Itsearviointi johdon työkaluna

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Itsearvioinnin toteuttaminen
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
VETO-hankkeet VE rtaisarvioinnilla T ukea O ppisopimuskoulutuksen laatuun  OPSO ry:n kevätseminaari 2013  Jyväskylä  Kari Plosila, oppisopimusjohtaja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Johtajuus ja kansainvälisyys Siniboss 7. 6
Esimerkkejä CAF-mallin hyödyntämisestä: CAF:n käytöstä Espoon sosiaali- ja terveystoimessa Kuntatalo va. kehittämispäällikkö Eeva Honkanummi,
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Hallinnon kehittämisosasto1 CAF mallin rakenne ja sisältö Lisätietoja:
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
CAF Poliisihallinnossa
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Hannele Kauppinen ja Sirpa Pajula
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi
tekijä: Kari Martelius valvoja: Raimo Kantola
Arviointi voi olla luonteeltaan
Vertais-auditointi-sparraus
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Itsearviointi johdon työkaluna TkT Kirsi Levä, STUK etunimi.sukunimi@stuk.fi

Johdon itsearviointi ???? Mitä se on? Mitä hyötyä siitä on? Miten sen voi tehdä? Mitä ongelmia siihen liittyy? 13.4.2010

Laatutalon rakentamisessa tarvitaan useita ja erilaisia työkaluja EFQM/ CAF ovat käyttökelpoisia ja koeteltuja viitekehyksiä organisaation toiminnan vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistamiseen, käyttökelpoisia erityisesti kokonaiskuvan hahmottamisessa ja strategisesti tärkeiden alueiden tunnistamisessa 13.4.2010

Erinomaisuus EFQM:2010 mukaan Tuloksia tasapainoisesti Eettisesti kestävää toimintaa Lisäarvoa asiakkaalle Yhdessä tuloksia Esimerkillä innostaminen Kehittäminen on jatkuvaa työtä Rakenteet on kunnossa, päätöksenteko perustuu tosiasioihin Henkilöstön kanssa tuloksiin Lähde: efqm.org 13.4.2010

CAF-mallilla kohti erinomaisuutta Helpottaa laatujohtamisen menetelmien käyttöönottoa julkisella sektorilla. Ensisijaisesti itsearvioinnin työkalu. Itsearviointi on keskeinen osa perinteistä PDCA –kehittämissykliä [PDCA = suunnittele (plan), toteuta (do), arvioi (check), kehitä (act)]. Auttaa paikantamaan organisaation toiminnan vahvuuksia ja kehittämiskohteita Yhdistää erilaisia käytössä olevia laadunhallintamenetelmiä (ISO 9000, BSC, …) Edesauttaa organisaatioiden välistä vertailukehittämistä www.eipa.nl: vertailutietoa suhteessa muihin CAF-käyttäjiin 13.4.2010

CAF-mallin rakenne ja sisältö Tulokset Toiminta JOHTAJUUS HENKILÖSTÖ KESKEISET SUORITUSKYKY TULOKSET PROSESSIT JA MUUTOS-JOHTAMINEN HENKILÖSTÖ-TULOKSET STRATEGIAT JA TOIMINNAN SUUNNITTELU ASIAKAS- JA KANSALAIS-TULOKSET KUMPPANUUDET JA RESURSSIT YHTEISKUNNALLISET TULOKSET Innovatiivisuus ja oppiminen Lähde: CAF 2006 13.4.2010

Henkilöstöresurssien hallinta Osaamisen kehittäminen ja hallinta Tulokset Toiminta HENKILÖSTÖ HENKILÖSTÖ-TULOKSET Henkilöstöresurssien hallinta Osaamisen kehittäminen ja hallinta Vuoropuhelu Millaisia tulokset ovat? Verrattuna omiin tavoitteisiin? Verrattuna vertailutietoihin? Ovatko seurausta toiminnasta? Miten organisaatiossa toimitaan? Miten laajasti toimintatavat on käytössä? Miten toimintaa parannetaan? Miten käyttöönottoa laajennetaan? Mihin toimintaa verrataan? Miksi näihin? Miten ja miksi tätä on vuosiensaatossa kehitetty? Innovatiivisuus ja oppiminen 13.4.2010

Oppiminen ja innovatiivisuus CAF-mallin idea Tulokset Toimintatapa 1 1: -/0 2 2: + TOIMINTATAPA KÄYTTÖÖNOTETTU 3: ++ 3 TULOKSET ARVIOITU 4 5 4 Omat tavoitteet VERTAILUTIETO 5 Vertailutiedot Oppiminen ja innovatiivisuus 13.4.2010

