ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa

AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT TUTKINNON OSAT • Ammatillisissa perustutkinnoissa on 20 ov. ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia • 16 ov pakollisia tutkinnon osia • 4 ov valinnaisia lisäosia • Attojen tavoitteet on alakohtaistettu tutkinnon perusteisiin • Atot arvioidaan arvosanalla T1-K3 • Lukio-opinnot voivat korvata attoja Atto -osaaminen on osa ammattitaitoa, jota tarvitaan erilaisissa työtilanteissa!

ATOT TYÖSSÄ OPPIEN Kenelle attojen oppiminen työssä sopii? • Opiskelijoille, jotka oppivat parhaiten tekemällä • Opiskelijalle, joka on sitoutunut valmistumaan ryhmää nopeammin • Opiskelijalle, joka etenee ryhmää hitaammin • KAIKKI ATOT ON OPITTAVISSA AMMATILLISISTA LÄHTÖKOHDISTA ”OPPIA VOI MUUALLAKIN KUIN LUOKKATILOISSA”

ATTOJA TYÖSSÄOPPIEN, INTEGROIDEN JA TYÖVALTAISESTI • Attojen integroiminen ammatillisiin opintoihin yhteisopettajuutta ja työvaltaisuutta hyödyntäen • Attojen oppiminen työsalissa tai –pajassa työtehtävissä • Attojen opiskelu työelämälähtöisissä projekteissa, joita toteutetaan yhteistyössä ammatillisten opettajien kanssa • Attojen oppiminen työssäoppien, jolloin työssäoppimisen aika pitenee • Attojen opiskelua työvaltaisesti voidaan toteuttaa yksilöllisesti tai koko ryhmälle

ATTOJEN TYÖVALTAISTAMINEN JA INTEGROIMINEN AMMATTILLISIIN OPINTOIHIN Esimerkki toteutuksesta • 1. Puretaan ops • Esimerkiksi 2. Yhteistyö • Ammatilliset opettajat • ATTO-opet • työpaikkaohjaaja 3. Toteutus • Ohjaus (oppimisen arviointi) • Työpaikka( lukio/ muut ryhmät/ pajat) 4.Arviointi Dokumentointi (SOME) ÄI 1-4 oppiminen Amm. aineet TOP a, b, c, d, ea, b, c, eb, c, d osaaminen

ATTOJEN TYÖVALTAISTAMINEN JA INTEGROIMINEN AMMATTILLISIIN OPINTOIHIN 1. Puretaan ops Mitä opitaan integroiden ammattiaineisiin? Mitä opitaan työssäoppimisjaksolla? 2. Yhteistyö (ammatilliset opettajat, atto-opettajat ja työpaikkaohjaajat ) 3. Toteutus Ohjaus (oppimisen arviointi) Työpaikka( lukio/ muut ryhmät/ pajat) 4.Arviointi Osaamisen arviointi Dokumentointi (SOME) Esimerkki toteutuksesta

OHJAUS • Opiskelijaa ohjataan oppimisen kaikissa vaiheissa • Opiskelijaa ohjaa ensisijaisesti atto -opettaja, mutta myös ammatillisen opettajan, työssäoppimista ohjaavan opettajan ja työpaikkaohjaajan on oltava tietoisia attojen opiskelusta ja ohjattava tarpeen mukaan • Ryhmän ohjauksessa atto -opettajat voivat myös jakaa ohjausvastuuta keskenään • somen hyödyntäminen ohjauksessa • Esim. tiedonhaku, tehtävien antaminen, oppimisen näkyväksi tekeminen, viestintä ja dokumentointi • Välineinä esim. blogi, wiki, facebook-ryhmä, mobiili-ohjaus • Tarvittaessa atto-opettajan ohjauskäynnit jakson aikana • Lähitunnit jakson alussa ja lopussa suuntaavat oppimista ja auttavat arvioinnissa

