Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
HUIPPU Elokuu 2017.
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke

Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et SOME Laajennetun työssäoppimisen valtakunnallinen koordinointi:

Tavoitteena tuottaa uusia testattuja toimintamalleja ja -tapoja laajamittaisen työssäoppimisen toteuttamiseen Kokeilua kolme vuotta Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Lupa kokeilla ja todeta, mikä toimii ja mikä taas ei!

Tuloksena malleja työssäoppimisen laajentamisesta Koko ryhmille Koko ryhmille   Työssäoppimisen määrän lisääminen   Koko opiskeluajan työvaltaistaminen   Atto-aineiden oppiminen työssäoppien   Kahden ryhmän yhdistämiseen perustuvia malleja Yksittäisille opiskelijoille Yksittäisille opiskelijoille   Yksilölliset opintopolut   Coach / Mentor –mallit   Yksilölliset 2+1 -mallin mukaiset toteutukset

Sekä paljon muuta   Työelämäyhteistyön kehittäminen   Ohjauksen ja oppimisympäristöjen kehittäminen   Lähinä ja etänä, kasvokkain ja somella   Atot työssäoppien

Jakaminen yhdessä tekeminen  Miksi keksiä pyörää yksin kun sen voi tehdä yhdessä ellei sitä ole joku jo jossain keksinyt? Nina Eskola

Mallintaminen

Levittäminen  Sosiaalinen media  Wikittelyä    Blogi  Twitter  SlideShare  Facebook  RoadShow   Mentorointi  Uudet koulutuksen järjestäjät mukaan kokeiluun

Mitä voidaan siirtää? Mitä kannattaa siirtää? Viedäänkö valmis hedelmä? Viedäänkö siemenet?

Juurruttaminen  Levittäminen omassa oppilaitoksessa  Laajennettu työssäoppiminen osana koulutuksen järjestäjän normaalia toimintaa  Opetussuunnitelmat  Pysyvät ratkaisut resursointiin, työnjakoon ja rakenteisiin

Mitä sitten kun työssäoppimisen määrää laajennetaan? Määrä/ Aika Aika Ohjaus/ Tuki Ympäristöt Sisällöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut

Määrä/ Aika Aika Ohjaus/ Tuki Ympäristöt Sisällöt … pitää laajeta myös ohjaus, tuki, ympäristöt ja sisällöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut

Laajennetun työssäoppimisen etuja   Aidot asiakkaat, välineet ja prosessit   Teorian ja käytännöntaitojen oppimisen integroitumista   Opiskelijat kokevat oppivansa hyvin työpaikoilla   Tekemällä oppiminen sopii toisille parhaiten   Lisää opiskelijan valinnaisuutta   Yksilöllisemmät HOPSit, joustavammat opintopolut   Ehkäisee osaltaan opintojen keskeyttämistä   Mahdollisuus aiemmin keskeytyneiden opintojen loppuun suorittamiseen   Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen   Opiskelija aikaisemmassa vaiheessa työmarkkinoiden käyttöön (etenkin oppisopimukseen perustuvissa malleissa)   Edesauttaa opiskelijoiden parempaa työllistymistä Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut

Huomioita työssäoppimisen laajentamisesta eri toimijoiden näkökulmasta

Valtiohallinnon ja valtakunnallisen ohjauksen näkökulma   Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä ei kaikilta osin tue   Tutkinnon perusteiden tuovat mahdollisuuksia, mutta asettavat osin haasteita   Ammatillisen koulutuksen käsitteistö kaipaa selkeyttämistä   Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen edelleen fokuksena

Koulutuksen järjestäjän näkökulma   Pedagoginen johtaminen, pedagogien johtaminen   Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja yhteistyön laaja-alainen kehittäminen ja ennakointi   Ohjausprosessien ja eri toimijoiden roolien kuvaaminen ja dokumentointi   Työpaikalla tapahtuvan ohjaamisen resursointi   Rakenteet ja niiden joustavuus   Oppimisympäristöjen laaja-alainen kehittämien   Opettajien kannustaminen ja osaamisen kehittämisen mahdollistaminen   Yksilöllisten opintopolkujen edelleen kehittäminen

Opettajan työn näkökulma   Uusi opettajuus   Työelämäosaaminen ja työelämän tukeminen   Opettajakoulutus ja opettajien täydennyskoulutus   Palkkaus ja työehtokysymykset   Työnjako ja työjärjestelyt

Keskeisiä osa-alueita, jotka opettajien osaamisen kehittämisessä tulisi ottaa huomioon:   Arviointiosaaminen   Ohjausosaaminen   Työelämäosaaminen   Verkko- ja mobiiliohjaukseen liittyvä osaaminen   Verkosto-osaaminen   Opetusmenetelmäkoulutus

Työelämän näkökulma   Laaja-alainen näkemys työelämäyhteistyöhön   Työpaikkaohjaajien koulutuksen kehittäminen   Tutkinnon perusteiden tunteminen, ohjaamisosaaminen sekä arviointiosaaminen   Oppilaitosyhteistyö   Nuoren opiskelijan monimuotoinen ohjaaminen   Työpaikkaohjaajan tukeminen ja kannustaminen, jaksamisesta huolehtiminen

Opiskelijan näkökulma   Työelämävalmiudet   Motivaatio ja sitoutuminen   Työssäoppimisen ”yksinäisyys” ja intensiivisyys   Ammattitaitovaatimusten saavuttamisen varmistaminen   Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma   Henkilökohtainen ohjauksen suunnittelu

Palautekysely kokeilussa mukana olleille N = 674  369 opiskelijaa,  194 työpaikkaohjaajaa,  111 opettajaa

Työpaikalla ja keskusteluissa opitaan Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut N =369 opiskelijaa

Ollaanko valmiita työssäoppimisen laajentamiseen entisestään?  Tutkintoalojen välillä on eroja, mutta esim. työpaikkaohjaajan iällä tai työkokemuksella ei niinkään merkitystä näkemykseen Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut

Työssäoppimista tutkintoalallani on Tutkintoala Kaikki yhteensä Liiketalouden ja hallinnon ala11 Tekniikan ja liikenteen ala33 Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala106 Matkailu-, ravitsemis- ja talousala26 Kaikki yhteensä176 Kaikki yhteensä Kulttuuriala10 Liiketalouden ja hallinnon ala38 Tekniikan ja liikenteen ala174 Luonnonvara- ja ympäristöala6 Sosiaali-, terveys- ja liikunta- ala61 Matkailu-, ravitsemis- ja talousala58 Yhteensä347

Kiitos ajastanne! Terhi Puntila TopLaaja hankkeiden valtakunnallinen koordinointi Tekn.lis. Pirkanmaan ammattiopisto Koivistontie, Tampere Puh