Itsearvioinnin hyödyt ylimmän johdon näkökulmasta: Case TUKES Vahvuuksia Laatu = toiminnan kehittämistä, systematisointia systematisoituminen Yksikkörajoja ylittävää, toisilta oppimista Menettelyjen selkiyttämistä, yhtenäistämistä Läpinäkyvyys, suunnitelmallisuus, ennakointi, parempi hallinta “FAKTAT” <=> Mutu Kehityshaasteita Johdon roolin ja sitoutumisen tärkeys <=> laatuspesialistien rooli ja toiminta Kehittämisresurssit koko henkilöstö<=>spesialistit aika Hyötyjen osoittaminen kohdentaminen tuloksista kertominen henkilöstön osallistumisen ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen 13.4.2010

Itsearviointi – kahden päivän malli Itsearvioinnin tekee viraston johtoryhmä (ylijohtaja ja yksiköiden johtajat) 2 ohjaajaa - laatupäällikkö ja koulutettu oman henkilöstön edustaja Työkaluna Suomen laatupalkintokriteeristö (EFQM) Arvioinnin kulku: valmistelu arviointi kehittämiskohteiden valinta palaute jatkotoimenpiteistä sopiminen 13.4.2010

Itsearvioinnin vahvuudet ja ongelmat laatupäällikön näkökulmasta: Case Tukes liikkeelle lähtö helppoa - liikkeelle niukalla aineistolla ja paljolla ”mutulla” ylimmän johdon yhteinen keskustelufoorumi => yhdessä valitut yhteiset kehittämiskohteet => johdon sitoutuminen vaihtuvat ohjaus => arviointiosaamisen levittäminen organisaatiossa aivoriihikin on hyvä työkalu… niukka aineisto! terminologia => TUKES-kriteeristö => PK-kriteerit => SLP-kriteerit ajoitus tulosohjauksen kannalta kehittämishankkeita tulee paljon => priorisointi kehittämishankkeet poikivat jatkohankkeita ja uusia rutiineja => varautuminen 13.4.2010

Valmistelu Arviointiaineiston valmistelu ylimmät johtajat (arvioivat) vastuussa aineiston tuottamisesta 2. vuonna jokainen johtaja teki kuvausta oman yksikön näkökulmasta 3. vuonna vastuutettiin aineiston laatiminen arviointialueittain laatupäällikkö kokoaa aineiston etukäteen itsearviointitilaisuuden pohjaksi (kehittyvä materiaali) Arviointitilaisuuden valmistelu 13.4.2010

Arviointi – päivän kulku Menettely: ohjaaja esittelee arviointikohdan huom. järjestys täydennyskeskustelut kukin kirjaa 3-5 vahvuutta: kukin kirjaa 3-5 kehittämiskohdetta Max. 6 sanaa ja täydellinen lause, jotta muistetaan vielä myöhemminkin!! kootaan ja ryhmitellään havainnot fläpille, keskustelu valitaan 1-3 keskeisintä vahvuutta/ kehittämiskohdetta (kävelykierros) 13.4.2010

Välityöt OHJAAJAT: arviointimuistion laatiminen (tietokone, dataprojektori helpottaa jälkityötä) valintakokouksen yksityiskohtainen valmistelu ARVIOIJAT: perehtyminen arviointimuistioon pisteytys yksilötyönä (pisteytys tukee konsensuskeskustelua – ei itseisarvo sinänsä!) 13.4.2010

Pisteytys Arviointipäivän jälkeen kuva kokonaisuudesta ja yhdessä tunnistetut vahvuudet ja kehittämiskohteet Tehty Laatukeskuksen itsearvioinnin kysymyssarjan avulla, prosenttitason etsiminen Edellyttää pisteytyksen asiantuntemusta (koulutetut ohjaajat) Auttaa tunnistamaan eri osa-alueiden tasoeroja Mahdollisuus kytkeä toimintasuunnitelmiin tavoitemittariksi 13.4.2010

Kehittämiskohteiden valinta MENETTELY: arviointimuistion esittely (käsittelyjärjesteys; menettely ja niihin liittyvät tulokset!) käydään läpi jokaisen arviointipisteet (prosentit) => konsensus keskustelu valitaan(todetaan) 1-3 vahvuutta/ arviointikohta valitaan (todetaan) 1-3 parantamisaluetta/ kohta helposti ja heti kuntoon laittettavat (kaikki) tärkeät ja hankkeistettavat tulisi/ voitaisiin huomioida meneillään olevissa hankkeissa 13.4.2010

Jatkosta sopiminen TEHTÄVÄT JA TOIMENPITEET valitut kehittämishankkeet => vastuuhenkilö pikkuparannukset, vastuuhenkilö, aikataulu ITSEARVIOINNISTA JA SEN TULOKSISTA TIEDOTTAMINEN HENKILÖSTÖLLE KESKUSTELUA ARVIOINNIN TOTEUTUKSESTA JA MENETTELYN KEHITTÄMISTARPEISTA 13.4.2010

Palaute itsearvioinnista Toteutus valmisteluaika arviointikohtien käsittelyn sujuvuus valmistautumismateriaali Puheenjohtajien onnistuminen Käytännön järjestelyjen sujuvuus Erityisen tyytyväinen olin… Jatkossa tulisi kehittää... 13.4.2010