Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus"— Esityksen transkriptio:

1 Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus

2 Prosessikuvauksen selvennykset
Prosessissa toimivien roolit on kuvattu eri värein: Oulun Sähkönmyynti Oy, jäljempänä OSM Palveluntarjoaja Asiakas

3 Laskutus ja jakelu Laskutuksen prosessi pysyy pääsääntöisesti ennallaan Laskut tuotetaan EnerimCIS:sta (suunniteltu käyttöönotto helmikuu-maaliskuu 2018) ja lähetetään Palveluntarjoajalle jakeluun Laskutusjärjestelmässä laajennetaan laskurajapintaa käyttöönottoprojektin aikana siten, että myös muistutus- ja perintäprosesseissa tarvittavat tiedot kulkevat Palveluntarjoajalle yhtä rajapintaa käyttäen. Palveluntarjoaja sitoutuu kehitystyöhön käyttöönottoprojektin aikana. 4 OSM Laskutus muodostaa laskuaineiston aika-taulun mukaisesti ja lähettää aineiston Palveluntarjoajalle. 1 Palveluntarjoaja vastaanottaa ja validoi aineiston. 2 Palveluntarjoaja jakelee laskun asiakkaan valinnan mukaisiin kanaviin. Asiakas vastaanottaa laskun. 5 OSM Laskutus vastaanottaa laskutusjärjestelmäänsä statustietoa dokumenttikohtaisestil 3b Palveluntarjoaja tuottaa dokumenttikohtaista statustiedoa tilanteesta. 3a

4 Myyntireskontra Myyntireskontran hoito Palveluntarjoajalla, jolloin suoritusten selvittely jää OSM töistä pois Tilitykset (Palveluntarjoaja->OSM) tulevat päivittäin EnerimCIS-järjestelmään koontina CAMT-tiedostossa. Tarjottavassa palvelussa tulee olla mahdollisuus laajentaa toiminnallisuutta siten, että Palveluntarjoaja tilittää laskuun liittyvät suoritukset suoraan useamman eri yhtiön kirjanpitoon (esim. sähkönmyyjälle ja verkkoyhtiölle). OSM Laskutus vastaanottaa suoritukset laskutusjärjestelmään. 9a Palveluntarjoaja tilittää suoritukset 8 Palveluntarjoaja poimii viitteet, kohdistaa suoritukset sekä selvittää epäselvät suoritukset. 7 Asiakas maksaa laskun. 6 9b OSM Laskutus lähettää ohisuoritukset Palveluntarjoajalle. 10 Palveluntarjoaja kohdistaa suoritukset oikeille laskuille.

5 Saatavien valvonta Saatavien valvonnan prosessi muuttuu
Sopimusehtojen mukaisen perinnän hoitaa pääsääntöisesti Palveluntarjoaja Lähettää maksumuistutukset ja –vaatimukset, tratan sekä katkaisuvaroitukset Maksuaikaan liittyvät neuvottelut hoitaa Palveluntarjoaja annettujen ohjeiden mukaisesti Laskun sisältöön liittyvän asiakaspalvelun hoitaa OSM Palvelutarjoaja toimittaa katkaisupyynnön OSM:n EnerimCIS-järjestelmään toimenpiteitä varten, jolloin varmistetaan katkaisukelpoisuus sekä toimitetaan katkaisupyyntö verkonhaltijalle. Kun toimitus on katkaistu maksamattoman laskun vuoksi, asiakas asioi Palveluntarjoajan kanssa. Palveluntarjoaja ilmoittaa, kun kytkentä on maksujen puolesta mahdollista. OSM välittää pyynnön kytkennästä verkonhaltijalle.

6 Palveluntarjoaja tuottaa dokumenttikohtaista statustiedoa tilanteesta.
Saatavien valvonta 6 Asiakas maksaa laskun. 11 12 Jos asiakas ei ole maksanut laskua, muistutus- ja perintäprosessi käynnistyy sopimusehtojen mukaisesti. Asiakas vastaanottaa maksumuistutuksen, -vaatimuksen, tratan tai katkaisuvaroituksen. 14 OSM laskutus vastaanottaa katkaisupyynnön, tekee sopimustarkastuksen ja välittää katkaisupyynnön JVH:lle Jos asiakas ei maksa laskua, pyyntö katkaista toimitus sopimusehtojen mukaisten kriteerien täytyttyä. 13 3b 3a OSM Laskutus vastaanottaa laskutusjärjestelmäänsä statustietoa dokumenttikohtaisesti Palveluntarjoaja tuottaa dokumenttikohtaista statustiedoa tilanteesta.

7 Sähkön tai kaukolämmön toimitus jatkuu.
Saatavien valvonta 15 Kun asiakas on maksanut laskun, kytkentä- ja katkaisumaksut sekä mahdollisen vakuuden, Palveluntarjoja pyytää kytkentää varmistuttuaan turvallisesta kytkennästä. 16 OSM laskutus vastaanottaa kytkentäpyynnön, tekee sopimustarkastuksen ja välittää kytkentäpyynnön verkonhaltijalle. 17 Sähkön tai kaukolämmön toimitus jatkuu.

8 Optio: Jatkuva saatavien myynti
Palveluntarjoaja sitoutuu kehittämään prosesseja ja rajapintoja siten, että jatkuva saatavien myynti on mahdollista Q2/2018. Alustava prosessin kuvaus: Asiakas ei ole maksanut laskuaan ja sopimus ei ole enää voimassa, jolloin sähköntoimituksen keskeyttämistä ei voi käyttää perintäkeinona. Saatavaa yritetään maksetuksi ensin maksumuistutuksen avulla. Jos maksumuistutus ei tuota tulosta, Palveluntarjoaja tekee ostotarjouksen saatavasta. Ostotarjous tulee rajapintojen kautta käsiteltäväksi laskutusjärjestelmään. Käsittelyssä OSM päättää myydäänkö saatava sellaisenaan vai jatkuuko perintä muulla tavoin (esim. palautuskelpoinen liittymä) Prosessissa tarvittavat tiedot kulkevat järjestelmien välillä rajapintoja myöten. Tilitys tapahtuu palvelun käyttöönottovaiheessa EnerimCIS-laskutusjärjestelmään. Tarjottavassa palvelussa tulee olla mahdollisuus laajentaa toiminnallisuutta siten, että Palveluntarjoaja tilittää laskuun liittyvät suoritukset suoraan useamman eri yhtiön kirjanpitoon (esim. sähkönmyyjälle ja verkkoyhtiölle).


Lataa ppt "Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google