SOME attojen työssäoppimisessa

Kun tarve herää OpiskelijaOpettajaOppimisen tukipalvelut TyönantajaTyöpaikka- ohjaaja Joku muu, kuka ? • hakeutuu työelämäpai not-teiseen ryhmään tai • tekee aloitteen attojen työssäoppi- misesta • ottaa yhteyttä oppilaitokse en (opettajaan tai opoon) ryhmänohjaaja tai opiskelijan vastuuopettaja • Voi tehdä aloitteen attojen työssäoppimisesta • tarkistaa hopsin • kokoaa ryhmän • tarkistaa ryhmän /opiskelijan opintopolun • osallistuu osaamisen tunnustamiseen • kutsuu toimijat (asianosaiset ammatilliset ja atto- opettajat) suunnittelemaan ja sopii suunnitteluajat Opo • voi tehdä aloitteen esim. opiskelu- vaikeuksien vuoksi • Auttaa hopsin teossa • tekee osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen • selvittää hojksin tarpeen • Informoi huoltajia mahdollisuudesta • kysyy työssäoppijaa oppilaitoksesta • voi pyytää mahdollisuutta attojen tekemiseen työssäoppimassa • resurssoi ohjaajan, joka voi tukea myös attojen opiskelua (esim. vieraan kielen opiskelu) • sitoutuu tehtävään ja neuvottelee opettajan kanssa käytännön asioista • Työpaikka- ohjaajan koulutus suositeltava • pätevöittää itsensä???? huoltaja • voi tehdä aloitteen attojen työssäoppimisesta johto • voi tehdä aloitteen attojen työssäoppimisesta • resurssoi opettajat • mahdollistaa opettajien työelämäjaksot ja –tutustumiset sekä yhteissuunnittelun • varmistaa opsin tuntemisen Työpaikkarekisteriin kerätään tietoa attojen opiskelusta • Työssäoppimispaikka sovitaan alan ja oppilaitoksen käytäntöjen mukaisesti

OpiskelijaOpettajaOppimisen tukipalvelut TyönantajaTyöpaikka- ohjaaja Joku muu, kuka ? • osallistuu suunnitteluun • tutustuu opsiin • päivittää hopsiaan • määrittelee omaa tavoitetasoaan • ymmärtää mihin sitoutuu • aikatauluttaa ja suunnittelee oppimistaan (SOME) • Tutustuu ohjaus- ja dokumentointi- menetelmiin • sopii yhteydenpito- tavan opettajan kanssa Opettajaryhmä, jossa asianosasiset ammatilliset ja atto-opettajat • Varmistaa työpaikan atto-soveltuvuuden ja mitä atto-sisältöjä työssä voi oppia • laatii aikataulun /dead line-päivät yhteistyössä työpaikan kanssa, • Sopii ja huolehtii tiedottamisesta • suunnittelee ohjaus- ja arviointimenetelmät • Jakaa vastuualueet ja ohjausvastuun • avaa opsia opiskelijalle ja työpaikkaohjaajalle Opo • päivittää hopsia opiskelijan kanssa ja informoi huoltajaa atto-sisällöt avattuna It-tuki • tarjoaa laitteet, ohjelmistot ja opastuksen niiden käyttöön • tutustuu opsiin (tavoitteisiin ja sisältöön) • kartoittaa työpaikan oppimismahdol- • lisuuksia atoissa ja tuo omat tarpeensa esille • Varmistaa työpaikkaohjaajan resurssit • tukee työpaikkaohjaajaa mahdollistamaan attojen opiskelun ymmärtää mihin sitoutuu • tutustuu opsiin (tavoitteisiin ja sisältöön) • Osallistuu toteutuksen ja aikataulutuksen suunnitteluun • saa tietoa ohjaus- ja arviointi- menetelmistä • Suunnittelee työssäoppimis- tehtäviiä yhdessä opettajien kanssa • mahdollistaa mm. ajallisesti attojen oppimisen ja dokumentoinnin työyhteisö voi osallistua ideointiin Suunnitteluvaiheessa

