4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammattiosaamisen näyttö
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Kokkolan ammattiopisto
Näyttötutkintojärjestelmä
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Liiketalouden perustutkinto
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Esityksen transkriptio:

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla http://topirkka.fi

Opiskelijan osaamisen arviointi kolmikantaisuus: työssäoppija, työpaikkaohjaaja ja opettaja ammattiosaamisen näytöt arvioidaan tutkinnon osa kokonaan tai osittain osana (tutkinnonosan arvosanaan voi vaikuttaa muukin arviointi kuin ammattiosaamisen näyttö) ammattiosaamisen näytöistä annetaan lisäksi erillinen näyttötodistus koulutuksen järjestäjän asettama toimielin hyväksyy oppilaitoksen suunnitelman ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista

Opiskelijan osaamisen arviointi Ensin opetetaan ja opetellaan etukäteen sovitut asiat ja arvioidaan opiskelijan oppimista Kun asiat on opittu, osaaminen osoitetaan ammattiosaamisen näytöllä Näyttöön varattava riittävästi aikaa, jotta opiskelijan todellinen osaaminen voidaan luotettavasti todeta Arvioijat seuraavat ja havainnoivat opiskelijan työn tekemisessä ennalta sovittuja, tutkinnon perusteiden mukaisia asioita (arvioinnin kohteet) Lähde: M Lahdenkauppi 2012

Opiskelijan osaamisen arviointi Osaamisen arvioinnin tehtävät: tuottaa tietoa opiskelijan osaamisesta sen jälkeen kun hänellä on ensin ollut mahdollisuus oppia osaaminen (oppimisen tulos) arvioidaan mahdollisimman aidoissa työelämän tilanteissa työkokonaisuuksien hallintana osaaminen arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä tutkinnon perusteiden mukaisesti tutkinnon osittain

Opiskelijan osaamisen arviointi Miten arvioidaan? Arvioinnin lähtökohtana ovat asetetut tavoitteet. Apuna käytetään kiitettävän, hyvän ja tyydyttävän arvosanan osaamistason kuvauksia (arviointilomake). Mitä arvioidaan? Arvioinnin kohteet 1. Työprosessin hallinta: oman työn suunnittelu, työkokonaisuuden toteuttaminen, vastuullisuus, itsenäisyys, työsuorituksen arviointi, oman toiminnan kehittäminen 2. Työmenetelmien, - välineiden ja materiaalin hallinta 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot: - oppiminen ja ongelmanratkaisu - vuorovaikutus ja yhteistyö - ammattietiikka - terveys, turvallisuus ja toimintakyky

Työprosessin hallinnassa arvioidaan; työkokonaisuuden toteuttamista (miten opiskelija osaa suorittaa työn oikeassa järjestyksessä työvaiheittain) itsenäisyyttä ja vastuullisuutta työn toteuttamisessa kykyä suunnitella omaa työtään ja arvioida työnsä onnistumista sekä kehittää omaa toimintaansa. Jos työhön normaalisti sisältyy suunnitelman tekeminen, kuuluu sen arviointi tähän kohtaan. Lähde: Arvioinnin opas, Oph 2012

Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinnassa osoitetaan; miten opiskelija osaa työskennellä erilaisilla työmenetelmillä miten opiskelija osaa käyttää työhönsä kuuluvia työvälineitä ja koneita miten opiskelija osaa käyttää työhönsä kuuluvia tarvittavia työmateriaaleja Työn perustana olevan tiedon hallinnassa osoitetaan; miten opiskelija osaa käytännön työssä soveltaa sitä tietopohjaa, joka kuhunkin työvaiheeseen liittyy Elinikäisen oppimisen avaintaidoissa osoitetaan erikseen neljän hallinta: oppiminen ja ongelmanratkaisu vuorovaikutus ja yhteistyö ammattietiikka terveys, turvallisuus ja toimintakyky Lähde: Arvioinnin opas, Oph 2012

Opiskelijan osaamisen arvioinnin periaatteita (7/8) Ammattiosaamisen näytön arviointikeskustelu opettaja, opiskelija ja työpaikan edustaja käyvät läpi opiskelijan työn tekemisen Vaihtoehtoisia tapoja arviointikeskustelun toteuttamiseen Keskustelu käydään jokaisen täyttämän arviointilomakkeen avulla Opettaja kertaa eri tasoilla vaadittavan osaamisen tutkinnon perusteiden mukaisesti ja sen pohjalta kukin antaa arvosanan arvioinnin kohteittain Opiskelija ja työpaikan edustaja kertovat, miten työ meni ja sen pohjalta käydään keskustelu siitä, mille tasolle osaaminen kuvausten perusteella asettuu ja opettaja kirjaa tulokset Tavoitteena yhteinen näkemys osaamisesta ja sen tasosta Lähde: M Lahdenkauppi 2012

Opiskelijan osaamisen arvioinnin periaatteita (8/8) Ammattiosaamisen näytön arvioinnista päättävät opettajat ja työelämän edustajat pääsääntöisesti yhdessä Ammattiosaamisen näytön arvosana annetaan arvioinnin kohteittain annettujen arviointien pohjalta jokaiselle tutkinnon osalle erikseen. Jos arvioinnin kohteiden arvosanat eroavat paljon toisistaan, ei lasketa niistä mekaanisesti keskiarvoa. Sen sijaan on katsottava opiskelijan osaaminen kokonaisuutena, arvioitava mikä (eli mitkä arvioinnin kohteet) on tärkeintä osattavaa ko. tutkinnon osassa työn tekemisen näkökulmasta Lähde: M Lahdenkauppi 2012

Arvioinnin dokumentointi Arviointikeskustelun tuloksesta yhteenveto arviointilomakkeelle mikäli opiskelija antaa työssäoppimisjaksollaan näytön, työssäoppimista ei tarvitse arvioida erikseen Lomake arkistoidaan kuten kaikki muukin arviointiaineisto