaamisen näytöt laki ja asetus ammatillisesta koulutuksesta muuttuivat ja tulivat voimaan 1.1.2006 koskevat tutkintoon johtavaa ammatillista koulutusta (pk- ja yo-pohjaiset ryhmät) muutoksessa ammatilliseen koulutukseen lisättiin ammattiosaamisen näytöt otettiin käyttöön syksyllä 2006 aloittaneissa ryhmissä Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Miksi? varmistamaan koulutuksen laatua vahvistamaan työelämäyhteyksiä yhtenäistämään arviointia antamaan palautetta opiskelijan käytännön osaamisesta ja helpottamaan siirtymistä työelämään antamaan tietoa opetussuunnitelmien ym. toimivuudesta ja tuottamaan tietoa oppimis- tulosten kansalliseen arviointiin Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Opiskelijan näkökulma? tuovat opiskeluun tavoitteellisuutta yhdenmukaistavat arviointia lisäävät koulutuksen käytännönläheisyyttä antavat mahdollisuuden näyttää käytännön osaamista lisäävät opiskelumotivaatiota helpottavat työllistymistä Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Työelämän näkökulma? antavat mahdollisuuden vaikuttaa siihen, millaisia työntekijöitä alalle valmistuu varmistavat alalle valmistuvien työntekijöi- den ammatillisen osaamisen ja koulutuksen työelämävastaavuuden helpottavat rekrytoinnissa ja perehdyttämi- sessä haastavat työyhteisön oppimaan Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Mitä ammattiosaamisen näyttö tarkoittaa ? ”Työelämän ja koulutuksen järjestäjän yh- teistyössä suunnittelema, toteuttama ja arvioima työtilanne tai työprosessi, jossa opiskelija osoittaa, miten hyvin hän on saavuttanut opintojen tavoitteet ja työelä- män edellyttämän ammattitaidon.” Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näytöt koskevat tutkintoon johtavaa koulutusta (pk- ja yo-pohjaiset ryhmät) opiskelijan on tarkoitus osoittaa ammatin keskeinen osaaminen kaikista ammatilli- sista opintokokonaisuuksista ovat osa opiskelijan arviointia, mutta opis- kelijan ammattitaitoa arvioidaan myös muilla arviointimenetelmillä (oppilaitoksessa) Tutkintoon johtavassa koulutuksessa ammattiosaamisen näytöt. Tutkintoon valmistava koulutus johtaa näyttötutkintoon. Kertaa tässä vielä mitä opintokokonaisuudella tarkoitetaan: Lääkealan tuntemus, toimistotyöt ja tietotekniikan hallinta, lääkkeiden käsittelyn ja valmistuksen perustaidot, lääkelogistiikka. Koulutusohjelmat: esim. Apteekkityö Näyttö annetaan kaikista ammatillista opintokokonaisuuksista. Ei yhteisistä yleissivistävistä aineista. Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Mistä ammattiosaamisen näytöt annetaan? yhteiset opinnot (pk-pohjaiset opiskelijat) ei näyttöjä yhteiset ammatilliset opinnot neljä näyttöä (kustakin 4:stä opinto-kokonaisuudesta) koulutusohjelma yksi ammattiosaamisen näyttö valinnaiset opinnot Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Valinnaisten opintojen ammat-tiosaamisen näytöt laatutyö lääkealan perustutkinnon suoritta- neen työssä työpaikalla ja/tai koululla somistus ja markkinointi minimessut koululla tietotekniikan hallinta (AB-ajokortti) soveltavat tehtävät koululla Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näytön vaiheet suunnittelu toteutus arviointi ja arvosanasta päättäminen uusiminen, arvosanan korottaminen ja arvioinnin oikaisu arviointitiedon tallentaminen todistukset Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näytön suunnittelu opiskelija, työelämän edustaja ja opettaja osallistuvat kukin näytön suunnitteluun näytön suunnittelussa huomioidaan: aiemmin hankittu osaaminen näyttötilanteet / näyttöympäristöt näytön mahdollinen täydentäminen näytön aikataulutus arviointi Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen: Osaaminen pitää olla dokumentoitua / siitä pitää olla todistus. Esim. aikaisemmin suoritettu ammattiosaamisen näyttö. Millaisia näyttöjä opiskelija suorittaa? = näyttötilanteet ja näyttöympäristöt Arviointilomakkeet olemassa (niissä arvioinnin kohteet ja kriteerit). Suunnittelemisella varmistetaan että kaikki tietävät mikä näytössä tehtävä työ on ja mitkä ovat arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit. Varmistetaan että näytössä kiinnitetään huomiota arvioinnin kannalta oikeisiin asioihin. Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Näytön toteuttaminen mahdollisimman aidoissa työtilanteissa käytännön työtehtävissä TOP-paikassa tai oppilaitoksessa näyttötehtäviä jopa eri opintokokonaisuuk- sista voi – ja kannattaa – arvioida samas- sa työtilanteessa näyttöjen kesto vaihtelee opintokokonai- suuksittain ja riippuu työtehtävistä näytöt sijoittuvat koko koulutuksen ajalle Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Näytön ajankohta yleensä TOP-jakson loppupuolella: ensin tutustutaan työyhteisöön, opitaan uusia taitoja ja harjaannutaan kun asiat on opittu, työskentelyä arvioi- daan opiskelijan toimiessa työpaikan tavanomaisissa työtehtävissä. työpaikkaohjaaja seuraa näyttöä ja osallistuu arviointikeskusteluun. Opiskelijan osaaminen varmistettava ennen näyttöä. - Näytön aikana opiskelija voi kysyä neuvoja. - Arvioija voi opastaa opiskelijaa - Opiskelijan tulee olla ennen näytön antamista tietoinen ohjauksen vaikutuksesta arviointiin - Jos näytön aikana työ- tai asiakasturvallisuus vaarantuu tai näytöstä on aiheutumassa merkittävää taloudellista vahinkoa, on näyttöä seuraavan opettajan tai työelämän edustajan keskeytettävä näyttö Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Työssäoppimisen ja ammatti- osaamisen näyttöjen arviointi työssäoppiminen ja näyttö arvioidaan erik- seen työssäoppiminen arvioidaan ilman arvosanaa (hyväksytty/hylätty). näytöstä saa arvosanan T(1) – K(3) Onko seuraava ollenkaan oleellista tietoa työpaikkaohjaajille??? ”Opintokokonaisuutta arvioitaessa näytön arvosana otetaan huomioon korottavana tekijänä.” Opintokokonaisuuden arvosana muodostuu opintojaksojen opintoviikoilla painotetusta keskiarvosta. Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Näyttöjen arviointi tietoa opiskelijan osaamisesta kerätään työntekoa seuraamalla ja havainnoi- malla haastattelemalla näytön aikana tai sen päätyttyä täydentämällä arviointia kysymyksillä muilta työntekijöiltä/asiakkailta saadulla palautteella Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Arvioinnin kohteet näytössä arvioinnin kohteita on kaikkiaan 6, joista arvioidaan kussakin näytössä soveltuvat osat: 1. työtehtävän hallinta 2. työprosessin hallinta 3. työn perustana olevan tiedon hallinta 4. työturvallisuuden hallinta Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Arvioinnin kohteet näytössä 5. ydinosaaminen: oppimis-, ongelmanrat- kaisu-, vuorovaikutus- ja viestintä-, yhteis- työ-, eettiset ja esteettiset taidot. 6. yhteiset painotukset: kansainvälisyys, kestävä kehitys, teknologian ja tietoteknii- kan hyödyntäminen, yrittäjyys, laadukas ja asiakaslähtöinen toiminta, kuluttajaosaami- nen, työsuojelu ja terveydestä huolehtimi- nen. Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Arviointikriteerit tyydyttävä taso (T1): työtaidot ja tiedollinen osaaminen ovat joistakin puutteista huolimatta sen tasoisia, että opiskelija pystyy työllistymään tutkintoa vastaavalle ammattialalle Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Arviointikriteerit hyvä taso (H2): työtaidot ja tiedollinen osaaminen vastaavat ammatin ydinalueilla opetussuunnitelman tavoitteita tai tutkinnon ammattitaitovaatimuksia Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Arviointi kiitettävä taso (K3): työtaidot ja tiedollinen osaaminen vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita tai tutkinnon ammatti-taitovaatimuksia Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Näytön arvioijat opiskelija (itsearviointi) työelämän edustaja ohjaava opettaja (vasta arviointikäynnillä arviointikeskustelun ja -kriteerien perus- teella) Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Kuka voi arvioida? ”Työelämää edustavalla arvioijalla tulee ol- la sellainen koulutuksella tai työkokemuk- sella hankittu alan osaaminen ja ammatti- taito, jota voidaan pitää riittävänä ko. ar- vioinnissa.” saman henkilön ei tarvitse arvioida kaikkia ammattiosaamisen näyttötilanteita Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Näyttöjen arviointi arvioinnin on perustuttava opiskelijan itse- arviointiin ja arviointikeskusteluun itsearviointi: opiskelija arvioi suoriutumistaan näyttö- työssä ja vertaa osaamistaan asetettui- hin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin näytön arvioija ja opiskelija tallentavat havaintonsa arviointilomakkeelle Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Arviointikeskustelu keskustelun aikana tallennetaan arvosa- napäätöksen perustelut arviointilomak- keelle arviointiaineisto arviointijärjestys: aloitetaan opiskelijan itsearvioinnilla sen jälkeen työelämän edustajan näke- mys opiskelijan osaamisesta opettajan näkemys viimeisenä Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Arvosanasta päättäminen jokaisen opintokokonaisuuden näytöstä annetaan yksi arvosana (arviointikohteiden arvosanojen perusteella) ”Ammattiosaamisen näytön arvosanasta päättävät opettajat ja työelämän edustajat yhdessä tai erikseen huomioiden opiskeli- jan itsearvioinnin.” Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Näyttöjen dokumentointi näytön dokumentointi on tärkeää opiskeli- jan oikeusturvan vuoksi ja erityisesti jos ar- viointiin joudutaan palaamaan valituksen vuoksi arviointiin osallistunut opettaja vastaa näy- tön dokumentoinnista arviointiaineistoa säilytetään vähintään 6 kk Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Näyttöjen uusiminen ja korottaminen näytön voi uusia, jos näyttöä ei ole suoritet- tu vähintään tyydyttävällä tasolla arvosanaa voi myös korottaa molemmissa tapauksissa opiskelija laatii tarkennetun näyttösuunnitelman sopii lisä-/tukiopetuksesta sopii uudesta näyttöajasta Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Arvioinnin oikaisu vaihe arviointiin tyytymätön opiskelija voi pyytää oikaisua rehtorilta, opettajalta tai muulta arvioinnista päätöksen tehneeltä henki- löltä suullinen tai kirjallinen oikaisupyyntö 14 pv kuluessa siitä kun opiskelija on saanut arvioinnin Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Arvioinnin oikaisu 2. vaihe jos opiskelija on tyytymätön 1. vaiheen pää- tökseen oikaisua haetaan Ammattiosaamisen toi- mikunnalta, joka voi velvoittaa toimittamaan uuden arvioinnin, mikäli arviointi on ilmeises- ti virheellinen kirjallinen oikaisupyyntö 14 pv kuluessa 1. päätöksen saamisesta Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen toimikunta toimielin, joka suunnittelee ja toteuttaa ammattiosaamisen näyttöjä alueellaan Helsingin kaupungin ammatillisilla oppi- laitoksilla (HESOTE,HELPA,HELTECH) on yhteinen toimielin. nimetään enintään 3 vuodeksi kerrallaan Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen toimikunta toimikuntaan kuuluu: koulutuksen järjestäjän edustaja opettajien edustajat opiskelijoiden edustajat (vähintään 15 v., ei voi olla puheenjohtajana). asianomaisen alan työelämän edustajat Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen toimikunta 2009 (Helsingin kaupunki) Varsinainen jäsen Työ- ja elinkeinoelämä: SoTe: Marketta Kupiainen Opettajat: SoTe : Leena Koskinen-Greis Opiskelijat: SoTe : Elisa Pullo Koulutuksen järjestäjä: Pertti Enovaara Henkilökohtainen varajäsen Ilkka Tuominen Leena Paasiniemi Linda Pihkanen Aira Pihlainen Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen toimikunnan tehtävät hyväksyy näyttöjen toteuttamista ja arvioin- tia koskevat suunnitelmat osana koulutuk- sen järjestäjän opetussuunnitelmaa valvoo ammattiosaamisen näyttötoimintaa ja näyttöjen periaatteiden toteutumista päättää näyttöjen arvioijista käsittelee arvioinnin oikaisuvaatimukset toimikunnan puheenjohtaja allekirjoittaa näyttötodistukset Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Tutkintotodistus tutkintotodistus annetaan kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti sekä opinnot että ammattiosaamisen näytöt tutkintotodistus sisältää päättötodistuksen ja näyttötodistuksen Päättötodistus = ”koulutodistus” Sisältää kaikki tutkinnon ammatillisiin opintoihin, yhteisiin opintoihin ja vapaasti valittaviin opintoihin kuuluvat opintokokonaisuudet Ammatillisista opinnoista annettavat arvosanat muodostuvat ammattiosaamisen näyttöjen ja muun arvioinnin perusteella Jatko-opintoihin hakeuduttaessa opiskelupaikkaa haetaan päättötodistuksen arvosanoilla Koulutuksen järjestäjän edustaja ja opettaja allekirjoittavat Näyttötodistus: Sisältää vain ammatillisten opintojen opintokokonaisuudet Todistus on suunniteltu työelämän tarpeisiin Tarjoaa työnantajalle tietoa hakijan käytännön osaamisesta työpaikkahaastattelussa Kuvailee näyttöä ja nimeää näyttöpaikat Lisäksi näytön arvosana Toimikunnan puheenjohtaja allekirjoittaa Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP

Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP Lähdeaineisto OPH: Ammattiosaamisen näytöt käyttöön - opas Ammattiosaamisen näyttöinfo 7.10.2009 / LP