Prosessin alussa OpiskelijaOpettajaOppimisen tukipalvelut TyönantajaTyöpaikka- ohjaaja Joku muu, kuka ? • perehtyy top- paikkaan ja sitoutuu atto-opintoihin työssäoppien • yhteinen aloituspalaveri( arviointi, pelisäännöt) • yhteinen aloituspalaveri • avaa ryhmälle / opiskelijalle tavoitteet, sisällöt, oppimistehtävät, arvioinnin, aikataulun ja dokumentoinnin • Sopii ohjaus- ja opetustilanteet • antaa tarvittaessa yksilöllistä tukea • luo vertaisopiskelija -ryhmiä • tarvittaessa käytettävissä • pitävät huolta opiskelijan fyysistä ja henkisistä tarpeista • Opintososiaalis et edut • ottaa opiskelijan vastaan • ottaa opiskelijan vastaan ja sitoutuu oppijan oppimiseen • perehdyttää opiskelijan työpaikkaan • informoi työyhteisöä oppijan atto- tavoitteista • työyhteisö ottaa vastaan opiskelijan

Prosessin aikana OpiskelijaOpettajaOppimisen tukipalvelut TyönantajaTyöpaikka- ohjaaja Joku muu, kuka ? oppii muun työn ohella; sisällöt integroituvat On vastuussa oppimisestaan, tekee havaintoja ja rakentaa osaamistaan aktiivisesti • lukee oheismateriaalia, tekee annetut kirjalliset tehtävät • käyttää dokumentointiin ja oppimisen raportointiin annetun ajan, voi vertaisoppia ryhmässä • osallistuu sovittuihin ohjaus- ja opetustilanteisiin sovitulla menetelmällä (esim. koululla, Skypella jne.) • pitää säännöllisesti yhteyttä ohjaaviin opettajiin ja hakee tarvittaessa lisäohjausta Atto-opettaja • tekee ohjauskäynnit • Ohjaa ja arvioi oppimista • Seuraa tavoitteiden toteutumista • antaa oheis- ja tukimateriaalin sekä tehtävät esim. somen avulla • Antaa palautetta • Kannustaa • Antaa tarvittaessa yksilöllistä tukea • Toteuttaa sovitut ohjaus- ja opetustilanteet • On käytettävissä esim. verkon tai puhelimen välityksellä ammatillinen opettaja • Seuraa myös atto-oppimista • Ottaa tarvittaessa yhteyttä atto-opettajaan • Tekee ohjauskäynnit Opo ja erityisopettaja ovat tarvittaessa käytettävissä • seuraa toteutusta • kannustaa ohjaajaa olemaan aktiivinen • mahdollistaa dokumentoin nin, raportoinnin ja atto- aineiden teon ajallisesti • tiedottaa työyhteisöä • ohjaa, tukee, antaa palautetta • ottaa yhteyttä opettajaan tarvittaessa • koko työyhteisö tukee oppimista

Prosessin lopussa OpiskelijaOpettajaOppimisen tukipalvelut TyönantajaTyöpaikka- ohjaaja Joku muu, kuka ? • arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan kriteerien mukaisesti • osallistuu arviointipalaveriin ja palautepalaveriin • Mikäli sovittu, osallistuu loppukokeeseen näyttöön tms.osaamisen arviointiin • antaa palautetta prosessista eri tahoille • esittelee omaa oppimisprosessiaan ryhmälle • arvioi ja antaa palautetta oppisesta • Arvioi osaamista kriteerien mukaisesti • osallistuu arviointipalaver iin • ryhmänohjaaja kutsuu opiskelijan, opettajat ja työpaikkaohjaa jan palaute- ja arviointipalaver iin • opinto-ohjaaja ja erityisopettaja osallistuvat mahdollisuuksien mukaan palaute- ja arviointipalaverii n • antaa ja vastaanottaa palautetta • kertoo prosessin aikana saamistaan ideoista • osallistuu palaveriin • arvioi ja antaa palautetta opiskelijalle • Arvioi opiskelijan osaamista kriteerien mukaisesti • antaa palautetta oppilaitokselle • tekee kehittämis- ehdotuksia • kertoo prosessin aikana saamistaan ideoista

