RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
Henkilöstön kehittämishaasteita •Toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti •Aikajänne suunnittelusta toteutukseen lyhentynyt •Henkilöstöltä vaaditaan yhä enemmän kykyä ymmärtää liiketoiminnan kokonaisuutta •Tulospaineet lisääntyneet •Vaatimukset vuorovaikutus- ja tiimityötaidoille ovat kasvaneet
Valmennuksen perusajatus • Osallistujat saavat kokonaiskuvan yritystoiminnasta jatkuvana prosessien virtana • Oppiminen perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja vuorovaikutukseen ryhmässä • Simuloi aidosti yritystoimintaa materiaali-, raha- ja informaatioprosessien muodossa
Keskeiset oppimisteemat •Yrityskokonaisuuden ymmärtäminen •Erillisten toimintojen merkitys kokonaisuuden kannalta •Tilaus-toimitusprosessin hallinta •Materiaaliprosessin ohjaaminen ja sen vaikutus kassavirtaan •Kannattavuuden komponentit, tuloslaskelma
Lähtökohta prosesseissa Tarjous Tilaus Toimitus Lasku Maksu Kassavirta Tulos Lineaarinen, yksinkertainen, hallittava, ymmärrettävä
RealGamessa mukana dynaamisuus Syy-seuraussuhteet Aikaviiveet Rinnakkaisuus ja eritahtisuus
RealGame kokonaisuutena Materiaalivirta InformaatiovirtaKassavirta / Tulos
RealGame-perusasia #1: Supply Chain Management •Tuotetaan ja toimitetaan asiakkaille oikea määrä, toivotussa muodossa, oikeaan aikaan ja mahdollisimman edullisesti asiakkaiden tarvitsemia tuotteita •Avainasioita: –Olemassaolevien materiaalivirtojen ymmärtäminen –Ajan merkityksen ymmärtäminen –Tehokkuusmittareiden asettaminen materiaalivirtojen suorituskyvylle
RealGame-perusasia #2: Markkinoiden ymmärtäminen •Yritys ei voi toimia irrallaan asiakasmarkkinoistaan •Asiakasmarkkinoiden (myös toimittajamarkkinoiden) käyttäytyminen määrittää pitkälti yrityksen sisäisten prosessien luonteenpiirteitä •Lisähaasteena kilpailijoiden toiminnan ymmärtäminen
RealGame kokonaisuutena Materiaalivirtojen ja –prosessien ymmärtäminen toimii pohjana prosessien osien arvon ymmärtämiselle ja kehittämiselle! Yhdessä asiakasmarkkinoiden logiikan ymmärtämisen kanssa muodostaa liiketoimintaosaamista!