Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi
Toimenpiteet pääriskien hallitsemiseksi Luotu :46

2 Pääriskit Pääriskit vakavuuden mukaan
Toimintaympäristö ei tue muutosta 69/72 Riittämätön rahoitus suhteessa toimenpiteisiin 68/68 Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen 63/66 Toimeenpanon hitaus 63/66 Sidosryhmien yhteistyö ja ohjaus 70/65 Pääriskit todennäköisyyden mukaan Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen 63/66

3 RISKI TOIMENPIDE PÄÄVASTUU
Toimintaympäristö ei tue muutosta (sote-uudistus) Sote-uudistuksen edistäminen Hallitus, STM Alueellisen tiedonhallintayhteistyön edistäminen Akusti/Kuntaliitto Alueellisen ja kansallisen tiedonhallintayhteistyön edistäminen STM ja Kuntaliitto Päätöksentekokyvyttömyys Tarvittavien päätösten ennakointi ja aikataulutus (esim budjettikäsittely kunnissa, valtiolla) Riippuu toimenpiteestä: STM Kunnat Yksityiset sote-tuottajat Hallitus Sidosryhmien yhteistyö ja ohjaus Laaja ja avoin yhteistyö toimeenpanon osapuolten kesken Akusti Viestintä Some, seminaarit, työpajat, Innokylä Toimeenpanon hitaus Toimenpiteiden priorisointi, tärkeimmät ja eniten hyötyä tuottavat ensin

4 RISKI TOIMENPIDE PÄÄVASTUU
Riittämätön rahoitus suhteessa toimenpiteisiin Kansallisen rahoituksen turvaaminen ja kohdentaminen STM, VM Muut kansalliset rahoittajat (Sitra, Tekes) Alueellisen ja paikallisen sote-tiedonhallinnan rahoituksen turvaaminen ja kohdentaminen Kuntapäättäjät, Yksityiset sote-toimijat Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen Rahoittajayhteistyö Rahoittajien työnjako STM, VM, Sitra, Tekes, TEM Sovitaan yhteiset kriteerit strategianmukaisuudesta - täyttyminen edellytys rahoitukselle Työvaliokunta

5 Vastaajastatistiikat
Nimi Arvioijat Vastaamassa Vastannut Vastaajat 159 67 40 Kaikki vastaajat 65 65 37 kansalainen 3 3 Muu 14 14 9 poliittinen päätöksentekijä sote-ammattilainen 14 14 5 sote-johtaja 9 9 8 tietohallinnon edustaja 16 16 15 Yhteensä 159 67 40 Vastausprosentti 42.1% Lopettaneet 25.2% Kesken jättäneet 17% Eivät osallistuneet 57.9%

6 Taustatiedot (Kaikki)
1. Missä ominaisuudessa vastaan kysymyksiin (65) (EOS: 0)

7 absoluuttinen suhteellinen Henkilöstö (Kaikki)
2. Osaamisen puute (49) (EOS: 1) absoluuttinen suhteellinen

8 Henkilöstö (Kaikki) - Toimeenpanoa toteuttavat resurssit ovat niitä, jotka osallistuvat kaikkeen muuhunkin kehittämistyöhön varsinkin tiedonhallinnan alalla. Oleellista on myös resursoida muut kuin tiedonhallinnan asiantuntijat tähän työhön, koska onnistuminen edellyttää nimenomaan tätä. - Tämä liittyy olennaisesti kohtaan1, onnistuminen edellyttää osaavia resursseja.

9 absoluuttinen suhteellinen Rahoitus (Kaikki)
2. Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen (44) (EOS: 2) absoluuttinen suhteellinen

10 Rahoitus (Kaikki) - Rahoitus kansallisella ja paikallisella tasolla riippuu päättäjien sitoutumisesta asiaan. - Erittäin suuri haaste pitää rahoitus samaan tavoitteeseen tähtäävänä.

11 suhteellinen absoluuttinen Aikataulu (Kaikki)
4. Toimeenpanon hitaus (42) (EOS: 2) suhteellinen absoluuttinen

12 Aikataulu (Kaikki) - Pitäisi pystyä karsimaan ykkös-kiireellisiä toimenpiteitä. - Valtionhallinnon strategiatyö on hajautunutta eikä tämän strategian synkronointia muihin ole kyetty kovin paljon suunnitella. - Hallinnollisten prosessien toimivuuden hallinta on tahtotila eli miten asiaa halutaan edistää. - uudistuksia odotetaan kaikilla toiminnan tasoilla

13 Hallinnointi (Kaikki)
7. Käytännön elämä ja strategian toimeenpano eivät kohtaa (41) (EOS: 2) suhteellinen absoluuttinen

14 Hallinnointi (Kaikki)
- KA-työ - Kuten edellinen. - Yhteistyötä yritetään - Tarkemmassa suunnittelussa voidaan löytää toteutuskelpoiset kohteet ja aikatauluttaa ne. Toimenpidekokonaisuuksista osa on vielä niin laajoja, että kaikkea ei ole realistista toteuttaa esitetyillä kiireellisyyksilllä. - Hajautunut päätöksenteko aiheuttaa tämän riskin, joka on yksi suurimmista ja vaikeimmin hallittavista. - Sote edellyttää myös sosiaalihuollon tietohallinnan voimakasta kehittämistä ja sen "jälkeenjääneisyyden" vuoksi myös osittaista priorisointia. Löytyykö tähän kuitenkaan tahtoa, tilausta tai resursseja? - Summaus Hallinnointi-kohdan riskeistä?

15 Sitoutuminen (Kaikki)
5. Ei hallitustason päättäjien sitoutumista (39) (EOS: 1) suhteellinen absoluuttinen

16 Sitoutuminen (Kaikki)
- Kunta palvelujen tuottajana pystyy vielä paljolti tähän vaikuttamaan, jos haluaa. - Heijastuu rahoitukseen - lähtökohta, Heijastuu rahoitukseen - ei herättäne suuria intohimoja kansalaisten puolella suuntaan tai toiseen.. - Keskeinen asia muutosta toteutettaessa, todellinen riski arjen hektisessä perustyössä

17 suhteellinen absoluuttinen Viestintä (Kaikki)
3. Odotusten hallinta (38) (EOS: 0) suhteellinen absoluuttinen

18 suhteellinen absoluuttinen Muut (Kaikki)
2. Tietosuojan eurooppalainen säätely (39) (EOS: 5) suhteellinen absoluuttinen


Lataa ppt "Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google