Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et SOME Laajennetun työssäoppimisen valtakunnallinen koordinointi:
Tavoitteena tuottaa uusia testattuja toimintamalleja ja -tapoja laajamittaisen työssäoppimisen toteuttamiseen Kokeilua kolme vuotta Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Lupa kokeilla ja todeta, mikä toimii ja mikä taas ei!
Tuloksena malleja työssäoppimisen laajentamisesta Koko ryhmille Koko ryhmille Työssäoppimisen määrän lisääminen Koko opiskeluajan työvaltaistaminen Atto-aineiden oppiminen työssäoppien Kahden ryhmän yhdistämiseen perustuvia malleja Yksittäisille opiskelijoille Yksittäisille opiskelijoille Yksilölliset opintopolut Coach / Mentor –mallit Yksilölliset 2+1 -mallin mukaiset toteutukset
Sekä paljon muuta Työelämäyhteistyön kehittäminen Ohjauksen ja oppimisympäristöjen kehittäminen Lähinä ja etänä, kasvokkain ja somella Atot työssäoppien
Jakaminen yhdessä tekeminen Miksi keksiä pyörää yksin kun sen voi tehdä yhdessä ellei sitä ole joku jo jossain keksinyt? Nina Eskola
Mallintaminen
Levittäminen Sosiaalinen media Wikittelyä Blogi Twitter SlideShare Facebook RoadShow Mentorointi Uudet koulutuksen järjestäjät mukaan kokeiluun
Mitä voidaan siirtää? Mitä kannattaa siirtää? Viedäänkö valmis hedelmä? Viedäänkö siemenet?
Juurruttaminen Levittäminen omassa oppilaitoksessa Laajennettu työssäoppiminen osana koulutuksen järjestäjän normaalia toimintaa Opetussuunnitelmat Pysyvät ratkaisut resursointiin, työnjakoon ja rakenteisiin
Mitä sitten kun työssäoppimisen määrää laajennetaan? Määrä/ Aika Aika Ohjaus/ Tuki Ympäristöt Sisällöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut
Määrä/ Aika Aika Ohjaus/ Tuki Ympäristöt Sisällöt … pitää laajeta myös ohjaus, tuki, ympäristöt ja sisällöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut
Laajennetun työssäoppimisen etuja Aidot asiakkaat, välineet ja prosessit Teorian ja käytännöntaitojen oppimisen integroitumista Opiskelijat kokevat oppivansa hyvin työpaikoilla Tekemällä oppiminen sopii toisille parhaiten Lisää opiskelijan valinnaisuutta Yksilöllisemmät HOPSit, joustavammat opintopolut Ehkäisee osaltaan opintojen keskeyttämistä Mahdollisuus aiemmin keskeytyneiden opintojen loppuun suorittamiseen Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen Opiskelija aikaisemmassa vaiheessa työmarkkinoiden käyttöön (etenkin oppisopimukseen perustuvissa malleissa) Edesauttaa opiskelijoiden parempaa työllistymistä Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut
Huomioita työssäoppimisen laajentamisesta eri toimijoiden näkökulmasta
Valtiohallinnon ja valtakunnallisen ohjauksen näkökulma Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä ei kaikilta osin tue Tutkinnon perusteiden tuovat mahdollisuuksia, mutta asettavat osin haasteita Ammatillisen koulutuksen käsitteistö kaipaa selkeyttämistä Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen edelleen fokuksena
Koulutuksen järjestäjän näkökulma Pedagoginen johtaminen, pedagogien johtaminen Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja yhteistyön laaja-alainen kehittäminen ja ennakointi Ohjausprosessien ja eri toimijoiden roolien kuvaaminen ja dokumentointi Työpaikalla tapahtuvan ohjaamisen resursointi Rakenteet ja niiden joustavuus Oppimisympäristöjen laaja-alainen kehittämien Opettajien kannustaminen ja osaamisen kehittämisen mahdollistaminen Yksilöllisten opintopolkujen edelleen kehittäminen
Opettajan työn näkökulma Uusi opettajuus Työelämäosaaminen ja työelämän tukeminen Opettajakoulutus ja opettajien täydennyskoulutus Palkkaus ja työehtokysymykset Työnjako ja työjärjestelyt
Keskeisiä osa-alueita, jotka opettajien osaamisen kehittämisessä tulisi ottaa huomioon: Arviointiosaaminen Ohjausosaaminen Työelämäosaaminen Verkko- ja mobiiliohjaukseen liittyvä osaaminen Verkosto-osaaminen Opetusmenetelmäkoulutus
Työelämän näkökulma Laaja-alainen näkemys työelämäyhteistyöhön Työpaikkaohjaajien koulutuksen kehittäminen Tutkinnon perusteiden tunteminen, ohjaamisosaaminen sekä arviointiosaaminen Oppilaitosyhteistyö Nuoren opiskelijan monimuotoinen ohjaaminen Työpaikkaohjaajan tukeminen ja kannustaminen, jaksamisesta huolehtiminen
Opiskelijan näkökulma Työelämävalmiudet Motivaatio ja sitoutuminen Työssäoppimisen ”yksinäisyys” ja intensiivisyys Ammattitaitovaatimusten saavuttamisen varmistaminen Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Henkilökohtainen ohjauksen suunnittelu
Palautekysely kokeilussa mukana olleille N = 674 369 opiskelijaa, 194 työpaikkaohjaajaa, 111 opettajaa
Työpaikalla ja keskusteluissa opitaan Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut N =369 opiskelijaa
Ollaanko valmiita työssäoppimisen laajentamiseen entisestään? Tutkintoalojen välillä on eroja, mutta esim. työpaikkaohjaajan iällä tai työkokemuksella ei niinkään merkitystä näkemykseen Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut
Työssäoppimista tutkintoalallani on Tutkintoala Kaikki yhteensä Liiketalouden ja hallinnon ala11 Tekniikan ja liikenteen ala33 Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala106 Matkailu-, ravitsemis- ja talousala26 Kaikki yhteensä176 Kaikki yhteensä Kulttuuriala10 Liiketalouden ja hallinnon ala38 Tekniikan ja liikenteen ala174 Luonnonvara- ja ympäristöala6 Sosiaali-, terveys- ja liikunta- ala61 Matkailu-, ravitsemis- ja talousala58 Yhteensä347
Kiitos ajastanne! Terhi Puntila TopLaaja hankkeiden valtakunnallinen koordinointi Tekn.lis. Pirkanmaan ammattiopisto Koivistontie, Tampere Puh