Prosessin jälkeen OpiskelijaOpettajaOppimisen tukipalvelut TyönantajaTyöpaikka- ohjaaja Joku muu, kuka ? • tekee kehittämis- ehdotuksia • päivittää hopsiaan, jatkaa opintojaan tai valmistuu • tekee kehittämis- ehdotuksia • kokoaa palautteen • kirjaa suoritukset ja arvioinnin • Antaa palautetta • Tekee kehittämis- ehdotuksia • hops-päivitys • ohjaa Jatko- opintoihin ja työvoimapalvelui hin • Tekee kehittämis- ehdotuksia • arvioinnin arkistointi (oppilaitos) • oppilaitoksen johto järjestää alakohtaisia yhteistyö- ja kehittämistapaa misia yhteisesti kaikille toimijoille

Arviointi • Miten arviointi tapahtuu? (missä vaiheessa ja millä välineillä?) • Kuka arvioi oppimista? • Kuka arvioi osaamista? • Miten varmistetaan arvioinnin kriteeriperusteisuus? • Miten opiskelijan itsearviointi toteutetaan? • Miten tutkinnon perusteisuus varmistetaan työssäoppimisen aikana? • Miten työssäoppimisen tavoitteet määritellään? • Miten opiskelijan oppiminen / oppimisprosessi dokumentoidaan? • Miten tiedonkulku eri toimijoiden välillä varmistetaan? (toimijoilla tarkoitetaan kaikkia niitä henkilöitä, joita prosessi koskee) • Millä perustein työssäoppimispaikka valitaan?

Mallin käyttöönotto ja edellytykset Mitä tämä malli vaatii resursseilta (taloudelliset, henkilö, laite jne.), ja rakenteilta (työnjako, työnkuva jne.), jotta se voidaan ottaa käyttöön? • edellyttää atto-opettajan ja ammattillisen opettajan yhteistyötä ja mahdollisuutta yhteiseen suunnitteluun • malli ei vähennä opettajan tuntiresurssien tarvetta vaan vaatii normaalin opetusresurssin • yhteisöllisen median käyttö on suositeltavaa ohjausmenetelmänä, opettajien osaaminen on varmistettava ja tarvittaessa oppilaitos tarjoaa koulutusta • lähiopetuksesta ohjaamiseen • lähiopetuksesta suunnitteluun • lähiopetuksesta samanaikaisuusopettajuuteen • Eriyttämisraha (esim.SYRJÄYTYMISRAHA) • ryhmäkokojen muokkaaminen tasakokoisiksi mitkä ovat vaihtoehtoiset tavat organisoida resurssien näkökulmasta? • Tuki/Vaihtoehto • atto-pajat • ammatilliset pajat Mitkä ovat vaihtoehtoiset tavat organisoida rakenteiden näkökulmasta? Mitä malli vaatii pedagogiselta johtamiselta? Miten malli voidaan ottaa käyttöön osaksi organisaation toimintaa? Edellyttääkö mallin käyttöönotto toimijoilta jotain erityisosaamista / asennoitumista?

Atot työssä oppien - mallin edut ja haasteet opiskelijaopettajaoppimisen tukipalvelut oppilaitostyönantajatyöpaikka- ohjaaja EDUTEDUT Taulukko täältä, täytyy ensin tiivistää! 6ss%C3%A4oppien

Atot työssä oppien-mallin edut ja haasteet opiskelijaopettajaoppimisen tukipalvelut oppilaitostyönantajatyöpaikka- ohjaaja HAASTEETHAASTEET Taulukko täältä, täytyy ensin tiivistää! 6ss%C3%A4oppien

Atot työssä oppien-mallin uhat ja mahdollisuudet opiskelijaopettajaoppimisen tukipalvelut oppilaitostyönantajatyöpaikka- ohjaaja UHATUHAT Taulukko täältä, täytyy ensin tiivistää! 6ss%C3%A4oppien

Atot työssä oppien-mallin uhat ja mahdollisuudet opiskelijaopettajaoppimisen tukipalvelut oppilaitostyönantajatyöpaikka- ohjaaja MAHDOLLISUUDETMAHDOLLISUUDET Taulukko täältä, täytyy ensin tiivistää! 6ss%C3%A4oppien